AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #1 Skrevet 11. april 2011 Har nå blitt slutt mellom meg og samboeren min, vi har ett barn på 2 år. Blitt enige om 50/50 omsorg, og jeg skal flytte tilbake til hjembyen min. Nå er problemet er at barnet har 100% plass i barnehagen i samboers by, og der jeg skal flytte, må man ta båten over. Er det mulig å ha 50% barnehageplass i hver sin by? Poster meg som anonym foreløbig.
jolie Skrevet 11. april 2011 #2 Skrevet 11. april 2011 Det er godt mulig at det er mulig, men jeg vil ikke anbefale det. Skal toåringen være nødt til å deale med to ulike barnehager fordi du og eksen ikke evner å bosette dere i nærheten av hverandre? 50/50 deling er ikke anbefalt når dere skal bo så langt fra hverandre. 1
Gjest Purple Haze Skrevet 11. april 2011 #3 Skrevet 11. april 2011 Dette kan umulig være til barnets beste. Kan dere virkelig ikke finne en annen løsning på dette? Mulig at det kan ordne seg rent praktisk, men for barnets del høres det slett ikke positivt ut. 1
liv Skrevet 11. april 2011 #4 Skrevet 11. april 2011 Etter nye fordelingsnøkkelen for penger fra kommuner til barnehager så er det vanskelig å få plass i to kommuner. En har bare rett på plass i bostedskommunen (folkeregistret kommune)
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #5 Skrevet 11. april 2011 Det er godt mulig at det er mulig, men jeg vil ikke anbefale det. Skal toåringen være nødt til å deale med to ulike barnehager fordi du og eksen ikke evner å bosette dere i nærheten av hverandre? 50/50 deling er ikke anbefalt når dere skal bo så langt fra hverandre. TS her. blir langt svar. Har tenkt på det samme, at det ikke er bra for barnet. Selve problemet som var mellom meg og eksen var at jeg flyttet til hans hjemby, og mistet gradvis kontakten med min familie og venner i min hjemby, etter vi fikk barnet så ble det vanskeligere å besøke min hjemby, jeg har ikke bil eller lappen, og var ikke så lett å få seg venner i hjembyen hans. Jeg ble deprimert for jeg hadde så vidt venner,hadde for det meste han bare. vi gikk oppå hverandre hele tiden, begynte å skli fra hverandre og til å ikke snakke ordentlig sammen. nå er det slutt, jeg bor fortsatt hos han siden jeg må finne nytt sted å bo. Vi er ikke uvenner eller kranglet. Hvorfor jeg ville flytte til min hjemby igjen, er igjen hvorfor jeg og eksen ikke er sammen lenger, for jeg ville dypt flytte tilbake, etter mye savn, men han er ikke villig å flytte fra sin familie,jobb og venner. Så er ikke for jeg vil unngå han, men vil være med min familie igjen. Han vil ha delt samvær, jeg er enig i det, for jeg vil barnet skal være med faren. Foreløbig er jeg arbeidsløs (noe som jeg ble nylig), så vurderer også at barnet skal gå iallefall 50% i barnehagen hvor han går nå, og være hjemme med meg når jeg har han. Men når jeg eventuelt får ny jobb eller begynne utdanning, må jeg finne en løsning. Hva kan jeg gjøre?
Gjest Annaires Skrevet 11. april 2011 #6 Skrevet 11. april 2011 Hva kan jeg gjøre? Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å bli enige om hvilket sted dere vil bosette dere. Skal man praktisere 50/50, bør man i det minste bo i nærheten så barnet ikke må forholde seg til to sett venner o.l. For hva tenker dere når barnet skal begynne på skole? 1
liv Skrevet 11. april 2011 #7 Skrevet 11. april 2011 Dere må vurdere om 50/50 faktisk er rett for dere, eller om dere f.eks har jobber der en av dere har mulighet til å jobbe inn litt i løpet av uka. F.eks få en fridag hver 14 dag og ha langhelg med barnet den helgen samt en ettermiddag hver uke. Om du skal ha rett på dagpenger må du ha barnepass tilgjengelig. Overgangstønad har du ikke rett på siden dere har 50/50.
tingeling Skrevet 11. april 2011 #8 Skrevet 11. april 2011 Vil du virkelig at ditt lille, to år gamle barn, skal måtte pendle mellom to hjem OG to barnehager? Hvordan skal h*n klare å etablere faste vennskapsforhold, være med i gjengen og skjønne rutinene når h*n skal flyttes mellom 4 forskjellige steder. Beklager å si det, men det grenser til barnemishandling. Skaff deg heller en leilighet i byen dere bor nå, og så tilbringer du tiden hjemme hos familien din når du ikke har barnet. 50/50 anbefales så vidt jeg vet ikke før barna er 3 år, og kun hvis alt ligger praktisk til rette for det. Barnet kan uansett ikke gå på to ulike skoler, så dere må jo løse dette om kort tid uansett. Skjønner at jeg er krass nå, men jeg blir provosert når jeg leser dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå