Gå til innhold

Forbudt å hete Bjørn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner faktisk 4 stykker som heter Bjørn og vet totalt om 6. De er mellom 14 og 58 år.

For meg så er dette et helt vanlig navn og ser ikke noe rart med det.

Men så hører jeg stadig av folk, både på forum og det virkelig at det er forbudt å hete det. Noen sier også at man må ha spesialtilatelse for å hete det og at det er forbudt til vanlig.

Men hvorfor det? Og når skjedde det da? Hva er vits å forby et navn ganske mange heter egentlig?

Synes dette høres bare så rart ut.

Videoannonse
Annonse
Gjest Imsdal
Skrevet

Dette har jeg hørt også, men at man kan få bruke dyrenavn om det er et dobbeltnavn. F.eks så er Bjørn Kåre lov, men ikke bare Bjørn. Har også hørt at Stein ikke er lov?

Når jeg googler det så kommer det bare en haug med diverse forumtråder, så om det stemmer er ikke godt å vite :roll:

Om det stemmer er det egentlig ganske rart, det er jo mange som heter det.

Skrevet

Veldig rart... Jeg vet om mange som heter Bjørn uten mellomnavn.

Skrevet

Det var oppe en gang at man vurderte å forby dyrenavn, men i stedet endte navneloven opp med en kraftig oppmykning. Men ideen har visst festet seg hos folk, og mange tror at dette ble vedtatt.

• Liker 6
Skrevet

Ja, dette er IKKE sant. :) Man kan hete Bjørn, Stein, Varg osv så mye man selv vil ;)

• Liker 1
Skrevet

Ja, dette er IKKE sant. :) Man kan hete Bjørn, Stein, Varg osv så mye man selv vil ;)

Men det spørs om man kanskje ikke må ha en spesiell tillatelse for å hete Varg Veum :fnise:

• Liker 4
Gjest Spinell
Skrevet

Herlighet, så mange misforståelser det er angående navneloven.

Bjørn (og Hauk og andre dyrenavn som tradisjonelt har vært brukt som menneskenavn, for den del) er et fullt lovlig navn, både alene og i kombinasjon med andre. Husk at alle navn på en eller annen måte betyr noe, og kan ha vært i bruk som "vanlige" ord.

Det som ikke godtas er navn som kan være til "vesentlig ulempe" for den som har navnet, men det kan på ingen måte sies at det er en vesentlig ulempe å hete Bjørn.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Navneloven sier;

§ 8. Fornavn

Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

Eneste grunn jeg kan se til at navnet i så fall stående alene ikke skulle være greit å ha som fornavn er at det er et registret etternavn i norge.....¨

Omlag 43 000 personer i Norge har guttenavnet Bjørn som første eller eneste fornavn

Omlag 11 000 personer i Norge har guttenavnet Stein som første eller eneste fornavn

Endret av Carrot
  • Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Men hva med "Hilde"? Han hopperen heter jo Tom Hilde, og etternavnet hans brukes jo som fornavn også.

Jeg kjenner forøvrig maaange som heter Bjørn.

• Liker 1
Gjest Imsdal
Skrevet

Det var oppe en gang at man vurderte å forby dyrenavn, men i stedet endte navneloven opp med en kraftig oppmykning. Men ideen har visst festet seg hos folk, og mange tror at dette ble vedtatt.

Ja, det er veldig mange som har fått med seg dette, men det er vist få som har fått med seg hva som ble vedtatt. Bra du kan informere KG-folket ;)

Gjest Spinell
Skrevet

Hilde, Bjørn, Helge, Tidemann, Bjørge, Helle, Magnus, Roald; lista er lang over navn som både kan være for- og etternavn.

Felles for dem alle er det andre leddet i Carrots sitat:

Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

Skrevet

For ikke lenge siden stod det noe i aftenposten om dette.

En navneforsker som svarte at dette var den største myten innenfor norske navn. Hang viss igjen fra 1800 tallet da prester ikke ville at barn skulle ha slike navn.

Det er ingen lov som sier at det ikke er lov å hete Bjørn

Skrevet

Jeg trodde det hadde noe med logoen til et og annet nazi-parti å gjøre.

Skrevet

Har hørt at navnet Harry også er forbudt på grunn al slengutrykket "Du er så harry altså"

• Liker 1
Skrevet

Fullt lovleg å heite både Bjørn og Harry ;)

Ein stor myte det der med at ein ikkje kan heite dyrenamn, har ikkje tal på alle dei gongene eg har prøvd å overbevise folk som trur det ikkje er lov å heite Bjørn :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Mulig dette bare er en vandrehistorie, men jeg hørte om en familie som het Mor til etternavn, og de fikk ikke lov til å kalle sin nye baby for Liv :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det burde bli forbudt å hete "JØRN" .. jeg klarer virkelig ikke å holde meg alvorlig når jeg finner ut at noen heter det! Dårlig gjort!

Gjest Marianne
Skrevet

Storebroren min heter Bjørn...født 1979

Skrevet

Mulig dette bare er en vandrehistorie, men jeg hørte om en familie som het Mor til etternavn, og de fikk ikke lov til å kalle sin nye baby for Liv :fnise:

:hoho:

Er nok ein vandrehistorie gitt, tvilar på at nokon heiter Mor til etternamn :fnise:

Skrevet

Det er jo bare å sjekke navnesidene til SSB: De siste ti årene har det hvert år vært rundt 60 gutter som har fått navnet Bjørn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...