Azure Skrevet 11. april 2011 #1 Del Skrevet 11. april 2011 Dette ble litt langt, men setter veldig pris på råd:) Vi tegner på huset vårt for tiden. Det er til stadighet litt forandringer. Den seneste forandringen føler jeg at vi trenger litt andre synspunkter. Dere som har hus er gullverdt når det kommer til slike ting. ”Problem”stillingen er vaskerom i første eller andre etasje. Først ble vaskerommet tegnet i første etasje ved grovinngangen om man kan kalle den det. Den vi nok komme til å bruke mest selv. Her alle sko og jakker vil oppbevares. Grunnen når vi tegnet huset til at det ble har var vel egentlig at man ser at mange andre har det;) og at man kan bære klærne rett ut i hagen når de skal henges opp til tørk. MEN! Så har jeg tenkt en del. ALLE soverommene våre ligger i andre etasje.(Vi vurderte sjakt, men det ble ikke noe av pga flere grunner) Så da må vi bære alle klær og sengetøy ned og opp igjen! De dagene i året(som ikke nødvendigvis gjør opp for alle de andre dagene vi kan tørke klær ute) vi kan tørke klær ute kan viv også gjøre det på verandaen i 2.etasje. Har sett en del på tegningene og har fått tegnet inn et vaskerom i sammenheng med badet i 2.etasje. Dette blir jo hovedbadet. Det vil da bli en skyvedør i mellom så skittentøyet vil da bli lagt i sortering på vaskerommet og vi slipper å sortere på selve badet. Vaskerommet vi har tegnet opp blir da ca 3,6x1,9 med innredning i begge ender på de korte veggene. Selve badet er ca 17 kvm. Sa da lurer jeg på hva dere mener? Hva er deres erfaringer i forhold til vaskerom? Hva ville dere gjort? Om dere mener vaskerommet burde være i andre etasje. Mener dere gangen i 1. etasje burde innehold noe spesielt? Jeg har lenge tenkt på at det måtte være greit å ha en do med vask i sammenheng med grovinngangen. Helst i forhold til skitne barn som er ute og leker og menn som skur og skal på do i full fart. Vi har et bad i første etasje som er i sammenheng med hallen og resten av huset. Ser for meg renholdet hadde blitt litt lettere solv om man selvfølgelig hadde fått en ekstra do å vaske på.(I forhold til kostnader så er deet ikke mye ekstra å legge opp til denne ekstra doen) Tenker også på om det hadde vært greit å ha en stor vask ute i gange til å fylle vann i bøtte og diverse hagegraps. Slik som gangen er tegnet nå er den 6, 5 meter lang og 2,3 meter bred. Skal være en ganske lang stripe med skap her i så fall. Alle ære om du enda leser Har virkelig lyst til å gjøre huset så bra som mulig siden vi bare har planer om å bygge en gang. Trenger hjelp fra dere erfarne husboere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nickless Skrevet 11. april 2011 #2 Del Skrevet 11. april 2011 Vil stort sett anbefale våtrom i 1. etasje , blir det en lekkasje i fremtiden en gang , er det veldig mye dyrere og verre og rette opp i 2 etage,da renner vannet ned tak\vegger. Utover det er vaskerom ved gang genialt for vått regntøy ol,og sesongens utetøy er greit å oppbevare deler av her. Stor vask på vaske rommet er genialt for vaske bøtter,skylle skittne støvler o.l. Masse lykke til i husbyggingen , så heldige dere er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjoms Skrevet 11. april 2011 #3 Del Skrevet 11. april 2011 Vil stort sett anbefale våtrom i 1. etasje , blir det en lekkasje i fremtiden en gang , er det veldig mye dyrere og verre og rette opp i 2 etage,da renner vannet ned tak\vegger. Utover det er vaskerom ved gang genialt for vått regntøy ol,og sesongens utetøy er greit å oppbevare deler av her. Stor vask på vaske rommet er genialt for vaske bøtter,skylle skittne støvler o.l. Masse lykke til i husbyggingen , så heldige dere er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azure Skrevet 11. april 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 11. april 2011 Tuuusen takk for svar:) Vi skal uansett ha bad i 2. etasje. Så våtrom blir det jo der uansett. Det med våttregn tøy og slikt var jo noe å tenke på absolutt. Men så var det bare det om det veier opp for å bære all klesvasken opp og ned i forhold til å bære utetøyet opp når det skal vaskes. Ser jo bare hvor mye klesvask det er her når vi bare er to stykker og nå bærer vi det 3 meter:P Vi har sånn sett god plass på vaskerommet så det er ikke noe problem å henge opp ting til tørk...hmm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #5 Del Skrevet 11. april 2011 Vi har vaskerom i kjelleren og soverom i 2. etasje og jeg synes ikke bæringen er noe problem i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azure Skrevet 11. april 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 11. april 2011 Jeg vil jo absolutt ikke si at det er noe problem:) Det blir jo en vanesak. Om plantegningene hadde blitt sånn hadde det blitt bra det. Men nå har jeg jo mulighet til å gjøre det absolutt som vi ønsker. Så er derfor jeg tenker litt på om vi hadde gjort det lettere for oss selv ved å ha det i andre etasje hvor alle soverommene er...hmm:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 11. april 2011 #7 Del Skrevet 11. april 2011 Med vaskerom i 1ste så betyr det at tøy skal bæres ned før det vaskes og henges ut. Tørt tøy ned og så opp igjen. Med vaskerom i 2dre så må det våte tøyet bæres ned før det henges opp (når det er tørkevær ute), og så bæres opp igjen. Vått tøy veier mer enn tørt tøy En annen sak er eventuell "romling" fra vaskemaskin og tørketrommel. Hvor nærme soverommet lker du å ha denne romlingen ? Vaskemaskiner er dessuten rimelig tunge (om det skulle spille noen rolle den dag den må byttes). Og til slutt det evige poenget med en potensiell vannlekkasje. Anbefaler vaskerom i 1ste etasje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azure Skrevet 11. april 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 11. april 2011 Om vi skal ha vaskerom i 2 etasje kommer vi nok til å tørke klærne på enten ute på verandaen eller på selve vaskerommet og i tørketrommelen selvfølgelig. Vannlekasje er ikke egentlig noe å ta hensyn til i forhold til vaskerom siden badet uansett blir i 2.etasje(Det er ikke diskuterbart;) hehe) Det med romling er så sant så sant! Det må man jo tenke på. Eller bare ikke sette på maskiner når man legger seg...hmm. Bråker nye vaskemaskiner veldig mye? hehe. Vi har bare en gammel en vi! hehe Det å få vaskemaskin opp er ikke noe vi setter som minus egentlig. Det ordner seg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #9 Del Skrevet 11. april 2011 Dette ble litt langt, men setter veldig pris på råd:) Vi tegner på huset vårt for tiden. Det er til stadighet litt forandringer. Den seneste forandringen føler jeg at vi trenger litt andre synspunkter. Dere som har hus er gullverdt når det kommer til slike ting. ”Problem”stillingen er vaskerom i første eller andre etasje. Først ble vaskerommet tegnet i første etasje ved grovinngangen om man kan kalle den det. Den vi nok komme til å bruke mest selv. Her alle sko og jakker vil oppbevares. Grunnen når vi tegnet huset til at det ble har var vel egentlig at man ser at mange andre har det;) og at man kan bære klærne rett ut i hagen når de skal henges opp til tørk. MEN! Så har jeg tenkt en del. ALLE soverommene våre ligger i andre etasje.(Vi vurderte sjakt, men det ble ikke noe av pga flere grunner) Så da må vi bære alle klær og sengetøy ned og opp igjen! De dagene i året(som ikke nødvendigvis gjør opp for alle de andre dagene vi kan tørke klær ute) vi kan tørke klær ute kan viv også gjøre det på verandaen i 2.etasje. Har sett en del på tegningene og har fått tegnet inn et vaskerom i sammenheng med badet i 2.etasje. Dette blir jo hovedbadet. Det vil da bli en skyvedør i mellom så skittentøyet vil da bli lagt i sortering på vaskerommet og vi slipper å sortere på selve badet. Vaskerommet vi har tegnet opp blir da ca 3,6x1,9 med innredning i begge ender på de korte veggene. Selve badet er ca 17 kvm. Sa da lurer jeg på hva dere mener? Hva er deres erfaringer i forhold til vaskerom? Hva ville dere gjort? Om dere mener vaskerommet burde være i andre etasje. Mener dere gangen i 1. etasje burde innehold noe spesielt? Jeg har lenge tenkt på at det måtte være greit å ha en do med vask i sammenheng med grovinngangen. Helst i forhold til skitne barn som er ute og leker og menn som skur og skal på do i full fart. Vi har et bad i første etasje som er i sammenheng med hallen og resten av huset. Ser for meg renholdet hadde blitt litt lettere solv om man selvfølgelig hadde fått en ekstra do å vaske på.(I forhold til kostnader så er deet ikke mye ekstra å legge opp til denne ekstra doen) Tenker også på om det hadde vært greit å ha en stor vask ute i gange til å fylle vann i bøtte og diverse hagegraps. Slik som gangen er tegnet nå er den 6, 5 meter lang og 2,3 meter bred. Skal være en ganske lang stripe med skap her i så fall. Alle ære om du enda leser Har virkelig lyst til å gjøre huset så bra som mulig siden vi bare har planer om å bygge en gang. Trenger hjelp fra dere erfarne husboere! Er det noen i husholdningen som er handicappet? Hvor ofte må det bæres ned sengetøy? har man to etasjer, så blir det mye opp og ned i trapper. Du kunne eks sette en skittentøyskurv oppe,om dere har vondt for å ta med skittentøyet ned? Vi har soverom både oppe og nede,men badet er nede. Vi kuttet ut badet oppe. Våtrom vil jeg kun ha nede. Vi har toalett utenom badet nede. Jeg sier det...glem vaskerom oppe, du lager mye irritasjon for deg selv i ettertid. Vi bygde i tilknyting til inngangen. Kommer inn i gangen, så har jeg vaskerommet rett til venstre. det har spart meg for veldig mye dritt ellers i huset. Jeg har enda ikke sett et hus med vaskerom i 2 et Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #10 Del Skrevet 11. april 2011 Man skal aldri sette på vaskemaskin eller tørketrommel for så å gå å legge seg. Ei heller forlate boligen. Dette på grunn av brannfaren samt greit å være til stede i tilfelle vannskade. Er soverom i nærheten så går det greit. Gjorde iallfall det hos meg og da hadde et barn soverom vegg i vegg. Dersom du velger vaskerom i 2. etasje så hadde jeg hatt en liten "bod" med stor grovvask i 1. etasje. Gull verdt når man får barn. Eget toalett med vask i tilknytning til entre er også topp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Margrethe86 Skrevet 12. april 2011 #11 Del Skrevet 12. april 2011 Vi har soverom i 2. etasje og vaskerom i kjeller. Jeg kunne godt vært foruten sprinting opp og ned kronglete trapper med hendene fulle av skittentøyskurver Toalett nær hovedinngangen hørtes veldig lurt ut! Barn og menn er ikke SÅ flinke til å ta av seg skitne sko når de "bare" skal en liten tur på toalettet Men en ting du kan tenke på når det gjelder vaskerom i 2. etasje er hva som er rett under! Det er ikke så moro å kose seg i stuen eller rundt spisebordet mens man hører vaskemaskinen rett over hodet som jobber seg godt inn på richters skala. Men når vi skal pusse opp, skal jeg definitivt ha vaskerom i nærheten av soverommene! Altså i andre etasje. Det er jo der alt skittentøyet ender opp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 12. april 2011 #12 Del Skrevet 12. april 2011 Jeg ville nok helt klart ha hatt vaskerommet i 1. etasje. Har nå vaskemaskinen på kjøkkenet, i en leilighet som ligger i 2. etasje. Generelt er duringen fra maskinen ganske irriterende (plassering på bad og kjøkken er ikke helt sammenlignbarn, siden man generelt bruker mer tid på et kjøkken enn et bad. Og vi har en av disse nye, stillegående maskinene nettopp fordi den står på kjøkkenet. Likevel hører man den under sentrifugering, litt avhengig av hvordan klærne legger seg inne i maskinen) og vibrasjonene forplanter seg i huset så man får en lett massasje i når man sitter i stua. Jeg tror også at bruken av maskinen høres ganske godt i 1. etasje. Flytter nå snart, og får et kjempestor vaskerom i kjelleren. Det gleder jeg meg til! Ellers misunner jeg deg et 17 kvm stort bad..! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azure Skrevet 12. april 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 12. april 2011 Takk for enda flere råd:) Grovinngang blir det uansett i første etasje. Nå som planene er å flytte vaskerommet er jeg veldig fornøyd om vi kan ha en liten do der også hehe. Vi vil absolutt ha en stor vask her i gangen rett ved siden av utgangsdøren. Siden det er planer om vask her har jeg stusset litt på om vi rett og slett skal sette en vaskemaskin her også. Vi har en i leiligheten nå som uansett blir til overs;) Det hadde jo vært veldig greit til alt skittent som kommer utenfra. Ikke veldig gira på å ha mannens oljete og skitne arbeidsdress sammen med hvite lakener:P hehe. Det skal vel bli rent uansett da. Lyd har jeg tenkt en del på, men mannen mener det ikke vil være noe problem siden vi bygger et nytt hus og det er såpass med isolering og mest sannsynlig betonggulv på badet. I tillegg skal ikke vaskemaskinene stå rett på gulvet så vil jo tro det hjelper litt på lyden uten at jeg vet:) Jeg heller veldig mot vaskerom i 2. etasje selv om mange mener det motsatte;) hehe. Mye pågrunn av at alle soverom er i 2. etasje. Ikke sjangs for at noen gidder å gå hele veien ned med et par sokker på kvelden. Da må det bli skittentøyskurver på badet og hvem må bære disse ned for så å sortere de på vaskerommet? Det er jo sant at det er smart å ha vaskerommet i første etasje i forhold til at det er her vi oppholder oss mest, men må jo uansett opp for å hente skittentøyet fra badet...Gåing blir det jo unasett. Men er ikke mye lenger avstand fra kjøkken til vaskerom, enn fra kjøkken og opp trappen til vaskerom. Hmmhmmhmm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 12. april 2011 #14 Del Skrevet 12. april 2011 Har vaskerom i første etasje, og synes det fungerer fint. Det er dør rett ut til tørkemulighet under tak. I tillegg har jeg utslagsvask, støvsuger, vaskemidler, filler og alt annet utstyr av den typen på vaskerommet, og det brukes oftest i 1.etage der hovedstuene og kjøkkenet er. Med tanke på bæring er ikke det noe problem, det er jo marginalt med jobb. Invester i fine skittendøysdunker på soverom og bad, og et-par store kurver med gode håndtak til frakting av klær. Ingen gidder bære skittentøyet inn på vaskerommet daglig uansett, selv om det er på samme plan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Margrethe86 Skrevet 12. april 2011 #15 Del Skrevet 12. april 2011 Hvis du heller mot vaskerom i 2. etasje, syns jeg du skal gå for det! Nå har du fått innspill for og imot, men til sist er det jo du som skal leve med det! (kanskje jeg er upartisk, siden jeg og ønsker vaskerom i 2. etasje? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 13. april 2011 #16 Del Skrevet 13. april 2011 Vi har soverom i 2. etasje og vaskerom i første med dør inn fra badet. Det eneste vi bærer opp og ned, er sengetøy og penklær som "bor" i 2. etasje. Alt annet tøy har fått plass i Elfa-system på vaskerommet. Mine 2 cent verdt, er at det er veldig kjekt å ha vaskerom, bad og garderobe i tilknytning til hverandre. -men så står jeg jo også og tar tøyet rett fra tørketrommelen og inn i garderoben. Når det gjelder vannskade, så kan vel en vaskemaskin som går lekk lage mer oversvømmelse enn et vanlig baderom kan, men sluk i gulvet burde vel kunne ta unna det også? Man skal jo uansett ikke reise fra vaskemaskinen og la den få sjansen til å stå og pumpe vann utover i timevis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 13. april 2011 #17 Del Skrevet 13. april 2011 Eg ville hatt det i 1. etasje i umiddelbar nærleik til dør ut til tørkeplass. I huset til foreldra til eksen min hadde dei soverom og baderom i 2. etasje og vaskerom i sokkelen med direkte utgang til tørkeplass. Dei hadde planløysing med baderom rett over kjøkken som var rett over vaskerommet. Dei hadde installert ei sluse med luke både på badet og kjøkkenet, så då opna dei berre slusa og slang skittentøyet nedi den, så havna det i ein dunk på vaskerommet. Veldig sneisent løst, synest eg. Ellers er det mykje tyngre å bere på blautt tøy enn tørt tøy, og om ein ikkje ønskjer å slite ut alt tøyet veldig raskt, bør ein tørke ute når det er ver til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 13. april 2011 #18 Del Skrevet 13. april 2011 Vi har vaskemaskin i 1 etg og soverom i 2 etg. Jeg ville ikke bytte hvis jeg hadde mulighet. Har aldri tenkt over at det er et problem å frakte klær en etasje. Vi har selvfølgelig skittentøykurv på badet. Sortere tøyet må du uansett så det er uproblematisk. Fordelen med 1 etg er at jeg slipper å drasse barnas superskitne sandkassetøy gjennom hele huset. Vi har også dusj på vaskerommet, kjekt når du kommer fra trening. Jeg ser at dere også skal ha dusj nede, jeg ville hatt det i nærheten av inngang og vaskerom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Harriet Skrevet 13. april 2011 #19 Del Skrevet 13. april 2011 Jeg har vaskemaskin og tørketrommel på badet i 2. etasje og er sjeleglad for at jeg valgte den løsningen. Det er så lettvint å legge skittentøyet i vaskemaskinen og det er jo bare deilig å stå og legge sammen håndklær og putte dem rett i skuffeseksjonen på badet - og klærne rett inn på garderoberommet ved siden av badet. Har et vaskerom i 1. etasje også, men det er kun for vått tøy, sko, vaskemidler, bøtter og koster. Dette vaskerommet er like ved hovedinngangsdøren. Men vaskemaskin i 2. etasje er noe av det jeg er mest glad for i det nye huset mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 13. april 2011 #20 Del Skrevet 13. april 2011 Men vaskemaskin i 2. etasje er noe av det jeg er mest glad for i det nye huset mitt. Men du har vel ikke små barn og slipper alt av sand og skitt de drar med seg hjem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå