Gå til innhold

Ser du ned på mennesker som tror på Gud ?


Gjest Eugene Onegin

fafa  

91 stemmer

  1. 1. fafa

    • Ja
      33
    • Nei
      58


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Kommer helt an på hvordan de tror, det. "Vanlige" kristne ser jeg ikke nødvendigvis ned på, fanatiker og misjonerende har jeg lite til overs for. Heldigvis er det ikke så mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Ikke med mindre de bruker sin tro i mot meg og andre, eller ikke respekterer min mangel på tro. Ser jeg en kristen som får den store skjelven av å hilse på en homofil/muslim/ateist/whatnot, ja da ser jeg ned på den personen.

Hele slekten min lukter forøvrig kristenmannsblod, så det er kanskje ikke så rart at jeg ser det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger av hvor intenst de tror og hvos fanatiske de er. Mangler de totalt innsikt så ser jeg ned på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Nei, ei av mine beste venninner er kristen, og eg har ingen problem med å akseptere det, og vere glad i henne for det ho er uansett tru. Eg har også ei nær venninne som er muslim, og det er også heilt fint for meg.

Problemet er dei eg møter som ikkje kan slå seg til ro med at vi har ulike oppfatningar om ting, som brukar masse krefter og tid på å få meg til å tru som seg. Dei avgrensar eg mot, eg orkar ikkje å bruke tid på å snakke med dei. Eg slit også med folk som skal finne overnaturlege forklaringar på det minste knepp i ein vegg eller som meiner at å halde si varme hand over mi forkjølte nase skal bidra på nokon måte. Dei klarer eg ikkje heilt å forholde meg til på ein avslappa måte. Stort sett let eg vere å ha noko med dei å gjere.

Det er ikkje heilt konsekvent, for eg er glad for at venninna mi seier at ho ber for meg, men eg blir provosert av andre bekjente som vil "heale" meg. Eg oppfattar vel det første som omsorg og omtanke, og det andre som juks og bedrag, sjølv om "healeren" si tru kanskje er like oppriktig. Jaja, vi menneske er ikkje konsekvente vesen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det rart det er krig i verden? Tenk hvor vidunderlig det hadde vært om alle hadde akseptert at vi alle er forskjellige :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fikira

jeg tolker det som et ja

Nei, tror bare at de ikke er helt i kontakt med virkeligheten.

Og jeg ser ikke ned på noen bare fordi de er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser ikke ned på de, men tenker nok at de er mindre intelligente og muligens en smule hjernevasket...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ned på de, men tenker nok at de er mindre intelligente og muligens en smule hjernevasket...

Random, men du virker utrolig hyggelig !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte av dem, ja absolutt. Såpass ærlig skal jeg være.

Tenker da på de som ikke er istand til å tenke selv, eller nekter å erkjenne fakta, eksempelvis kreasjonister som i hver eneste diskusjon faller tilbake på argumenter om at katter ikke kan føde hunder, jorda er 6000 år, at Noah bygde en ark stor nok til å holde alle landdyr, at folk før i tida levde i mange hundre år, at mennesker vandret med dinosaurer osv.

Dette er ikke fordi de nødvendigvis er stokk dumme, men fordi de har en bevisst dogmatisk hengivenhet til religion, på samme måte som noen mennesker har total hengivenhet til ideologier, og slikt kommer det aldri noe godt ut av. Slike mennesker må jeg faktisk innrømme at jeg ser ned på.

EDIT; Når det gjelder disse kreasjonistene, så mener jeg altså de som kommer igjen eller igjen, eller oppsøker andre fora straks de blir stilt til veggs for å forsøke de samme argumentene. Youtube kryr av disse.

Endret av Larsern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden spm var formulert som en dikotomi, så så jeg meg nødsaget til å svare "ja". For jeg kan ikke si kategorisk "Nei". Det er en del religiøse mennesker jeg definitivt ser ned på, og det henger sammen med religiøsiteten deres. Men ikke alle. I det alt vesentlige er jeg vel enig med Larsern her.

Jeg forakter dem som i valget mellom harde fakta og religiøse dogmer, velger dogmet hver gang. Dypt, inderlig og oppriktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...