Legen-Dary Skrevet 11. april 2011 #1 Skrevet 11. april 2011 Hei på dere Jeg driver med litt research om dagen, så hvorfor ikke legge ut en post på det nettstedet hvor det er flest norske kvinner? Det jeg vil høre fra dere er hvordan dere vil bachelor-hjemmet til daten/flørten/ONS.. osv skal være! Hvordan kan vi skape et bra inntrykk hos dere, med hvordan huset/leiligheten ser ut? -Førsteinntrykk -Farger -Renslighet -Rot -Lys -Stemningsbelysning -Musikk -Forskjeller fra rom til rom -Pynteting -Møbler -Smarte løsninger -Stil -Ting vi skal holde oss unna -Do's and Dont's -Hva dere legger merke til, som vi ikke tenker over -Osv osv osv Svar så godt dere kan.. Kom gjerne med eksempler på hus/leiligheter dere har vært inne i som satte et bra inntrykk på dere Jeg håper på mange gode svar! P.S. Her er det bare bachelor-hjemmet jeg er ute etter vurdering av.. jeg går utifra at daten har gått bra, ettersom dere har blitt med hjem -=Kjør debatt=-
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #2 Skrevet 11. april 2011 Daten gikk bra den. Veldig bra. Ble med hjem. Rot og en nedslitt leilighet var greit nok, men det var så rotete og jeg fikk et inntrykk at det også var møkkete så jeg dro hjem jeg.
:-) anna Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 Førsteinntrykk -Farger Om det er ditt eget sted, altså du eier, ikke leier, så du har bestemt fargene selv. Er det tryggest å gå for lyse farger. Det er fint om du har normalt fine møbler. Det vil si at dersom stua di har høyrøde nittitalsvegger med furu brystningspanel og en inka-mønstret hjørnesofa, så er det på tide å pusse opp. Gå for det nøytrale. Mange menn elsker stål, glass og svart skinnsofa. De færreste kvinner gjør det. Om du på død og liv vil ha skinnsofa, så velg heller en brun en. Om du sikter på beige-toner på vegger og ensfargede møbler, gjerne i varme farger, så kan du ikke gå så mye feil. Ikke velg det mest fancy. Kvinner tenker helhet. Det hjelper ikke om sofaen eller bordet er ufattelig kule, om de ikke passer sammen i det hele tatt. Kvinner er generelt sett veldig lite opptatt av dødskule enkeltmøbler. Skal man velge ting som er veldig spesielle må man ha en sikkert stilsans, så man greier å få til en helhet rundt det. OPm man ikke har det er det lurere å velge nøytrale men trygge ting. Klassikere som du kan leve godt med i mange år. En stor feil en mann som ikke er flink til pynting, gjør er at han bruker moren sin som konsulent. Er det noe en kvinne spotter så er det at et sted er pyntet av noen i foreldregenerasjonen. Trenger du råd, bruk heller en søster eller en venninne eller en svigerinne. Og ikke fyll opp med typisk feminint nips. Når du ikke interesserer deg for slikt så blir det bare stående, også blir det utdatert. Da er det bedre med enkelthet. Praktiske detaljer som fine lamper. -Renslighet JA!! Spesielt på badet. Og det gjelder også badehyllen og inne i badeskapet. Kast tomme ting og ting du ikke bruker. Doen må selvsagt være helt reint!!! Sørg for at håndklærne er fine. Du bør kjøpe inn f.eks 6-7 store håndklær og 5 små i en farge som passer badet. Kast de andre. Da ser det bestandig fint ut. Rent sengetøy er også viktig. Og det skal være fint sengetøy. Som hører sammen. Kjøpt gjerne fire sett og kast det andre. Det er lurt å kjøpe to og to like sett, så har du til en "oppredd dobbeltseng" Om du ikke liker å vaske så hyr inn noen til å vaske for deg, f.eks en gang hver fjortende dag. Et hus som åpenbart er reint signaliserer at du ikke er en som trives med å bo i