Gå til innhold

Selvangivelse, samboere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboere, ingen barn.

Vi eier en bolig sammen og på papiret eier vi 50% hver. Tidligere sto jeg som hovedeier på huslånet (han sto som medlånetaker) fordi vi måtte gjøre det sånn for at vi kunne få førstehjemslån (han hadde brukt opp sitt). I fjor fikk jeg hele skattefradraget på min selvangivelse og vi gjorde ikke noe med det da vi allikevel har felles økonomi.

Men i år prøver jeg å skjønne hvordan man egentlig skal gjøre det riktig.

I år fikk han alt fradraget på sin selvangivelse fordi vi har endret litt på lånebetingelsene (vi er begge fortsatt like mye ansvarlig for lånet). Alt lånet trekkes fra hans lønningskonto.

Jeg leste noe om at for å få rentefradrag i selvangivelsen må man "rent faktisk ha betalt rentene". Betyr det at jeg i teorien ikke kan få rentefradrag siden lånet blir trekt fra hans konto? Skal vi derfor ikke gjøre om selvangivelsen, eller hvordan gjøre dette riktig?

Vi har som sagt felles økonomi slik at jeg ikke setter over et fast beløp til hans konto, det blir bare flytting av felles penger, så det har vi ikke praktisert.

Jeg skjønner ingenting, jeg.

I år står jeg oppført med formue siden lånet ikke kom på meg. Det er kanskje dumt det også, for jeg har jo virkelig ikke noe formue tatt lånesummen i betraktning. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...