Gå til innhold

Post et bilde av din kropp...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk!

Jeg var fotballspiller og sluttet for et par år siden på grunn av en skade, til informasjon. Jeg er dvaskere nå enn da, ja.

Ingenting å klage på, nei. Banditten hadde vært veldig fornøyd, han... :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest gressløk

Du er da jævlig heldig som ser sånn ut da.

Jeg trener ikke og da blir det slik vanligvis :fnise:

Skal vi bytte? :danse:

Jeg blir alltid hatet i denne tråden tilslutt. Haha, jeg lærer aldri. Først med Megan Fox, så med min egen. Jeg tenkte aldri over at det ville blitt tatt ille opp. Hadde jeg hatt et annet utgangspunkt hadde det antageligvis vært en helt annen tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi bytte? :danse:

Jeg blir alltid hatet i denne tråden tilslutt. Haha, jeg lærer aldri. Først med Megan Fox, så med min egen. Jeg tenkte aldri over at det ville blitt tatt ille opp. Hadde jeg hatt et annet utgangspunkt hadde det antageligvis vært en helt annen tone.

Det handler om at du legger ut et bilde av en kropp som ser helt normal ut, og kaller den for «så dvask» og fremstiller den som en kropp det er grunn til å være misfornøyd med.

Hvis du tenker deg litt om er det vel ikke så fryktelig vanskelig å forstå at folk reagerer på det? Spesielt med tanke på at det er et ganske stort slankehysteri og fokus på å være stram og godt trent om dagen, spesielt blant unge. Fint å være sunn og frisk, men når det går for langt kan det bli særdeles ødeleggende både for kroppen og den mentale helsa.

Endret av Tonje!
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, jeg er visst alltid for seint ut :/

Tonje: husk at vi lever i Janteland. Ingen land i verden er vi så oppdratt fra barnsben av at man aldri skal tro man er noe og nåde den som sier at man er stolt over seg selv og det man har oppnådd. Når selv regjeringspolitikere fronter en slik politikk - hvordan skal da barn og unge klare å motstå dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gressløk

Det handler om at du legger ut et bilde av en kropp som ser helt normal ut, og kaller den for «så dvask» og fremstiller den som en kropp det er grunn til å være misfornøyd med.

Hvis du tenker deg litt om er det vel ikke så fryktelig vanskelig å forstå at folk reagerer på det? Spesielt med tanke på at det er et ganske stort slankehysteri og fokus på å være stram og god trent om dagen, spesielt blant unge. Fint å være sunn og frisk, men når det går for langt kan det bli særdeles ødeleggende både for kroppen og den mentale helsa.

I forhold til tidligere så er jeg dvask nå, ja. Det blir jo bare min egen mening om saken. Det er ikke akkurat uvanlig med en slik kropp, og langt fra unormalt med mer veltrent kropp heller. Jeg sa aldri typ "åh, jeg er så stygg og fæl og feit", men heller at jeg ville begynne å trene igjen. Jeg snakket heller aldri om slanking, men snarere om at jeg ville legge på meg..

Det blir litt feil å gå så hardt ut mot dette den motsatte veien også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonje: husk at vi lever i Janteland. Ingen land i verden er vi så oppdratt fra barnsben av at man aldri skal tro man er noe og nåde den som sier at man er stolt over seg selv og det man har oppnådd. Når selv regjeringspolitikere fronter en slik politikk - hvordan skal da barn og unge klare å motstå dette.

Kanskje jeg misforstår eller det er noe jeg ikke ser nå, men jeg kan ikke helt se hvordan janteloven har noen relevanse i denne sammenheng? Eller mener du holdningen vedkommende viste til egen kropp?

I forhold til tidligere så er jeg dvask nå, ja. Det blir jo bare min egen mening om saken. Det er ikke akkurat uvanlig med en slik kropp, og langt fra unormalt med mer veltrent kropp heller. Jeg sa aldri typ "åh, jeg er så stygg og fæl og feit", men heller at jeg ville begynne å trene igjen. Jeg snakket heller aldri om slanking, men snarere om at jeg ville legge på meg..

Det blir litt feil å gå så hardt ut mot dette den motsatte veien også.