skitt. Det er et veldig pluss!!!! Og vel anvendte penger!! -Rot Fint om det er ryddig. Det trenger ikke være sirlig, men sørg for at det ikke er åpenbart "gammelt rot". Store bunker med aviser etc. Og selvsagt ikke matrester eller slikt. Kjøkkenet er viktig. Prøv å ha så mye reine åpne benker som mulig. Få ting inn i skap. OG! Husk at alle bord, kjøkkenbenker etc skal tørkes av etter et måltid. Gamle ketchup-flekker er ikke sjarmerende. -Lys Ikke viktig. Men mange smålamper gir hyggelig lys. -Stemningsbelysning OK, men ikke viktig -Musikk Ikke viktig, så lenge dere ikke er helt på utur. -Forskjeller fra rom til rom Bad, kjøkken og soverom er viktigest. Om et rom ikke er helt up to date så gjør ikke det så mye. Ingen forventer at alt skal se nyoppusset ut bestandig. -Pynteting Trenger du ikke. Om du har noe kan det være nøytalt. Og gjerne noe som har en funksjon. En skål til å ha frukt i, en lysestake til stuebordet. Duker. (Brikker eller løpere til sofabordet er fint) Men bruk en kvinnelig venn eller en ansatt i en møbelbutikk f.eks til å hjelpe deg om du står fast. -Møbler Som nevnt i punkt en. Normalt fine møbler. Det menn ikke er flinke nok til er å skifte ut ting når de absolutt burde vært skiftet ut. Dermed er det lurt å gå for nøytale ting, som vil holde seg lenge. Husk gardiner i vinduene, bilder på veggene, og gulvtepper. Om du føler deg utrygg på hva som passer sammen, og hva du vil ha, så spør en dame du kjenner som du liker stilen til. Husk at du ikke trenger å fremstå som en interiørekspert!! Hva med å spørre ei du liker. Tro meg de venninnene jeg har som er oppgitt over mennene sine når det gjelder stil, er de som er sammen med menn som har veldig bestemte meninger på slikt. Som insisterer på at samlingen med småflasker skal stå på utstilling i syttitallsseksjonen de arvet fra sine foreldre. Eller at porselensørna de kjøpte i syden i 89 alltid skal stå på TVen. En mann som sier "dette er jeg rett og slett ikke flink til, så her må jeg hente inn din kompetanse. Jeg ser rett og slett ikke hva slags gardiner som er fine, og hva som ser OK ut når for tiden." Er bare sjarmerende. Når man en gang kommer dit at man bor sammen, liker de fleste kvinner at de får bestemme mest om slikt som gardiner og duker og pynt. Basicly, så trenger du ikke å være verdensmester på slikt nå. Du trenger bare å signalisere at du liker å ha det fint rundt deg, og at du liker at det er reint. Men om du skal late som om du er en slags "interiørdesigner" så blir det feil. -Smarte løsninger Hver ting på sin plass. Bokser (som ser pene ut) til å lagre ting i. Flest mulig ting bør ryddes inn i skap og ned i skuffer. Ha ei skål på stuebordet der du samler fjernkontroll og andre småting som du har liggende der. -Ting vi skal holde oss unna - Ikke røyk inne!! - Ikke kjøp ting fordi de er morsomme. Møbler skal ikke være morsomme. - Rydd bort gammelt skrot fra gymnastidaog gamle julegaver. Det var sikkert artig å få den Bart Simpson-pokalen fra guttegjengen. Men den trenger ikke stå i bokhylla når du har bikka tredve. - Det gjør heller ikke messinglysestaken du fikk av tante til jul da du var nitten. - Hjemmet ditt er ikke et museum over livet ditt så langt. Ta gjerne vare på ting, men tro ikke at de fungerer som pynt kun i kraft av at de minner deg på noe morsomt. Du kan ha en eller to slike ting. IKKE mer. Ikke billetter fra alle konserter du har vært på. OG skiltet du stjal på fylla med kompiser OG enda flere ting som trenger å forklares for at noen i det hele tatt skjønner hva det gjør der. - Om du ser deg rundt i huset ditt, og det du pynter med er ting du har glemt å flytte, eller ting som like gjerne kunne blitt igjen på gutterommet. Så er det på tide å gjøre noe. - Om noe har et alkoholmerke på seg så skal det ut. Du har et hjem, ikke en pub. Så tønner med alkoholmerke, speil med alkoholreklame etc. BORT!!!! Samlinger: samler du på noe er det fint. Men det skal ikke ha hedersplassen i stua. Cola-samlingen, eller samlingen med øl-brikker, eller Man-U-rekvisita-samlingen kan fint plasseres på en mindre fremtredende plass. Står det i stua signaliserer du at dette er det viktigste i livet ditt, og det ser ut som om du bor på en studenthybel. -Do's and Dont's -Hva dere legger merke til, som vi ikke tenker over Vi ser om det er rotete i badeskapet. Vi ser om du har et stygt servise fra åttitallet, eller ikke har like tallerker i det hele tatt Ellers er selvsagt det aller viktigste at du har skikkelig bra musikkannlegg (helst sorround) og at høytalerne (som bør være størst mulig) er plassert slik at de gir best mulig lyd i ørehøyde. Dette bør du ha brukt mye tid på og testa ut. (Det siste punktet var selvsagt bare tull. men jeg syntes jeg måtte skrive noe mannehyggelig etter å ha lessa på med så mye damekunnskap. Lykke til!!) 2
kaprifolen Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Hva er galt med det norske ordet ungkarshule?
Legen-Dary Skrevet 12. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2011 Ingenting? Jeg kom ikke på det ordet da jeg skrev posten, men det har da vel ikkeno å si?
kaprifolen Skrevet 13. april 2011 #6 Skrevet 13. april 2011 Jeg er ganske enig med :)anna. Men jeg liker også at leiligheten sier noe om den som bor der, men diskret. Er du ihuga ManU-fan, er det kulere å ha sort sofa med røde og hvite puter enn å ha en diger plakat av logoen! Jeg kan også finne på å sjekke om kjøleskapet er reint. Og har du f.eks vaskebøtta med mopp/gulvklut stående slik at jeg kan se den, bør gulvkluten være rein. Dorullen skal være på dorullholderen, ikke på gulvet/vaskemaskina e.l. Du bør ha et søplespann på badet. Du bør ha dokost som ikke ser nasty ut. Tannglasset ditt bør ikke være nedsauset i tannkremrester. Også liker jeg at tv'n ikke er første "center of attention" i leiligheten. Dette gjelder forøvrig uavhengig av om man er mann eller dame, singel eller gift, ung eller gammel. Har du musikk, bøker og filmer fremme, sier dette noe om deg, og det liker jeg! Men alt i orden og system!
Gjest Spinell Skrevet 13. april 2011 #7 Skrevet 13. april 2011 :-) anna og kaprifolen har vel sagt det aller meste, så det jeg har å komme med er bare tilføyelser. Førsteinntrykk: Inngangspartiet/gangen: hold det ryddig her. La ikke alle skoparene dine stå og flyte utover i gangen. Jeg, og mange andre damer, er nøye på skotøyet. Hold derfor skoene (de som står framme) rene og pene. Å bli møtt av mange par skitne og stinkende herresko gir et labert førsteinntrykk. Renslighet/rot: Skaff deg en skikkelig skittentøyskurv (eller helst flere for sorteringens skyld), og bruk den! Er tøyet verken nyvasket eller skittent, men noe midt imellom: heng det opp der det hører hjemme, f.eks på en garderobestang på badet eller soverommet. Do's/dont's/pynteting: Bilder fra tidenes fyllefest egner seg ikke i glass og ramme, og om du så har fått det i gave fra venner uten sans for smak og stil skal de ikke under noen omstendighet henges opp på veggen. Bamser og andre søte gaver fra ungdomsskolekjæresten er ikke egnet som pynt.
Fantomina Skrevet 13. april 2011 #8 Skrevet 13. april 2011 (endret) . Endret 23. februar 2015 av Fantomina 2
Legen-Dary Skrevet 13. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 13. april 2011 Mange gode tips her bare å komme med mere.. :D
Bellamy Skrevet 13. april 2011 #10 Skrevet 13. april 2011 Nå har vel egentlig det meste blitt sagt her, men har et par tips likevel: - Innholdet i kjøleskapet forteller oss mye i deg. Finns det bare gamle grandis-rester, øl og cola der inne får de fleste av oss et litt negativt inntrykk. - Mugna mat. Æsj æsj æsj. Hygiene er viktig. - Små ting som en alfabetisert cd/dvd-samling viser at du liker å ha orden, og jeg vet selv at jeg tenner litt på gutter som har orden i sakene. - Ikke overdriv pyntinga. Vi jenter vet at du er en mann. Vi vet at det ikke ligger i din natur å kjøpe duker, lys, planter, bilder osv. Litt for å sprite opp leiligheten er såklart fint, men jeg ville heller foretrukket en mann som har det rent og pent rundt seg, enn en som har masse små nips som ikke reflekterer personligheten.. Vi jenter liker å fikse litt på slikt vi vet du - Å kun ha møbler som går i den samme, trasige trefargen er ikke ett pluss... Og Billy-hyller fra ikea er litt turn-off for min del. Må da gå an å finne seg noen andre møbler. Alt i alt er det vel egentlig sånn at så lenge det er rent i den forstand at det er hygienisk forsvarlig å være hjemme hos deg, så er jeg fornøyd. Alt det andre er et pluss
Gjest Harriet Skrevet 13. april 2011 #11 Skrevet 13. april 2011 Det siste på denne jord jeg har brydd meg om var hvordan kjærestene mine har hatt det hjemme. Menn skal for all del ha det maskulint og ujålete hjemme. Husker en venninne som fant seg en med hvite møbler og blomster hjemme - la oss si det sånn så var det dette vi snakket om når vi hadde lyst på en god latter. Hun lo selv og for det var litt uvant at en mann bodde slik. Og dessuten så er jeg ganske langt over gjennomsnittet interessert i innredning, design og kunst så jeg er veldig fornøyd med en mann som overlater slikt til meg
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #12 Skrevet 13. april 2011 Pynteting, planter o.l er ikke noe jeg forventer hos en mann, men om han hører med til den minoriteten som greier å holde liv i planter (og som en bonus er hageinteressert) er de positivt. Ellers er det viktigste at det er relativt reint, at ikke sengetøyet virker som det har ligget på et halvår eller mer, at man kan åpne kjøleskapet uten å få E.coli og at doen er vasket. Stil og slikt er ikke så viktig for meg, så lenge det ikke skinner veldig tydelig igjennom et eller annet suspekt verdisyn, type masse sviskete Jesus-bilder, oppnedkors, andre religiøse symboler eller Sørstats- eller nazisympatier. Men da regner jeg med jeg ikke hadde kommet så langt som hjem til ham... 1
:-) anna Skrevet 13. april 2011 #13 Skrevet 13. april 2011 Glemte å si at favorittbandet hører hjemme i plastesamlinga. Til nød på ei t-skjorte, men ALDRI på veggen.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 13. april 2011 #14 Skrevet 13. april 2011 Blir nylig eks: -Førsteinntrykk verdens koseligste gårdstun -Farger Passet godt til et lite småbruk -Renslighet Rent og pent men ikke for rent. Er det for rent, så får jeg prestasjonsangst, for jeg har ikke støv på hjernen. -Rot For mye rot vitner om rot i livet generelt. Litt hverdagsrot er bare bra, for det vitner om at han har andre viktigere ting å bry seg om i livet. Så litt hverdagsrot er bra men klinisk rent er ikke bra. -Lys Eksen hadde lite lys. Jeg liker lys. Men hans hus var solrikt så det funket bra alikevel. -Stemningsbelysning Det savner jeg å se hos menn generelt. De har gjerne bare praktisk lys. Men eksen hadde gode muligheter for telys, og det brukte jeg mye hos han. -Musikk Musikkanlegg er gjerne sentralt i en manns bolig og jeg liker å se at et mann liker musikk og vier dette en sentral plass i huset. Eksen var veldig glad i musikk og førsteinntrykket vitnet også om dette med store høytalere og musikkanlegg greit plassert.Jeg liker selv musikk og liker å se at mannen har dette sentralt plassert. -Forskjeller fra rom til rom Det behøver ikke å være en generell stil fra rom til rom, men man ser jo tyldlig om de selv har innredet boligen ved at stilen er jevn over hele huset. Eksens hus vitnet om at det var han selv som hadde innredet det. Det er et stort pluss å vite at det er han som har lagt stilen for hans bolig og ikke en eller annen eks. -Pynteting For mye pynt hos en gutt vitner om et sterkt inngrep av en kvinne. Jeg liker det minst mulig pyntet. Eksen hadde lite pynt og det pynten som var, var det helt klart han som hadde satt frem. Pluss i boka. -Møbler Mannfolk liker praktiske og komfortable møbler. Og det liker jeg å se at en mann har. igjen det vitner om at det er han selv som har bestemt. Eksens møbler var litt ymse men sammen funket det godt og vitnet om et maskulint hjem med rom for kvinnelig oppgradering. -Smarte løsninger Mannfolk er glade i enkle og praktiske løsninger. Små hyller, god skapplass osv. -Stil Stilen må ikke være definert hverken det ene eller det ander, så lenge det passer sånn nogenlunde sammen. Eksens hus var helt perfekt. Litt av hvert og ingen utpreget stil, men veldig personlig. -Ting vi skal holde oss unna ROT! Som sagt tilgere - mye rot i hjemmet vitner om rot generelt i livet til denne personen. -Do's and Dont's Ingen spesielle ting. Kommer ann på person og hjem. Noen ganger er det bare helt kræsj fra person til stil i hjemmet. Det er feil. Men kan man se personen og stilen i samspill, så er det greit. -Hva dere legger merke til, som vi ikke tenker over Hvordan badet er. Rensligheten her. Samt kjøkkenbenken. Så lenge bad og kjøkken er rent så er alt greit. Samt at skittentøy ikke er ligger strødd og er fult av bremsespor ol. Tannbørsten bør se ny ut også. Det vitner om god munnhygiene. Dosetet og gulvet rundt doen bør ikke være fult av pissflekker og sengetøyet bør ikke ha spor av gammal moro. Jenter liker rent sengetøy og vite at de ikke ligger i rester etter andre jenter. -Osv osv osv Normal hygiene. Egen mannlig stil uten tydlig innblanding av kvinnfolk vitner om at mannen er veldig singel. Duker på bordet og ferske blomster vitner om en bløt mann uten baller. Smarte løsninger, som er litt stilkræsj vitner om en mann som liker å gjøre ting på sin måte og som ikke er redd for å være seg selv. Frukt og grønnsaker vitner om en mann som har sanns for sunnhet og god smak hva gjelder mat. Gamle pizzaesker viser bare at mannen ikke kan lage mat. Familiebilder gir et godt inntrykk fordi det betyr at han har en god tone med sin familie.
meca Skrevet 13. april 2011 #15 Skrevet 13. april 2011 Som student deler jeg selv leilighet med en kompis akkurat nå, så jeg har måttet flikke litt på kravene ift hvordan jeg har det her hjemme, og kanskje dermed også litt på hva jeg forventer av en ungkarsbule. Når det er sagt: Jeg synes det er en stor fordel at mannen har tatt seg bryet med å ha dobbelt sett med dyne og pute i senga si. Kun én dyne og én pute fordelt på et par som kanskje nettopp har møttes, som skal sove i en 1.80-seng er bare veldig, veldig usexy. Ellers liker jeg ikke hvis det ligger mye tomme ølbokser og pizzaesker slengende rundt i leiligheten. Gjennomsnittlig rent og pent er også fint. Ellers kan jeg i grunn leve med det meste, når det bare er snakk om en ONS
Aurora M. Skrevet 14. april 2011 #16 Skrevet 14. april 2011 Bryr meg egentlig ikke så mye, bare det er noenlunde ryddig, rent og at det er bøker der. Et pluss med en pus i hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå