Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå innsett at jeg må søke om støtte til livsopphold hos NAV :(

Jeg venter på AAP. Søkte for snart et halvt år siden, så det har tatt sin tid kan en si..

Men jeg har da noen spørsmål:

- Kan jeg få støtte til livsopphold når jeg bor gratis hjemme og får mat hjemme? ( men har jo regninger for det) Vil de spørre om jeg bor hjemme?

- Kan jeg få støtte selvom jeg har bil? Hørt rykte om at man ikke får det vis man har bil, altså at man først må selge bilen? (den er oppført på moren min, så kanksje det går greit for det?)

- Hvor mye vil jeg isåfall få?

- Hvordan søker jeg?

- Når vil jeg få utbetalt pengene?

- For hvor lang periode vil jeg få? vet jo ikke når jeg får AAP, venter jo fortsatt på vedtaket, ingen aner jo hvor lang tid det vil ta.

Tusen tusen takk for svar =D

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen:

Kom på to spørsmål til :P :

- Vil de spørre meg hva jeg skal bruke pengene jeg får av dem til?

- Har ca 3000 kr på konto nå, men vil sitte igjen med nesten 1000 kr i morgen pga regninger, vil jeg ikke få støtte om livsopphold siden jeg har penger på konto? Selvom det er snakk om lite penger?

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen:

Kom på to spørsmål til :P :

- Vil de spørre meg hva jeg skal bruke pengene jeg får av dem til?

- Har ca 3000 kr på konto nå, men vil sitte igjen med nesten 1000 kr i morgen pga regninger, vil jeg ikke få støtte om livsopphold siden jeg har penger på konto? Selvom det er snakk om lite penger?

De kommer til be om kontoutskrift for tre siste månedene.

Så vil de gå gjennom det de finner der,å spørre deg om alle innkommende beløper.

Altså du må forklare hva de innkommende pengene er for.

AnonymBruker
Skrevet

Tviler sterkt på at du får penger for å bare betale private regninger.

Har ikke du ikke råd til å betale mobilregningen så har du heller ikke råd til ha mobil.

Har du ikke råd til forsikringer på bil,bensin og andre kostnader når det gjelder bilen,så har du ikke råd til å ha bil rett og slett!

Livsopphold er for folk uten noe sted å bo!

Ikke til folk som har unødvendige regninger når du faktisk ikke har råd til det!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Saksbehandlingen tar gjerne et par måneder, så du kommer ikke til å gå penger umiddelbart om det er det du håper på. Om du i det hele tatt kommer til å få støtte da, ut i fra det du sier havner du nok langt nede på lista.

AnonymBruker
Skrevet

Tviler sterkt på at du får penger for å bare betale private regninger.

Har ikke du ikke råd til å betale mobilregningen så har du heller ikke råd til ha mobil.

Har du ikke råd til forsikringer på bil,bensin og andre kostnader når det gjelder bilen,så har du ikke råd til å ha bil rett og slett!

Livsopphold er for folk uten noe sted å bo!

Ikke til folk som har unødvendige regninger når du faktisk ikke har råd til det!

Dette er 100% sant. Du får neppe støtte til noe som helst der. Det er ikke slikt forbruk det er ment for. "Luksusvarer" er ikke livsnødvendigheter.
  • Liker 2
Skrevet

Hvor gammel er du? Hva slags regninger kan du slite med hvis du bor og spiser gratis hjemme og har bil? Som andre har nevnt, så er det ingen menneskerett å ha ting som mobiltelefon. Hvis du får for høye reginger på den, anbefaler jeg deg å begynne å bruke kontantkort, slik at du ikke får brukt penger du ikke har.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar selvom det ikke var svarene jeg håpet på:P

En av dere sier at de vil gå igjennomm kontoutskriften min for de 3 siste måndtene og be om forklaring for alle innkommende beløp:

Jeg har jo fått lønn de siste 3 måndtene 2000-5000 kr i måndten. Itillegg har mor lånt meg penger. Siste utbetaling jeg fikk var i går på 2500 kr. Også hadde jeg fra før av 500 kr på konto (som er lånt). Så nå har jeg 3000 kr på konto

Neste utbetaling vil være 12 juni, og den vil være på ca 1000 kr.

Men selvom jeg bor og spiser gratis så har jeg jo utgifter:

- Tannlege i morgen på 1700 kr

- gynekolog i dag ca 500 kr

Og som dere sier så er ikke bil en menneskerett. Men jeg har jo tatt opp lån på bilen og låne må jeg jo betale ned på hver måndte uansett - ca 700 kr.

Det hadde jo vært for ille om jeg måtte selge bilen for å betale ned lånet, når jeg om kanskje noen dager, uker, måndter (alt ettersom hvor lang tid det tar før jeg får aap) får penger så jeg har mulighet til og betale lånet igjen.

En annen av dere nevner at saksbehandlingen tar et par måndter, men nå har det gått 5 MÅNDTER..

Og jeg går til nødvendig behandling 1-2 ganger i uken. Hvordan skal jeg kunne komme meg dit når jeg hverken har råd til bensin eller busspenger?

Itillegg har jeg mastercard jeg må betale ned på hver måned, det er jo heller ikke en regning jeg kan velge bort.

Dere sier også at mobil faktisk ikke er en menneskerett:

Men hvordan skal jeg da kunne ringe NAV, lege, osv..? Jeg har allerede kontantkort på mobilen og jeg bruker den ikke noe særlig til private samtaler.

Så hvordan mener dere jeg skal betale nødvendigheter som:

- Tannlegetime ( ja er nødvendig, har ikke hatt råd til og gå på 4 år, så måttes tas nå)

- Gynekologtime

- Lån på bilen

- reise frem og tilbake til nødvenig behandling

- penger til og ringe nav, lege osv..

Jeg er forresten 24 år.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er myndig og ikke går på videregående, så har ikke foreldrene dine forsørgelsesplikt. Så da vil du få livsopphold fra nav, men hvis du er ung, så er den sannsynligvis lavere enn for voksne etablerte. Hvis du bor gratis hjemme, så får du ikke støtte til husleie i tillegg, bare livsopphold.

Vær også klar over at det du får utbetalt fra nav nå, blir trukket senere hvis du får etterbetalt aap fra det tidspunktet du søkte.

AnonymBruker
Skrevet

Du får sikkert rundt 3500, det jeg fikk i lignende situasjon.

Skrevet

Hvis det er ok bussforbindelser der du bor, burde du jo selge bilen. Da får du inn en del penger, og du vil spare penger på å ha busskort istedenfor bil. Da kan du ta buss til behandlingen din. At du har skaffet deg mastercardgjeld er virkelig ikke statens ansvar. Det er kun enda et godt argument for å selge bilen - du har helt åpenbart ikke råd til å ha bil. Leger kan kontaktes via mail, og det går jeg ut fra at NAV også kan, men hvis det er det eneste du bruker mobilen til, så bør jo ikke det føre til uhåndterlige utgifter. Du sier veldig lite om jobbsituasjonen din. Du nevner en svært lav lønn. Hvor mye jobber du? Har du ingen mulighet for å jobbe mer?

Det ser utansett ut til at konklusjonen må bli ca. slik:

- Tannlegetime ( ja er nødvendig, har ikke hatt råd til og gå på 4 år, så måttes tas nå) Selg bilen

- Gynekologtime Selg bilen

- Lån på bilen Selg bilen

- reise frem og tilbake til nødvenig behandling Ta buss

- penger til og ringe nav, lege osv.. Selg bilen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eh...

Du kan da ikke forvente at Nav skal betale billånet ditt..

- Da er det bedre om du selger bilen, og løser ut lånet, så kan heller Nav betale et måndeskort på buss eller lignende.

Gynekologtimer i offentlig regi er lagt til egenandelordningen.

- Med andre ord så fåår du få deg henvisning til offentlig gynekolog, istedenfor privat gynekolog.

Reiser til nødvendig behandling, får du skrevet av på egenandelskortet hvis det er langt nok mellom hjemsted og behandlingsstedet, og utbetalt av nav hvis du leverer det.

- Så hvis det ikke er langt nok, så er det faktisk en grei avstand å gå/sykkle (evt se punkt ang billån).

Telefonkostnader kan jeg skjønne, men de burde du ha klart å betale selv.

Mastercardregninger er en luksusvare, så rett og slett er ditt eget problem.

Men sånn på en annen side, din mor har ikke plikt på å forsørge deg. Hun kan skrive en husleiekontrakt med deg, så du må betale leie for å bo hjemme. Hun vil få utbetalt de pengene av deg eller direkte fra Nav, så om hun vil gi dem til deg etter hun har fått dem, har nav ingenting med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar selvom det ikke var svarene jeg håpet på:P

En av dere sier at de vil gå igjennomm kontoutskriften min for de 3 siste måndtene og be om forklaring for alle innkommende beløp:

Jeg har jo fått lønn de siste 3 måndtene 2000-5000 kr i måndten. Itillegg har mor lånt meg penger. Siste utbetaling jeg fikk var i går på 2500 kr. Også hadde jeg fra før av 500 kr på konto (som er lånt). Så nå har jeg 3000 kr på konto

Neste utbetaling vil være 12 juni, og den vil være på ca 1000 kr.

Men selvom jeg bor og spiser gratis så har jeg jo utgifter:

- Tannlege i morgen på 1700 kr

- gynekolog i dag ca 500 kr

Og som dere sier så er ikke bil en menneskerett. Men jeg har jo tatt opp lån på bilen og låne må jeg jo betale ned på hver måndte uansett - ca 700 kr.

Det hadde jo vært for ille om jeg måtte selge bilen for å betale ned lånet, når jeg om kanskje noen dager, uker, måndter (alt ettersom hvor lang tid det tar før jeg får aap) får penger så jeg har mulighet til og betale lånet igjen.

En annen av dere nevner at saksbehandlingen tar et par måndter, men nå har det gått 5 MÅNDTER..

Og jeg går til nødvendig behandling 1-2 ganger i uken. Hvordan skal jeg kunne komme meg dit når jeg hverken har råd til bensin eller busspenger?

Itillegg har jeg mastercard jeg må betale ned på hver måned, det er jo heller ikke en regning jeg kan velge bort.

Dere sier også at mobil faktisk ikke er en menneskerett:

Men hvordan skal jeg da kunne ringe NAV, lege, osv..? Jeg har allerede kontantkort på mobilen og jeg bruker den ikke noe særlig til private samtaler.

- Tannlegetime ( ja er nødvendig, har ikke hatt råd til og gå på 4 år, så måttes tas nå)

- Gynekologtime

- Lån på bilen

- reise frem og tilbake til nødvenig behandling

- penger til og ringe nav, lege osv..

Jeg er forresten 24 år.

Å du tror du får støtte til å betale mastercard regningene dine og bil lånet ditt??

er du helt på jordet heller??

Er din egen feil at du har fått disse utgiftene!

Du kan ikke forvente at andre skal ordne opp!

Har du ikke ikke råd til å betale bil lånet så selg bilen! rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå innsett at jeg må søke om støtte til livsopphold hos NAV :(

Jeg venter på AAP. Søkte for snart et halvt år siden, så det har tatt sin tid kan en si..

Men jeg har da noen spørsmål:

- Kan jeg få støtte til livsopphold når jeg bor gratis hjemme og får mat hjemme? ( men har jo regninger for det) Vil de spørre om jeg bor hjemme?

- Kan jeg få støtte selvom jeg har bil? Hørt rykte om at man ikke får det vis man har bil, altså at man først må selge bilen? (den er oppført på moren min, så kanksje det går greit for det?)

- Hvor mye vil jeg isåfall få?

- Hvordan søker jeg?

- Når vil jeg få utbetalt pengene?

- For hvor lang periode vil jeg få? vet jo ikke når jeg får AAP, venter jo fortsatt på vedtaket, ingen aner jo hvor lang tid det vil ta.

Tusen tusen takk for svar =D

du er 24 og dine foreldre skal ikke forsørge deg. Du skal ha nok penger til mat,og det er ikke urimelig at du betaler en sum hjemme for strøm osv.

Du skal ha nok penger til beh.til lege,tannlege osv.

Gjeld på mastercard får du beskjed om å fryse. Ikke forvent å få dekket noe bilhold. telefon er en nødvendighet for deg.

Søk, og ikke ta nei for et nei. Ank eventuelle avslag

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke TS, men kunne jeg slengt på et par spm om det samme?

(da slipper jeg å lage en helt egen tråd..)

AnonymBruker
Skrevet

Bilen min er en 94 - modell som har gått mye over 100 000. Jeg hører hva dere sier med at jeg bare burde selge den. Men ser dere ikke at jeg har skrevet at jeg venter på aap ? Saken min har holdt på i 5 måndter og i følge nav skal det ta maks 4 måndter. Forvaltningen har fått beskjed om fra nav og prioritere min sak først så pengene burde være rett rundt hjørnet..

Mener dere virkelig at jeg skal selge bilen min fordi jeg kanskje ikke kan betale for den 1 uke ?? Det syns jeg blir for dumt. Jeg vil uansett ikke få mye for bilen og jeg får kanskje ikke solgt den før aap er inne uansett.

Jeg ber ikke om støtte til livsopphold for at nav skal betale bensin til bilen min eller reprasjoner eller noe sånt. Jeg parkere med glede bilen min fram til jeg får aap og heller tar buss. Problemet er at jeg ikke har penger til bussen engang.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er snakk om en uke så får du be om utsettelse på lånet da, det er jo ikke verre enn det. Muligens du kan spørre om forskudd på AAP, men det tviler jeg på du får.

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett til å få til livsopphold og ev. boutgifter dersom du har kontrakt med de hjemme om at du skal betale for å bo der. Livsopphold er rundt 4-5000 kr avhengig av i hvilken kommune du bor i.

Jeg har fått beholde bil fordi de har skjønt at det var kortvarig at jeg trengte hjelp fra de.. Fikk også beholde bolig da de så at jeg hadde så lave boutgifter.

Sosialkontoret er fleksibel når det ser at du har søkt på AAP. De kjenner behandlingstiden for sånt og vet at den dagen du ev. får det innvilget så vil du få etterbetalt og da vil sosialkontoret få tilbake alt det de har lagt ut for deg.

Pengene til livsopphold kan du bruke som du vil. Om du velger å ikke kjøpe klær og heller betale billån så er det din avgjørelse. Det samme om du velger bort kino og cafe for å betale mastercard.

Sola

AnonymBruker
Skrevet

Bilen min er en 94 - modell som har gått mye over 100 000. Jeg hører hva dere sier med at jeg bare burde selge den. Men ser dere ikke at jeg har skrevet at jeg venter på aap ? Saken min har holdt på i 5 måndter og i følge nav skal det ta maks 4 måndter. Forvaltningen har fått beskjed om fra nav og prioritere min sak først så pengene burde være rett rundt hjørnet..

Mener dere virkelig at jeg skal selge bilen min fordi jeg kanskje ikke kan betale for den 1 uke ?? Det syns jeg blir for dumt. Jeg vil uansett ikke få mye for bilen og jeg får kanskje ikke solgt den før aap er inne uansett.

Jeg ber ikke om støtte til livsopphold for at nav skal betale bensin til bilen min eller reprasjoner eller noe sånt. Jeg parkere med glede bilen min fram til jeg får aap og heller tar buss. Problemet er at jeg ikke har penger til bussen engang.

TS

Hvis AAP stønden er like rundt hjørnet som du sier, så er det bare å utsette alle de regninger du måtte få innen da.

Gynekologen kan du få regning på, og da trenger du ikke å betale før 2 uker senere, og du kan få videre utsettelse hvis du spør. (Med mindre du har dårlig betalingshistorikk der da).

Det samme gjelder de behandlinger utenom du måtte ha før AAP.

Mastercardet, tja, der kan du faktisk ta ut den summen du må betale, og betale med det. Eller be om en utsettelse.

Telefonregningen kan også bes om utsettelse.

Men siden de bruker så lang tid på å avgjøre AAP på deg, så er det jo ikke gitt at du får det. Sålenge du ikke har fått noe vedtak, så kan du egentlig ikke si at pengene er rett rundt hjørnet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett til å få til livsopphold og ev. boutgifter dersom du har kontrakt med de hjemme om at du skal betale for å bo der. Livsopphold er rundt 4-5000 kr avhengig av i hvilken kommune du bor i.

Jeg har fått beholde bil fordi de har skjønt at det var kortvarig at jeg trengte hjelp fra de.. Fikk også beholde bolig da de så at jeg hadde så lave boutgifter.

Sosialkontoret er fleksibel når det ser at du har søkt på AAP. De kjenner behandlingstiden for sånt og vet at den dagen du ev. får det innvilget så vil du få etterbetalt og da vil sosialkontoret få tilbake alt det de har lagt ut for deg.

Pengene til livsopphold kan du bruke som du vil. Om du velger å ikke kjøpe klær og heller betale billån så er det din avgjørelse. Det samme om du velger bort kino og cafe for å betale mastercard.

Sola

Tusen takk for svar:)

Så godt og høre at jeg får beholde bilen mest sannsynlig:) Som du sier så vil de jo få pengene sine tilbake den dagen jeg får aap:)

Hvordan søkte du støtte til livsopphold? Og hvor lang tid tok det før du fikk støtte til livsopphold?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...