Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt til å investere i et apparat som jeg kan bruke hjemme, og tenkte i utgangspunktet på spinningsykkel eller ellipsemaskin.

Det har seg sånn at jeg løper og jogger mye, og har nett begynt med styrketrening for armene, også har jeg lest at kondisjon ved ellipsemaskin vil redusere musklene i armene, i hvor stor grad stemmer dette?

Hvilke apparater har dere hjemme? Hvordan og hvor mye bruker dere disse?

:trene:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har elipsemaskin. Elsker den :rodmer: Men så har jeg aldri trent armene alene da, så jeg vet ikke om den reduserer muskler, men det høres jo veldig rart ut. Hvis noe, så har armene mine blitt litt strammere.

Skrevet (endret)

Synes det høres veldig rart ut å redusere musklene i armene ved bruk av ellipsemaskin. Jeg vil tippe det utsagnet kommer av at man kan "holde seg fast" mens man trener hvis man vil, slik at man ikke belaster armmusklene noe særlig, og at ved mye kondistrening og lite styrketrening så mister man muskelmasse generelt? :klo:

Uansett har i hvert fall jeg opplevd det motsatte. Armene mine har blitt mer definerte etter å ha kombinert styrketrening og trening på ellipsemaskin. Jeg løper mye uten å "holde meg fast", altså med armene langs siden som når man jogger. Jeg pleier også å variere måten jeg holder på, for eksempel holder jeg med håndflaten på "feil" side / innsiden av håndtakene slik at knyttnevene peker mot hverandre og armene holdes opp i vinkel, da får jeg trent litt andre muskler i armene. Eller så trener jeg armene litt ekstra ved å bokse i luften eller gjøre styrkeøvelser uten vekter mens jeg går, rett og slett bare holde armene i gang på andre måter.

Jeg er kjempefornøyd med ellipsemaskinen min, men det har også vært den eneste måten jeg har trent kondisjon på de siste to årene, før jeg nå smått har begynt å bevege meg ut. Det er litt smak og behag, noen synes det er ufattelig kjedelig å trene på ellipsemaskin når de er vant til å løpe / jogge mye.

Endret av Sneglesnurr
AnonymBruker
Skrevet

Du mister jo ikke muskler av å trene på ellipse, men du stimulerer de heller ikke. Men det gjør du jo nettopp med styrketreningen som du gjør!

Viss jeg skulle investere i en maskin, ville jeg personlig ikke gått for en ellipse-maskin. Jeg syns det er kjedelig, og ser for meg at det ivertfall blir det i lengden. Da føles spinningsykkel som et bedre valg (og ikke de andre syklene), og en maskin jeg ville hatt glede av i alle år. Da får du super kondis-trening, og gode intervall-muligheter. Med andre ord-du har kondis & styrke muligheter = gode forutsetninger for å trene bra hjemme! uannsett hvilke mål du har med treningen.

Skrevet

Du mister jo ikke muskler av å trene på ellipse, men du stimulerer de heller ikke. Men det gjør du jo nettopp med styrketreningen som du gjør!

Viss jeg skulle investere i en maskin, ville jeg personlig ikke gått for en ellipse-maskin. Jeg syns det er kjedelig, og ser for meg at det ivertfall blir det i lengden. Da føles spinningsykkel som et bedre valg (og ikke de andre syklene), og en maskin jeg ville hatt glede av i alle år. Da får du super kondis-trening, og gode intervall-muligheter. Med andre ord-du har kondis & styrke muligheter = gode forutsetninger for å trene bra hjemme! uannsett hvilke mål du har med treningen.

Har man ikke det på en elipsemaskin og? Jeg tror alle treningsapparater blir kjedelige i lengden, men jeg har satt elipsen foran TV-en, så da går det bra :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke det på en elipsemaskin og? Jeg tror alle treningsapparater blir kjedelige i lengden, men jeg har satt elipsen foran TV-en, så da går det bra :fnise:

så lenge du liker ellipse, så er det sikkert superbra trening det også! jeg har bare brukt det som oppvarming før styrke viss de andre kondisapparatene på senteret har vært opptatt. Og etter 10-15 min er det nok for meg. Jeg personlig liker ikke den måten å bevege kroppen på. Samtidig er det jo også en overføringsverdi fra spinning til terrengsykkel og landevei. Så for oss som er glad i sykkel, eller andre som vil bli, syns spinning er topp.

Jeg skjønner ikke helt den tv-titting-treninga, men det er nå meg. Da høres det mer ut som man tvinger seg selv til å trene, og ser på tv, fordi man egentlig syns trening er kjedelig.

Jeg har trent spinning i 8 år, og syns ikke det er kjedelig... :sjenert: (Kanskje nettopp derfor en god grunn til å velge treningssenter, viss man kjeder seg hjemme og ikke klarer å presse seg)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt den tv-titting-treninga, men det er nå meg. Da høres det mer ut som man tvinger seg selv til å trene, og ser på tv, fordi man egentlig syns trening er kjedelig.

Det er nettopp det jeg gjør. Jeg hater å trene. Den eneste måten jeg klarte å presse meg selv til å trene, var å kjøpe meg en elisemaskin. For oss som ikke er glad i trening, er det å ha et apparat i stuen gull verd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ellipsemaskin som var artig i starten, men nå er det dønn kjedelig. Må ha noe underholdning å drive med samtidig, som tv eller noe f.eks.

Hadde jeg ville kjøpt noe annet hadde jeg tatt en sykkel.

AnonymBruker
Skrevet

dere som har apparat hjemme- hvor mye bruker dere det?

Skrevet

Tre ganger i uken, 45 min.

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg leste dette"Løping tærer på musklaturen, og i mitt tilfelle er jo det det værste som kan skje. Folk som vokser fort i lårene, eller som vil få NED størrelsen på lårene - de løper. Rett og slett fordi løping over lengre tid river av musklatur. Akkurat som at vil du ha mer muskler i armene, er ikke Ellipse maskinen første valget.

På Heida Vonka Koi sin blogg...

Dere får det jo ellipse til å høres gøy ut da :D Men jeg er fortsatt litt usikker. for meg blir dette apparetet en erstatning for jogging når det regner ute (kan ikke fordra å jogge vann...).

Hvor mye brukte dere på deres maskiner?

Og trener dere intervaller eller kondis da?

Flott at dere svarerm, I like it! :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Har en spinningsykkel til knappe 16 000 kroner hjemme, og bruker den alt fra to til åtte timer pr. uke, selvsagt med varierende intensitet.

Skrevet

Jeg betalte ca. 1500 for min ellipsemaskin på XXL. Bruker den nesten hver dag i 30-180 minutter (i tillegg til styrketrening med vekter, styrketrening til DVDer og pilates).

- Korte, men intense økter der jeg presser meg maks (20-30 min)

- Intervalltrening (45-60 min)

- Lange, lettere økter (60-180 min)

- "Koseturer" mens jeg ser på film eller TV

- Pluss noen økter innimellom der jeg setter på maks motstand og kjører intervaller der jeg står med bøyde bein, nesten på huk, og tråkker. Det tar på lårmusklene!

Jeg føler i hvert fall at jeg har fått utrolig mye ut av ellipsemaskinen min :rodmer:

Skrevet

Hva med å kjøpe et lite veksett? Veldig mange fine øvelser for hjemmetrening. Du får en vektkoffert til rundt 3-400 kr, på butikker som XXL f.eks. God investering :)

Skrevet

Jeg kjøpte min elipse på finn.no til 2000 kr. Den har 12 forskjellige programmen man kan velge, og jeg bruker alltid det samme, et som går fra ganske lett til tyngre og tyngre, så ned igjen.

Skrevet

Takk for svar folkens!

Tror nok det blir en ellipsemaskin da ja, selv om ikke 16k er helt i min prisklasse ser det ut som jeg klarer å finne et godt alternativ til 2000kr :jepp:

Har allerede et vektsett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...