Veldigfortvilet Skrevet 11. april 2011 #1 Skrevet 11. april 2011 Jeg sitter her nå utrolig, utrolig nedslått. For 2 dager siden fikk jeg en telefon fra Xen, som har foreldreansvaret for vår datter på 5 år. Hun tok selv kontakt med barnevernet for litt over 2 år siden, pga hun hadde litt psykiske problemer. Hun har fått diagnosen bipolar, som gjør at hun har ett veldig svingende humør. Det hun forklarte meg i telefonen var at barnevernet etter en vurdering har bestemt å frata henne foreldreansvaret, noe jeg ikke forstår, hun er en utrolig god mor, og jeg ser ikke hvordan dem kan komme frem til denne bestemmelsen, hun måtte SELV ta kontakt med barnevernet for å spørre om saken var avsluttet. Da fikk hun beskjed om at hun måtte komme på møte for en avgjørelse. Det første dem sa på møtet var "vi har bestemt at din datter ikke har det bra hos deg, og vil ta fra deg foreldreretten" Hun har nå skaffet seg advokat, og klargjør seg for rettsak. Jeg vil kjempe med nebb og klør for at hun skal få beholde foreldreretten, da jeg mener dem har en utrolig tynn sak her. Det som også bekymrer meg er samtalen jeg nettop fikk fra barnevernstjenesten. Dem ville ha meg på møte. Jeg, som alltid har vært negativt innstillt til barnevernet i det fulle og hele, snakket rett fra levera og forklarte at jeg ALDRI ville ha noe kontakt med dem fra min side. Damen jeg snakket med annbefalte meg også å skaffe en advokat. Jeg har INGEN intensjoner om å ha NOE med barnevernet å gjøre. Xen min, som jeg anser som svært ansvarsfull tok SELV kontakt med barnevernet for å få hjelp i en periode. At dem nå, lenge etter at saken burde vært avsluttet finner ut at dem skal ta fra henne foreldreretten ser jeg på som ett GIGANTISK overtramp. Hva kan jeg som far gjøre i en slik situasjon. Dette påvirker mange i min omkrets, med uvissheten hengende over oss. Det virker som Xen min her blir straffet for å faktisk ville barnet sitt beste, der og da. At hun skiftet kontaktperson i barneværnet fra en som faktisk ville hjelpe, til en som totalt overkjørte henne hjalp heller ikke. Jeg tok midlertidig fullt foreldreansvar her i fjord sommer, i ca 3 - 3 1/2 mnd. med lovnader om hjelp med avlastning ol. om det trengtes, men pga sommer avvikling hørte jeg ikke ett ord fra dem. Dette gjorde vi pga Xen trengte å komme seg mentalt, da hun var i utredning til å finne ut hva som var problemet. At hun faktisk gav meg foreldreansvaret holder dem faktisk mot henne, som noe negativt. Som om ikke det er den mest naturlige delen av ett forhold å hjelpe hverandre når vi har det vanskelig. Jeg synes egentlig Xen er ett godt eksempel på en GOD mor, som tar dem valgene, og svelger dem kamelene som trengs, uansett hvor vanskelig det måtte være. For en fotnote, under disse 3 mnd jeg hadde jenten vår ble jeg syk. Jeg tok henne ut til Xen, som var var hjemme og ikke hadde noe problemer der og da, og spurte om hun kunne passe henne en dag eller to. Dette ble det STOR ståhei av, da hun visstnok ikke skulle ha noe kontakt med jenten vår (????). Dette resulterte i at barnevernet kom på døren, og forlangte at jeg tok Thea og reiste hjem til meg, så dem prøvde å nekte meg hjelp til barnepass, når jeg hadde legetime dagen etter og gikk rundt med 39,5 - 40 i feber. Fikk også en bekymringsmelding etter dette, da barnevernsfolkene som hadde forlanget at jeg skulle reise hjem mente jeg flakket i blikket, og ikke var helt fokusert...... Well.. GEE! 40 i feber, det var en GRUNN til at jeg spurte om Xen kunne hjelpe litt. Det er så mye ulogisk barnevernet har gjort. Jeg skriver dette innlegget i fortvilelse over hvordan barnevernet kan overkjøre en familie som ikke har gjort noe galt annet enn å ville jenten vår alt det beste.. Denne episoden, som fortsatt pågår har ikke akkurat gjort meg MER vennlig innstillt ovenfor offentlige instanser. heller tvert imot. Just my two cent.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2011 #2 Skrevet 11. april 2011 Du og exen din burde straks dra til advokat.Der burde dere dere lage en avtale hvor du får del i foreldreansvaret og full daglig omsorg mot at exen din får samvær.Da kan ikke bv gjøre noe.Ta opp alle samtaler med bv på bånd og møt de aldri alene uten advokat til stede.Dukker de opp uventet så ikke slipp de inn.Dette er farlige mennesker. 3
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2011 #3 Skrevet 11. april 2011 ...........og sørg for at de ikke får kloa i journaler som omhandler din eller din eks helsehistorikk. 2
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2011 #4 Skrevet 11. april 2011 Så akkurat nå litt forsent at du allerede har overtatt foreldreansvaret.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #5 Skrevet 11. april 2011 Hvorfor skal ikke de få se eventueller journaler?, slik trådstarter beskriver det har jo dette barnet en oppegående mor. Husk at hjelpetiltak skal være prøvd før ev omsovertagels.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #6 Skrevet 11. april 2011 ...........og sørg for at de ikke får kloa i journaler som omhandler din eller din eks helsehistorikk. For å få opplysninger fra lege, sykehus, skole eller hva det måtte være så må barnevernet ha en fullmakt fra din eks. De kan heller ikke hente ut opplysninger om deg uten at du har gitt fullmakt til det. (har selv skrevet under på en slik fullmakt vedr. min sønn, uten den ville de ikke fått noen uttalelser fra skole/lege eller utskrift av karakterer eller sykejournal). Jeg har selv positiv erfaring med barnevernet. Og jeg anbefaler TS å ta et møte med dem. Gjerne sammen med en advokat om du er skeptisk. Når det gjelder foreldreansvar og foreldrerett. Foreldreansvar har vel både du og eksen din hatt hele veien. Det har man jo selv om man ikke bor sammen. Mener du at du fikk foreldreretten til barnet deres? Det er jo noe annet.
Gjest Jk Skrevet 11. april 2011 #7 Skrevet 11. april 2011 Du gjør veldig dumt i å ikke samarbeide m BV. Da får de dårlig inntrykk av deg og det er ikke i din favør 2
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2011 #8 Skrevet 11. april 2011 Hvorfor skal ikke de få se eventueller journaler?, slik trådstarter beskriver det har jo dette barnet en oppegående mor. Husk at hjelpetiltak skal være prøvd før ev omsovertagels. De bruker jo mot henne at hun er bipolar...Det hjelper ikke at hun er oppegående når bv hevder at hun ikke skal ha kontakt med barnet pga sykdommen. 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #9 Skrevet 11. april 2011 Du gjør veldig dumt i å ikke samarbeide m BV. Da får de dårlig inntrykk av deg og det er ikke i din favør Vet du hva, jeg er sosionom selv og har en datter med adhd, har sett hvordan mennesker kan feile og det er ikke alltid jeg har blitt rettferdig behandlet, hadde det ikke vært for papirene og ryktet mitt kunne de fint tatt barnet fra meg for å si det slik.. vet derfor at alle av dem er ikke like kompetente om barn med spesielle behov, at det står en del feil i faglitteratur og at de fort kan disse en de ikke liker- dette er sannheten om NOEN, det er også de som gjør en veldig god jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #10 Skrevet 11. april 2011 De bruker jo mot henne at hun er bipolar...Det hjelper ikke at hun er oppegående når bv hevder at hun ikke skal ha kontakt med barnet pga sykdommen. En bipoplar lidelse er alvorlig, forstår at det kan bli vanskelig med foreldreansvar da. Slik innlegget er lagt opp blir det vanskelig å tro dette, de tar nemlig ikke telefoner til folk og sier at de går for oms overtag, dessuten skal hjelpetiltak vært inne først, visst ikke har de jo ingen sak og vinner derfor ikke frem i fylkesnemda likevel. Hvor er du hi? har det vært tiltak inne? 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #11 Skrevet 11. april 2011 Det er nok greit for dere begge å ha en bistandsadvokat som kan hjelpe dere til å se på hva som skjer. Det kan hende det er flere sider ved saken enn hva du har fått innblikk i, og mennesker med bipolar lidelse kan være uegnede som omsorgspersoner selv om de har gode perioder. Barnevernet ba deg jo selv om å skaffe deg en advokat, noe som kan tolkes til at de har en ganske solid sak. Hvis barnevernets første møte med deg foregikk slik: Jeg, som alltid har vært negativt innstillt til barnevernet i det fulle og hele, snakket rett fra levera og forklarte at jeg ALDRI ville ha noe kontakt med dem fra min side. så er det kanskje ikke så fryktelig rart om de er litt skeptiske til deg også. 2
Veldigfortvilet Skrevet 11. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 11. april 2011 Det er ikke barnevernet som institusjon jeg har noe mot. Det er at det var Xen som fikk dem inn i bildet. Jeg har alltid vært av den formening at man skal klare seg som best er, uten utenforstående hjelp. At dem likevel kan regelrett tvinge seg inn i mitt hjem, når jeg ikke har noe med saken å gjøre. Det er det jeg missliker, dem kan bare komme liksom, men det var IKKE jeg som var til vurdering. At dem har kommet frem til den konklusjonen dem har. Styrker ikke mitt bilde av dem. Dem må tenke på hva bilde dem sender utad. Her er en mor, som SØKER hjelp i en vanskelig periode. Så blir hun så til de grader overkjørt av systemet. Det vil igjen gjøre terskelen for å søke hjelp mye vanskeligere for andre, som også kunne trengt hjelp, som igjen kan gå ut over andre unger.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #13 Skrevet 11. april 2011 Vet du hva, jeg er sosionom selv og har en datter med adhd, har sett hvordan mennesker kan feile og det er ikke alltid jeg har blitt rettferdig behandlet, hadde det ikke vært for papirene og ryktet mitt kunne de fint tatt barnet fra meg for å si det slik.. vet derfor at alle av dem er ikke like kompetente om barn med spesielle behov, at det står en del feil i faglitteratur og at de fort kan disse en de ikke liker- dette er sannheten om NOEN, det er også de som gjør en veldig god jobb. Ikke for å være frekk, men jeg har ingen tro på at en person som uttrykker seg så dårlig skriftlig som det du gjør har fullført både studiekompetanse og 3 årig høyskoleutdanning. Det er ikke barnevernet som institusjon jeg har noe mot. Det er at det var Xen som fikk dem inn i bildet. Jeg har alltid vært av den formening at man skal klare seg som best er, uten utenforstående hjelp. At dem likevel kan regelrett tvinge seg inn i mitt hjem, når jeg ikke har noe med saken å gjøre. Det er det jeg missliker, dem kan bare komme liksom, men det var IKKE jeg som var til vurdering. At dem har kommet frem til den konklusjonen dem har. Styrker ikke mitt bilde av dem. Dem må tenke på hva bilde dem sender utad. Her er en mor, som SØKER hjelp i en vanskelig periode. Så blir hun så til de grader overkjørt av systemet. Det vil igjen gjøre terskelen for å søke hjelp mye vanskeligere for andre, som også kunne trengt hjelp, som igjen kan gå ut over andre unger. Hvis det ikke er barnevernet som instistusjon du har noe imot, hvorfor skriver du da dette: Jeg, som alltid har vært negativt innstillt til barnevernet i det fulle og hele, snakket rett fra levera og forklarte at jeg ALDRI ville ha noe kontakt med dem fra min side. Nei, det er ikke du som har vært til vurdering, men saken vedkommer deg i aller høyeste grad, fordi den handler om din datter, hennes velferd og fremtid. Jeg har ingen problemer med å tenke meg til at en mamma med bipolar lidelse kan ha store problemer med å greie å være en god omsorgsperson, samme hvor mye hun ønsker å være der for datteren deres. Det smarteste du gjør nå, er å skaffe deg en advokat og samarbeide og kommunisere med barnevernet på en konstruktiv måte, til beste for datteren din. Ønsker deg lykke til med det. 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #14 Skrevet 11. april 2011 Ikke for å være frekk, men jeg har ingen tro på at en person som uttrykker seg så dårlig skriftlig som det du gjør har fullført både studiekompetanse og 3 årig høyskoleutdanning. Hvis det ikke er barnevernet som instistusjon du har noe imot, hvorfor skriver du da dette: Jeg, som alltid har vært negativt innstillt til barnevernet i det fulle og hele, snakket rett fra levera og forklarte at jeg ALDRI ville ha noe kontakt med dem fra min side. Nei, det er ikke du som har vært til vurdering, men saken vedkommer deg i aller høyeste grad, fordi den handler om din datter, hennes velferd og fremtid. Jeg har ingen problemer med å tenke meg til at en mamma med bipolar lidelse kan ha store problemer med å greie å være en god omsorgsperson, samme hvor mye hun ønsker å være der for datteren deres. Det smarteste du gjør nå, er å skaffe deg en advokat og samarbeide og kommunisere med barnevernet på en konstruktiv måte, til beste for datteren din. Ønsker deg lykke til med det. Jeg synes du var veldig frekk, har en ledende stilling også Gå og lek med noen på ditt eget nivå.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #15 Skrevet 11. april 2011 Jeg synes du var veldig frekk, har en ledende stilling også Gå og lek med noen på ditt eget nivå. Gurimalla, så barnslig svart... Tror heller ikke du er sosionom, for å si det sånn.
hulaboer Skrevet 11. april 2011 #16 Skrevet 11. april 2011 Bare fordi hun selv søkte hjelp, så betyr vel ikke det at hun er skikket til å ta seg av barna? 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #17 Skrevet 11. april 2011 Gurimalla, så barnslig svart... Tror heller ikke du er sosionom, for å si det sånn. Ja, gurimalla as, her var det han som startet, først så slenger han misvisende påstander om meg som ikke stemmer-så får jeg beskjed om at jeg er barnslig når jeg svarer slik?? HVA VIL DU JEG SKAL SVARE? - kom hjem fra en drittdag på jobben fordi jeg ikke fikk gjennom de vedtakene jeg ville, du vet- de som går på bekostning av barn, hvem tenker på setningsoppbygging når de svarer på noe slikt som dette etter en laaaaaaaaaang dag på jobb,ikke eg. sosionomer er bare mennesker som alle andre, og har møtt en del ufordraelige småguder på min vei. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #18 Skrevet 12. april 2011 Dessverre er det mange tilfeller hvor folk føler seg dårlig behandlet av barnevernet og klager høyt om det - også viser det seg at det nettopp er disse folkene som trenger å få hjelp fra barnevernet. Jeg tar derfor saken din for det den er. Din side av saken uten at vi får nok informasjon til å ta ordentlig stilling til hva som er fakta. Muligens trenger din eks virkelig hjelp og barnet deres trenger virkelig barnevernet som en støttespiller for å få det bra! Godt mulig at du også trenger å samarbeide med barnevernet for å få til beste mulige løsning for barnet!! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå