AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Har en sønn som straks fyller 20 år. Han jobber og har en grei inntekt. Går ikke på skole. Selv går jeg på AAP for tiden, og kan ihvertfall ikke jobbe på et år. Jeg har dermed redusert inntekta mi en del. Merker at jeg sliter med å få endene til å møtes, har også et barn til som akkurat har fylt 18. Inntil nylig betalte jeg både mobil og bilforsikring for ham, dette betaler han nå selv. Men jeg syns at han kanskje kunne begynne å betale litt for å bo hjemme, om ikke annet så ihvertfall litt for mat. Hva syns dere om det? Og evt hvor mye burde han betale?
Envy Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Synes så absolutt han kan bidra med en tusenlapp eller to, det er fremdeles langt mye billigere enn hva han måtte betalt om han hadde bodd hjemmefra.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 Mamma og pappa hadde definitivt latt meg betale ca 2000 i mnd for å bo hjemme
Fanta Exotic Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Jeg kjenner mange i 19-20 årsalderen som betaler 2-3000 for å bo hjemme. Jobber han heltid bør det ikke være vanskelig i det hele tatt
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #5 Skrevet 12. april 2011 Har en sønn som straks fyller 20 år. Han jobber og har en grei inntekt. Går ikke på skole. Selv går jeg på AAP for tiden, og kan ihvertfall ikke jobbe på et år. Jeg har dermed redusert inntekta mi en del. Merker at jeg sliter med å få endene til å møtes, har også et barn til som akkurat har fylt 18. Inntil nylig betalte jeg både mobil og bilforsikring for ham, dette betaler han nå selv. Men jeg syns at han kanskje kunne begynne å betale litt for å bo hjemme, om ikke annet så ihvertfall litt for mat. Hva syns dere om det? Og evt hvor mye burde han betale? Jeg synes han på 20 burde betale, mens han som er 18 burde få bo gratis så lenge han går på skolen. 1
karolinn Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Når man er ferdig på skolen kan man isteden for husleie kjøpe klær, betale fritidsaktiviteter og forbruksartikler selv. Samt bidra med litt mat. De kan også hjelpe far med plenklipping, og vaske eget toalett. I tillegg ha en avtale om fast sparing. 2
Lady in blue Skrevet 12. april 2011 #7 Skrevet 12. april 2011 Når man er ferdig på skolen kan man isteden for husleie kjøpe klær, betale fritidsaktiviteter og forbruksartikler selv. Samt bidra med litt mat. De kan også hjelpe far med plenklipping, og vaske eget toalett. I tillegg ha en avtale om fast sparing. Det høres vel og bra ut for foreldre som har god råd og bare ønsker å lære barna ansvar. TS går på AAP og sliter med å få endene til å møtes, og da synes jeg det er helt rimelig av henne å be 20-åringen betale 2-3000 kr for å bo hjemme. Hun får det ikke noe lettere i hverdagen av at sønnen sparer til seg selv. Å betale for egne klær, fritidsaktiviteter og forbruksartikler er vel en selvfølge når man er ferdig med videregående? De fleste gjør vel det mens de går på videregående også? 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #8 Skrevet 12. april 2011 Det høres vel og bra ut for foreldre som har god råd og bare ønsker å lære barna ansvar. TS går på AAP og sliter med å få endene til å møtes, og da synes jeg det er helt rimelig av henne å be 20-åringen betale 2-3000 kr for å bo hjemme. Hun får det ikke noe lettere i hverdagen av at sønnen sparer til seg selv. Å betale for egne klær, fritidsaktiviteter og forbruksartikler er vel en selvfølge når man er ferdig med videregående? De fleste gjør vel det mens de går på videregående også? Det tviler jeg på.
Lady in blue Skrevet 12. april 2011 #9 Skrevet 12. april 2011 Det tviler jeg på. De fleste jeg kjenner på den alderen gjør i hvertfall det. De jobber i sommerferiene og har gjerne en helgejobb eller tar strøjobber ved siden av videregående. Pengene bruker de på klær og fritid. Og når man er ferdig med videregående og har rukket å fylle 20 så er det i mine øyne på tide å gjøre mer enn å dekke egne utgifter hvis man bor hjemme.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #10 Skrevet 12. april 2011 De fleste jeg kjenner på den alderen gjør i hvertfall det. De jobber i sommerferiene og har gjerne en helgejobb eller tar strøjobber ved siden av videregående. Pengene bruker de på klær og fritid. Og når man er ferdig med videregående og har rukket å fylle 20 så er det i mine øyne på tide å gjøre mer enn å dekke egne utgifter hvis man bor hjemme. Jeg betaler for mine unger som er 21 og 23, og jeg har tenkt å fortsette å betale for dem helt til de er ferdige med utdannelsen sin. Det er hva jeg er vant med fra mitt hjemland(USA), og ser ikke noe problem i det 3
Gjest Skrevet 12. april 2011 #11 Skrevet 12. april 2011 Jeg betalte for meg selv fra første år på videregående, altså fra 16 år. Dette inkl. klær, fritidsaktiviteter, mat og en del av husleie. Jeg måtte flytte for meg selv, da vi ikke hadde videregående tilbud i min hjemkommune. Hadde jeg bodd hjemme, hadde jeg måttet betale husleie fra fylte 18 år, evt. endt skolegang. Dette syns jeg er HELT normalt, og alle i min familie (søsken, søskenbarn) har det sånn. Sønnen din på 20 bør betale husleie 2-3000kr, mens din sønn på 18 bør i allefall stå for alt av fritidsaktiviteter, klær og div. selv. Mat og husleie kan vel kanskje drøye til han er ferdig på skolen.. 1
Gjest pysepusen Skrevet 12. april 2011 #12 Skrevet 12. april 2011 Om han jobber så er det helt rimelig at han skal betale for seg hjemme.
Gjest Applestore Skrevet 12. april 2011 #13 Skrevet 12. april 2011 Jeg betaler for mine unger som er 21 og 23, og jeg har tenkt å fortsette å betale for dem helt til de er ferdige med utdannelsen sin. Det er hva jeg er vant med fra mitt hjemland(USA), og ser ikke noe problem i det Så lenge man har muligheten til det, så.. Men TS sliter med å få endene til å møtes, så jeg skjønner at hun ikke kan betale på dem lenger.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #14 Skrevet 12. april 2011 I min verden er det helt unaturlig å skulle betale hjemme. Jeg studerer og jobber litt utenom, betaler ikke. Foreldrene mine har grei økonomi og vil jeg skal spare de pengene jeg tjener fremfor å gi det til dem. Vet det er noen som gjør det da. Kjenner en som er 19, snart 20, som gjør det. Problemet er bare at han må betale 5000!!! Hele lønnen hans går til foreldrene, som bruker pengene på nye flotte biler og øl. Søsknene hans betaler ingenting... Bare pass på at det ikke blir urettferdig hvertfall, og bruk pengene fornuftig:)
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #15 Skrevet 12. april 2011 I min verden er det helt unaturlig å skulle betale hjemme. Jeg studerer og jobber litt utenom, betaler ikke. Foreldrene mine har grei økonomi og vil jeg skal spare de pengene jeg tjener fremfor å gi det til dem. Vet det er noen som gjør det da. Kjenner en som er 19, snart 20, som gjør det. Problemet er bare at han må betale 5000!!! Hele lønnen hans går til foreldrene, som bruker pengene på nye flotte biler og øl. Søsknene hans betaler ingenting... Bare pass på at det ikke blir urettferdig hvertfall, og bruk pengene fornuftig:) Men igjen - i dette tilfellet er det snakk om en mor som sliter med å få endene til å møtes. Hun hadde sikkert gjerne spandert på barna sine, men det er jo litt vanskelig uten penger...
liv Skrevet 12. april 2011 #16 Skrevet 12. april 2011 Om du holder mat så kan han vel glatt betale 5000 for å bo hjemme. Han på 18, om han går på skole så er jo det greit nok men om ikke bør han dra på NAV.
Gjest Iah Skrevet 12. april 2011 #17 Skrevet 12. april 2011 For meg er det en selvfølge at "barn" som er ferdig på VGS og som fremdeles bor hjemme både betaler husleie og forsørger seg selv med klær, telefon osv.
Gjest regine Skrevet 12. april 2011 #18 Skrevet 12. april 2011 I min verden er det helt unaturlig å skulle betale hjemme. Jeg studerer og jobber litt utenom, betaler ikke. Foreldrene mine har grei økonomi og vil jeg skal spare de pengene jeg tjener fremfor å gi det til dem. Vet det er noen som gjør det da. Kjenner en som er 19, snart 20, som gjør det. Problemet er bare at han må betale 5000!!! Hele lønnen hans går til foreldrene, som bruker pengene på nye flotte biler og øl. Søsknene hans betaler ingenting... Bare pass på at det ikke blir urettferdig hvertfall, og bruk pengene fornuftig:) har du i det hele tatt LEST startinnlegget? Det er åpenbart en dame som IKKE har god råd - hun sier hun sliter med å få endene til å møtes. Dersom du var "barnet" i denne situasjonen så ville du altså ment at du skulle få alt du trengte (hus, mat, strøm, internett etc) samtidig som du skulle få ha alle pengene du tjente til dine fritidssysler?!?! Egoist på høyt plan kalles det. I tillegg til at jeg ser "luksusfella" der framme pga manglende forståelse for at visse ting MÅ betales før man kan kjøpe klr/sminke, dra på byen eller whatever..... Til ts: selvfølgeling kan din eldste betale 1) husleie + matpenger og 2) sine egne personlige utgifter, som inkluderer mobil, forsikring etc. Den yngste - hvis han fortsatt går på skole, bør måtte stå for sine personlige utgifter, mens du holder hus og mat så sant det er mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #19 Skrevet 12. april 2011 Ferdig med skole og er i arbeidslivet = voksen = ansvar = betale for seg. Så ta en prat med eldstemann angående dette. Forklar at du sliter og at det koster å leve. Han burde enten betale et gitt beløp til deg eller flytte ut. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #20 Skrevet 12. april 2011 Har en sønn som straks fyller 20 år. Han jobber og har en grei inntekt. Går ikke på skole. Selv går jeg på AAP for tiden, og kan ihvertfall ikke jobbe på et år. Jeg har dermed redusert inntekta mi en del. Merker at jeg sliter med å få endene til å møtes, har også et barn til som akkurat har fylt 18. Inntil nylig betalte jeg både mobil og bilforsikring for ham, dette betaler han nå selv. Men jeg syns at han kanskje kunne begynne å betale litt for å bo hjemme, om ikke annet så ihvertfall litt for mat. Hva syns dere om det? Og evt hvor mye burde han betale? jeg syns han skal dele på strøm,mat. Han tjener greit,og han har villet hatt store utgifter om han ike bodde hos deg. Ingen grunn til at du skal forsørge han. Du har vel ikke det så fett du heller. Så finn ut hva en 20 åring brker i mat,strøm,forsikring. Min 5000 burde han betale til deg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå