Gå til innhold

Kan jeg slippe ut pusen nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kastrerte katten min idag, rundt kl 13.00.. Han kastet opp og var helt borte i timene etter han kom hjem, men de siste 3 timene har han virket i fin form igjen. Har både spist og drukket! Men, kan jeg slippe han ut? Han står ved døren å mjauer, og vil virkelig ut, får dårlig samvittighet :( Kan jeg slippe han ut i natt, eller må/bør jeg vente til imorgen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Penny88
Skrevet

jeg hadde ventet til i morgen. for sikkerthets skyld!:)

Skrevet

Ja vent til i morgen

AnonymBruker
Skrevet

Da hankatten min ble kastrert i fjor sommer, anbefalte veterinæren meg å holde ham inne noen dager i etterkant slik at narkosen fikk kommet godt ut av kroppen hans og ikke minst at såret fikk trukket seg ordentlig sammen. De skal jo helst ikke slikke seg for mye på såret heller, så jeg synes det var greit å ha ham inne hvor jeg kunne følge med på ham. Tror han var inne i fem dager, om jeg ikke husker feil. Han maste veldig i begynnelsen, men med mye kos og aktivering inne var det som om han kapitulerte tilslutt. Men en lykkelig pus som fikk slippe ut tilslutt var det gitt :)

Skrevet

De fleste dyrleger anbefaler at hannkatter holdes inne minst èn dag.

Skrevet

Vent minst til i morgen, og til at du ser at han er i god normal form.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Helt generelt kan det være greit å være klar over følgende:

Narkosen sitter lenger i kroppen enn inntil han våkner. Det første døgnet etter kastrering bør en hankatt være inne. De blir som regel fort slitne (hjernen er ikke helt restituert etter narkosen) og blodomløpet er litt dårligere i de tynneste kapilærårene så de blir fortere kalde.

Alt dette er gode grunner til å holde dem inne det første døgnet :)

Min erfaring er at de våkner, stabler seg rundt på 4 ben som alle går i sine egne retninger, sovner brått (ikke ha vannskål på gulvet. Den kan de sovne med hodet nedi), våkner, 'sutrer' fælt, og sovner brått igjen utover kvelden, når de så våkner igjen så er det rundt kloken fire, halv fem om morgenen og da 'sutrer' de litt mer før de gir opp for dagen.

Når du så er hjemme igjen fra jobb så er kattehodet helt oppegående og kroppen klar for en liten luftetur (dersom det ikke er midtvinter og fryktelig kaldt ute).

I tillegg kommer de to små sårene med de små stingene. Sårhelingen er i gang når det har gått et døgn, og det kan være greit når han skal ut :)

Kort oppsummert: hele katten (kropp og sjel) er ikke helt restituert etter narkosen og sårhelingen har ikke kommet skikkelig i gang før etter et døgn :)

For en eldre katt må ville jeg prøvd å vente til det var gått nærmere to døgn :)

Hunkatter er en annen sak siden operasjonen er større og tiden i narkose er lenger.

Skrevet

Nei, vent til imorgen! Visst pusen feks kommer i slåsskamp, så har pusen ikke nok krefter til denslags. Du kan jo bli med den ut, sånn liten tur på 5 min, men jeg ville holdt pusen inne til minimum over natten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...