Gå til innhold

barnebidrag tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Håper noen kan hjelpe meg litt her..

har en datter på 15 som jeg mottar bidrag for. vi har inngått "privat muntlig" avtale, og far har betalt kr 1500 i året fram til i fjor.etter det har han betalt 2000 i mnd.

synes dette er lavt for en tenåring som skal ha både tannreguleringer/treninger/osv.. avtalen var at far skulle vere med og dekke slike utgifter, men han sier bare at han ikke har råd når spørsmålet kommer..

når jeg legger inn opplysninger om lønn og samværet i nav sin bidragsveileder får jeg opp at han skal betale kr 3 900 i mnd.. noe han er uenig i fordi hans lønn ikke er doblet i løpet av desse 12 årene, så da kan heller ikke bidrag dobles!?

Vil unngå å havne i krangel om dette,vi kan nok diskutere oss fram til et beløp, så

er det noen der ute som kan si meg hva som er "NORMALT" beløp å motta i bidrag for en tenåring??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at det "normale" beløp er det beløpet som bidragsveilederen gir. Det er jo regnet ut i forhold til hva det faktisk koster. Så spørs det jo da, hva han er villig til å betale utenom når dere har privat avtale. Selv fikk jeg 3900 i bidrag for min tenåring, dette var regnet ut gjennom Nav.

Skrevet

Jeg vil si at det "normale" beløp er det beløpet som bidragsveilederen gir. Det er jo regnet ut i forhold til hva det faktisk koster. Så spørs det jo da, hva han er villig til å betale utenom når dere har privat avtale. Selv fikk jeg 3900 i bidrag for min tenåring, dette var regnet ut gjennom Nav.

Takk for svar!!

Ja trodde det var riktig det som veileder viste, men han mener det er total galskap! så vinner nok ikke fram der uten å ta det via nav.. burde kanskje gjort det, men da må vel han si seg enig i det?

Gjest regine
Skrevet

Du kan ta det gjennom nav selv om far ikke er enig. Og siden han heller ikke er villig til å betale ekstra (tannregulering er dyrt) så ville jeg gjort det.

Jeg ville rett og slett gitt nav i oppdrag både å regne ut bidraget og kreve det inn. Ryddigere for alle parter (og særlig når far ikke er villig til å bidra med det han skal).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det greieste for meg var ihvertfall å ta det via Nav. Jeg tror det er endel som faktisk ikke skjønner hvor mye det koster å ha barn.

Skrevet

Det greieste for meg var ihvertfall å ta det via Nav. Jeg tror det er endel som faktisk ikke skjønner hvor mye det koster å ha barn.

Det tror jeg du har rett i ja :)

kan eg bare oppgi hans inntekt til nav da?? uten at han trenger å godkjenne det???

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til barnebidrag så kan nav kreve ekstra i forbindelse med tannregulering, briller og konfirmasjon.

Nav innhenter selv opplysninger om fars økonomi.

Gjest Krizzy
Skrevet

kan eg bare oppgi hans inntekt til nav da?? uten at han trenger å godkjenne det???

NAV tar kontakt med han - forteller at du har søkt, og ber han dokumentere sin inntekt. Dersom han nekter å dokumentere, så kan det hende de ringer arbeidsgiver, og spør. De får tak i inntekten hans, uansett. Men du trenger ikke å oppgi inntekten hans, nei.

AnonymBruker
Skrevet

Og du kan også be NAV om å etterregne for de siste mnd, slik at du får etterbetalt.

Skrevet

Få det gjennom Nav, så slipper du alt styret. De beregner og krever inn, og vil han krangle må han gjøre det med Nav; ikke deg.

Gjest huldra
Skrevet

hei!

har en datter på 15 som jeg mottar bidrag for. vi har inngått "privat muntlig" avtale, og far har betalt kr 1500 i året fram til i fjor.etter det har han betalt 2000 i mnd.

synes dette er lavt for en tenåring som skal ha både tannreguleringer/treninger/osv.. avtalen var at far skulle vere med og dekke slike utgifter, men han sier bare at han ikke har råd når spørsmålet kommer..

når jeg legger inn opplysninger om lønn og samværet i nav sin bidragsveileder får jeg opp at han skal betale kr 3 900 i mnd.. noe han er uenig i fordi hans lønn ikke er doblet i løpet av desse 12 årene, så da kan heller ikke bidrag dobles!?

Vil unngå å havne i krangel om dette,vi kan nok diskutere oss fram til et beløp, så

er det noen der ute som kan si meg hva som er "NORMALT" beløp å motta i bidrag for en tenåring??

/quote]

En tenåring koster litt mer enn et lite barn å ha i hus, og selv om ikke hans inntekt er fordoblet så er utgiftene til barnet det. Mener han at du skal stå for alt da?

Ta det gjennom NAV. Du kan også kreve eget dekke for regulering. Dette er han pliktig være med å betale.

• Liker 1
Skrevet

Og du kan også be NAV om å etterregne for de siste mnd, slik at du får etterbetalt.

Nei, det kan du ikke. Det har de ikke lov til.

Du kan bare får fra og med måneden etter at du fremsetter søknaden.

Så om TS søker i dag, så vil hun få "nytt" bidrag fra og med mai.

Om søknaden tar mange måneder vil hun ha krav på etterbetalt fra mai, men ikke i tiden fra før søknaden.

De har en avtale seg imellom, og den står fast frem til ny søknad er fremlagt.

Skrevet

hei!

Ville tatt utegningen gjennom nav når det er slik, vil han ikke betale det utregningen sier kan du ta innkrevingen gjennom nav innkreving. BF kan klage på vedtaket, men må betale fastsatt bidrag gjennom saksbehandlingen på klagen. Betler han ikke vil det bli krevd gjennom arbeidsgiver, det ta noramlt 3-6 mnd før det kommer i orden.

Grunnalget for bidrag er fastsatt, det at han betalte lite tidl.tidligere er ikke med i dette grunnlaget.

Bidrag blir som du sikkert vet regnet ut fra inntekter på begge foreldre og samvær.

Mye sammen mindre bidrag, da betales også mer av barnets levekostnader når de er sammen.

Til tannregulering kan du søke nav om støtte. Du kan også søke nav om at det trekkes av BF til tannreglering av BF, dette må behandles særskilt. (Særtilskudd).

Linker:

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/S%C3%A6rtilskudd

https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/vedleggsveileder?key=248173&languagecode=64

http://www.nav.no/systemsider/S%C3%B8k?offset=0&queryparameter=tannbehandling

Mulig det kan bli bråk mellom dere om du tar dette opp med BF?

Får han økte utgifter kan det føre til negative ting, eksempelvis der han ikke har råd å bo der han gjør i dag.

Dette vil medføre diverse problemer som vanskelig gjør samvær.

Når barnet er 15 år besteememr det ganske mye av samværet selv.

Ikke lett å finne balansen i dette for hav som er den beste løsningen.

Skrevet

Nei, det kan du ikke. Det har de ikke lov til.

Du kan bare får fra og med måneden etter at du fremsetter søknaden.

Så om TS søker i dag, så vil hun få "nytt" bidrag fra og med mai.

Om søknaden tar mange måneder vil hun ha krav på etterbetalt fra mai, men ikke i tiden fra før søknaden.

De har en avtale seg imellom, og den står fast frem til ny søknad er fremlagt.

det du sier er helt feil! det er fullt mulig å søke om tilbakevirkende kraft, og det innvilges i noen tilfeller. hver sak er unik.

Da gutten her begynte i bhg sist august, og jeg søkte endring i oktober, så ble den gjort fra august, siden det var da endringen faktisk skjedde ift økt utgift.

Skrevet

forstår godt fedre som føler de blitr loppet for penger. NAV er ekstremt rause når de regner ut hva en pappa må betale. Har en 6 åring i huse som pappa betaler 3600 for. Jeg vet det er mye,mye mye mer en det som er reele utgifter på ungen, det dekker store deler av utgiftene til mine andre barn også, men jeg retferdiggjør det med at jeg passer henne hver dag, og han koser seg med henne i feriene... Fint med barns som bidrar i økonomien fra den dagen de fødes :D

Skrevet

Selv om du tror det er mer enn barnet koster så må du huske boutgifter øker også med et ekstra barn ;)

Skrevet

forstår godt fedre som føler de blitr loppet for penger. NAV er ekstremt rause når de regner ut hva en pappa må betale. Har en 6 åring i huse som pappa betaler 3600 for. Jeg vet det er mye,mye mye mer en det som er reele utgifter på ungen, det dekker store deler av utgiftene til mine andre barn også, men jeg retferdiggjør det med at jeg passer henne hver dag, og han koser seg med henne i feriene... Fint med barns som bidrar i økonomien fra den dagen de fødes :D

Har lyst å skrive litt rundt dette svaret.

Det at det følss utretferdig er helt klart et poeng rundt det med konflikter barnebidrag.

Mange bidragsytere og bidragsmotakere vet heller ikke hva som legges til grunn for SIFO`s kostnadsbergning.

Når det er sagt er det mange par som har barn sammen som lever langt under satsene til SIFO.

Når slike par blir skilt føles det ekstremt urettferdig for samværsforelder, da han (hun) tidligere vet hva som har blitt brukt på barn og felles husstand. Bostedsforelder kan få mye bedre råd da livsstilen hos begge foreldre har vært sparsommelige.

Når en slik forelder som ikke tjener altfor godt, bor normalt i en by og skal begynne å betale barnebidrag går det ikke, bokostnader ovs.er for store.

Det å bruke argumentet at det i orden slik for at det er bostedsforlder som "passer barnet" vitner om liten forståelse til hva som er bakgrunnen for barnebidraget. Dette setter det hele i et dårlig lys, når bostedsforelder ser på barnebirdrag som "en slags omsorgslønn" pga.barnepass for felles barn med den andre forelder.

Så har en det motsatte, dvs der et par har tjent godt,eller mest den som blir samværsforelder har hatt størst inntekt i forholdet vil merke han(hun) får en bedre økonomi.

Det er som regel BM når forholdet varte som har brukt penegr på barna mens han var på jobb. Det er lett det blir brukt det som er tilgjengelig av økonomi.

Vet også der BF når de var i par forsøkte bremse et høyt forbruk men dette ble ikke gjort av BM.

I slike forhold som ryker vil BM, som da blir bostedsforelder føle det er dårlig råd. Dette selv om bidragsyter her betaler forholdsvis store barnebidrag. Har den førstnevnte gruppen fått et slikt barnebidrag ville de ha hatt mye bedre økonomi.

Dette er noen typiske eksempler fra virkeligheten, sier ikke at det alltid er slik.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får 5500 for to tenåringer. Alt går gjennom NAV, den ene blir 16 i år og får da bidraget sitt inn på egen konto for å kjøpe klær og utstyr selv. Jeg kjøper fortsatt "alt det andre". Men da slipper jeg å løpe i butikker for en som snart er voksen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...