Gå til innhold

Betale restskatt . men må dele det opp pga høy sum

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en restskat som er skyhøy! Skal forsøke å forklare:

Økonomien min har gått litt skeis det siste året av personlige grunner. Jeg har derfor betalt lite skatt for å få det til å gå rundt. Dermed har jeg en retsskatt på 80 000 kroner. Jeg får 90 000 i feriepenger utbetalt. Jeg har også et par smålån i form av mastercard og creesco på tilsammen kanskje 40 000.

Jeg klarer ikke å betale restskatten alt under ett. Så har jeg hørt at man kan dele det opp, og at det ikke er skyhøye renter på dette. Jeg ble faktisk anbefalt å heller bruke feriepengene mine til å nedbetale smplånene mine siden de har så høye renter og heller dele opp restskatten.

Er det noen som kan hjelpe en stakkars som ike har peiling og ikke vet hvordan jeg skal gå frem? Hvordan fungerer det med å tilbakebetale skatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Restskatt over 1.000 kr deles opp i to terminer med like store beløp.

Se her for frister for tilbakebetaling

Edit:

Jeg ville gjort som følger;

Brukt feriepengene til å betale første del av restskatten (40.000 kr) og betalt ned kredittkortene (i tilegg til å betale ned mest mulig før sommeren). Resten setter du på sparekonto i tilegg til at du må spare opp resten av pengene som skal til for å dekke restskatten. Er du heldig slipper du forfall før 14. desember.

Endret av Nalla
Skrevet (endret)

Husk at skatteoppkrever får satser fra Namsfogden som de skal forholde seg til. Man får ekstremt skjeldent utsettelse om man har over 6000 kr igjen å leve på etter betalt husleie.

Ingen andre ting blir tatt hensyn til grovt sett. Ikke at du har andre kreditorer bortsett fra Namsfogden eller Statensinnkrevningssentral.

Alle har lov til å søke.

Denne søknaden får du tilsendt fra skatteoppkrever dersom du ringer å ber om det -og din skatt er endelig.

Du må du dokumentere med absolut alt. Kopi av husleie, 3 siste lønnsslipper osv.

Den skal inneholde total økonomisk oversikt.

Og selve søknaden på hvordan du har tenkt å betale tilbake.

Renten på restskatt etter forfall er på 9% til hele beløpet er inne.

Endret av Wonders
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du en lønn som gjør at du får 90 000 i feriepenger så tjener du nok for mye til å få noen spesialordninger. Men den lønnen er det også null problem å betale ned smålånene. Men det går uansett på to terminer med såpass høy restskatt, jf. over.

AnonymBruker
Skrevet

De ser IKKE bort i fra Namsfogden. Jeg søkte i fjor, men fikk avslag med begrunnelse om at tilbakebetaling av skatt går foran. De sendte dog et brev til Namsfogden om at jeg var blitt trukket for restskatten.

AnonymBruker
Skrevet

Men forholdet her e rat jeg har ikke jobb per dags dato..........

Skrevet

Da får du nok høyeste sum utbet fra nav, og denne utsettelsen er kun til de som virkelig sliter og har lite hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk restskatt på 20.000 som jeg overhode ikke hadde mulighet til å betale på en gang grunnet lav inntekt. Da jeg ringte fikk jeg beskjed om å sende inn oversikt over økonomien min. De kunne innvilge nedbetalingsording på maks 1 år. Da gikk det greit for meg. Hadde faste månedsbeløp til fast dato. Så lenge man overholder avtalen så er det ingen problemer.

Her hadde jeg, dersom mulig, betalt ut all kredittkortlån med en gang (klipp kortene i to) og betalt inn resten av feriepengene til skatten. Resten hadde jeg da tatt som en nedbetalingsordning over ett år. Dette bør du kun gjøre dersom du VET at du kan overholde den. Kan du ikke det så hadde jeg betalt inn hele restskatten på en gang. Det er lettere å ha gjeld til et kredittkortselskap enn til skattefogden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men sånn sett vekk fra meg og min økonomi - det lønner seg vel å nedbetale kredittkortgjeld og heller betale avdrag på restskatt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk restskatt på 20.000 som jeg overhode ikke hadde mulighet til å betale på en gang grunnet lav inntekt. Da jeg ringte fikk jeg beskjed om å sende inn oversikt over økonomien min. De kunne innvilge nedbetalingsording på maks 1 år. Da gikk det greit for meg. Hadde faste månedsbeløp til fast dato. Så lenge man overholder avtalen så er det ingen problemer.

Men her snakker vi om en person som hadde over 800.000 kroner i feriepengegrunnlag i 2010. Altså inntekt LANGT over gjennomsnittet.

AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg nok i kroner og øre å betale ned kredittkortgjeld før restskatt, men Namsmannen vil aldri gå med på en slik avtale, da han har førsterett på å få krevd inn pengene sine. Jeg tviler også på at trådstarter får avtale over et helt år, siden hun har høyeste mulig sats på dagpenger og dermed mulighet til å betale ned raskere enn det (namsmannen forventer at hun lever på eksistensminimum frem til skattekravet er nedbetalt. han forventer også at andre kreditorer settes på vent/man betaler minimumsbeløp frem til skattekravet er nedbetalt). Hun har jo alle muligheter til å betale ned skattekravet over to terminer siden hun får så mye i feriepenger.

AnonymBruker
Skrevet

Men her snakker vi om en person som hadde over 800.000 kroner i feriepengegrunnlag i 2010. Altså inntekt LANGT over gjennomsnittet.

Inntekt i fjor, og inntekt inntekten i år er to forskjellige ting. Selvfølgelig burde personen ha spart penger på en buffer eller lignende, men det er ingen lovtekst som sier at man er pliktig til å spare penger fordi man er så heldig å ha en høy lønn.

Gjest Krizzy
Skrevet

Men sånn sett vekk fra meg og min økonomi - det lønner seg vel å nedbetale kredittkortgjeld og heller betale avdrag på restskatt?

Det lønner seg å nedbetale det som har høyest rente, så ja, det lønner seg å ta kredittkortgjelden først. :)

AnonymBruker
Skrevet

Man bør alltid betale vekk det som har høyest rente, som flere har sagt over.

Men på en annen side, så ville jeg personlig heller sittet på kredittkortgjelda, enn å være under makten til skatteoppkreveren tiltross for lavere rente.

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg, dersom mulig, betalt ut all kredittkortlån med en gang (klipp kortene i to) og betalt inn resten av feriepengene til skatten. Resten hadde jeg da tatt som en nedbetalingsordning over ett år. Dette bør du kun gjøre dersom du VET at du kan overholde den. Kan du ikke det så hadde jeg betalt inn hele restskatten på en gang. Det er lettere å ha gjeld til et kredittkortselskap enn til skattefogden.

fikk avdrag i et år jeg også,men de ba ikke om oversikt over økonomi...den har de jo

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

fikk avdrag i et år jeg også,men de ba ikke om oversikt over økonomi...den har de jo

De har oversikt over fjorårets inntekt jmf ligningen. Ikke årets inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Skatteoppkrever vil aldri godta at man betaler privat kredittgjeld før skatt. Kredittgjeld som har gått til Namsfogden må vente- slik er lovverket.

Kun barnebidrag og bøter går foran.

Når restskatten er såpass stor, kn du TS regne med at skatteoppkrever tar utlegg i hus eller bil for å sikre kravet, uansett om du får avtale eller ei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg å nedbetale det som har høyest rente, så ja, det lønner seg å ta kredittkortgjelden først. :)

Dette velger du ikke selv, dersom du velger å søke om en avtale hos kemneren ;)

Kredittgjelda ignoreres glatt, og må isåfall taes av ditt livsopphold.

• Liker 2
Skrevet

Det er nok litt forskjellig hva kemnerkontorene rundt om i landet gjør tydelighvis.

Det som er viktig å huske er at selv om du ber om utsettelse og venter på svar er reglen slik at det må innbetales i mellomtiden, for de fortsetter å innfordre/kreve inn selv om du har søkt.

De velger den måten innkreveing som passer dem best, så har du penger på konto stenger de hele greia. De tar bare beløpet de trenger, men hele kontoen er fryst. Eller de tar pant i hus og bil...

Det er ikke et menneske med friske penger inn som blir prioritert.

Alle ting av utgifter som ferie, tannlege, oppussing annen privat gjeld går rett ut fra livsoppholdet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...