Katrinepus Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Jeg har en hunnkatt som er snart to år gammel. Hun er sterilisert. Hun pleier å sove inne om nettene, og har kun tilbrakt tre-fire netter ute i løpet av de to årene sine. Ingen sammenhengende. Grunnen til at jeg spør, er fordi hun ble sist sett halv åtte i går kveld, hvor jeg var så dum å slippe henne ut igjen (egentlig for sent), og ikke vært et pip eller mjau eller bjellelyd eller noe siden. Jeg satt oppe til tre i går kveld og ropte og ventet, og oppe igjen halv ni i dag tidlig og ut og lete og rope. Fortsatt null lyd. Jeg vet jo at katter kan finne på å bli borte noen dager og slikt, men dette blir da første gang og regnet litt med at hun ikke var typen til det, siden hun ikke har gjort det før nå. I tillegg blåser det ganske kraftig og surt og det pøsregner, og på slike dager pleier hun jo å være hjemme... Derfor lurer jeg på, hvor gammel er katten din, når begynte den å ta lange turer alene og hvor lenge blir den borte? Er den sterilisert/kastrert? (har hørt det har noe å si)
Capricorn Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Min er aldri borte mer enn noen få timer. Har aldri vært borte en hel dag eller natt. Han kan være ute om natten, men vet han stadig er innom for å spise. Slapp han ut når han var et år og kastrert. Det kan jo hende hun har søkt ly et sted pga været.
Aurora M. Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 (endret) Min er sjelden borte mer enn en time eller to av gangen. Men hun har ikke fri tilgang til ut/inn. De få gangene jeg ikke har fått henne inn til natten, har hun vært ute til neste morgen eller kveld. Katter liker generelt å være ute på nattestid, særlig i grålysningen, for da er jaktforholdene på sitt ypperste. Min erfaring er at når de har vært ute en hel natt, så legger de seg gjerne til og sover gjennom dagen et lunt og trygt sted ute, før de kommer tuslende hjem igjen til mat og varme utpå kvelden. Så sjansene er store for at du har henne der i løpet av kvelden. For sikkerhets skyld ville jeg ha tatt meg en runde litt sent i kveld og lokket på henne, gjerne med mateska (boksen) som hun kjenner igjen lyden på. Jeg vet at det ikke er lett, men prøv å legge bekymringen til side enn så lenge. Er hun derimot ikke hjemme til i morgen tidlig, er det grunn til å sette flere tiltak i verk. Lykke til! Fint om du gir tilbakemelding! Endret 12. april 2011 av Aurora M. 1
Jinta Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 (endret) Som regel maks en dag, men på sommeren er hun mye ute å flyr selv om hun er sterilisert. Hun ligger nok og koser seg i gresset eller går på musejakt rundt omkring. Lengste hun har vært borte var 3 dager på sommeren. Ja får legge til at hun er 3 år. Endret 12. april 2011 av Jinta
Katrinepus Skrevet 12. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2011 (endret) Katten er kommet hjem igjen. 22 timer, det var ny rekord Men kan egentlig fortsette tråden, for jeg vil gjerne vært forberedt den dagen hun virkelig tar seg en lang tur. Hva er mest vanlig egentlig? Er det noen som min som virker hjemmekjær, men plutselig tok en langtur for det? Huff, jeg har vel litt for mye nerver til å ha utekatt tror jeg Hu er jo hele verden min! Tror nok erfaringene dine stemmer med katten min Aurora Endret 12. april 2011 av Katrinepus
fruBeist Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Eldstekatten vår er sjelden ute mer enn 5 min av gangen Han vil helst bare svinse ut og inn terrassedøra. Eller, nå når våren er kommet er han gjerne litt lenger ute. Men han holder seg i nærheten, og vi vet et par plasser han har gjemt seg om noe har skremt han. Så da leter vi der først. Ellers kommer han løpende om vi rasler med matskåla, eller om vi slår med en gaffel på en hermetikkboks. Han forbinder all hermetikk med våtfòr 2
Margrethe86 Skrevet 12. april 2011 #7 Skrevet 12. april 2011 Vår katt er helst ikke ute hele vinteren han Huff, så mye snø og kulde! Men når våren kommer er han gjerne ute noen timer iløpet av døgnet. Det har vært et par ganger i løpet av de tre årene vi har hatt han, at han har vært borte i et par dager, men da har han kommet hjem med kjæreste... Så på vårparten er det jo helt normalt at katter er borte lenger enn normalt, siden de gjerne er litt vårkåte Men som regel kommer de hjem! !! 1
Aurora M. Skrevet 13. april 2011 #8 Skrevet 13. april 2011 Kjempefint at pus kom hjem igjen! De kan godt plutselig finne på å ta seg en langtur selv om de er veldig hjemmekjære til vanlig. Det er ikke uvanlig at de endrer vaner med årene heller, ettersom de blir tøffere og utvider jaktområde (og territorie). Og som hun over sier, våren gjør puser litt yre, kastrerte eller ei. Etter en lang og kjedelig vinter er det mye å ta igjen! Jeg tipper nok det kommer noen sånne "Pus borte!" tråder i løpet av våren, så får vi bare trøste hverandre som best vi kan. Det er som oftest ingen grunn til bekymring før det er gått en stund. 1 1/2-2 døgn er det jeg pleier å sette som "grensen" med mindre du har en typisk "rekekatt" som du vet titt og ofte tar seg turer på flere døgn. 1
Capricorn Skrevet 13. april 2011 #9 Skrevet 13. april 2011 Katten er kommet hjem igjen. 22 timer, det var ny rekord Men kan egentlig fortsette tråden, for jeg vil gjerne vært forberedt den dagen hun virkelig tar seg en lang tur. Hva er mest vanlig egentlig? Er det noen som min som virker hjemmekjær, men plutselig tok en langtur for det? Huff, jeg har vel litt for mye nerver til å ha utekatt tror jeg Hu er jo hele verden min! Tror nok erfaringene dine stemmer med katten min Aurora Så bra Jeg tror nok det er våren. Min også nesten sa til meg: Oi, våren er kommet og den teite snøen er borte, stikker ut en tur jeg Hun har nok fått snusen i noe spennende tenker jeg. Det kan også hende hun har vært innom når du ikke har vært hjemme og reist ut igjen. 1
kontorstol Skrevet 13. april 2011 #10 Skrevet 13. april 2011 De to gangene frøkna har vært borte mer enn 24 timer uten å ha vist seg har hun vært innestengt et sted. Ellers er hun ofte ute 12 timer av gangen men vi ser henne ofte ute foran huset eller innom en tur på verandaen. 1
crazyforgum Skrevet 13. april 2011 #11 Skrevet 13. april 2011 Pusefrøkena mi kan om våren/sommeren være borte i opp til tre uker uten at det er unormalt. Kanskje noe kortere etter at hun ble sterilisert. Når hun da kommer hjem oppfører hun seg som om hun ikke har vært borte et sekund 1
Katrinepus Skrevet 13. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 13. april 2011 1 og et halvt døgn, den er grei. Da skal jeg utsette hysteriet til etter det. Virker som om hun har skjønt hvor lei meg og redd jeg ble da, for hun har aldri vært så kosete, og for første gang i livet la hun seg nettopp til ro på fanget mitt for kos. Det har hun aldri gjort før, med mindre det har vært et teppe eller dyne der, og selv da er det sjeldent! Jeg vet jo egentlig at katter tar seg noen langturer, men siden hun da ikke har gjort det før, så vet jeg jo ikke om det er en lengre tur eller om hun ligger i en grøft et sted. Jeg var hjemme hele tiden og ute minst en gang i timen og ropte, så i nærheten her var hun hvertfall ikke på mange timer. Men da vet jeg at hun er i stand til det, så er jeg litt mer klar neste gang Takk for støttende ord og info!
Gjest Sobril Skrevet 13. april 2011 #13 Skrevet 13. april 2011 (endret) 5 minutter. Skal jeg ha henne ute en hel dag må jeg "beinfly" til jobben og la henne bli igjen ute. Da har hun antakeligvis sittet på trappa og ventet kontinuerlig når jeg kommer hjem. En gang var hun borte i 15 timer, men da var også forlabben helt ødelagt da hun kom hjem (røket alle senene). Endret 13. april 2011 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #14 Skrevet 14. april 2011 Katten vår pleier å være inne mesteparten av vinteren, eller tar seg bare noen timers tur ut, og kommer nesten alltid løpende når vi kommer hjem. Men om våren har han pleid å være borte lenger av gangen, ganske ofte 1-2 døgn. I tillegg forsvant han i over en uke for noen år siden, og kom hjem tynn og kosete. I fjor ble han borte i mai, og kom ikke hjem før i august! Katten er kastrert og har et stort og fint territorium (gård, langt fra trafikk), og som nevnt har han også lange perioder hvor han omtrent bare ligger og sover i sofaen (og under dyna vår om natta). Vi ble jo bekymret etter et par-tre dager, og i fjor trodde jeg noe hadde skjedd. Å lete og lokke etter katten kan man jo begynne med når som helst, lapper i nabolaget hadde jeg nok ventet med noen dager... hvis ikke hadde ikke vi fått gjort annet om sommeren enn å ta lapper opp og ned, og sagt til snille folk som ringte at katten var hjemme/ikke hjemme. men det kommer vel litt an på både kattens personlighet, type nabolag og hva man tror sannsynligvis har skjedd.Er katten ofte borte, kan det jo hende noen naboer er "snille" og mater den, og da kan en lapp gjøre dem oppmerksom på at den "stakkars" pusen har eiere. 1
Trulte:-) Skrevet 18. april 2011 #15 Skrevet 18. april 2011 Katten vår er en skikkelig kosekatt. Er ofte ute i timesvis når det er varmt ute, men holder seg stort sett rundt huset. Når det er sagt, så forsvant han i vinter, da været var på sitt kaldeste. (rundt femten minus!) Han var borte i mange dager. Men, plutselig stod han på døra igjen i romjula, og siden har han holdt seg rundt huset. Han er tre år og kastrert. (PS, katten til naboen var borte i ni(!) måneder! Ble funnet mange mil herfra, da de så en annonse hos dyrebeskyttelsen. Og katten til en venninne forsvant som kattunge, og kom plutselig på trappa igjen som voksen katt. Ingen vet hvor den har vært i mellomtiden! Så her er alt mulig :-)
UnderCover Skrevet 18. april 2011 #16 Skrevet 18. april 2011 Min pusekatt er omtrent halvannet år, ble kastrert før hun var et halvt år. I vinter var hun ute i kulden ofte 8 timer om gangen Nå er det gjennomsnittlig 4 timer, med mindre hun kommer inn med byttedyr så ofte som hvert 15 min ofte Nå har hun vært ute siden halv elleve, tuslet forbi min åpne tessassedør med nesen i sky en halvtime etterpå, og siden har hun vært på vift. Kommer nok innom solstolene når jeg setter meg ut selv etterpå Hun har vært inne hver natt med unntak av en.
Lady Lou Skrevet 18. april 2011 #17 Skrevet 18. april 2011 Katter er veldig forskjellige. For noen katter er det normalt å være borte i flere dager. For andre katter er det normalt å bare ut en liten tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå