Gå til innhold

Hva gjør man på et avhør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ms. Raggsokk

Hos politiet? Du må fortelle din opplevelse av en situasjon, hva som skjedde etc. Og svare på spørsmål. Er det ifbm. en rettssak, så må du vel i tillegg avlegge ed, og forvente spørsmål fra dommer/meddommer, aktor og forsvarer(e).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir spurt ut om saken... hvem var til stede/ vitner? Tidspunkt for hendelsen osv. Ikke så veldig skummelt, du må bare være ærlig og si sannheten.

Hva gjelder saken? Enklere å gi deg et godt svar med litt mer info.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal være vitne til en sak. Er en sak hvor alle på åstedet er mistenkte, og jeg skal forklare hvorfor jeg var på åstedet på det tidspunktet osv. Er uskyldig, og er ikke redd for å bli siktet men synes avhøres høres fryktelig skummelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig skummelt, men skjønner du gruer deg. Håper du ikke får problemer med de som er skyldige. Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Husk å slapp av. Be om et glass vann, pust ut. Politiet vil gjerne ha din hjelp, og siden du er vitne, så er det ingen fare. Bare fortell nøyaktig hva som skjedde og hva du så. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer veldig på dette, trenger å være litt forberedt.

Du holder kjeft. Du lar spørsmål henge. Du svarer ikke direkte på det de spør om. Du tåkelegger. Du stiller opp med advokat, dersom du kan bli tiltalt for noe.

Ofte så er det slik at du ikke kan redegjøre for alt der og da. Husker du nøyaktig hvorfor du valgte pizza til mat i går lissom?

En annen strategi folk velger for å vise at de er uskyldige, er å være overinkluderende. De legger ut om alle personlige grunner til at de var der og der, gjorde ditten og datten. Ting de ikke ville fortalt til folk de har som nære venner, engang.

Så kommer du ut og føler deg voldtatt.

Er det rart folk ikke liker snutefaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til fastlegen din og skaff deg et brett med sobril eller xanor. Tar du dette, så vil du være mindre nervøs. Hvis du er nervøs, er du skyldig. Det virker mistenkeliggjørende når du er skeptisk eller redd. Du må finne en måte på forhånd å ikke virke nervøs på, ellers er sannsynligheten for å bli uskyldig dømt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på avhør for ikke så lenge siden, der jeg hadde blitt mistenkt for noe jeg ikke hadde gjort (Var snakk om en bestilling fra utlandet, som ikke er lovlig i Norge) Det var litt freaky i starten vil jeg si, for jeg har aldri hatt "problemer" med politiet.. Så var jo litt nervøs når jeg var der.

Det startet jo med at hun sa jeg kunne bare si meg skyldig med en gang, så fikk jeg strafferabatt (på boten). Jeg bare så dumt på henne og spurte hvorfor i all verden jeg skal innrømme noe jeg ikke har gjort.

Hyggelig start ;)

Deretter stilte hun meg mange idiotiske spørsmål og gikk "hardt" ut mot meg. Gikk veldig raskt fra å være litt små nervøs til å bli jævlig irritert.

Etter hun var ferdig med alle spørsmålene osv.. så unnskyldte hun seg faktisk, og sa hun gikk litt hardt ut mot meg. Hun sa også at hun trodde på meg, og var skråsikker på at saken ville bli henlagt.

De viktigste svarene ble skrevet ned på et ark, som jeg måtte lese gjennom & skrive under på.

Case closed.

Vil tro de stiller deg en del teite spørsmål, om du er mistenkt. Men så lenge en er uskyldig så er det jo ingenting å frykte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til fastlegen din og skaff deg et brett med sobril eller xanor. Tar du dette, så vil du være mindre nervøs. Hvis du er nervøs, er du skyldig. Det virker mistenkeliggjørende når du er skeptisk eller redd. Du må finne en måte på forhånd å ikke virke nervøs på, ellers er sannsynligheten for å bli uskyldig dømt høyere.

Tulling! Det er helt normalt å være nervøs foran et avhør med politiet, uskyldig eller ei. Spesielt om det er første gangen man er i en slik situasjon. Politiet har nok sett nok av uskyldige nervøse til å stemple Skyldig i panna på enhver person som er klam i hendene og flakker med blikket :scorpis:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på vitneavhør spurte de meg om hva jeg så, hvorfor jeg var der, om jeg f.eks hadde ringt/tekstet med noen for å huske tidspunkter etc.

Mange ting de selvsagt visste fra før, men som de måtte få på bånd.

Også benyttet de seg av avslapningsteknikker for å hjelpe meg å visualisere det jeg husket.

Til slutt fikk jeg informasjon om saksgang videre, signerte og godkjente forklaringen min, og fikk litt råd om hvordan unngå å bli utsatt for samme forbrytelse, og informasjon om hva jeg måtte gjøre hvis jeg ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulling! Det er helt normalt å være nervøs foran et avhør med politiet, uskyldig eller ei. Spesielt om det er første gangen man er i en slik situasjon. Politiet har nok sett nok av uskyldige nervøse til å stemple Skyldig i panna på enhver person som er klam i hendene og flakker med blikket :scorpis:

Du kan spare deg for ukvemsord og smileys som billige hersketeknikker.

Deretter kunne du begynne å lese innlegg, og kanskje litt matematikk, så skjønner også du hva ordet sannsynlighet betyr. Så kunne du spart deg en "snap-out-of it". (Hvor er "get your shit together" smileyen, du sårt hadde trengt?)

Om ikke ordet "skyldig" stemples i panna på deg med en gang (slik personen over opplevde det), så er det like fullt et faktum at menneskelige faktorer påvirker politiets behandling av deg, og uskyldighet har aldri i historien vært noen garanti for å ikke bli dømt.

Er det noen som vet om man får betalt advokat av staten, eller er man prisgitt sin egen overtalelsevne ovenfor forutinntatte damer,?

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avhør er da ikke så farlig. Enten er du skyldig eller ikke skyldig. Det et politiets jobb og finne ut. Er du inne som vitne så forteller du alt du vet om saken også er du ferdig. Jeg kan garantere deg at de ser og merker forskjell på nervøs dette er skummelt og aldri gjort før, eller nervøs på at du faktisk er innblandet.

Krasse spørsmål må du regne med, en grunn for at du er hos politiet.

Skjønner ikke hvorfor noen er så veldig negativ til politiet? Noen må gjøre den jobben. (litt avsporing....sorry)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Du holder kjeft. Du lar spørsmål henge. Du svarer ikke direkte på det de spør om. Du tåkelegger. Du stiller opp med advokat, dersom du kan bli tiltalt for noe.

Hvis man er uskyldsren og har verdens beste samvittighet, hvorfor i all verden skal man da oppføre seg på denne måten? Hva har man å vinne på det?

På meg virker denne oppførselen å være:

1. sløsing med politiets tid (som om ikke den er knapp nok fra før)

2. som følge av ovenstående: sløsing av offentlige midler; skattepenger

3. risikabel med tanke på å framstå som skyldig på tross av at en ikke er det

Vi lever i virkelighetens verden, ikke i et amerkansk filmmanus.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avhør er da ikke så farlig. Enten er du skyldig eller ikke skyldig. Det et politiets jobb og finne ut. Er du inne som vitne så forteller du alt du vet om saken også er du ferdig. Jeg kan garantere deg at de ser og merker forskjell på nervøs dette er skummelt og aldri gjort før, eller nervøs på at du faktisk er innblandet.

Krasse spørsmål må du regne med, en grunn for at du er hos politiet.

Skjønner ikke hvorfor noen er så veldig negativ til politiet? Noen må gjøre den jobben. (litt avsporing....sorry)

Politiet har ikke til oppgave å dømme, de skal fremskaffe beviser og etterforske. Er du innkalt til avhør med status som siktet/mistenkt gjør du klokt i å ha en advokat med deg. Svar kort, ikke la deg lokke ut på lange utlegninger. Forsøk å ta det med ro og la tiden jobbe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Hvis man er uskyldsren og har

Vi lever i virkelighetens verden, ikke i et amerkansk filmmanus.

Du har for stor tro på det norske politiet. De sikter og senere tiltaler stadig vekk folk som blir frikjent i straffesaker. I et avhør har du lite å tjene dersom du er siktet/mistenkt. Ha det i hodet når du sitter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange herrens år siden var jeg inne til avhør i forbindelse med et postran et sted i Stavanger. Eneste grunnen til at jeg ble kalt inn var at jeg eide et jaktvåpen (hagle) i samme kaliber som ble brukt under ranet.

Jeg ante ikke noe om årsaken til avhøret før jeg var der og fikk forelagt saken. Jeg hadde ikke ranet noen, g ble nok litt underlig i blikket da jeg plutselig fikk ei avsagd og rusten hagle i fanget, og spørsmål om ikke den var min. Mitt eneste spørsmål til dem var "hvem pokker har ødelagt et flott jaktvåpen på denne måten!!" ;)

Mitt våpen var hjemme hos meg og ikke avsagd. Da dette var avklart var faktisk avhøret ganske hyggelig, det. Politiet gjør bare jobben sin når de avhører deg. DIN jobb er å svare ærlig på det de spør om. Virker du usikker er dette helt normalt og kan ha mange årsaker. Politifolkene er ikke dumme. De vet at vanlige, uskyldige mennesker kan bli nærvøse i en slik situasjon og tar høyde for det.

Slapp av! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merka veldig forskjell på avhørene jeg har vært i (det ble et par i løpet av tenårene, gitt) på om jeg var skyldig eller bare vitne. Når jeg var i avhør som vitne var det veldig avslappet og mannen som snakket med meg var hyggelig. Da jeg faktisk hadde gjort noe, derimot, var dama direkte frekk mot meg, og kjørte veldig hardt på frem til jeg begynte å gråte (selv om jeg ikke nektet for det jeg hadde gjort). Men det kommer nok an på den som avhører deg også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har ikke til oppgave å dømme, de skal fremskaffe beviser og etterforske. Er du innkalt til avhør med status som siktet/mistenkt gjør du klokt i å ha en advokat med deg. Svar kort, ikke la deg lokke ut på lange utlegninger. Forsøk å ta det med ro og la tiden jobbe for deg.

Det er riktig, men de må spørre for å få svar og på den måten frem skaffe bevis. Man må ikke svare på spørsmålene til politiet men da går det videre til eventuelt rettsak der du er nødt til å svare på det de spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...