AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #1 Skrevet 11. april 2011 Jeg har helt grei kondisjon, men ingenting å skryte av. Er mer sprintertypen, likevel ønsker jeg å komme i litt bedre form. Et problem er at av løping får jeg mye ubehag. Enten smerter mellom ribbeina(ikke hold), hold, svimmelhet og som tidligere i dag, ekstrem kvalme. Hadde spyet opp i halsen, og jeg kjørte meg ikke SÅÅÅ hardt... Spinning derimot behersker jeg veldig bra, men føler ikke jeg får like mye ut av treningen her. Mulig jeg må ta i litt mer. Er en stund siden jeg har spinnet sist nå, men vil kondisjonen bli bedre av spinning(forutsatt at jeg kjører meg litt ekstra selvfølgelig)? Og; fungerer spinning bra for økt forbrenning utover dagen?
Tears.of.the.Sun Skrevet 11. april 2011 #2 Skrevet 11. april 2011 Spinning fungerer som bare juling! Hvis du gjør det rett (det vil si kjapt og i over 20 minutter - alt etter hvor trent du er fra før av).
karolinn Skrevet 11. april 2011 #3 Skrevet 11. april 2011 Spinning er morsomt samtidig som det gjør undrer for kondisjonen
Cannavaro Skrevet 11. april 2011 #4 Skrevet 11. april 2011 Spinning kan du få mye ut av. Avhengig av varighet på økta. På korte spinning økter kan du få ut noe mer eksplosivitet om du ønsker det. Snakker du om forbrenning så er lengre økter på spinning å foretrekke. Med flere innlagte pulstopper så tærer det på lagrene. Spinning er litt avhengig av hvordan instruktørene legger opp timen, eller om du kjører helt individuelt selv.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #5 Skrevet 11. april 2011 Spinning er morsomt samtidig som det gjør undrer for kondisjonen Morsom synes jeg er å ta litt hardt i, men det er kjempebra for kondisjonen!
sequin Skrevet 11. april 2011 #6 Skrevet 11. april 2011 Morsom synes jeg er å ta litt hardt i, men det er kjempebra for kondisjonen! Joda spinning er kjempe morsomt :D
Gjest made4u Skrevet 11. april 2011 #7 Skrevet 11. april 2011 Gjør det du liker best og trives med du, er mitt råd. Trivsel er alfa og omega.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #8 Skrevet 11. april 2011 Jeg syns spinning har blitt gøyere og gøyere med åra. Tror jeg brukte et halvt år ivertfall, på å finne god teknikk, gode timer som passa meg, trente opp musklene i bena slik at de holder like lenge som pulsen (typisk at man blir for sliten i bena i begynnelsen, uten at pulsen er så høy) og ble bestevenn med sykkelen. Så hold ut med spinning en stund- plutselig får du en aha-opplevelse og bedre og bedre trening! Viss du liker å trene hardt/intervall, og klarer å skru på nok motstand, er spinning super kondistrening! Viss man kikker rundt i spinningsalen, er det fortsatt folk som hopper på setet pga alt for lite belastning. Da får man ikke særlig god effekt. For meg så er spinning morsomt, samtidig som jeg får super kondistrening! Løpinga har jeg måttet gi opp pga skader.
Wiggins Skrevet 12. april 2011 #9 Skrevet 12. april 2011 Sykling er en mye mer energieffektiv måte å forflytte seg enn å jogge, derfor må en sykkeløkt/spinningøkt vare en del lenger for å få samme effekt som jogging. På den annen side gir sykling/spinning ikke støtbelastning på kroppen, og risikoen for slitasjeskader i knær og ankler blir mye mindre, så sant du ikke kjører veldig tunge gir/belastning (og hvis du gjør det bør du slutte med en gang, du skal alltid holde minst 70 tråkk per minutt). Jeg drev med jogging for en del år siden, og måtte alltid planlegge treningsturen slik at det var minst to timer siden siste måltid, ellers så fikk jeg hold med en gang. På sykkel derimot kan jeg spise et skikkelig måltid, og så la maten synke mens jeg bruker litt tid på å finne fram sykkeltøyet, reserveslange, liten pumpe, dekkspaker, fylle sykkelflaska, pusse sykkelbrillene etc. og så legge i vei uten å måtte bekymre meg for å få hold.
una1 Skrevet 14. april 2011 #10 Skrevet 14. april 2011 vondtene du beskriver kommer kanskje av at du ikke er vant til å løpe? kroppen blir jo litt "kasta rundt" og er det uvant synes den vel ikke det er så behagelig:p mange har også litt vanskelig for å trene i tempoene mellom spasere og spurte. det blir fort enten eller liksom. dersom du bruker tredemølle: nivå 8-9 er fint joggetempo. en mulighet er å trappe gradvis opp med løpingen. først rask gange (6-7 km/t på mølla) noen økter, så legge til noen intervaller (30sek på nivå 11, og 30 sek på nivå 6 juster opp/ned etter form, hold på i 10min ekskludert oppvarming og nedtrapping). plutselig kan du jogge 30min uten problem. det viktigste er likevel at du velger det du liker best, for da er sjansen størst for at du gjentar treningen og den blir en god vane:-) det går jo også an å bytte litt på!
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #11 Skrevet 14. april 2011 enig, hvorfor ikke begge deler? Variasjon er bra!
hypergirl Skrevet 15. april 2011 #12 Skrevet 15. april 2011 Spinning er absolutt bra kondisjonstrening. Det du kanskje kan oppleve i begynnelsen er at beina dine stivner før du blir andpusten. Dette kan du trene opp, så etterhvert vil du komme over dette etterhvert som beina dine venner seg til det. Nå er det veldig ulike hvordan instruktørene kjører timene sine, men jeg vil anbefale deg å ligge på intensitet 3-4 dersom ikke instruktøren instruerer etter intensitet. 3 vil si at du er andpusten uten at du hiver etter pusten - og hadde du pratet hadde du klart korte setninger, du kjenner at du jobber med beina dine, men har endel å gå på før du stiver. En 4 tilsvarer at du er andpusten, klarer ikke å si noen ting, kjenner det godt i beina dine, men har fortsatt litt igjen før du stivner. Kjører du med pulsklokke kan du følge med på pulsen istedet. Spinning er helt klart god kondisjonstrening, og ikke bekymre deg, du får IKKE svære lårmuskler av å gå på spinning.
Teriyaki Skrevet 16. april 2011 #13 Skrevet 16. april 2011 Jeg elsker spinning! Og jogging! Nå har jeg store sjanser for å få bekkenløsning, så vet ikke om jeg tør å jogge noe mer før neste sesong, men sykling og spinning skal jeg definitivt fortsette med. Det kan jeg jo gjøre når magen dukker opp også.
Supraspinatus Skrevet 16. april 2011 #14 Skrevet 16. april 2011 (endret) Jeg har helt grei kondisjon, men ingenting å skryte av. Er mer sprintertypen, likevel ønsker jeg å komme i litt bedre form. Et problem er at av løping får jeg mye ubehag. Enten smerter mellom ribbeina(ikke hold), hold, svimmelhet og som tidligere i dag, ekstrem kvalme. Hadde spyet opp i halsen, og jeg kjørte meg ikke SÅÅÅ hardt... Spinning derimot behersker jeg veldig bra, men føler ikke jeg får like mye ut av treningen her. Mulig jeg må ta i litt mer. Er en stund siden jeg har spinnet sist nå, men vil kondisjonen bli bedre av spinning(forutsatt at jeg kjører meg litt ekstra selvfølgelig)? Og; fungerer spinning bra for økt forbrenning utover dagen? Ut i fra hva jeg leser her tror jeg du trener for hardt. Mesteparten av treningen bør foregå på lav intensitet når målet er å bli mer utholdende. Intervaller kan du trene 1-2 ganger i uken, mens du trener 3-5 ganger med lav intensitet. Hard trening gir best effekt per tidsenhet, men det krever lengre restitusjon. Når du trener på høy intensitet så bør du likevel holde deg under maks. Trener du til du stivner, så får du svært liten treningseffekt for utholdenhet. Du må holde deg under anaerob terskel. Anbefaler deg forsåvidt å lese om utholdenhetstrening. Kunnskap gjør treningen bedre. Hvis det er økt forbrenning utover treningen, så er jo det trening med vekter som er kjent for det. Større muskler betyr økt hvileforbrenning, men det tar tid å bygge muskler. Nå skriver ikke du om du er jente eller gutt, men jeg går ut i fra det første. Og for jenter er det svært vanskelig å bygge store muskler uten legemiddelhjelp. Likevel er ikke effekten av styrketrening å kimse av: Økt muskelkraft, bedre rustet til å takle hverdagens utfordringer, mindre risiko for belastningskader i annen trening og bedre utnyttelse av kroppen ift kroppsvekt. Hvilken utholdenhetstrening bør du satse på? Jeg falt selv på sykling fordi jogging belaster ledd og beinbygning mer, i tillegg får jeg vært ute. Spinning deltar jeg på når det ikke er mulig å sykle ute, eller for enkelte intervalløkter. På en annen side så er det lettere å aktivere kroppen ved å jogge. I tillegg er jogging betydelig billigere. Løpeklær og sko får du bra utstyr for hele deg til kanskje 2-3000, mens på sykkel så får du såvidt en sykkel for den prisen. Så kommer klær og sko utenom. Johan Kaggestad, som har vært trener for blant annet Grete Waitz, har skrevet en bok: "I form på sykkel". I den forteller han hvorfor han gikk over til sykkel, og det var fordi han begynte å slite med typiske joggebelastningsskader. Denne boken er forøvrig ganske bra. Og jeg kan anbefale den. Av annet utstyr kan jeg anbefale pulsklokke. Det er et svært artig verktøy for å følge opp treningen og intensiteten. Velger du jogging så kan adidas micoach være svært motiverende. Det er en slags pulsklokke og kombinert personlig trener. Den fungerer ved at du kobler øreproppene til micoachen, så forteller treneren om du skal øke eller senke tempoet og hvor lenge det er igjen. Treningen legger du opp på dataen og den har mange forhåndslagde programmer. Endret 16. april 2011 av Supraspinatus 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå