Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2003 #1 Del Skrevet 3. november 2003 Har akkurat fått en kilo kjøttdeig av hjort. Blir sikkert kjempegode burgere og kjøttkaker, men er det noen som har en mer festpreget oppskrift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 3. november 2003 #2 Del Skrevet 3. november 2003 Kjøttdeig av hjort kan du bruke på samme måte som kjøttdeig av storfe. Viltsmaken på hjortekjøtt er nesten fraværende og kjøttet er dermed svært anvendelig. Hvis du vil lage kjøttkaker eller karbonader bør du blande det med svinekjøtt og/evt spekk fordi hjortekjøttet er såpass tørt. Dette vil gi saftigere og bedre kaker/burgere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #3 Del Skrevet 4. november 2003 Taco :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #4 Del Skrevet 4. november 2003 Tror jeg hadde laget kjøttkaker, viltsaus, soppstuing, rørte tyttebær... Synes ofte at kjøttdeig blir enda bedre enn om man hadde hatt en stek, man får "friere tøyler" til å smakssette og gjøre kjøttet litt saftigere med det man har i farsen. Hvalkaker er f.eks. mye bedre enn hvalbiff...(men det kommer selvfølgelig an på kvaliteten av de ulike kjøttstykkene man bruker da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
majan Skrevet 4. november 2003 #5 Del Skrevet 4. november 2003 trur jeg ville laget Viltgryterett jeg :D 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 4. november 2003 #6 Del Skrevet 4. november 2003 Kjøttdeig av hjort kan du bruke på samme måte som kjøttdeig av storfe. Viltsmaken på hjortekjøtt er nesten fraværende og kjøttet er dermed svært anvendelig. . :o Du kan vel ikke mene at viltsmaken av hjort er fraværende!!! Jeg synes hjortekjøtt er veldig godt, men jeg mener at man helst bør bruke det i viltsammenheng. Hjortekjøttdeig i taco blir litt feil synes jeg da.. Men i viltgryte derimot- kjempegodt! Kjøttkaker og karbonader blir også godt. Spesielt med viltsaus og tyttebær til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 5. november 2003 #7 Del Skrevet 5. november 2003 [Jeg synes hjortekjøtt er veldig godt, men jeg mener at man helst bør bruke det i viltsammenheng. Hjortekjøttdeig i taco blir litt feil synes jeg da. Helt enig, synes også viltkjøtt gjør seg best i litt mer "klassiske retter", med rømme-, rødvin-, eller blåbærsaus. Når det gjelder kjøttdeig av hjort, kan jeg anbefale dette: Viltkaker: 700 g kvernet kjøtt av reinsdyr, elg eller hjort 2 ts salt grovmalt pepper 1/2 ts timian 2 stk knust enebær 1 1/2 ss potetmel 1 stk egg 2 dl melk eller matfløte Bland kjøttet med krydder, mel og egg og spe med melk eller fløte. Stek kjøttkaker. Serveres med potet- og sellerimos: Kok potet og sellerirot i det blandingsforholdet du selv ønsker (jeg bruker minst halvparten selleri, gjerne mer). Mos dette og spe med creme fraiche. Smak til med salt og pepper. I tillegg kan du servere en god viltsaus og f.eks. stekt sopp. Veldig godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktus Skrevet 5. november 2003 #8 Del Skrevet 5. november 2003 Pizza med kjøttdeig med viltsmak er faktisk utrolig godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 5. november 2003 #9 Del Skrevet 5. november 2003 Viltkjøttkaker :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 5. november 2003 #10 Del Skrevet 5. november 2003 Smaken er som baken - veldig delt... Jo - jeg mener hjort smaker så lite vilt at det lett kan brukes som storfe. Kjøttdeig av hjort bruker jeg til alt; taco, lasagne, pizza, gryteretter, pasta.... Dette går imidlertid ikke med rein - der viltsmaken lager fullstendig kræsj med de ovennevnte retters krydder og smak, reinkjøtt er vilt og jeg bruker det til viltretter, hjort er tamt. En rett som virkelig er nydelig; lag "fårikål" med hjortekjøtt - det er nam! Eller pinnekjøtt av rein - snadder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå