Gå til innhold

Tips til vanlige navn - sleng gjerne med betydning

Anbefalte innlegg

Gjest SnartMammaTilTo
Skrevet

Hei! Jeg har et vanskelig navn selv,og å bestandig skulle måtte stave navnet mitt og få det feil uttalt,er noe herk. Jeg har en datter som heter Sofie,et fint og enkelt navn med en fin betydning (og det fungerer like bra på engelsk). Men nå skal jeg bli mamma igjen, og jeg vet ikke om det er gutt/jente. Trenger litt tips. Det som er viktig for meg er at det er enkelt,ok betydning, (f.x stammer visst Julie av julius -den dunskjeggede,så det er uaktuelt) og det er fint om det er lett å bruke på engelsk også. Hjelp? :-)

Skrevet

Jeg liker navnet Jenny - Jentenavnet er en kjæleform av Jane, som er en feminin variant utledet av Johannes, som er en gammel latinsk form av det greske navnet Ioannes som betyr "Gud er nådig".

Ellers liker jeg Ylva - Jentenavnet er avledet fra det norrøne ordet "ulfr" som betyr "ulv".

Og Ella - Lys, skinne, Gud er fullkommen

Forklaring: Jentenavnet er trolig en kortform av en rekke ulike navn som Ellen, Eleonora, Elisabeth og flere.

Sjekk på www.norskenavn.no så finner du betydningen på de fleste navn som er i bruk i Norge. Lykke til og gratulerer.

Skrevet

Jo,takk for det :-) har bladd meg litt blind der,så tar det like godt her ;-)

Skrevet

Ifølge denne siden er Julie latin og betyr "den lysende". Så jeg stemmer litt for det ;)

Skrevet (endret)

Marie/Maria/Miriam- betyr vakker

Hanna/Hanne/Johanne/Johanna- Gud er nådig, men har også hørt/lest "sterk" og "ren"

Andreas/Anders- Mann (andrine og andrea betyr det samme, så droppet dem:fnise:)

Thomas/Tom- Tvilling

Martin/Marcus/Morten/Marius/Martine- Krigersk

Navn som inneholder -thea betyr gjerne gave (fra gud)

Men hva slags nav ønsker du? Kort og med -e, som Sofie? Noen spesiell betydning?

Endret av kaprifolen
Skrevet

Korte,enkle å stave,og ikke noen spesiell betydning (kanskje helst ikke så mye gudegreier,da jeg ikke er troende) men bare at det ikke betyr noe dustete. Gjør ikke noe om det passer med Sofie,heller da.

Skrevet

Eline betyr lys/skinne

Nora betyr også lys/skinne

Ingrid betyr vakker/skjønnhet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...