AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Jeg har et pinlig problem:( Jeg har veldig mye sjenerende hårvekst ulike steder på kroppen:( Jeg har mye hår rundt brystvortene, de er riktignok lyse, men de er lange, ca 1 cm, og står rett ut:( det er ikke sånn at jeg bare kan nappe de bort for det er så mange (fler enn jeg kan telle). Jeg har mye hår rundt navlen, det gror liksom inn mot navlen, så dekker litt til navlen. Det er fortsatt snakk om lyse hår, eller litte gran brune Og jeg har ekstremt mye hår nedentil... Det går kanskje sånn 5 cm neddover lårene rundt hele veien til analåpningen og oppover rumpesprekken. Og fra rumpesprekken går det kanskje sånn 5 -7 cm uttover på rumpeballen:( Her snakker vi mørke tykke hår som kanskje er sånn 2-3 cm lange:( Dette plager meg voldsomt.. jeg føler meg ikke akkuratt så veldig feminin med all denne hårveksten:( Hårene rundt brystvorta har jeg noen ganger vokset bort selv, men det funka dårlig.. Navelen vokser jeg engang iblant. Og nedentil barberer jeg både forran, bak og uttover rompeballene.. Du føler deg ikke så innmarig kul når du barber rompeballene liksom Har tatt brasiliansk voks noen ganger å, men da må jeg liksom la det vokse og gro vilt før en behandling og det er jeg ikke så veldig konfertabel med + at jeg syns jeg er hårfri så kort tid etter Vær så snill og fortell meg at noen her har noen gode råd til hvordan jeg kan bli kvitt dette sjernerede problemet, dette går uttover selvtilliten min:( OG væs så snill og ikke kom med noen sånn ekle kommentarer om hvor ekkel dere syns jeg er Jeg er forresten Norsk og 24 år..
Gjest Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Gå til legen din, og få tatt noen prøver. Mest sannsynligvis har du PCOS, noe han kan hjelpe deg med. 1
The Duchess Skrevet 13. april 2011 #3 Skrevet 13. april 2011 Laserbehandling er en mulighet. Det koster endel da. 1
Yasi Skrevet 13. april 2011 #4 Skrevet 13. april 2011 Jeg hadde tenkt å foreslå laser jeg og, men så leste jeg at det er lyse hår det er snakk om.. Laser sies å ikke funke på lyse hår Du burde nok oppsøke fastlegen din ja
Sunniva81 Skrevet 13. april 2011 #5 Skrevet 13. april 2011 Enig med de over. Mann deg opp til en fastlegetime. Skjønner du kanskje synes det er flaut, men siden det plager deg så veldig, vil det bare bli værre å utsette det Det finns nok en eller annen behandling for det, og fokuser på hvor godt det er etterpå, når du har fått hjelp mot problemet!
akuaku Skrevet 13. april 2011 #6 Skrevet 13. april 2011 Høres ut som hirsutisme, eller hypertrikose. Hudpleiere har også peiling på slike ting (veldig enkelt å oppsøke og få time), eventuelt er kanskje hudlege et bedre alternativ? Men da må man jo ha henvisning osv.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #7 Skrevet 14. april 2011 Du er ikke den eneste med dette problemet, så jeg henger meg på her. Fortell om du finner noen løsning på det
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #8 Skrevet 15. april 2011 Hei! Ja, dette er et velkjent problem.. Jeg er nå gravid og gruer meg til magen kommer til å vise. dette fordi jeg har mørke stive hår fra navlen og ned... det begynte med en kommentar fra en gutt i puberteten om jeg hadde "veiviser". det hadde jeg jo ikke, hadde bare fint dunhår.. men jeg barberte det bort.. dette er nå 15 år siden og jeg angrer bittert... hva kan jeg gjøre??? siden jeg er gravid kan jeg jo ikke ta laser heller... jeg har ikke PCOS (ikke overvektig, ikke økt hårvekst andre steder) er norsk, 28 år og 65 kg.. Så glad for alle tips som kan komme på denne tråden!!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #9 Skrevet 15. april 2011 Epilator eller vokse oftere enn vanlig? Vet ikke altså, vil bare vise stor medfølelse for dere Dere er flotte kvinner uansett! 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #10 Skrevet 15. april 2011 Akkurat samme problem. Arvet fra min mor, som har arvet problemet fra sin mor.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #11 Skrevet 17. april 2011 Jeg har et pinlig problem:( Jeg har veldig mye sjenerende hårvekst ulike steder på kroppen:( Jeg har mye hår rundt brystvortene, de er riktignok lyse, men de er lange, ca 1 cm, og står rett ut:( det er ikke sånn at jeg bare kan nappe de bort for det er så mange (fler enn jeg kan telle). Jeg har mye hår rundt navlen, det gror liksom inn mot navlen, så dekker litt til navlen. Det er fortsatt snakk om lyse hår, eller litte gran brune Og jeg har ekstremt mye hår nedentil... Det går kanskje sånn 5 cm neddover lårene rundt hele veien til analåpningen og oppover rumpesprekken. Og fra rumpesprekken går det kanskje sånn 5 -7 cm uttover på rumpeballen:( Her snakker vi mørke tykke hår som kanskje er sånn 2-3 cm lange:( Dette plager meg voldsomt.. jeg føler meg ikke akkuratt så veldig feminin med all denne hårveksten:( Hårene rundt brystvorta har jeg noen ganger vokset bort selv, men det funka dårlig.. Navelen vokser jeg engang iblant. Og nedentil barberer jeg både forran, bak og uttover rompeballene.. Du føler deg ikke så innmarig kul når du barber rompeballene liksom Har tatt brasiliansk voks noen ganger å, men da må jeg liksom la det vokse og gro vilt før en behandling og det er jeg ikke så veldig konfertabel med + at jeg syns jeg er hårfri så kort tid etter Vær så snill og fortell meg at noen her har noen gode råd til hvordan jeg kan bli kvitt dette sjernerede problemet, dette går uttover selvtilliten min:( OG væs så snill og ikke kom med noen sånn ekle kommentarer om hvor ekkel dere syns jeg er Jeg er forresten Norsk og 24 år.. Henger med på her da jeg også sliter med det samme problemet.. Om jeg fjerner så vosker det så fort ut igjen. Må fjerne igjen i løpet av dagen eller dagen etter.. Lurer også på hvordan dere andre gjør det når det er sommer med bekledning og slikt? Dekker dere til eller fjerner dere hårene overalt for så å kunne bruke de klærene dere vil (topper, singler, bikini annet)? Har opplevd at folk kan være ekle mot en om en har et slikt problem (idioter, unnskyld..). Er dere åpne rundt dette, ovenfor venner el. familie, eller velger dere å ikke snakke om det..
Antlers Skrevet 17. april 2011 #12 Skrevet 17. april 2011 Sjekk deg for PCOS først, men jeg tror det er fort gjort å glemme hvor mye hår vi kvinner egentlig har på kroppen. Enten vi leser blader, ser reklamer eller tar en tur i svømmehallen, ser vi jo ikke kvinnene slik de egentlig er. Vi ser dem etter de har fjernet det som er "skjemmende". For alt vi vet har de fjernet alt av dun i ansiktet med threading, vokset armer og bein, og barbert vekk en 10 cm bred bikinilinje, samt nappet vekk en sort veiviser på magen. Hun med den perfekte lille dusken er ikke nødvendigvis født sånn Noen har mindre hår enn deg, noen har mer. Det du beskriver høres ikke ekstremt ut, men jeg forstår at du ønsker å fjerne det. Jeg håper bare du kan akseptere litt hår her og der som noe normalt før du fjerner det. Da føles i alle fall som et valg, og ikke noe du må gjøre for å tilfredsstille andre, om du forstår. Selv har jeg stort sett lyse kroppshår, men det er da mye jeg kan pirke på om jeg gidder. Jeg har en liten veiviser med 3 litt mørkere hårstrå i, bikinilinjen stikker godt utenfor trusekanten. Hår i stumpen har jeg (i likhet med de fleste andre kvinner) også. Om jeg barberer leggene vokser det ut svarte hår, og jeg har litt "bart" på hver side av munnen. Helt lyse hår, men litt lengre enn resten av ansiktsdunet. Hårene på brystene er vel omtrent en halv cm, men det hender jeg finner noen ekstra lange. Ingen menn har reagert negativt på dette, selv ikke når de har sett det i full blomst. Husk også på at det ofte dukker opp hår på nye steder - eller mer/mørkere hår på de samme stedene - etterhvert som man blir eldre. Bestemor fikk f.eks plutselig skjegg på haka da hun var rundt 50. Noen av mine venninner med mørkere kroppshår sverger til å bleke hårene med solens hjelp. Det er faktisk ikke så mye som skal til før de lysner. Dette fungerer dog dårlig på ekstremt tykke hårstrå, men armer, ben og ansiktsdun/bart går bra. Du kan også få håret bleket i salong (tenker da mest på veiviseren din), eller gjøre det selv hjemme - bare bruk egnet blekemiddel - ikke en pakke schwarzkoph, liksom. Hårstrå som er litt for lange, som brysthår og armhår kan enkelt trimmes med en saks. Selv bruker jeg mild hårfjerningskrem nedentil - det eneste som ikke gir meg utslett eller inngrodd hår der nede - og da tar jeg selvsagt med litt av rumpeballene, siden huden strekkes når man sitter på huk, og det fort kan virke som om hårene er mye lengre ut på stumpen enn hva de egentlig er. 1
Gjest baben Skrevet 17. april 2011 #13 Skrevet 17. april 2011 Selv bruker jeg mild hårfjerningskrem nedentil - det eneste som ikke gir meg utslett eller inngrodd hår der nede Fint innlegg. Hvilken hårfjerningskrem er det? Bruker du den på hele området der nede eller bare bikinilinjen?
Gjest Ruccola Skrevet 17. april 2011 #14 Skrevet 17. april 2011 Går du på p-piller eller annen hormonprevansjon? Jeg sluttet på ene typen jeg gikk på lenge fordi jeg fikk så mye kraftigere hårvekst, spesiellt på leggene, Gav seg når jeg byttet merke Snakk med legen din, dette er et velkjent problem. Om du er ekstremt plaget kan du kanskje ha rett på gratis laserbehandlinger? Ihvertfall mye lettere for deg å bare kaste seg i det å snakke med legen din, enn å gå å gruble over det i lengre tid Du blir nok spurt om å ta en blodprøve for å sjekke hormonene dine, mest sannsynligvis har du litt mer testosteron i kroppen enn andre kvinner. Også omtalt som PCOS over her Greit å få sjekket ut uansett, for om det er aktuellt med barn i fremtiden, kan de med PCOS ofte trenge litt hjelp fordi man ofte ikke har normale eggløsninger på grunn av forhøyet testosteronnivå Lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #15 Skrevet 17. april 2011 Går du på p-piller eller annen hormonprevansjon? Jeg sluttet på ene typen jeg gikk på lenge fordi jeg fikk så mye kraftigere hårvekst, spesiellt på leggene, Gav seg når jeg byttet merke Hun er jo gravid, så vil neppe tro at hun bruker prevensjon nå Snakk med legen din, dette er et velkjent problem. Om du er ekstremt plaget kan du kanskje ha rett på gratis laserbehandlinger? Nei, man kan ikke få det gratis. Man kan, om man er heldig, få tilbakebetalt noe av utgiftene om man søker om det. (Jeg har skjegg...har ikke råd til laser/elektrolyse, da jeg ikke har penger å legge ut engang...) Ihvertfall mye lettere for deg å bare kaste seg i det å snakke med legen din, enn å gå å gruble over det i lengre tid
Antlers Skrevet 17. april 2011 #16 Skrevet 17. april 2011 Fint innlegg. Hvilken hårfjerningskrem er det? Bruker du den på hele området der nede eller bare bikinilinjen? Takk Akkurat nå bruker jeg denne http://www.veet.no/veet-cream-bikini-kit.php Jeg har også brukt de som ikke er spesielt beregnet for bruk nedentil, og det går bra så lenge jeg er nøye med å ikke la kremen virke lenger enn nødvendig. Jeg fjerner stort sett bare utenfor trusekanten, men det hender jeg er litt klønete med påføring, og da fjerner jeg like så gjerne alt. Om planen er å fjerne alt, vil jeg anbefale den som er laget spesielt for underlivet, men skal du bare ta bikinilinjen går det bra med den vanlige kremen. Vær uansett nøye med å ikke få krem på de indre kjønnsleppene, og hva enn du gjør, ikke bruk hårfjerningsspray der nede. Jeg forsøkte meg på leggene med det, og det føltes som om de var i ferd med å brenne opp!
Gjest Ruccola Skrevet 17. april 2011 #17 Skrevet 17. april 2011 Hun er jo gravid, så vil neppe tro at hun bruker prevensjon nå Hvor står det at TS er gravid? Er en annen anonym bruker som skriver at hun er gravid med samme problemet om jeg fårstår riktig
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #18 Skrevet 17. april 2011 Går du på p-piller eller annen hormonprevansjon? Jeg sluttet på ene typen jeg gikk på lenge fordi jeg fikk så mye kraftigere hårvekst, spesiellt på leggene, Gav seg når jeg byttet merke Snakk med legen din, dette er et velkjent problem. Om du er ekstremt plaget kan du kanskje ha rett på gratis laserbehandlinger? Ihvertfall mye lettere for deg å bare kaste seg i det å snakke med legen din, enn å gå å gruble over det i lengre tid Du blir nok spurt om å ta en blodprøve for å sjekke hormonene dine, mest sannsynligvis har du litt mer testosteron i kroppen enn andre kvinner. Også omtalt som PCOS over her Greit å få sjekket ut uansett, for om det er aktuellt med barn i fremtiden, kan de med PCOS ofte trenge litt hjelp fordi man ofte ikke har normale eggløsninger på grunn av forhøyet testosteronnivå Lykke til!! TS HER : Først Tusen takk for alle svarne jeg har fått her :D Jeg ser at en av dere tror jeg er gravid.. det er jeg altså ikke:) Så en liten oppdatereing siden jeg skrev hovedinnlegget mitt: Jeg har vært hos en gynekolog, pga et helt annet problem. Der tok jeg opp at jeg lurte på om jeg hadde pcos pga mye hårvekst, at jeg er trøtt og sliten hele tiden og fordi jeg aldri har blitt gravid, har ikke prøvd å bli det, men har vært veldig uforsiktig med prevensjon.. Hun så på hårveksten min, og sa den var normal:O det tror jeg lite på.. ALDRI sett noen i virkelighet eller på bilde med hårete pupper som meg:( Hun så også på eggstokkene mine og så ingen antydning til pcos.. Så da er den lidelsen utelukket.. Jeg går forresten ikke på noen prevensjon, så det er ikke årsaken heller.. Fortvilet:(
Miss Independent Skrevet 17. april 2011 #19 Skrevet 17. april 2011 Det du beskriver her trodde jeg var helt normalt jeg. Jeg er ei norsk, mørk jente. Det å snakke med andre venniner har hjulpet meg endel i mestring. Da jeg var i tidlig tenårene slet jeg veldig med selvtilliten, og følte meg unormal bare jeg hadde en føflekk på et feil sted. Kid's can be cruel! Men etterhvert skjønte jeg at flere har samme problemer som meg, og venniner kunne si; Ja, det har jeg også! Det hjelper å høre slik. Jeg er jo mer åpen nå også enn før, så det er kanskje med på å åpne andre også. Mange ganger jeg har også har hørt; Åh, jeg trodde jeg var den eneste! Det hjelper å snakke sammen Jeg fjerner hår i underlivet, under armene, legger og lår med barberhøvel. Napper evt hår rundt brystvortene, brynene og overleppen. Etter litt forskjellige metoder er det dette jeg faller tilbake til. Back to basic. Har lurt på å ta bort de mørke dunene på overleppen permanent med elektrolyse, har bare ikke fått tid.. eller no :gjeiper: Mitt råd må bli å akseptere at det er slik vi er og fjerne disse uønskede hårene! Måten de blir fjernet på kommer ann på lommebok, tid og energi. Hilsen en sistah 3
Antlers Skrevet 17. april 2011 #20 Skrevet 17. april 2011 TS HER : Først Tusen takk for alle svarne jeg har fått her :D Jeg ser at en av dere tror jeg er gravid.. det er jeg altså ikke:) Så en liten oppdatereing siden jeg skrev hovedinnlegget mitt: Jeg har vært hos en gynekolog, pga et helt annet problem. Der tok jeg opp at jeg lurte på om jeg hadde pcos pga mye hårvekst, at jeg er trøtt og sliten hele tiden og fordi jeg aldri har blitt gravid, har ikke prøvd å bli det, men har vært veldig uforsiktig med prevensjon.. Hun så på hårveksten min, og sa den var normal:O det tror jeg lite på.. ALDRI sett noen i virkelighet eller på bilde med hårete pupper som meg:( Hun så også på eggstokkene mine og så ingen antydning til pcos.. Så da er den lidelsen utelukket.. Jeg går forresten ikke på noen prevensjon, så det er ikke årsaken heller.. Fortvilet:( Godt å høre at det ikke var PCOS, da Du bør så absolutt tro på legen når hun sier du er helt normal. Tenk på hvor mange pasienter hun har hatt, og hvor mye forskjellig hun har sett. Dette problemet sitter nok mest i hodet ditt. Ikke fordi du ønsker å fjerne hårene - det er det tross alt svært mange som gjør - men fordi du ser på hårveksten som unormal. Du sier at du aldri har sett noen med like hårete bryster som deg, men da bør du huske på at det kan være mange årsaker til det. Bilder av modeller er retusjerte. Noen velger kanskje å skjule hårveksten med en dekkende topp. Noen har rett og slett fjernet håret som var der, og sist men ikke minst - du legger bedre merke til håret når det befinner seg på din egen kropp, og er underbevisst langt mer kritisk mot deg selv enn mot andre. Min beste venninne ser omtrent hårfri ut om sommeren (så det er lett å tenke at hun har vært heldig med genene), men om vinteren er det sjelden hun bryr seg. Jeg ble ganske overrasket når samtalen kom inn på kroppshår for noen år siden. Hun viste meg lange sorte hår på tærne, en mørk veiviser og en bikinilinje som var minst like "ille" som min. Jeg fikk til og med høre at hun også (selvsagt(!)) hadde hårvekst der bak. Jeg ble ikke sjokkert fordi jeg mente det var motbydelig eller unormalt, men mer fordi jeg alltid hadde tenkt på henne som ei som var så heldig å ha lite kroppshår. Jeg ble altså sjokkert fordi hun, i likhet med meg, hadde kroppshår. Det høres selvsagt dumt ut, men hvordan kunne jeg vite det? Hun så jo alltid så fin og hårfri ut Når du ser en jente/kvinne, så ser du (stort sett) det hun selv velger å vise frem - det ferdige resultatet, med andre ord. Du ser henne ikke mens hun står på badet med wax-stripsen dekket av sorte hår. Ser du meg på gaten synes du kanskje jeg ser frisk og opplagt ut, men du så meg ikke da jeg påførte concealer for å dekke de mørke ringene under øynene mine før jeg gikk hjemmefra. Om noen ser en nybarbert deg i bikini, kan de selvsagt ikke vite at du har fjernet en 5 cm bred stripe med kjønnshår, og slik bidrar vi alle litt til å endre oppfattelsen av hva som faktisk er "normal behåring". Det er greit nok at mange velger å barbere, men det er ille når det går såpass langt at vi tror vi er alene om å måtte fjerne alt det rare som stikker utenfor "godkjente områder". Tror det hadde vært godt for deg å forsøke og akseptere det du har av hår på kroppen. Du trenger ikke synes det er vakkert - det du ikke liker kan du selvsagt fjerne - men ikke tro at du skiller deg så voldsomt fra alle oss andre. Du er faktisk helt normal! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå