Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det vanskelig det året her, og har klart og "pådratt" meg 50 fraværsdager. Sykt, ikke sant? Jeg har bare et par enkelttimer. Jeg går første året på videregående - studiespesialiserende. Det jeg lurer på, er om dette vil bli vektlagt senere når jeg skal ut i jobb? La oss tenke at jeg får 50 dette året, men svært få dager de to neste årene på vgs.. Vil det rette det opp..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På det vitnemålet jeg fikk for alle tre årene på VGS står det fraværet alle årene.. Jeg hadde veldig lite fravær.

VG 1: 14 dager

VG 2: 2 dager

VG 3: 0 dager

Grunnen til at jeg var borte 14 dager første året var fordi jeg var sammenhengende syk de to ukene.

Jeg var på jobbintervju for ca. et år siden, og hadde med meg vitnemålet, og da spurte han som intervjuet om hvorfor jeg hadde så mange fraværsdager det første året.. Så det vil nok telle senere ja.. 50 dager er veldig mye.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du går studiespesialiserende har du sikkert tenkt å begynne på høyere utdanning etterpå? Da vil sannsynligvis ingen noensinne spørre deg om fraværet på videregående, det er ikke engang sikkert at de vil be om vitnemålet ditt. Det som kan være litt vanskelig er om du søker deltidsjobb mens du fortsatt går på vgs, jeg kjenner flere som ikke har fått jobb pga fraværet sitt da. For deltidsjobber som student har jeg aldri blitt spurt om fravær på videregående.

Skrevet

50 dager er veldig mye, men så lenge du består i fagene har det vel lite å si når du går studiespesialisering. Sett at du studerer i 3,4 eller 6 år etter vgs, og kommer deg igjennom det studiet med gode karakterterer og bestått på alle eksamener, da vil nok ikke arbeidstaker tenke så forferdelig mye over fraværet på vgs. Saken er at man forandrer seg mye på så mange år. Hadde du derimot gått ut i jobb rett etter vgs, så ville saken vært annerledes. Uansett, er det aldri positivt med fravær. Hvis det nå skulle vært konkurranse om en stilling, kan det tenkes at de ser på vgs vitnemål også.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, dere! :) Jeg har gode karakterer og skal studere etter vgs. Tenker på deltidsjobb nå, men nesten så jeg tenker at det ikke er vits i å søke.. Jeg vet at jeg hadde gjort en god jobb og møtt opp, men det ser kanskje ikke helt slik ut, med tanke på vitnemålet...

AnonymBruker
Skrevet

På det vitnemålet jeg fikk for alle tre årene på VGS står det fraværet alle årene.. Jeg hadde veldig lite fravær.

VG 1: 14 dager

VG 2: 2 dager

VG 3: 0 dager

Grunnen til at jeg var borte 14 dager første året var fordi jeg var sammenhengende syk de to ukene.

Jeg var på jobbintervju for ca. et år siden, og hadde med meg vitnemålet, og da spurte han som intervjuet om hvorfor jeg hadde så mange fraværsdager det første året.. Så det vil nok telle senere ja.. 50 dager er veldig mye.

0 dager på ett år! Det er godt gjort!

Skrevet

De vil nok se på fravær på jobbintervju, men mest sannsynlig vil du få spørsmål om dette; om det var noen spesiell grunn til at det var så mye (det gjør hvertfall vi under ansettelser). Om du kan svare godt på dette behøver det ikke å gjøre så mye. De vil jo bare finne ut om du er en unnasluntrer, eller om du er mye syk. (litt satt på spissen, men)

Skrevet

Tusen takk for svar, dere! :) Jeg har gode karakterer og skal studere etter vgs. Tenker på deltidsjobb nå, men nesten så jeg tenker at det ikke er vits i å søke.. Jeg vet at jeg hadde gjort en god jobb og møtt opp, men det ser kanskje ikke helt slik ut, med tanke på vitnemålet...

Det syns jeg ikke du skal stresse med. Min erfaring er at når man søker på deltidsjobber legger de vekt på intervjuet og ikke vitnemålet. Ofte blir man ikke spurt etter vitnemålet en gang.

• Liker 1
Skrevet

0 dager på ett år! Det er godt gjort!

Jeg hadde faktisk 0 timer også :danse: *sorry for offtopic, følte bare for å skryte litt av meg selv* :danser:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde faktisk 0 timer også :danse: *sorry for offtopic, følte bare for å skryte litt av meg selv* :danser:

Haha, det er superbra av deg! Vet ikke om noen som har null fravær.

Skrevet

Haha, det er superbra av deg! Vet ikke om noen som har null fravær.

En av mine venninner hadde 0 dager og 0 timer fraværet under hele vgs. Til gjengjeld hadde hun ikke veldig gode karakterer :gjeiper: Og hun lærte seg vel egentlig aldri å lese selvstendig. Men fraværet så godt ut i hvert fall :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri blitt spurt om å vise vitnemålet mitt fra vgs, hverken på intervjuer til deltidsjobber eller etter jeg studerte. Tror nok ikke du skal være redd for å søke på deltidsjobber, er ikke vanlig å bli bedt om å vise vitnemål da :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde VELDIG (60-70 dager, maaange timer) mye fravær på videregående. Det har ikke forhindret meg i å få jobb, men resultatet var at jeg sleit veldig med skolen.

Grunnen til at jeg var så mye borte er kombinert med sterk misstrivsel og at jeg flyttet hjemmefra. Hadde ingen til å få meg opp om morran.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pr.idag aldri blitt spurt om vitnemål på jobbintervju. Ei da heller om fravær. Jeg hadde en god del fravær på vgs. Har også fått alle jobbene jeg har søkt på, den første var da jeg var 19 :)

Skrevet

Jeg har aldri blitt spurt om vitnemål ift jobb, og har ei heller aldri spurt om det ved ansettelse, annet enn om jeg er i tvil om de faktisk har studiekompetanse. Den er nemlig relevant ved unge søkere når de skal plasseres på riktig lønnstrinn på tariffen.

Om jeg hadde blitt spurt om mitt fravær, som var astronomisk den gangen, så hadde jeg bare sagt med et smil "vel, jeg var skolelei, ble syk, og gjorde alt jeg kunne for å klamre meg fast ut skoleåret. Som du ser av karakterene mine, så klarte jeg meg heldigvis godt allikevel. Om du er redd for fraværet mitt i voksen alder, kan du gjerne høre med tidligere arbeidsgivere om dette?".

Hadde glatt akseptert dette som et svar hvis det var jeg som ansatte. Man forandrer seg MYE fra tenårene og inn i tyveårene! ;) Hvertfall de fleste av oss, heldigvis... :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...