Så du ser på ingen måte poenget mitt, eller at måten du la ut bilde og kommenterte det på kan bidra til en ødeleggende og skummel trend? I så fall får vi bare la det ligge, for da ser vi ting på vidt forskjellige måter.

Den siste setningen din skjønte jeg forresten ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje jeg misforstår eller det er noe jeg ikke ser nå, men jeg kan ikke helt se hvordan janteloven har noen relevanse i denne sammenheng? Eller mener du holdningen vedkommende viste til egen kropp?

Du kritiserte ganske krasst en persons kritikk av egen kropp. Jeg fikk inntrykk av at du mener man ikke har lov til dette såfremt man ikke ligger et godt stykke ut fra "snittet". Måten det ble ordlagt på ga også en anklagelse om at denne hadde et ansvar ovenfor andre jenters dårlige selvbilde. Implisitt får man da følelesn av at du mener folk som ser "ok" ut ikke har dårlig selvbilde, eller har rett til å kritisere sin egen kropp.

Årsaken til at jeg drar inn janteloven er enkel. Siden man ikke skal tro man er noe, ei heller tro at man er "bedre" på noe som helst vis enn andre er vi i norge opplært til å beklage oss uansett hva det måtte være. Vi er opplært til å unnskylde oss samt kritisere oss selv. For på den måten unnslippe det negative søkelyset som kan føre til anklagelser om at man tror man er noe.

Endret av Guybrush
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gressløk

Kanskje jeg misforstår eller det er noe jeg ikke ser nå, men jeg kan ikke helt se hvordan janteloven har noen relevanse i denne sammenheng? Eller mener du holdningen vedkommende viste til egen kropp?

Så du ser på ingen måte poenget mitt, eller at måten du la ut bilde og kommenterte det på kan bidra til en ødeleggende og skummel trend? I så fall får vi bare la det ligge, for da ser vi ting på vidt forskjellige måter.

Den siste setningen din skjønte jeg forresten ikke.

Jeg ser poenget ditt, men det er ytterst tvilsomt at min uskyldige kommentar har noe å si i det store bildet. Jeg blir vel kritisert nord og ned for dette også, men å si at min kommentar kan bidra til en ødeleggende og skummel trend blir et skikkelig stygt overtramp fra din side mot en enkeltperson. Jeg bidrar på ingen måte til dette. Hadde jeg sagt noe om at jeg følte meg feit eller ønsket å slanke meg, så ville jeg skjønt det, og da hadde nok også moderatorene kommet inn i bildet.

Vil du ha kroppshysteri og skumle trender, er det bare å bla opp i et magasin, så får du slengt kroppsfiksering i ansiktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Kanskje jeg misforstår eller det er noe jeg ikke ser nå, men jeg kan ikke helt se hvordan janteloven har noen relevanse i denne sammenheng? Eller mener du holdningen vedkommende viste til egen kropp?

jeg antar at Gressløken hadde fått ganske mye tyn om hun hadde lagt ut et bikinibilde med

teksten " Se på meg, se på bra jeg ser ut! Jeg er kjempefornøyd med kroppen min, så her poster

jeg bilde så alle kan se hvorfor :) "

uansett hva man sier om seg selv så er det liksom feil får jeg inntrykk av...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tonje: jeg vil også legge til at jeg ikke går rundt og tror at du mente det helt slik. Jeg sier bare hvordan det ble oppfattet av meg iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kritiserte ganske krasst en persons kritikk av egen kropp. Jeg fikk inntrykk av at du mener man ikke har lov til dette såfremt man ikke ligger et godt stykke ut fra "snittet". Måten det ble ordlagt på ga også en anklagelse om at denne hadde et ansvar ovenfor andre jenters dårlige selvbilde. Implisitt får man da følelesn av at du mener folk som ser "ok" ut ikke har dårlig selvbilde, eller har rett til å kritisere sin egen kropp.

Årsaken til at jeg drar inn janteloven er enkel. Siden man ikke skal tro man er noe, ei heller tro at man er "bedre" på noe som helst vis enn andre er vi i norge opplært til å beklage oss uansett hva det måtte være. Vi er opplært til å unnskylde oss samt kritisere oss selv. For på den måten unnslippe det negative søkelyset som kan føre til anklagelser om at man tror man er noe.

Kommentaren hennes var etter min mening dum uansett, men den hadde vært mindre ille om hun var f.eks. tydelig overvektig ja. Rett og slett fordi da hadde det stemt at hun var dvask. Å derimot stille opp med en helt normalt slank kropp og si at man synes man er blitt så dvask at man ble paff å se seg selv på et bilde er ganske uheldig. Det sender signaler om at for å ikke falle innunder kategorien «dvask» (hvem vil vel det?) er det ikke nok å ha en normal og slank kropp, man må være godt trent og stram og. Det er vel ikke vanskelig å se for seg hvordan slike tanker kan ødelegge for folk som kanskje i utgangspunktet er litt usikre på kroppen sin.

Og ja, man har faktisk til en viss grad ansvar for det man skriver og sier, og hvordan det påvirker andre.

PS: Så klart kan folk med sunne kropper ha dårlig selvbilde, det ser vi jo gang på gang.

Jeg ser poenget ditt, men det er ytterst tvilsomt at min uskyldige kommentar har noe å si i det store bildet. Jeg blir vel kritisert nord og ned for dette også, men å si at min kommentar kan bidra til en ødeleggende og skummel trend blir et skikkelig stygt overtramp fra din side mot en enkeltperson. Jeg bidrar på ingen måte til dette. Hadde jeg sagt noe om at jeg følte meg feit eller ønsket å slanke meg, så ville jeg skjønt det, og da hadde nok også moderatorene kommet inn i bildet.

Vil du ha kroppshysteri og skumle trender, er det bare å bla opp i et magasin, så får du slengt kroppsfiksering i ansiktet.

Du kaller kommentaren din «uskyldig». Jeg synes ikke den var så veldig uskyldig, jeg. Det er sant at din kommentar bare er en dråpe i havet, og at man også finner dumme innlegg og kommentarer i magasiner (og ikke minst blogger) - men det er da strengt tatt en ganske tynn unnskyldning og gjør ikke saken noe bedre.

Å kritisere noe du har sagt eller gjort er da knapt et stygt overtramp mot deg som person. Jeg diskuterer dine handlinger og det du skriver, ikke personen deg.

Jeg forstår at du ikke mente noe vondt med innlegget ditt, for all del. Jeg tror heller ikke at rosabloggere og fitnessbloggere som mange mener at påvirker ungdom på en negativ måte mener noe vondt med det heller.

jeg antar at Gressløken hadde fått ganske mye tyn om hun hadde lagt ut et bikinibilde med

teksten " Se på meg, se på bra jeg ser ut! Jeg er kjempefornøyd med kroppen min, så her poster

jeg bilde så alle kan se hvorfor :) "

uansett hva man sier om seg selv så er det liksom feil får jeg inntrykk av...

Det finnes en mellomting mellom å disse seg selv og å skryte seg selv opp i skyene. Å være fornøyd med seg selv er derimot lov, og jeg våger å gjette på at om noen hadde lagt ut bilde med kommentar om at de var fornøyd med seg selv så ville de fleste gitt dem tommel opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi bytte? :danse:

Jeg blir alltid hatet i denne tråden tilslutt. Haha, jeg lærer aldri. Først med Megan Fox, så med min egen. Jeg tenkte aldri over at det ville blitt tatt ille opp. Hadde jeg hatt et annet utgangspunkt hadde det antageligvis vært en helt annen tone.

Jeg håper du ikke tok kommentaren min som hatefull, det var den absolutt ikke ment som. Jeg synes bare det er synd at det blir forventet av jenter at man må ha denne sinnsyke beskjedenheten, og at det blir forventet at man må legge med litt moderering av typen "dette bildet er ikke så fint da..", når man legger ut ting. Det har ikke nødvendigvis noe med deg å gjøre, det har nærmest blitt en norm i samfunnet.

Jeg skjønner jo godt at du kanskje er vant til å være topptrent med megadefinisjon, og kanskje ikke har trent på en stund, så du er vant til å se enda fittere ut. Men for mange vanlige jenter, og da mener jeg ikke nødvendigvis jenter med ekstra fett eller noe, så er det litt sårt at den fine kroppen blir beskrevet som dvask. Ta det som et kompliment ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...