Gå til innhold

Hvordan beregne skatt på utleie av bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skal flytte sammen med samboeren min, og i den forbindelse skal jeg leie ut min egen leilighet. Og jeg vet at jeg må skatte av dette, er bare usikker på hvordan jeg skal beregne dette...

Jeg har leid den ut for 9000 kr. Betaler ca 2000 i husleie til sameiet, hvor halvparten er nedbetaling på fellesgjeld og 996 er fellesutgifter (sameiets løpende utgifter, kommunale utgifter, styrehomorar ol.) Felelsgjelden får jeg vel ikke fradrag for, men kan jeg trekke av felleskostnadene? Sånn at beregningsgrunnlaget er 8000 i stedenfor? Det jeg betaler i avdrag og renter på huslånet får jeg vil ikke noe fradrag for (vet jeg får fradrag for rentene både her og på fellesgjelden da). Skal i tillegg leie ut møbelert, kan jeg trekke av noe for "slitasje?" I såfal hvor mye? Og skal pusse opp badet før leieboer flytter inn, kan jeg trekke av noe av dette? Beklager kanskje dumme spørsmål, men er helt grønn på dette. Har leiekontrakt og depositum i orden + at jeg kjenner leietaker da.

Og ja, jeg vet jeg må skatte av salget av leiligheten om jeg ikke har bodd der 12 av de siste 24 mnd....

Tusen takk for alle innspill....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikkje trekke frå felleskostnader. Men du kan trekke frå for slitasje, eg er ikkje sikker på kva satsen er her.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan trekke fra en del av felleskostnader som renovasjon mm.

Be om en time med skatteetaten sånn at du får helt korrekt svar.

Jeg leide ut bolig hvor jeg betalte husleie til borettslaget. Var en del jeg kunne trekke i fra.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan trekke fra 15 % av leieinntektene for slitasje på møbler hvis du leier ut møblert.

Her er utleieskjema som skal leveres sammen med selvangivelsen. Anbefaler å lese rettledningen på side 2, der står det en del nyttig info.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...