AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #1 Skrevet 11. april 2011 Jeg har nettopp komt hjem fra en liten storbyweekend. Bagasjen kom ikke med flyet i går og vi fikk den derfor i dag. Når vi pakker opp så ser jeg at tollen har vært og raida kofferten min, og batteriluka på Polaroidkameraet mitt er ødelagt slik at det ikke sitter på lenger (det er en liten knapp som man trykker inn, og den er knekt av). Hvor går jeg for å klage?
Glitnir Skrevet 11. april 2011 #2 Skrevet 11. april 2011 Du sender kameraet ditt i innsjekket bagasje? Da har du strengt tatt ikke noe krav på noe som helst. Det er uforsvarlig å sende verdisaker eller skjøre ting der (i ditt tilfelle er det jo begge deler), og du kan ikke regne med noen erstatning. Ellers er det jo bare å høre med flyselskapet (som er ansvarlig når bagasjen er ødelagt) eller forsikringsselskapet ditt - tviler dog på at det hjelper noe.
Betty2 Skrevet 11. april 2011 #3 Skrevet 11. april 2011 toll.no ta kontakt med tollvesenet det du ankom. og hør hva som er vanlig i slike saker. har både gode og dårlige historier når det gjelder erstattning fra tollvesenet.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #4 Skrevet 11. april 2011 Du sender kameraet ditt i innsjekket bagasje? Da har du strengt tatt ikke noe krav på noe som helst. Det er uforsvarlig å sende verdisaker eller skjøre ting der (i ditt tilfelle er det jo begge deler), og du kan ikke regne med noen erstatning. Ellers er det jo bare å høre med flyselskapet (som er ansvarlig når bagasjen er ødelagt) eller forsikringsselskapet ditt - tviler dog på at det hjelper noe. Jo, ser den. Men syns fremdeles at det ikke er nødvendig av tollen å ødelegge tingene mine. En ting er når verdisaker blir borte eller skadet pga. ytre forhold (som at kofferten blir hevet hit og dit), men når tollvesenet faktisk tar ut kameraet og er så hardhendt at en så liten ting som i tillegg er på innsiden av kameraet blir knekt så mener jeg at det blir noe annet. 2
.Dahlia. Skrevet 11. april 2011 #5 Skrevet 11. april 2011 Jeg vil tippe at det er slikt du bare må regne med når du sender kameraet i innsjekket bagasje. Da har du lært det til neste gang. Ting man er redd for tar man meg seg inn på flyet.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #7 Skrevet 11. april 2011 Jeg vil tippe at det er slikt du bare må regne med når du sender kameraet i innsjekket bagasje. Da har du lært det til neste gang. Ting man er redd for tar man meg seg inn på flyet. "slikt du bare må regne med" - med andre ord mener du at tollere har lov til å ødelegge innholdet i bagasjen? Da er det kanskje greit om de forsyner seg litt også, når de først er i gang? 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #8 Skrevet 11. april 2011 Send en mail til tollmyndighetene (eller hva det kalles). At ting blir ødelagt ved ytre hendelser o.s.v. kan jeg skjønne at man bare må akseptere, men jeg er helt enig med deg Ts at da tollen ødelegger tingene dine så må de vitterlig erstatte det. Sålenge de ikke fant noe i batteriluka som er ulovlig såklart, men det skjønner jeg at de ikke gjorde. 1
Fomle - Fanten Skrevet 11. april 2011 #9 Skrevet 11. april 2011 Feil feil feil Så lenge TS er sikker på at bagasjen ble skadet da den ble inspisert av toller’ne så foreligger det en god grunn for erstatning. Dere hevder at det er trådstarter sin feil at kameraet ble skadet siden han / hun ikke tok det med på flyet. Jeg mener at så lenge kameraet var forsvarlig pakket ned i kofferten og ikke var i fare for å bli utsatt for frakts skader, så er det ikke TS sin feil.De aller fleste tollere vet at de må vise varsomhet når de roter rundt i andre sine eiendeler.De fleste er svært forsiktige ettersom de ikke vet hva lurer rundt i koffertene til de reisende.Jeg finner det derfor vanskelig å tro at det skal ha oppstått slike skader på dit kamera, men det er jo som sakt fult mulig. Jeg undres om det var hengt en ekstra ( farget ) lapp på koffert din ? En lapp som sier at bagasjen din har blitt gjennomsøkt? Ta kontakt med din lokale kamerabutikk eller lignende og undersøk om skaden kan repareres, og få dette utført om mulig. Kvittering for reparasjonskostnaden, skaderapport, reisebevis og boardingpass/bagasjekvittering sendes i original til ditt forsikringsselskap, alternativt til flyselskapet. ( Kanskje ta en liten ringerundte først, for å finne ut hvem som har skyld i saken ) Kan ikke bagasjen repareres ber du butikkpersonalet skrive en bekreftelse på dette, samt gi en vurdering av bagasjens verdi, som de undertegner og stempler. Ved henvendelse til forsikringsselskapet eller flyselskapet oppgir du innkjøpspris og anskaffelsestidspunkt. Send eventuelt med kvittering for gjenstanden, samt skaderapport, reisebevis og boardingpass/bagasjekvittering i original. Lykke til! Fomle - Fanten 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #10 Skrevet 11. april 2011 Feil feil feil Så lenge TS er sikker på at bagasjen ble skadet da den ble inspisert av toller’ne så foreligger det en god grunn for erstatning. Dere hevder at det er trådstarter sin feil at kameraet ble skadet siden han / hun ikke tok det med på flyet. Jeg mener at så lenge kameraet var forsvarlig pakket ned i kofferten og ikke var i fare for å bli utsatt for frakts skader, så er det ikke TS sin feil.De aller fleste tollere vet at de må vise varsomhet når de roter rundt i andre sine eiendeler.De fleste er svært forsiktige ettersom de ikke vet hva lurer rundt i koffertene til de reisende.Jeg finner det derfor vanskelig å tro at det skal ha oppstått slike skader på dit kamera, men det er jo som sakt fult mulig. Jeg undres om det var hengt en ekstra ( farget ) lapp på koffert din ? En lapp som sier at bagasjen din har blitt gjennomsøkt? Ta kontakt med din lokale kamerabutikk eller lignende og undersøk om skaden kan repareres, og få dette utført om mulig. Kvittering for reparasjonskostnaden, skaderapport, reisebevis og boardingpass/bagasjekvittering sendes i original til ditt forsikringsselskap, alternativt til flyselskapet. ( Kanskje ta en liten ringerundte først, for å finne ut hvem som har skyld i saken ) Kan ikke bagasjen repareres ber du butikkpersonalet skrive en bekreftelse på dette, samt gi en vurdering av bagasjens verdi, som de undertegner og stempler. Ved henvendelse til forsikringsselskapet eller flyselskapet oppgir du innkjøpspris og anskaffelsestidspunkt. Send eventuelt med kvittering for gjenstanden, samt skaderapport, reisebevis og boardingpass/bagasjekvittering i original. Lykke til! Fomle - Fanten TS her. Tusen takk for utyllende svar!
Betty2 Skrevet 11. april 2011 #11 Skrevet 11. april 2011 så lenge kameraet ditt har lagt innpakket på en forsvarlig måte i kofferten, og at skaden som er oppstått på kameraet, kun kan ha skjedd ved at noen har fysisk tatt det ut av kofferten, så er det ikke din feil at kameraet er ødelagt. Mann skal kunne sende ting i innsjekket bagasje, menn man er selv ansvarlig for at det er forsvarlig innpakket. og at det tåler å bli kastet rundt.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #12 Skrevet 11. april 2011 så lenge kameraet ditt har lagt innpakket på en forsvarlig måte i kofferten, og at skaden som er oppstått på kameraet, kun kan ha skjedd ved at noen har fysisk tatt det ut av kofferten, så er det ikke din feil at kameraet er ødelagt. Mann skal kunne sende ting i innsjekket bagasje, menn man er selv ansvarlig for at det er forsvarlig innpakket. og at det tåler å bli kastet rundt. Det var ikke innpakket i noen bag eller lignende, men mellom klær (så godt jeg kunne i hvert fall). Kameraet tåler fint å bli kastet rundt ned i kofferten, og det skal faktisk litt til å knekke det som er knekt på batterlokket. Klarer ikke å forklare hvordan batterlokket fungerer, men det er som mange andre lokk: Det er en liten "flat" knapp som man trykker ned, halvveis inn for så at lokket løsner av. Det er den knappen som er knekt. Ser forresten nå at det ser ikke ut som om knappen har knekt, men knappen mangler i hvert fall så lokket fungerer uansett ikke.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #13 Skrevet 11. april 2011 Jeg har nettopp komt hjem fra en liten storbyweekend. Bagasjen kom ikke med flyet i går og vi fikk den derfor i dag. Når vi pakker opp så ser jeg at tollen har vært og raida kofferten min, og batteriluka på Polaroidkameraet mitt er ødelagt slik at det ikke sitter på lenger (det er en liten knapp som man trykker inn, og den er knekt av). Hvor går jeg for å klage? kamera,briller og pc som er sendt med bagasje glir ikke erstattet ved skade
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #14 Skrevet 11. april 2011 "slikt du bare må regne med" - med andre ord mener du at tollere har lov til å ødelegge innholdet i bagasjen? Da er det kanskje greit om de forsyner seg litt også, når de først er i gang? Det står i forsikringsvikårene at du ikke kan kreve erstatning om du sender dette i bagasje. Det blir din påstand at det var tollvesenet,og ikke selv resisen som gjorde dette. Bortkasta energi
slask Skrevet 12. april 2011 #15 Skrevet 12. april 2011 Ble veldig nysjerrig på hvem som bruker Polaroidkamera i disse dager.
Gjest Anjelika Skrevet 12. april 2011 #16 Skrevet 12. april 2011 Ble veldig nysjerrig på hvem som bruker Polaroidkamera i disse dager. Smuglere
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #17 Skrevet 12. april 2011 Det står i forsikringsvikårene at du ikke kan kreve erstatning om du sender dette i bagasje. Det blir din påstand at det var tollvesenet,og ikke selv resisen som gjorde dette. Bortkasta energi Det er veldig tydelig at det ikke kun er kasting hit og dit som har ødelagt lokket. En slik ting knekker ikke ved kasting hit og dit. Det knekker når veldig hardhendte menneskehender tar av lokket, snur det og vitterlig knekker av. Det ser alle, til og med folk osm ikke har peiling på Polaroidkamera.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #18 Skrevet 12. april 2011 Smuglere Jeg smugler kokain i bildene. Fnis. Nei, huff. Polaroid er veldig kult og spennende om man faktisk driver med foto. Og det gjør jeg. 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 12. april 2011 #19 Skrevet 12. april 2011 Jeg vet ikke noe om lover og regler her, men jeg måtte sende et speilrefleks med innsjekket bagasje for fire år siden. Jeg skulle på fotomesse med en haug med kamera, og hadde rett og slett ikke plass til lt i håndbagasjen. Det ble sjekket inn som spesialbagasje, men kom likevel ut ganske knust. Jeg fikk erstattet hele greia uten problemer, jeg tok bare kontakt med flyselskapet jeg brukte.
.Dahlia. Skrevet 12. april 2011 #20 Skrevet 12. april 2011 "slikt du bare må regne med" - med andre ord mener du at tollere har lov til å ødelegge innholdet i bagasjen? Da er det kanskje greit om de forsyner seg litt også, når de først er i gang? Det får være dine ord. Er man redd for tingene sine, så tar man de med seg inn på flyet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå