Gå til innhold

Rasen for meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Etter 7.5år døde min kjære hund nokså nylig. Jeg kjenner allerede savnet etter en hund, men sliter med å finne den perfekte rasen for meg. Jeg må ha en liten hund, men ikke tibetansk spaniel, da min forrige hund var dette og jeg vil IKKE ha en erstatning for han..

Litt om meg:

-er 21 år.

-Har fast jobb, ikke mulighet til å ta med hunden på jobb, men jobber til gjengjeld kun 5.5timer hver dag.

-er endel på farten, så en hund som er lett og grei å få med er greit.

-bor i ett stort hus nå, men kommer nok til å flytte til noe mindre etterhvert.

-har en mild ME, så kan ikke ha en hund som krever for mye i forhold til trening(Border Collie er f.eks uaktuelt). Men turer til daglig går veldig greit :) Var aldri noe problem med min lille engel..

-Kommer nok til å få katter etterhvert(da min samboer, som bor ett år i utlandet ikke kan leve uten katter:P), så en hund som er tilpasselig for slike ting er ett stort pluss!

-Hunder som krever mye iforhold til dyrlege, for osv er ikke noe problem, da jeg er vant til dette og vil det beste for hunden!

-Utseende på hunden har ingenting å si, vil ha en partner så lenge den lever :)

Kommer ikke på noe mer, men bare spør :) Håper virkelig noen kan hjelpe meg!! Setter uendelig stor pris på det!

Skrevet

cocker spaniel da? :)

Skrevet

En terrier kan være litt stri, og en JRT kan være en håndfull. Hva med dansk svensk gårdshund?

Skrevet

Hva med en papillon eller phalene? :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Dverg eller mellom puddel? Her slipper du røyting som de fleste andre hunder. Lette å ha med å gjøre, og kan fint klare seg med små turer innimellom om tiden ikke strekker til :) Litt pelsstell er det, men ikke så mye som mange skal ha det til. Har en dverg puddel selv og kommer aldri til å ha noe annet enn puddel etter dette. har hatt flere andre raser før, men nå har hele familien / slekta sverget til puddel og alle er like fornøyde!

Ser et par som har nevnt cocker spaniel og må si at jeg ikke vil anbefale den i det hele tatt. Spaniel rasene er avlet veldig mye på i de seneste årene og mange sliter med aggresjon og innavl ( de har ofte mye plager, både med hud, pels, øyne og ører), i tillegg røyter de jo mye.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg leste ikke nøye nok første gang, og holdt på å foreslå tibetansk spaniel. Høres jo som noe lignende vil være rette rasen.. Hva med mops? Lhasa Apso? Kanskje litt mye pelsstell på den.. Fransk bulldogg. Petit brabancon. Bolognese. Eller en av de mindre pudlene?

Skrevet

WoW! Takk for mange og gode svar :D Er utrolig vanskelig å velge hund nr to! Blir nok ikke før til høsten ser det ut til, men har fått mye å tenke på! Igjen, takk :D

Skrevet

Litt om meg:

-er 21 år.

-Har fast jobb, ikke mulighet til å ta med hunden på jobb, men jobber til gjengjeld kun 5.5timer hver dag.

-er endel på farten, så en hund som er lett og grei å få med er greit.

-bor i ett stort hus nå, men kommer nok til å flytte til noe mindre etterhvert.

-har en mild ME, så kan ikke ha en hund som krever for mye i forhold til trening(Border Collie er f.eks uaktuelt). Men turer til daglig går veldig greit :) Var aldri noe problem med min lille engel..

-Kommer nok til å få katter etterhvert(da min samboer, som bor ett år i utlandet ikke kan leve uten katter:P), så en hund som er tilpasselig for slike ting er ett stort pluss!

-Hunder som krever mye iforhold til dyrlege, for osv er ikke noe problem, da jeg er vant til dette og vil det beste for hunden!

-Utseende på hunden har ingenting å si, vil ha en partner så lenge den lever :)

Kommer ikke på noe mer, men bare spør :) Håper virkelig noen kan hjelpe meg!! Setter uendelig stor pris på det!

Jeg har en Bichon Havanais :) Og det kan høres ut som at den kunne vært en god rase for deg. Det eneste punktet på listen som bekymrer meg litt er det jeg har merket meg fet skrift. ALLE hunder krever en viss mengde mosjon. Havanaisen trenger lite mosjon, men fortsatt en del. Og de trenger mye hjernetrim i tillegg til lek og mosjon. Når det kommer til mosjon så er jo det første året det verste, da en hund alltid er villest som valp. Men etter ca. 1 år vil jo hunden roe seg ned og kreve mindre oppmerksomhet og lek, og litt mer mosjon...

Jeg trener min Havanais litt mer enn normalt, men det er fordi at hun er vant med det. Hun er vant å med å springe løs (det er lov her jeg bor) i fjæra, skogen og på fjellet. Men det er ikke nødvendig egentlig. Så lenge Havanaisen får 1 time - 2 timer rolige turer om dagen så er det nok. Havanaisen er foressten min favoritt-rase av hunder så langt, og jeg har møtt mange.

Ellers raser som kan passe for deg, men som jeg har litt mindre erfaring med er: fransk bulldog, japanese chin, tsjekkisk rottehund (har lyst på en selv), pomeranian, mittelspitz, mops, sealyham terrier, norfolk terrier og west highland white terrier. Vær oppmerksom på at terrierne er mer krevende å trene, men det klarer du sikkert hvis du er en erfarn hundeeier.

Skrevet

En cocker spaniel trenger faktisk litt mosjon. Og de fleste cockerene får nok ikke det de trenger^ De takler nok vanlige gå turer, men det er en jakthund, noe mange glemmer. (Selv om de svært få brukes til det lengre).

Jeg ville heller ikke hatt noe terrier, da de gjerne ikke går like lett sammen med katter, eller andre dyr. Alt kan læres, men her kommer kattene inn når hunden er blitt rundt ett år? Da ville jeg vært forsiktig med en terrier.

Ellers så vet jeg ikke helt hvilken rase jeg ville anbefalt. Prøv heller å skrive en tråd på Hundesonen sitt forum. Der får du nok masse gode svar! :)

Skrevet

har ikke erfaring fra rasen bortsett fra kjennskap til noen venner som har denne.En rolig hund uten mye jaktegenskaper (men selvfølgelig individforskjeller)

En som liker å bli med eier og kan klare seg med kortere turer om eier er syk.(noe en hver hund burde takle i perioder)

http://no.wikipedia.org/wiki/Eurasier

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=133

Du må påregne pelsstell men det burde kunne gjøres på et bord om du har problemer med å bøye deg av ymse grunner.Bare trene på slik fra valpen er liten.

Dette er en rase jeg skal ha om noen år,når leonberger'n blir for stor for meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...