Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går førsteåret på internasjonal markedsføring på BI. Jeg trives ikke der, så jeg skal bytte skole og begynne å studere engelsk til høsten. Men jeg vil gjerne fullføre dette året selvfølgelig. Jeg synes bare det er så vanskelig å planlegge lesingen! Jeg har to eksamener i mai. Begge de fagene er typisk lesefag, og det går veldig greit. Jeg lager tankekart og har god oversikt føler jeg.

Men så har jeg tre fag som er veldig tunge for meg, siden jeg ikke er så flink med tall. Har alltid hatt vansker for å lære meg formler og andre ting. Jeg har eksamen i makroøkonomi, statistikk og finans og økonomistyring, henholdsvis 1., 3. og 7.juni. Føler at det er nesten håpløst for meg å lese på tre så vanskelige fag samtidig, og ikke minst stå på alle eksamenene. Strøk i finans og økonomistyring før jul, og er redd for å gjøre det igjen. Blir så skuffet over meg selv hvis det skjer. Er vant til å være skoleflink og mestre det jeg gjør, men dette studiet har stort sett vært veldig tungt for meg. Det er ikke særlig givende å føle at du ikke mestrer fagene.

Har noen der ute gode tips til hvordan jeg skal klare å sette meg inn i pensum slik at jeg står? Tips til leseplan, lesevaner etc. ...

Kan nevne at alle hjelpemidler er tillatt på statistikkeksamen, så der har jeg begynt å lage en regelbok og sett på tidligere eksamensoppgaver. På makroøkonomi og finans og økonomistyring er kun kalkulator tillatt som hjelpemiddel.

På forhånd tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Du har ingen medstudenter eller eldre studenter du kan snakke med? Fint å kunne snakke sammen og hjelpe hverandre i sånne situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det samme som deg, med 4 økonomiske fag , 2 eksamener to dager på rad, og så en dag mellom de andre to...

Jeg gikk til studentrådigver og ba om litt hjelp.

Vi satte opp ukesplan på hva jeg skal lese osv. Viktig å gjøre mye oppgaver, men også forstå stoffet. Du kan alltid gjøre mer, så les, les og les, 10 timer hver dag.

Jeg har et økonomisk fag nå i Mai, og jeg bruker mye tid på dette faget nå.

Skrevet (endret)

Jeg vet dessverre ikke om noen tips som fungerer for alle, og jeg vet ikke helt hvordan fagene dine er lagt opp, men jeg har et tips som virker veldig bra for meg, og som kanskje er verdt å prøve om du har tid til det?

Jeg pleier å lese raskt over pensum for å ha de store trekkene friskt i minne, men uten å bry meg om å lære alle smådetaljer. Så finner jeg fram så mange tidligere eksamensoppgaver som jeg er i stand til å finne, og regner gjennom dem alle sammen. Det viktige her er å virkelig prøve på hver oppgave, og ikke bare gi opp og se på løsningforslaget for tidlig. Når jeg vet at jeg ikke får til mer på en oppgave går jeg over til LF og ser hvordan det skulle ha blitt løst. Mens jeg går gjennom LF leser jeg også nøye over de passende avsnittene i læreboka, sånn at jeg er sikker på at jeg virkelig har forstått hvordan oppgaven skulle ha blitt løst. Løs den så igjen på egen hånd med løsningsforslaget gjemt bort og sjekk at det går. Gjenta på neste oppgave. Og gjenta. Og gjenta...

I mattebaserte fag synes jeg det fungerer veldig mye bedre å løse gamle oppgaver enn å lese teorien. Teorien gir dessuten mye mer mening når jeg aktivt leter den opp og forsøker å anvende den på et spesifikt problem (etter å først ha fått en idé om hovedtrekkene selvfølgelig). Det kan som sagt hende at det ikke fungerer like bra for andre, men det har reddet meg flere ganger.

Edit: det må sies at jeg stort sett har mattefag, så sannsynligvis har økonomifagene dine noe mer "tekstbasert teori" som du kanskje ikke får inn med min måte å lese boka på. Men for matte-delene av pensum tror jeg uansett at det å løse oppgaver er det aller beste.

Endret av Estë
AnonymBruker
Skrevet

Du kan alltid gjøre mer, så les, les og les, 10 timer hver dag.

Lese 10 timer hver dag? Nja, det fungerer hvertfall ikke for alle. Jeg legger opp lesedagen som en vanlig arbeidsdag. Leser ca. 7 timer om dagen. Passer på å gjøre artige ting når jeg ikke leser, for at hjernen skal få hentet seg litt inn igjen. I tillegg trener jeg, og passer på å få nok søvn. For meg fungerer det veldig bra når jeg setter opp "mål" for hva jeg skal lese hver dag, og hvilke oppgaver jeg skal løse. Da blir det en rutine på det.

AnonymBruker
Skrevet

Lese 10 timer hver dag? Nja, det fungerer hvertfall ikke for alle. Jeg legger opp lesedagen som en vanlig arbeidsdag. Leser ca. 7 timer om dagen. Passer på å gjøre artige ting når jeg ikke leser, for at hjernen skal få hentet seg litt inn igjen. I tillegg trener jeg, og passer på å få nok søvn. For meg fungerer det veldig bra når jeg setter opp "mål" for hva jeg skal lese hver dag, og hvilke oppgaver jeg skal løse. Da blir det en rutine på det.

hehe, kverrulere =) 7-10 timer er normalt i eksamensperioder. Jo mer man sliter med å forstå faget må man jo jobbe mer med det. Jeg har ikke sagt 10 timer fungerer for alle, noen leser 13 timer så det er jo individuelt. Man trenger vel ikke henge seg så opp i varighet av timene.

Jeg kjører samme som deg. Legger opp dagen som en arbeidsdag. Opp kl. 7, igang klokken 8, slutter mellom 17.00 og 18.00. Så har jeg kveldene ledig til å gjøre det jeg vil. Slik blir det struktur av Høres ut som vi kjører det på lik måte omtrent =)

AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS her!

Takk for mange gode svar.

Fikk jobbet bra med to av fagene i går. Må fokusere mest på de to lesefagene siden jeg har eksamen 01.05 og 19.05. Men jobbet litt med det faget jeg strøk i før jul også. Jobber hovedsakelig kun med tidligere eksamensoppgaver, og så skriver jeg ned under hver oppgave hvordan jeg løste den. For å prøve å prente inn i hodet hva som skjedde eller hva jeg skal si.

Men jeg merker dessverre at jeg allerede nå ikke husker helt hva jeg gjorde i går, og det er utrolig kjipt. Virker som om hodet mitt bare nedprioriterer det å lære seg formler og huskeregler i disse fagene...

Jeg er veldig bikket over til mer kreative fag som språk, tegning, mediefag og historie, og det har jeg alltid vært. Har slitt med matten siden ungdomsskolen, ikke noe gøy. Mister litt motivasjonen :-/

Skrevet

Hei, TS her!

Takk for mange gode svar.

Fikk jobbet bra med to av fagene i går. Må fokusere mest på de to lesefagene siden jeg har eksamen 01.05 og 19.05. Men jobbet litt med det faget jeg strøk i før jul også. Jobber hovedsakelig kun med tidligere eksamensoppgaver, og så skriver jeg ned under hver oppgave hvordan jeg løste den. For å prøve å prente inn i hodet hva som skjedde eller hva jeg skal si.

Men jeg merker dessverre at jeg allerede nå ikke husker helt hva jeg gjorde i går, og det er utrolig kjipt. Virker som om hodet mitt bare nedprioriterer det å lære seg formler og huskeregler i disse fagene...

Jeg er veldig bikket over til mer kreative fag som språk, tegning, mediefag og historie, og det har jeg alltid vært. Har slitt med matten siden ungdomsskolen, ikke noe gøy. Mister litt motivasjonen :-/

Hadde jeg vært deg hadde jeg sett nøye på fagplanen til bacheloren, og funnet noen andre (lett)leste fag du kunne tatt istedet. I alle fall for ett eller to av økonomifagene.

Så går du til rådgiveren din og spør om det er mulig å bytte.

Noen fag har jeg i det minste "surfet" gjennom uten noe særlig lesing!

Dette er kun en anbefaling fordi at du skal bytte bachelor, og da ville jeg blitt ferdig med 60 stp. innen markedsføring, og så får du heller ta økonomi en annen gang hvis du ønsker det!

:)

AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen medstudenter eller eldre studenter du kan snakke med? Fint å kunne snakke sammen og hjelpe hverandre i sånne situasjoner.

TS: Dessverre, jeg kjenner iallefall ingen som mestrer disse fagene noe bedre enn det jeg gjør. Samtlige i vennegjengen strøk på samme eksamen som det jeg gjorde... :-/ Dessuten er det bare jeg som skal ta opp denne eksamenen i vår, de som skal fortsette på BI utsetter det til høsten. De andre er litt i samme situasjon som meg, gruer seg til eksamen og er redde for å stryke.

Kan også nevne at foreleserne vi har i disse fagene ikke er spesielt flinke til å lære fra seg. Jeg synes iallefall ikke det. Jeg prøver å følge med, men de står bare og regner ut stykker på tavla, og jobber veldig raskt. Jeg føler jeg må jobbe med det samme ørten ganger i slike fag for å virkelig skjønne det. Det hjelper lite å gå raskt gjennom noe et par ganger.

Dette er litt av grunnen til at jeg skal slutte på BI, føler det ofte er mer kvantitet enn kvalitet på undervisningen der. Vi er rundt 200 stk på hver forelesning, så det blir null oppfølging og lite kontakt fra faglærer. Det er kanskje sånn på andre skoler også, men det er for meg veldig uvant. Og i disse fagene hadde det vært fint å kunne fått undervisning i mindre, mer spesialiserte grupper.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg sett nøye på fagplanen til bacheloren, og funnet noen andre (lett)leste fag du kunne tatt istedet. I alle fall for ett eller to av økonomifagene.

Så går du til rådgiveren din og spør om det er mulig å bytte.

Noen fag har jeg i det minste "surfet" gjennom uten noe særlig lesing!

Dette er kun en anbefaling fordi at du skal bytte bachelor, og da ville jeg blitt ferdig med 60 stp. innen markedsføring, og så får du heller ta økonomi en annen gang hvis du ønsker det!

:)

TS: Oi, går det an? Det visste jeg ikke... Så jeg kan kanskje ta et nytt fag og kutte ut f.eks. makroøkonomi, selv om jeg skal begynne på ny bachelor ved NTNU til høsten? Vet du noe om fristen for å gjøre dette?

Skrevet

TS: Oi, går det an? Det visste jeg ikke... Så jeg kan kanskje ta et nytt fag og kutte ut f.eks. makroøkonomi, selv om jeg skal begynne på ny bachelor ved NTNU til høsten? Vet du noe om fristen for å gjøre dette?

Spesielt siden du skal begynne på ny bachelor så tenker jeg at det er mulig at du kan bytte bort de vanskelige emnene. Aner ikke hvilken frist det er på skolen din, men snakk med rådgiver! :)

PS: På min skole bytter vi dette gjennom StudentWeb.

Skrevet

Spesielt siden du skal begynne på ny bachelor så tenker jeg at det er mulig at du kan bytte bort de vanskelige emnene. Aner ikke hvilken frist det er på skolen din, men snakk med rådgiver! :)

PS: På min skole bytter vi dette gjennom StudentWeb.

Fristen for å melde seg opp til eksamen var i utgangen av uke 10, så jeg tror ikke det går.. Har sendt mail til skolen, venter spent på svar. Får ikke snakket med rådgiver før etter påskeferien dessverre :-/

Skrevet

Fristen for å melde seg opp til eksamen var i utgangen av uke 10, så jeg tror ikke det går.. Har sendt mail til skolen, venter spent på svar. Får ikke snakket med rådgiver før etter påskeferien dessverre :-/

Da må du nok bure deg inne og regne eksamensoppgaver på harde livet i påsken.

Min erfaring er at de fleste oppgavene går igjen i mattefagene. Så se på de siste eksamenene og regn dem om og om igjen. Dette vil ikke gjøre at du får noe A i faget, men at du forhåpentligvis står! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...