AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Jeg skjønner ikke helt reglene og må forhøre meg her inne med forhåpentligvis noen som kan dette jeg hadde en inntekt på kroner 790 000 i fjor. En tvist på jobben forrige uke gjorde at jeg sa opp på dagen. Så da lurer jeg på hva jeg har krav på i forhold til ev dagpenger? Noen fortalte meg at dersom jeg får sjefen min til å sparke meg vil jeg få mer i dagpenger? Noen sier at jeg ikke får dagpenger og noen sier at jeg ikke får for mer enn inntekt som tilsvarer 6 G? Og at det regnes kun 62 prosent av inntekten? Jeg holder på å skal starte opp eget kontor, men dette er ikke oppe og hår før i juni juli måned. Trenger penger til inntil da.. Noen gode økonomer der ute?
liv Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Når en sier opp selv har en en karantenetid på 8 uker, deretter vil du få 62% av det du tjente i fjor oppad begrenset til 6g. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 Du får ikke mer i dagpenger av å få sparken, men du kan unngå karantenetiden på 8 uker dersom du selv ikke er skyld i at du mistet jobben, noe du åpenbart er.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Så lenge du har sagt opp har du i utgangspunktet 8 uker karantene. Og de åtte ukene gjelder fra tidspunktet du søker dagpenger.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #5 Skrevet 12. april 2011 Eneste måten til å slippe 8 ukers karantene når du sier opp selv, er om du sier opp pga forhold ved jobben som er skadelige. Men da skal arbeidsgiver ha fått sjangsen til å rette opp før du sier opp. Konflikter i bedriften som går ut over din psykiske helse er og en slik grunn, men det må da dokumenteres av lege. Ved konflikter så må mekling og diverse tiltak blitt prøvd ut før du har en "gyldig" grunn til å fravike karantenetiden ved egen oppsigelse.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #6 Skrevet 13. april 2011 Du må jo også stå som arbeidssøker for å få dagpenger. Det gjør du vel egentlig ikke? Karantenetid på 8 uker fordi du sa opp jobben selv.
liv Skrevet 13. april 2011 #7 Skrevet 13. april 2011 karenstiden starter å løpe fra du registerer deg arbeidsledig på nav.no
Harlekin Skrevet 13. april 2011 #8 Skrevet 13. april 2011 Du må jo også stå som arbeidssøker for å få dagpenger. Det gjør du vel egentlig ikke? Karantenetid på 8 uker fordi du sa opp jobben selv. Det er mulig å få dagpenger under etablering av egen virksomhet. Du kan også gå på etablererkurs gjennom NAV, det er veldig nyttig. Hør med dem angående dette!
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #9 Skrevet 13. april 2011 karenstiden starter å løpe fra du registerer deg arbeidsledig på nav.no Feil, det er fra innvilgelsesdatoen for dagpenger( i de fleste tilfeller vil det være datoen søknaden er mottatt et NAV-kontor). Men, for å sende inn søknad om dagpenger må du være registrert som arbeidssøker hos NAV. Og det er også viktig at du i venteperioden sender meldekortene som vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå