Diddi94 Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Hei:) Jeg er en 16 år gammel jente. Veier 49 kilo og er ikke høyere enn 1.54 cm Etter en periode med konstante forkjølelser og følelsen av å være slapp og uvel, tok jeg kontakt med min fastlege. Han sa jeg hadde overtrent og ba meg redusere treningen min. jeg gjorde så, og har ikke vært syk siden. Mine blodverdier var fine. Stoffskiftet var også i orden. De siste månedene har jeg forsøkt å gå litt ned i vekt, eller i hovedsak få mer markert mage. Dette innebærer at jeg må bli kvitt fettet som ligger over magemusklene. Jeg har derfor drevet med en rekke intervall treninger kombinert med jogging og boxing og catslide/ aerobic. De to siste månedene har jeg trent fra 4 - 5 dager i uka. ( mest 5) Og den siste måneden omtrent syv timer per uke. Jeg har sjeldent noen rolige treningsøkter og presser meg selv til jeg blir tappet for energi. Jeg vil hele tiden se hvor langt jeg kan presse meg for å finne ut om jeg har forbedret meg eller ikke. Ekempel på hvordan jeg trener en dag kan være: KONDIS WARM UP- MODERAT AEOROBIC TID 20 MIN LØP 4 km Hastighet 9.6 – 10 min 10-10.2 TID 25 min (-gåing på starten. 3 min) STYRKE 4o push ups Utfall 3 x3 dumbbell push press 10 min En annen dag kan jeg trene. aeorbic i en time og en intervallrutine på 20 min som er nokså tung ANTALL ØVELSER = 5 Reps 8 1 min pause mellom øvelsene 1. SQUAT – PRESS KNEES UP. LEFT + RIGHT 2. HIGH KNEEES 3. UTFALL. FORAN SÅ BAK. REP X4 PER BEIN 4. PUSH UPS STRAK/KNÆR 5. PLANK- PUSH JUMP IN En annen dag kan jeg ta en zumba mage time etterfulgt av en aerobox time. Problemet er at jeg ikke går noe ned i vekt, eller jeg blir ikke mindre. Jeg er egentlig ikke særlig opptatt av vekttallet. Det som har skjedd er at jeg har fått svært markerte armer og lår og leggmuskler, men jeg må magen har fått noen slags streker, men ikke like tydelige og pene som jeg ønsker. I det siste har jeg hatt en enorm matlyst, da jeg har trena mer. Jeg blir nesten ikke mett. Og blir grådig irritert over hvor raskt jeg blir sulten. Det er blitt litt slitsomt å spise. spiser 2-3 skiver med en saltpølse/ost/leverpostei på hver skive til frokost klokken halv syv. 2 skiver klokken 10 og en klokken halv ett. utover skoledagen til klokken blir halv fire spiser jeg kanskje to riskaker eller frukt. Men jeg MÅ spise, ellers mister jeg all energi og magen min griner som en gal. Etter trening spiser jeg noen ganger en banan Middaq varierer, men spiser ofte så jeg blir nokså mett. som oftest spiser jeg egg , kylling, kjøttdeig noen ganger, potetmos, pasta, salat eller noe lignende. Må ofte lage mat selv, ettersom mine foreldre har lange arbeidstimer. Blir ikke alltid noen gjennomtenkte måltider, men prøver å kombinere karbohydrater med proteiner og vitaminer. Kan ofte resultere med brødskiver og egg. Minst en til tre ganger i uka. Det hender jeg spiser tre -4 kjeks etter middag 2-3 ganger i uka. kvelds spiser jeg noen ganger og kan være 2 brødskriver eller knekkebrød med makrell i tomat( svært glad i det) eller leverpostei eller egg. Jeg drikker ikke særlig til brus, men den siste uken har jeg hatt en trang etter å spise godteri. Noe jeg prøver å unngå, men finner vanskelig. Jeg har egentlig aldri vært noe begeistret for godteri. Skjønner ikke hvor denne trangen etter godteri kommer fra. Når jeg økte intensiteten på treningen og la inn 3 intervalltreninger i uka + to løpedager(joggedager) ( boxing/zumba eller catslide en eller to ganger + pilates 3 ganger i uka, + annen styrke/cardio ( vanlig push ups og knebøy/eller vektbånd) merket jeg at jeg hadde økt energi, ble smalere rundt midjen og presterte bedre. etter to - tre uker mistet jeg all energi, fikk vondt i leggene og det ble tungt å bare ta 10 sammenhengende push ups. Jeg presterte dårligere på intervallrutinene og måtte tvinge beina mine på tredemøllen. Prøver nå å roe ned intensiteten,tenkte jeg kanskje hadde kjørt det litt for hardt de siste ukene i forbindelse med en oppvisning jeg skulle ha. Trente 2 ganger om dagen. Jeg er ikke så flink til å roe ned tempo. Jeg har en trang til å presse meg selv uansett. Jeg syns ikke noe om å gå på trening og slappe av. Helst ønsker jeg å få lange fine muskler, men mine armer har blitt altfor markerte, det samme gjelder mine lår. Jeg er ganske kort og vil ikke se ut som en bodybuilder, synes ikke det er spesielt pent hos jenter. Jeg synes jeg spiser nok. Andre jenter på min skole går gjennom skoledagen med ingen frokost og kun en yoghurt og tre knekkebrød i løpet av 8 timer på. Jeg derimot spiser 5- 6 skiver fra klokken 06.30 – til 1600 + eventuelle riskaker eller frukt. Synes det er mye i forhold til de andre, men jeg vil jo ikke slutte å spise. Prøvde å spise knekkebrød i stedet, men det gjorde meg ikke noe mer mett. Hva gjør jeg galt?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 INGEN, orker og svare deg. fordi du vet svaret selv.
Diddi94 Skrevet 12. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2011 Hva? Hadde jeg visst svaret hadde jeg ikke tatt meg bryet med å skrive ned alt dette. Trenger hjelp til å forstå hva jeg gjør galt. Trening er veldig viktig for meg. Hadde satt pris på om noen med kanskje litt kunnskap og erfaring kunne fortalt meg det:) Vurderer om det er rutinene mine, men vet ikke hvordan jeg skal trene. Har prøvd så mye forskjellig. Huff. 1
Spøkelse Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Du må la kroppen din hvile. Om den eneste måten du trener på er å presse deg selv til du er helt tom, så MÅ du la kroppen din få hvile mellom treningsøktene. Det betyr mer hvile enn å sove gjennom natta, gå på skolen og så rett på trening igjen Det betyr ikke at du skal slutte å trene, men legge inn flere og bedre pauser. 1
Diddi94 Skrevet 12. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2011 Hei:) Takk for svar:) Hvor mye bør man hvile? Er det nok med en dag eller trenger enn flere sammenhengende? For det er alltid to dager i uka hvor jeg ikke trener. I hvert fall ikke slik jeg blir sånn veldig sliten. Den ene kan være tirsdg og den andre er som regel lørdag.
Tullepia Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Hei:) Jeg er en 16 år gammel jente. Veier 49 kilo og er ikke høyere enn 1.54 cm Etter en periode med konstante forkjølelser og følelsen av å være slapp og uvel, tok jeg kontakt med min fastlege. Han sa jeg hadde overtrent og ba meg redusere treningen min. jeg gjorde så, og har ikke vært syk siden. Mine blodverdier var fine. Stoffskiftet var også i orden. De siste månedene har jeg forsøkt å gå litt ned i vekt, eller i hovedsak få mer markert mage. Dette innebærer at jeg må bli kvitt fettet som ligger over magemusklene. Jeg har derfor drevet med en rekke intervall treninger kombinert med jogging og boxing og catslide/ aerobic. De to siste månedene har jeg trent fra 4 - 5 dager i uka. ( mest 5) Og den siste måneden omtrent syv timer per uke. Jeg har sjeldent noen rolige treningsøkter og presser meg selv til jeg blir tappet for energi. Jeg vil hele tiden se hvor langt jeg kan presse meg for å finne ut om jeg har forbedret meg eller ikke. For det første er du bare 16 år. Kroppen din forandrer seg veldig i denne perioden. Du bør derfor ikke gå inn for å få markerte magemuskler, men la dette vente til kroppen er ferdig utviklet. Kvinner har - og skal ha - mer fett enn menn, hvilket betyr at magemusklene som regel ikke synes så godt. Så akkurat dette målet vil jeg anbefale deg å vente med. For det andre bør du revurdere din oppfatning av hva god trening er. God trening er ikke å tappe seg selv helt for energi. Du skal heller ikke måle deg selv hver eneste treningstime for å finne ut om du har blitt raskere eller bedre. Du må lære deg å ta det mer med ro når du trener. Du skal bli sliten på en god måte, slik at du resten av dagen har mer energi. Til sist skal du huske å la kroppen restituere - altså gjenoppbygge seg selv. Det betyr å spise godt, sove nok og rett og slett ta treningsfri. Har du trent styrke på en muskelgruppe, så tar du pause på 48 timer før du trener styrke på denne muskelgruppen på ny. Problemet er at jeg ikke går noe ned i vekt, eller jeg blir ikke mindre. Jeg er egentlig ikke særlig opptatt av vekttallet. Det som har skjedd er at jeg har fått svært markerte armer og lår og leggmuskler, men jeg må magen har fått noen slags streker, men ikke like tydelige og pene som jeg ønsker. Du får markerte muskler fordi du tar få repitisjoner, og sikkert rimelig tunge vekter. Det er ikke farlig, du vil neppe utvikle kroppsbyggermuskler. Men en gang i uka kan du ta mange repetisjoner og lettere vekter, da vil du få trent utholdende styrke. Ikke tren dette oftere, da blir musklene veldig "sure". Denne type styrketrening bygger ikke store muskler (om man kan kalle jenters muskler store). I det siste har jeg hatt en enorm matlyst, da jeg har trena mer. Jeg blir nesten ikke mett. Og blir grådig irritert over hvor raskt jeg blir sulten. Det er blitt litt slitsomt å spise. spiser 2-3 skiver med en saltpølse/ost/leverpostei på hver skive til frokost klokken halv syv. 2 skiver klokken 10 og en klokken halv ett. utover skoledagen til klokken blir halv fire spiser jeg kanskje to riskaker eller frukt. Men jeg MÅ spise, ellers mister jeg all energi og magen min griner som en gal. Hør på magen din og ta det som et signal om at du kanskje bør legge til nok ei brødskive til frokost og lunsj. Da kan du kanskje drøye det litt før du må spise på ny. Etter trening spiser jeg noen ganger en banan Så mye som du trener bør du spise banan, müsli, yoghurt eller sjokomelk direkte etter hver treningsøkt. Når du trener styrke må du sørge for å spise noe som inneholder proteiner innen det har gått to timer - for eksempel en middag som inneholder fisk/kjøtt, eller brødskiver med egg eller kjøttpålegg. Dette må du gjøre for at musklene skal få byggestener til å bygge seg selv opp igjen. Når jeg økte intensiteten på treningen og la inn 3 intervalltreninger i uka + to løpedager(joggedager) ( boxing/zumba eller catslide en eller to ganger + pilates 3 ganger i uka, + annen styrke/cardio ( vanlig push ups og knebøy/eller vektbånd) merket jeg at jeg hadde økt energi, ble smalere rundt midjen og presterte bedre. Du må passe deg for overbelastning. Intervalltrening er hardt for hjertet, og løping (særlig på tredemølle/asfalt) kan resultere i kjedelige skader som tretthetsbrudd. etter to - tre uker mistet jeg all energi, fikk vondt i leggene og det ble tungt å bare ta 10 sammenhengende push ups. Jeg presterte dårligere på intervallrutinene og måtte tvinge beina mine på tredemøllen. Prøver nå å roe ned intensiteten,tenkte jeg kanskje hadde kjørt det litt for hardt de siste ukene i forbindelse med en oppvisning jeg skulle ha. Trente 2 ganger om dagen. Jeg er ikke så flink til å roe ned tempo. Jeg har en trang til å presse meg selv uansett. Jeg syns ikke noe om å gå på trening og slappe av. Du må bare lytte til kroppens signaler. Fint du skjønner at du har presset deg selv altfor hardt og derfor roer det ned. Du må lære at fornuftig trening ikke innebærer å være dødssliten og nærmest spy av slitenhet. Trening skal gi økt energi og velvære og bygge opp kroppen, og det skjer best ved trening der du kjenner at du tar i, men der du føler deg oppkvikket etter endt trening. Helst ønsker jeg å få lange fine muskler, men mine armer har blitt altfor markerte, det samme gjelder mine lår. Jeg er ganske kort og vil ikke se ut som en bodybuilder, synes ikke det er spesielt pent hos jenter. Du vil sannsynligvis aldri klare å se ut som en bodybuilder, jenter har bare ikke anlegg for å bygge så mye muskler. Litt markerte muskler er bare fint, og det må du rett og slett leve med at du får når du trener så hardt som du gjør. Noe særlig større vil de ikke bli. Musklenes utseende avhenger litt av genene dine, på samme måte som at høyden din er bestemt av genene. Med riktig trening kan du forme kroppen en del, men til syvende og sist er du prisgitt genene dine. Jeg synes jeg spiser nok. Andre jenter på min skole går gjennom skoledagen med ingen frokost og kun en yoghurt og tre knekkebrød i løpet av 8 timer på. Jeg derimot spiser 5- 6 skiver fra klokken 06.30 – til 1600 + eventuelle riskaker eller frukt. Synes det er mye i forhold til de andre, men jeg vil jo ikke slutte å spise. Prøvde å spise knekkebrød i stedet, men det gjorde meg ikke noe mer mett. Hva gjør jeg galt? Du spiser i hvertfall sunt og godt i forhold til jentene på skolen din, som spiser ALTFOR lite. Husk at muskler veier mer enn fett. Derfor vil ikke vekta gå ned. Husk at jenter ikke har samme anlegg som gutter når det gjelder å miste fett. Det er derfor veldig vanskelig å få frem markerte magemuskler. Magemusklene har også ulikt utseende fra person til person. Mister du så mye fettmasse at magemusklene blir synlige må du også regne med at det skjer på resten av kroppen, altså armer og ben blir mer markerte. Jeg vil sterkt anbefale deg å ikke fokusere så mye på magemusklene fordi du er for ung (kroppen utvikler seg), du er jente (vanskelig å miste fett) og det går i mot ditt andre mål (å ikke få mer markerte muskler i armer og ben). Så: spis sunt, tren fornuftig og kos deg! 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #7 Skrevet 13. april 2011 Du skrev : Men jeg MÅ spise, ellers mister jeg all energi og magen min griner som en gal Dette er feil. Du må spise fordi kroppen trenger det. Og hvis du trener så mye som du gjør så må du spise enda mer. Du er bare 16 år, du er midt i puberteten. Slapp av!
Spent... Skrevet 13. april 2011 #8 Skrevet 13. april 2011 Mine tips (på generelt grunnlag). -Spis litt mer -Ta noen hviledager. Mellom styrketrening 48 t, ta noen restitusjonsøkter (rask gå tur på 30 min f.eks).
Gjest tronder Skrevet 13. april 2011 #9 Skrevet 13. april 2011 For det første er du bare 16 år. Kroppen din forandrer seg veldig i denne perioden. Du bør derfor ikke gå inn for å få markerte magemuskler, men la dette vente til kroppen er ferdig utviklet. Kvinner har - og skal ha - mer fett enn menn, hvilket betyr at magemusklene som regel ikke synes så godt. Så akkurat dette målet vil jeg anbefale deg å vente med. For det andre bør du revurdere din oppfatning av hva god trening er. God trening er ikke å tappe seg selv helt for energi. Du skal heller ikke måle deg selv hver eneste treningstime for å finne ut om du har blitt raskere eller bedre. Til sist skal du huske å la kroppen restituere - altså gjenoppbygge seg selv. Det betyr å spise godt, sove nok og rett og slett ta treningsfri. Har du trent styrke på en muskelgruppe, så tar du pause på 48 timer før du trener styrke på denne muskelgruppen på ny. Du får markerte muskler fordi du tar få repitisjoner, og sikkert rimelig tunge vekter. Det er ikke farlig, du vil neppe utvikle kroppsbyggermuskler. Men en gang i uka kan du ta mange repetisjoner og lettere vekter, da vil du få trent utholdende styrke. Ikke tren dette oftere, da blir musklene veldig "sure". Denne type styrketrening bygger ikke store muskler (om man kan kalle jenters muskler store). Så mye som du trener bør du spise banan, müsli, yoghurt eller sjokomelk direkte etter hver treningsøkt. Når du trener styrke må du sørge for å spise noe som inneholder proteiner innen det har gått to timer - for eksempel en middag som inneholder fisk/kjøtt, eller brødskiver med egg eller kjøttpålegg. Dette må du gjøre for at musklene skal få byggestener til å bygge seg selv opp igjen. Du vil sannsynligvis aldri klare å se ut som en bodybuilder, jenter har bare ikke anlegg for å bygge så mye muskler. Litt markerte muskler er bare fint, og det må du rett og slett leve med at du får når du trener så hardt som du gjør. Noe særlig større vil de ikke bli. Musklenes utseende avhenger litt av genene dine, på samme måte som at høyden din er bestemt av genene. Med riktig trening kan du forme kroppen en del, men til syvende og sist er du prisgitt genene dine. Husk at jenter ikke har samme anlegg som gutter når det gjelder å miste fett. Det er derfor veldig vanskelig å få frem markerte magemuskler. Magemusklene har også ulikt utseende fra person til person. Mister du så mye fettmasse at magemusklene blir synlige må du også regne med at det skjer på resten av kroppen, altså armer og ben blir mer markerte. Jeg vil sterkt anbefale deg å ikke fokusere så mye på magemusklene fordi du er for ung (kroppen utvikler seg), du er jente (vanskelig å miste fett) og det går i mot ditt andre mål (å ikke få mer markerte muskler i armer og ben). Så: spis sunt, tren fornuftig og kos deg! Jeg ønsker bare å prøver å korrektere her ut fra den infoen jeg har tilgjengelig: Kvinner har ikke noe vanskeligere enn menn for å miste fett, forskjellen ligger i hvor kvinner og menn mister fettet fra. Hos kvinner er gjerne lår/hofter områder som er vanskelige å miste fett fra, hos menn er det magen, dette er genetisk betinget og lite man kan gjøre med. Når det er sakt, så er det gjerne ned mot 15% (15-18) kroppsfett at magerutene kommer fram, individuelt så TS kan være en av de få som ikke får mageruter også. Men ja, du har rett i at magen er vanskelig å få fettfri, resten av kroppen (sett bort fra hofter/lår) vil miste først, så Ts vil få markerte muskler på overkroppen før magen er på plass. De to punktene jeg har uthevet her er vel det jeg ønsker å kommentere mest: Angående restitusjon, så er det for 98% av alle kvinner jeg har sett på treningssenter ikke noe problem å trene musklene hver dag, for så å legge inn fri på lørdag slik som TS gjør. Grunnen er rett og slett at disse 98% ikke trener så tungt at musklene ødelegges.. Ta en god kikk neste gang du er inne på et treningssenter, majoriteten av kvinner står å tripper på en step maskin på letteste innstilling og spretter av uten å være svett en gang. Punkt nr to: man får ikke nødvendigvis markeringer av tunge repetisjoner, noen har best framgang på tungt og få rep. andre responderer bedre på høyrep trening. Men ja, man skal bli skikkelig sliten etter en økt med styrketrening, der er vi enig. Så til TS: For å få fram magerutene, så sies det at 80% av innsatsen gjøres på kjøkkenet. Du trenger ikke trene som en gal, men rett og slett redusere fett massen på kroppen. Den typiske kvinne har rundt 25% fett på kroppen.. Ja du leste riktig, 25% av vekten til en kvinne er fettvev. For å bli kvitt dette er det høyt protein inntak, reduserte karbohydrater og passe mengde fett i kosten som hjelper. Hold deg litt under vedlikeholds inntak av mat så skal du se raskere framgang enn ved å slite deg ut som du gjør nå. Og er du skikkelig bestemt på å nå dine mål, så ta en tur til wwww.treningsforum.no og les samt spør der inne, du vil få mye bedre hjelp der inne enn her.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #10 Skrevet 14. april 2011 hiver meg på det Tronder sier og spesifiserer litt ang kosthold: - spis knekkebrød istedetfor brødskiver. det gjør ingenting om du må spise litt flere for å bli mett. hiv på masse skinke, egg, kalkunskinke osv - se om du liker cottage cheese, eller kan lære deg å like det. spis en boks om dagen. du kan kutte banan i skiver og ha over eller du kan ha det som pålegg på knekkebrød sammen med syltetøy eller skinke. osv. - spis 3 porsjoner grønnsaker (ikke potet) og 3 frukt hver dag - spis mer av kjøttet og grønnsakene på tallerkenen og mindre av ris/pasta/saus/poteter - drikk proteinshake etter hver trening. jeg synes myrevolution sitt med mocca-sjokolade er godt. bland med skummet melk eller vann. - spis skyr, de har masse gode smaker - havregryn er et godt måltid - husk å spise nok, spis ekstra de dagene du trener du trener jo veldig mye, og det er bra. har du prøvd slynger? sånne rød. de er veldig fine å ta mageøvelser i. det pleier å henge plakat ved siden av med hvordan man skal gjøre. dersom du synes du blir for markert i armer og ben ville jeg kjørt samme styrke, men 3 x 12-15 repetisjoner. kanskje det holder med styrke 1 gang i uka, kun for å vedlikeholde. og mer fokus på lange joggeturer i rolig tempo. hvil så mye at du har fremgang på treningen din. klarer du mindre vekter/færre reps etc enn tidligere har du ikke hvilt nok. få nok søvn og drikk masse vann. det er ikke noen fasit på dette, du må føle deg fram på hvordan kroppen er. det sikreste tegnet på at ikke du får nok hvile og mat er at du klarer mindre belastning på trening.
Dragonfly84 Skrevet 15. april 2011 #11 Skrevet 15. april 2011 Du veier jo ikke 50 kg en gang, og kroppen din er ikke ferdig utvokst. Da jeg var 16 var jeg ikke fornøyd med kroppen min, fordi den plutselig vokste så buksene som passa meg da jeg var 14 - 15 ikke passa lenger. Men det er jo helt normalt. Skulle ønske jenter lærte mer om hvordan kroppen vokser i tenårene. Hoftene bli bredere osv. Det betyr bare at man blir voksen, og voksne skal ikke ha kropp som 14-åringer. Med din vekt og høyde er det ikke hensiktsmessig å gå ned i vekt nå. Du bør heller gi kroppen din det den trenger av mat Jeg trodde også at jeg spiste mer enn de andre da jeg var 16, men jeg var ikke noe tykkere enn de andre likevel. Kroppen vokser og plutselig trenger man mer mat enn man selv tror
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #12 Skrevet 15. april 2011 Jeg skjønner ikke, du veier 49 kg og er 154 cm lang, og enda vil du ned noen kilo? Vær forsiktig, plutselig kan du sitte der med en spiseforstyrrelse og det er IKKE kult ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå