Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det slik at i Norge? Et av de beste landene og bo i? Så kan man ikke være surrogatmor?

Jeg fårstår ikke? Det er jo deres eget valg og gjøre det?

Man gjør jo noe utrolig fint for de som ikke kan få barn?

Jeg har tengt tanken mange ganger. jeg kunnet gjerne tenke meg og ha gjort noe slik..

Er det slik at man ikke kan bo i Norge for og gjøre det? Eller kan man vær surrogatmor i Norge, men må reise til et annet land når fødselen nærmer seg? Jeg skjønner ikke?

Er det totalt No, No! For Norske kvinner og være surrogatmor?

Beklager kansje vanskelig formulert..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det slik at i Norge? Et av de beste landene og bo i? Så kan man ikke være surrogatmor?

Jeg fårstår ikke? Det er jo deres eget valg og gjøre det?

Man gjør jo noe utrolig fint for de som ikke kan få barn?

Jeg har tengt tanken mange ganger. jeg kunnet gjerne tenke meg og ha gjort noe slik..

Er det slik at man ikke kan bo i Norge for og gjøre det? Eller kan man vær surrogatmor i Norge, men må reise til et annet land når fødselen nærmer seg? Jeg skjønner ikke?

Er det totalt No, No! For Norske kvinner og være surrogatmor?

Beklager kansje vanskelig formulert..

Med din begrensende innsikt tror jeg IKKE det å være surrogatmor er en lur idè.

• Liker 2
Skrevet

Etter norsk lov er det ikke tillatt å drive surrogati i Norge, men jeg går ut i fra at norske myndigheter ikke kan nekte å være surrogat i utlandet. Det er jo endel etiske dilemmaer knyttet til surrogati, så det er vel hovedsakelig derfor det ikke er lov.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfoer du så spydig mot TS??

Hun spør om flere viktige spørsmål,å vet du ikke svaret så kan du la vær å skrive noe!

Hun spurte faktisk ikke om din mening om hun skulle være surrogatmor eller ikke!

Synes det er fint av TS å ville hjelpe andre jeg :)

• Liker 6
Skrevet (endret)

Man har ikke nødvendigvis begrenset innsikt selv om man er for surrogati.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det foregår surrogati i Norge allerede, men siden eggdonasjon ikke er lov, må man enten gjøre deler av prosessen i utlandet, eller surrogaten må også være "eggdonor". Det siste tror jeg er mest vanlig, kvinner som velger surrogati har jo ofte ikke egne eller gode nok egg heller.

Det utføres ved at mannen befrukter surrogaten, som regel ved hjelp av hjemmeinseminasjon, surrogaten føder barnet og far skriver under på foreldreansvaret. Surrogat gir så far full foreldrerett, og fars kone adopterer barnet. Det finnes som sagt flere tilfeller i Norge hvor dette allerede er gjort.

Skrevet

Det er mye som kan bli sagt rundt det å være surrogatmor, og korttenkt å ikke forstå hvorfor det ikke bare kan åpnes for surrogati i Norge. Jeg er også sterk kritisk til å bruke surrogatmor i utlandet. Hvor fri skal kvinnen være til å bruke egen kropp som hun vil, og hvilke grenser skal samfunnet sette? Personlig er jeg glad for de grensene vi har i Norge.

Jeg leste en god artikkel en gang om temaet, der det ble trukket sterke linjer mellom prostitusjon og det å være surrogatmor, begge deler er en måte å selge egen kropp på for penger. Særlig når dette rammer fattige kvinner som gjerne ikke har noe valg.

En graviditet er en enorm fysisk og psykisk belastning. Ingen vet hvordan de reagerer på å gi fra seg et barn de har bært i 9 måneder. Det å føde er også for enkelte dødelig, hvem står med ansvaret dersom surrogatmor dør under svangerskap eller fødsel?

AnonymBruker
Skrevet

Begrensende innsikt?? Hva i alle dager tror du jeg spør her for da? nettop fordi jeg ikke vet så mye om emnet og vil gjerne vite mer om det.. Og om det er måten jeg skriver på som plager deg så må jeg vell beklage at jeg ikke er verdens beste på og forklare meg! herregud.. Du kan ikke skrive noe slikt når du ikke vet hvem jeg er i det hele tatt!!! TS :)

AnonymBruker
Skrevet

Fikk mange gode svar her :) takk ;)

Jeg synest også det er helt forferdelig at noen som har sålyst på barn og ikke kan få, som kunne blitt fantastiske foreldre må leve med gjeld i lang lang tid for og få sitt eneste ønske oppfylt... Og det tror jeg har mye med nettop det at det må gjørest så komplisert i andre land og slikt. nå mener jeg ikke at hvem som helst skulle få vert surrogatmor selfølgelig! Men må det være så forferdelig tungvint for de som ønsker seg barn? Hadde dette vert muligheter for i Norge vil jeg tro at prisen hadde endret seg drastisk?

TS

Skrevet

Fikk mange gode svar her :) takk ;)

Jeg synest også det er helt forferdelig at noen som har sålyst på barn og ikke kan få, som kunne blitt fantastiske foreldre må leve med gjeld i lang lang tid for og få sitt eneste ønske oppfylt... Og det tror jeg har mye med nettop det at det må gjørest så komplisert i andre land og slikt. nå mener jeg ikke at hvem som helst skulle få vert surrogatmor selfølgelig! Men må det være så forferdelig tungvint for de som ønsker seg barn? Hadde dette vert muligheter for i Norge vil jeg tro at prisen hadde endret seg drastisk?

TS

Det er nok allerede veldig dyrt, hvor dyrt vet jeg ikke. Såvidt jeg har fått med meg er det dyrest i USA, men der er det også best regulert og sikrest. Det er billigere i India.

Min mening om surrogati er at jeg er for det, sålenge alle parter blir ivaretatt på skikkelig måte. Det vil si førsteklasses legeoppfølging for den gravide, alt foregår etter loven og gjennom advokat med skikkelig kontrakter og så videre. Jeg mener altså ikke at surrogati skal være eneste måten for fattige, desperate kvinner å tjene penger på.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok allerede veldig dyrt, hvor dyrt vet jeg ikke. Såvidt jeg har fått med meg er det dyrest i USA, men der er det også best regulert og sikrest. Det er billigere i India.

Min mening om surrogati er at jeg er for det, sålenge alle parter blir ivaretatt på skikkelig måte. Det vil si førsteklasses legeoppfølging for den gravide, alt foregår etter loven og gjennom advokat med skikkelig kontrakter og så videre. Jeg mener altså ikke at surrogati skal være eneste måten for fattige, desperate kvinner å tjene penger på.

Selfølgelig.. er helt enig i det! Jeg mener selfølgelig ikke at det burde vert mulig og finne surrogatmor på facebook liksom ;)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Skulle også ønske at det var åpent for surrogatmor i Norge også, vet ihvertfall at jeg ville ha benyttet meg av den muligheten da jeg er ikke selv kan bære frem barn, men har både egg og en mann :-). Reise til USA eller Kina vil bli for dyrt og for omstendig så det er ikke ett alternativ. Visste dog ikke at muligheten i Norge også var tilstede, men at man da må gå om utlandet. Ser ut som jeg har en liten jobb å gjøre for å sjekke muligheten :-).

AnonymBruker
Skrevet

Skulle også ønske at det var åpent for surrogatmor i Norge også, vet ihvertfall at jeg ville ha benyttet meg av den muligheten da jeg er ikke selv kan bære frem barn, men har både egg og en mann :-). Reise til USA eller Kina vil bli for dyrt og for omstendig så det er ikke ett alternativ. Visste dog ikke at muligheten i Norge også var tilstede, men at man da må gå om utlandet. Ser ut som jeg har en liten jobb å gjøre for å sjekke muligheten :-).

Ja jeg har nettop begynt og lese om det, og fikk egentlig litt sjokk at det ikke var muligheter for det her i Norge som i andre land.. Altså, jeg vil tro at i Norge ville det blitt mye mer sikkert enn i India?? Eller ikke vet jeg.. Men i et land som Norge? trodde vi hadde komt lenger enn det der..

vil ønske dere lykke til :)

Skulle gjerne ha hjelpt dere for en billig peng jeg ;) hehehe

Men fra spøk til allvår,jeg synest de prisene man må ut med er helt horrible rett og slett! Tenk på alle 14/15 åringene som blir gravide i fylla som ikke kan ta vare på barn, de for beholde! Tenk på de narkomane som ikke kan ta vare på seg selv engang? (nå tar jeg IKKE alle undr samme kam altså)

Men når 2 friske, opplagte mennesker som elsker hverandre og det eneste de drømmer om er og få et barn de kommer til og elske resten av livet ikke kan få? Da må de ut med flere hundre tusen! Og de som ALDRI burda hatt barn.. får penger med staten når de får!!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...