Camya Skrevet 11. april 2011 #1 Skrevet 11. april 2011 (endret) Har fått napp hos en arbeidsgiver innenfor grafiker/designbransjen og skal på intervju neste uke. Litt nervøs siden det bare er mitt andre "ordentlige" intervju, særlig siden de sa at intervjuet vil inneholde en "praktisk oppgave". Det sto ingenting om hvorvidt dette skulle løses individuelt eller i grupper. Noen som har vært borti praktiske oppgaver på jobbintervju? Noen råd om hva jeg kan forvente? Er det vanlig med "betenkningstid" etter at du får oppgaven, eller må du resonnere deg fram til en løsning akkurat der og da? Phew... merker jeg blir nervøs ved tanken. Takknemlig for alle svar Endret 11. april 2011 av Camya
Kara W Skrevet 11. april 2011 #2 Skrevet 11. april 2011 Jeg har bare vært borti praktisk prøve en gang, og da fikk jeg tid alene til å løse oppgaven. Intervjuer gikk ut av rommet og sa hun skulle kommer tilbake etter x minutter. Da tiden var ute kom hun inn og spurte om jeg var ferdig, eller om jeg trengte litt mer tid. Jeg vet ikke helt hva slags prøve du kan finne på å få, men du kan få noen generelle tips (som ligner mye på tipsene for en eksamen ) Les nøye igjennom oppgaven og gjør deg opp en mening om hva det egentlig spørres om og hvordan du i grove trekk vil løse det. Begynn med de store og enkle tingene først, detaljene kan du få på plass etterhvert hvis du får tid, det er sjeldent man får tid til å lage en komplett løsning. Det de egentlig er ute etter er hvordan du løser oppgaven, ikke nødvendigvis det ferdige resultatet. Når du skal presentere løsningen din er det viktig at du forklarer hva og hvordan du har tenkt, om du har måttet ta noen forutsetninger som ikke sto i oppgaven osv. Trekk gjerne inn litt teori, men ikke gjør det til et langt foredrag fra pensumboken. Lykke til! Skriv gjerne litt om hvordan det gikk.
Camya Skrevet 15. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2011 Tusen takk for tipset, Kara! Det hjalp faktisk veldig - eksamener er noe jeg er vant til, og selv om jeg alltid får et adrenalinrush på selve dagen, vet jeg at det som regel går bra. Så hver gang jeg begynte å få en klump i halsen, tenkte jeg at det sikkert ikke er verre enn muntlig matte xD Intervjuet gikk veldig bra (tror jeg). Den praktiske prøven var mye lettere enn jeg hadde fryktet. Jeg hadde tatt med et arbeid som jeg hadde lagd tidligere, og da de kikket gjennom det sa de at "oppgaven strengt tatt ikke var nødvendig, men at jeg kunne jo ta den likevel for å se hva det var de drev på i firmaet". Etter en rask gjennomgang av oppgaven (hvor jeg ble forsikret om at "det har ingenting å si for inntrykket vårt om du spør om hjelp, det er bare for å se hvilket nivå du ligger på), ble jeg overlatt til meg selv. Det tok mindre enn 5 min å løse den (det lå veldig nært opp til det jeg driver med til vanlig, heldigvis), og så forklarte jeg bare veldig raskt hvorfor jeg valgte å plassere forskjellige elementer der jeg gjorde. Nå er det bare å tvinne tomler til jeg får svar da... Faglig tror jeg nok jeg står sterkt, men personlig egnethet tror jeg teller ganske mye i akkurat denne stillingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå