Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lang utdannelse, dog innen helse-sosial, så tjener jo deretter. Men har ok inntekt, eier egen leilighet og egen bil.

Har et barn på 7 år.

Det jeg ser er at det ofte blir utforutsette utgifter og det føles som om hver måned går litt på 'stumpene'...

Er det noen som har gode råd for å sette opp gode budsjett- og ikke minst holde seg til dem?

Har vårt inne og sett på SIFOs kalkulator, og regnet ut sånn ca hva vi skal bruke på hva- men det er noe med å få inn de gode rutinene,,,,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer også på dette!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kunde i Postbanken og har laget budsjett i nettbankeN. Det fungerer kjempefint! Jeg brukte noen timer på å legge inn alle utgiftene mine, du legger inn alt du har brukt i en periode på riktig utgiftspost som mat, klær osv, og du får en flott oversikt over hva du må sette av i måneden til faste utgifter og hvor mye du har igjen. Opprett en egen regningskonto og sett inn et fast beløp på den når du får lønning. Alle nettbanker har sikkert et slikt budsjett, du kan også snakke med en rådgiver i banken for å få hjelp til å sette opp budsjett. Lykke til!

Skrevet

Vi har egen regningskonto der vi overfører fast beløp hver mnd, samme dag som lønning kommer inn. Fast beløp regnes ut fra et snitt av hva vi får av regninger, slik at det er nok penger her i de mnd det er flere regninger og vi putter inn like mye da det er færre utgifter.

På bensin har vi skaffet eget bensinkort. Det er kjekk måte å holde orden på de utgiftene, samtidig som det er litt rabatter å få.

Ellers vet jeg om noen som tar ut penger til mat, slik at de ser disse pengene fysisk og på den måten har lettere for å holde budsjettet. Når det ikke er mer cash igjen, er budsjettet brukt opp. Om du må trekke kortet for mat da, er det litt nederlag.

Skrevet

Å ha en egen sparekonto er også lurt, så kan du spare opp en buffer i tilfelle uventede utgifter. La et fast trekk overføres i forbindelse med lønning hver mnd. Det trenger ikke være ett stort beløp, dersom du har det vanskelig økonomisk holder det kanskje med 500,- feks.

Det som er fint med en sånn konto er at du ikke kan ta ut pengene like lett som vanlig lønnskonto. Du må klare å ikke tenke på disse pengene som tilgjengelig. De er kun til "nød"

Skrevet

Jeg bruker et enkelt online budsjett som fungerer bra for meg. Passer på å få kvittering på alt jeg kjøper i løpet av dagen og legger dette inn i budsjette om kvelden.

Her en link til nettsiden: http://www.pengenemine.no

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...