Gå til innhold

Ex røykere - hvordan klarte dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slutta å røyke 1. juni etter å ha lest Allen Carrs bok. Holdt meg i 2 måneder og det var DEILIG!!

Jeg har alltid trodd at det der med røyking var en slags "psykisk" avhengighet -men nå vet jeg ikke helt. Jeg sprakk altså etter to måneder -og nå er jeg bunnfortvilet. Jeg HATER å røyke, HATER å være avhengig av den SKITEN. Hvordan i all verden skal jeg klare det?

Lengter etter å få et slags opplegg på jobben hvor vi kan være flere som slutter samtidig, men det drøyer og drøyer og ser ikke ut til å bli før evt. langt ut i neste år. Jeg vet ikke om jeg orker å røyke så lenge. Akkurat nå er ting skikkelig kjipt -enkelte ganger kan jeg sitte der med den jævla røyken og rett og slett grine av fortvilelse for at jeg ikke klarer å slutte. Har prøvd forskjellige ting -boken til Allen Carr selvsagt + hypnose og noe andre urtegreier. Men jeg røyker fremdeles. *sukk*

Hvordan klarte dere det, dere som har slutta?

Er det flere enn meg her inne som lengter seg nesten ihjel etter å slutte?

Nelle :briller:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er mange som har klart å slutte med avvenningskuren "Zyban". Detter får du resept på hos fastlegen og koster ca kr 1300,-. Ikke så dyrt som røyk er i lengden.

Zyban "blokkerer" abstinentsymptomene ute slik at overgangen blir lettere.

Dette middelet ble egentlig brukt som antidepressiva men man fant ut en bivirkning som gjorda at pas. sluttet å røyke.

http://index.glaxowellcome.se/tobakksfri/

http://www.legemiddelverket.no/bivirk/prep...epfok/zyban.htm

Skrevet

Jeg vet at det er mange som har klart å slutte med Zyban, men jeg har (desverre?) en sperre i kroppen min for å ta slike medikamenter. Jeg klarer bare ikke piller. Vet det høres rart ut siden jeg røyker, men jeg klarer bare ikke.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg slutta gjennom røykesluttkurs på jobben for to år siden - og er fremdeles røykfri. :hoppe:

Vi hadde et halvt år oppfølging etter kurset, det var veldig bra. Det viktigste for min del var at det ble litt konkurranse av det, hvis hun gamle dama på 60 som hadde røyka 40 sigaretter daglig i 45 år greide å slutte skulle i alle fall jeg greie det....

En av grunnene til at jeg fremdeles er røykfri er at jeg gidder aldri i livet å slutte en gang til. For jeg vet at hvis jeg begynner må jeg slutte med en gang for jeg orker heller ikke å bli en røyker igjen. Jeg har ikke satt noen begrensninger når jeg sluttet å røyke, som for eksempel ikke gå ut å drikke øl med røykevenner. Jeg ønsket nemlig at livet mitt skulle være akkurat som før (bare uten røyk).

Håper for din del at du snart får røykesluttkurs på jobben, og at dere får skikkelig oppfølging, for det er faktisk kjempedeilig å være røykfri.

Gjest Mayamor
Skrevet

Bli gravid... :wink:

Bare ikke start igjen etterpå... :ler:

Det gjorde jeg sist da gutten min var 9 mnd gammel... :klaske:

Håper jeg er smartere denne gangen...

Tror første skritt er å ville det... :wink:

Nå er det jo masse skremmsels propaganda på tv for tiden...

Watch and learn...

Eller all dokumentasjon som kommer fram i disse dager...

Eller Gros engasjemang...

Eller ?

Lykke til...

Ikke lett - vet det. :trøste:

Mayamor

Skrevet

Jeg sluttet med Carr-boken og har holdt meg røykfri.

Zyban virket ikke for min del, og har dessuten ekle bivirkninger.

Sluttet også ifbm graviditet en gang, men var "dum" nok til å begynne igjen en stund etter fødsel.

Røykere er nå like forskjellige som folk flest; hva som passer for en kan være lite virksomt for en annen.

Lykke til - vil du det sterkt nok, kommer du helt sikkert til å klare å slutte!

Skrevet

Jeg fant ut at nok er nok og satte en dato for røykeslutt noen måneder fram i tid. Dagen kom selvsagt altfor brått, men jeg skulle slutte sammen med andre og måtte ikke være dum, fant jeg ut. Kjøpte inn nikotin-tyggi og masse frukt, det har gått over all forventning - jeg har ikke tatt ett eneste trekk av en sigarett etter at jeg sluttet for 13 måneder siden.

Tyggi brukte jeg de to første månedene, men så fant jeg ut at jeg var litt hektet på dem og - kuttet dem ut da og det gikk faktisk fint.

I denne tiden fokuserte jeg masse på å være sunn, jeg begynte å spise masse sunn mat og gå lange turer hver dag. Skrev etter masse brosjyrer om røykekutt og slukte alt som dreide seg om hvor bra det var å slutte. Fant også masse info på nettet - det var terapi for meg. Leste også boken til Carr - men det var først etter at jeg hadde kuttet røyken.

Mine råd er:

• Finn noen å slutte sammen med

Legg om kosten din - spis masse frukt og grønnsaker

Gå turer

Legg til side penger

Hold deg unna sjokolade (det gir bare mer lyst på røyk)

Puss tennene ofte

Skrevet

Gurimalla: Hva slags opplegg hadde dere på jobben? Har alle holdt seg røykfrie?

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg har det akkurat likedan som deg jeg, Nelle !

Men nå prøver jeg igjen i morgen.

Skal du være med ?

Tenkte jeg skulle bruke Carrs "Det er ikke noe som heter bare en sigarett". Det skal være det gjennomgående temaet i morgendagen min.

Dessuten så vet jeg jo at det er bare snakk om to dager der det er ille så begynner man å glemme å tenke på røyk.

Skrevet

Nikotinplaster 1. dag og viljestyrke deretter. Vi drog på ferie - bort fra alle vante røykesituasjoner.

Hilsen Trille

Gjest gurimalla
Skrevet

Vi brukte den noe omdiskuterte Dr. Kimo. Det var 11 på kurset og nå to år etter er 8 fremdeles røykfrie.

Jeg må for min egen del tilstå at jeg var meget skeptisk til de urtene og til den medisinske delen av kurset og det er jeg i dag også. Det viktigste ble å ikke være den som sprakk.

Det ble veldig viktig å gjøre noe slik at jeg ikke ble for rastløs. Har aldri hatt så mye hjemmebakst og heimen har aldri vært så ren som de første mnd jeg hadde som røykfri.

:ler:

Skrevet

Fikk tilbud om slutte å røyke kurs gjennom jobben, noe som passet meg utmerket siden jeg det siste halve året hadde blitt mer og mer motivert til å slutte å røyke, men manglet det siste lille sparket for å komme i gang. Sammen med kurset brukte jeg nikotinplaster i ca 3 uker pluss at jeg spedde litt på med nikotintyggegummi ved behov en periode, men ikke særlig lenge faktisk. Jeg spiste masse gulerøtter og prøvde å være mer aktiv istedet for å sitte å tenke på røyk. I disse dager er det faktisk 9 måneder siden jeg sluttet! :)

Jeg tror det viktigste er å virkelig ville slutte å røye. Det å slutte sammen med noen og få veiledning tror jeg også er viktig. Min motivasjon for å ikke begynne å røyke igjen er at jeg merker så godt at kroppen min har det bedre i dag enn når jeg røyket. Nå synes jeg faktisk det var lettere å slutte å røyke enn jeg hadde trodd, men jeg har allikevel absolutt ikke noe ønske om måtte gå i gjennom prosessen på nytt. Og da jeg ikke vil være en røyker, må jeg jo da la være å begynne igjen.

Lykke til Nelle!

Jennifer

Skrevet

Legg om livsstilen din, og endre så mange vaner som mulig. Jeg sluttet i løpet av en vinter. La om kostholdet, var ute på ski hver eneste dag, og etter hvert fristet ikke røyken lenger. Har imidlertid sluttet med langt mer vriene stoffer enn tobakken, og skjønner faktisk ikke hva røykere klager sånn for. Det er da ikke noe problem å slutte, bare man ikke fokuserer så enormt mye på det...?

Skrevet

Jeg brukte laaang tid på å slutte å røyke - for jeg var overhodet ikke motivert. Dvs. hodet mitt ville slutte, men ikke kroppen. :wink:

Det jeg gjorde var at jeg tok fra megselv ett og ett sted der jeg hadde "lovt" til å røyke.

Først hadde jeg ikke lovt til å røyke inne hjemme (Sto mye ute på verandaen...)

Deretter hadde jeg ikke lovt til å røyke hjemme i det hele tatt (Begynnte plutselig å gå oftere på café... :oops: )

Deretter kunne jeg ikke røyke på jobb

Så tok jeg fra meg selv retten til å røyke når jeg var edru (dvs gikk over til å bli festrøyker - det er utrolig hvor mange unnskyldninger man kan finne for å feste på en mandag :ler: )

Dette hjalp meg mye med den psykeiske delen av avhengigheten, samtidig som jeg etterhvert hadde mindre lyst på røyk.

Jeg har prøvd å slutte brått flere ganger, men takla ikke å måtte forholde meg til masse nye situasjoner uten røyk på én gang. Jeg tok én og én situasjon av gangen.

Det er ikke sikkert det fungerer for noen andre, men jeg gjorde overnevnte over en periode på 6-8 mnd og jeg har nå være heelt røykfri (ikke så mye som et trekk) siden april :)

Gjest gurimalla
Skrevet
Har imidlertid sluttet med langt mer vriene stoffer enn tobakken, og skjønner faktisk ikke hva røykere klager sånn for. Det er da ikke noe problem å slutte, bare man ikke fokuserer så enormt mye på det...?

Dette synes jeg er en arrogant holdning. Vi er forskjellige og avhengigheten er også forskjellig. Det som er lett for en kan være vanskelig for en annen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...