Gå til innhold

Noen her som ble bedt "bare" på kaffe i et bryllup du trodde du skulle på "hele pakka"i?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble bedt på kaffe i et bryllup (nær slekt) i fjor, hvor jeg var helt sikker på at jeg skulle være med på hele kalaset. Har den pinlige og forbudte følelsen: skuffet.. Har jo full forståelse for at folk får be hvem de vil, og skjønner at bryllup koster skjorta. ER det "lov" å være skuffa..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :)

Det kommer litt ann på om de kun hadde de aller nærmeste på middag? (Foreldre, søsken og forlovere.)

Eller om de inviterte de fleste av nær fam og venner, men lot noen av de komme senere til kaffe å kaker. Da har du lov å være skuffet!

Skrevet

Ja jeg syns det er lov å sitte med den følelsen. Det viser jo bare at du bryr deg om de som gifter seg og gjerne ville ta del i dagen deres! :)

Nå har jeg ganske sterke meninger om dette å invitere noen gjester til middag og noen kun til kaffe :sjenert: Jeg ville personlig ikke gått i et bryllup hvor jeg kun ble bedt til kaffe..

Skrevet

Et bryllup jeg var i for en del år tilbake hadde de delt opp omtrent slik; Familie til middag; det var en del mennesker, kanskje ca 50 stk? Husker ikke i farta. Og så hadde de bedt en hel haug med folk til fest etter middagen. Tror vi var passert 100 personer til kaker og fri bar. Det var en heidundranes fest og alle koste seg med musikk, dans, et BUGNENDE kakebord og fri bar til langt ut på natta.

Å ikke bli bedt til middag i et bryllup er ikke alltid en dårlig ting.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg ikke syntes bryllup er mest stas i verden, syntes jeg det er stusselig å "bare" bli bedt på kaffe. Derfor kommer jeg heller ikke til å gjøre det på den måten om jeg selv noen gang skal gifte meg. Gjestene har jo samme utgifter til reise, antrekk og gave, og da virker det litt "gnitent" å kun ivitere på kaffe. Jeg vet at jeg trolig kommer til å erte på meg horder av bruder nå, men jeg ble en gang bedt på kaffe i bryllupet til ei venninne, og meldte avbud siden bryllupet sto en flytur unna, og jeg rett og slett ikke ville ta på meg reiseutgiftene når jeg ikke engang ble påspandert middag. Da syntes jeg det faktisk er mer ok å ikke bli bedt i det hele tatt. Bryllup er jo en dyr affære, så jeg forstår jo godt dersom folk kun tar seg råd til å be de nærmeste, og jeg slipper å føle meg programforpliktet til å kjøpe gave (selv om jeg gjerne gjør det dersom det er ei god venninne som gifter seg, og økonomien tillater det)

• Liker 5
Skrevet

Vi ber kaffegjester, og til middagen er det også andre enn bare familie. Alle som må reise for å komme i bryllupet er bedt til middag. De er også bedt med barna sine. Vi hadde i utgangspunktet tenkt at alle skulle til middag, men festen skal være på et grendehus med dårlig kapasitet og vi innser at å lage middag til 130 stykker der er umulig. 85 stykker derimot går greit. Alle gjør valg og noen er vanskeligere enn andre. Men ingen gjør dem vel av vondt vilje?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært kaffegjest i bryllup, og det fungerte fint pga at brudeparet virkelig hadde gjort ordentlig arbeid for at det skulle bli en bra fest. Vi var mange kaffegjester, ikke bare noen få. De hadde leid inn buss fra sentrum ut til stedet, så ingen kaffegjester trengte å bruke penger på taxi. De hadde spart noen taler/innslag så vi fikk med oss litt av det. Og det var selvfølgelig fri bar, som er viktig når man "bare" er kaffegjest.

Har også blitt bedt i et bryllup til som kaffegjest, men det var ltt for langt for oss å reise, og vi måtte bestille overnatting, og det var det ikke verdt for oss da, så vi takket nei.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min ble invitert i et bryllup til en vennepar av oss (opprinnelig hans venner). Han ble bedt til hele festen, jeg ble bedt til kaffen. :fnise: Vi hadde riktig nok ikke vært sammen s å lenge, så jeg tenkte ikke så mye over det der og da. Men i ettertid må jeg si at jeg synes det er litt spesielt å splitte par på den måten.

I tillegg var middagen forsinket slik at vi kaffegjester måtte stå lenge i gangen utenfor og vente på at de skulle bli ferdig.... Slikt går ikke an.

Men jeg har vært kaffegjest i et annet bryllup og der fungerte det bra. Det var ei venninne av meg som giftet seg og brudeparet hadde invitert alle vennene til kaffen og familie til middag. Det fungerte veldig bra. Vi i vennegjengen spiste middag selv på en restaurant på forhånd og det var akkurat som at bryllupsfesten kom ordentlig i gang når vi kom. Ingen ventetid eller sure miner, bare en veldig bra fest.

Når man først skal skille gjester, er det greit å gjøre skillet ved familie og venner. Jeg synes man skal ha en veldig god grunn for å ikke invitere slekt til hele bryllupet. Det er mye mer akseptert å bare ha venner til kaffen da man ofte har mange venner og alle da skjønner at det blir en kostbar afære om man skal ha alle til middag.

• Liker 1
Skrevet

Når man først skal skille gjester, er det greit å gjøre skillet ved familie og venner. Jeg synes man skal ha en veldig god grunn for å ikke invitere slekt til hele bryllupet. Det er mye mer akseptert å bare ha venner til kaffen da man ofte har mange venner og alle da skjønner at det blir en kostbar afære om man skal ha alle til middag.

Men hva er egentlig en god grunn da? slik jeg har skjønt det her inne så kan en aldri utelate noe familie, uansett hva. Og gjør en det så har de all rett til å bli sure på brudeparet. Jeg har en del familie jeg ikke har kontakt med til det daglige, knapt nok en gang i året. Jeg har ikke noe ønske om å måtte be disse til middagen, da jeg mener at den skal være forbeholdt de aller nærmeste, og de som virkelig ønsker å feiere dagen med oss. Ikke de som forventer en dyr middag fordi vi skal gifte oss.

Derfor tenker vi enten å dele opp til middag og kaffe (da er det også familie blant de som blir invitert til kaffe), eller så reiser vi utenlands, inviterer de nærmeste, og har en etterfest.

Problemet er at vi risikerer å fornærme en del uansett hva vi gjør. Vi har et budsjett å gå ut i fra, og vi har ikke planer om å vente i tre år til (har vært forlovet i 3,5 år) for at absolutt alle som forventer en middag skal få det.

det er brudeparets dag, og det er naturlig at de legger føringene. Men ja, det er lov til å bli skuffet. Men prøv å tenk litt mer på det...brudeparet ønsker tydeligvis å ha dere som en del av bryllupet deres. Det kan godt være at budsjettet, eller settingen ikke gjør det naturlig å invitere alle til middagen. Festen er jo tross alt den lengste delen av bryllupet. Jeg er ikke itvil om at de som inviteres til kaffe hos oss er viktige for oss. Vi kan rett og slett bare ikke invitere alle vi har lyst til middag. Det blir rett og slett alt for dyrt for oss.

Brudeparet har tross alt tenkt på de som inviteres til kaffe og.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er deler av slekta man ikke har noe særlig kontakt med, hadde jeg droppet å invitere dem fremfor å invitere de bare til kaffe. Spesielt hvis de bor langt unna. Bor de i omtrent samme del av landet, hadde jeg nok heller invitert dem til hele greia og heller spart inn penger på type middag, servietter, bordpynt etc.

Skrevet

Å vere kaffegjest kan vere svært så triveleg eller heilt pyton. Kjem heilt an på om brudeparet er villige til å bruke tid på å inkludere kaffegjestane, at det er ganske mange kaffegjestar og at ein har halde tidsplan under middag slik at kaffegjestane ikkje må sittje i ein gang eller linkande og vente på at middagen skal bli ferdig.

Ein bør óg tenkje på at ein ikkje inviterer folk som ikkje bur rett i nærleiken kun på kaffe. Gjestar med så lang veg at dei må overnatte bør ein invitere til "full pakke". For dei får ein del ekstra utgiftar med reise og opphald enn folk som bur i området bryllaupen blir halde.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en vanskelig problemstilling dette.. Da jeg ble bedt bare til kaffen, var det andre gjester med samme slektskap som jeg hadde til brudgommen som fikk være med på hele greia. Er det greit å invitere noen søsken, men ikke andre? Noen søskenbarn, men ikke andre? Invitere tremenninger, men ikke søskenbarn?

Skrevet

Jeg har vært bedt som kaffegjest en gang, og det fungerte helt fint for meg. Det var ei barndomsvenninne hvor begge har stor slekt. Absolutt moro og hyggelig!

Det var like i nærheten av der jeg bodde, men hadde dratt uansett. Resieveien hadde ikke vært altfor lang uansett (for min del, og ikke snakk om flyreise)

Vi skal ha bryllupet vårt der vi bor, hovedsaklig fordi det er midt mellom slektene. Siden vi da vet det blir et stykke å dra, er alle bedt til "full pakke". Det er ikke så langt at man IKKE kan dra hjem, men det tar fort et par timer for det. Ikke helt ønskelig for alle.

Skrevet

Jeg ble bedt som kaffegjest i bryllupet til en fetter og syntes det var helt greit. Vet at han har stor familie og hvis bruden også hadde det så ville det blitt mye hvis alle fettere og kusiner skulle bes til middag. Lurer på om ikke en fetter som han har hatt svært god kontakt med under oppveksten ble invitert på middag også, men det synes jeg faktisk er helt greit. Synes det er riktig å be dem man vil ha med, ikke dem man ha med.

Har ikke hatt innmari mye kontakt med denne fetteren opp gjennom årene, så jeg synes det var godt gjort at jeg ble invitert på kaffe i grunnen.

På den annen side så ble hele slekta invitert i middagen til en fetter som jeg faktisk hadde enda mindre kontakt med i oppveksten (han har mindre familie) og det førte til at vi nå har merkbart bedre kontakt enn vi hadde i ungdommen - riktignok hovedsaklig på FB og julekort, men koselig for det.

Skrevet

Jag synes at brudepar som inviterer gjester kun til kaffe er uoppdragne og griske. For meg så oppfattes det å bli invitert til kaffe noe man kun gjør for å få flere gaver. Enten så inviterer man til ALT eller så kan man drite i det.

• Liker 2
Skrevet

Jag synes at brudepar som inviterer gjester kun til kaffe er uoppdragne og griske. For meg så oppfattes det å bli invitert til kaffe noe man kun gjør for å få flere gaver. Enten så inviterer man til ALT eller så kan man drite i det.

Mens jeg syns det å ikke bli invitert på middag går helt greit. Jeg ser ikke på middagen som selve bryllupet, og kaffen som "gave innkrevning". Har blitt invitert på kaffe flere ganger. Helt topp. Gode kaker og selskap, ingenting å klage på det syns jeg ;)

Skrevet

Vi er blitt bedt "bare" til kaffe i et par bryllup (ikke familie), og det synes jeg var helt greit. For min del kan jeg helt fint greie meg uten langdryge taler og timesvis på harde trestoler - det er jo til kaffen moroa begynner! ;)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dere som blir invitert "bare" til kaffen, dere blir sendt hjem etter at kaffekoppen er tømt, da eller? For det høres slik ut! :) Jeg har vært til kaffe flere ganger, og har storkost meg med både kaffe, kaker og fest med all slags drikke og snacks til "langt på natt". Middag har jeg spist hjemme eller på restaurant/hotellet. Det koster ikke mer enn 2-300,-. Det hadde jeg måtte gjort enten jeg skulle i bryllup eller ikke. Forskjellen her er at jeg får være med på bryllupsfest, og det er alltid gøy! Kjole har jeg som regel fra før. Og gave trenger ikke koste mer enn 500,-. Må jeg reise bort, må jeg selvsagt vurdere om jeg har råd, men det er ikke verre enn å takke nei om det ikke går. Hotellet og flybilletten blir ikke billigere av at jeg blir invitert til middag.

Endret av Jade
  • Liker 3
Skrevet

...og bryllupsfest inkluderer og gjerne nattmat utover festen :spise::kokk:

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet

jeg har vært "utsatt" for det samme da det jeg trodde var en god kompis skulle gifte seg. hadde kjente han i nesten 25 år da han giftet seg og så for meg at jeg var en selvfølge i bryllupet men ble ikke innvitert på noe som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...