babord Skrevet 10. april 2011 #1 Skrevet 10. april 2011 Hei! Jeg studerer på andre året, fjerde semester på en ingeniør-bachelor. Jeg begynte rett etter vgs. og er 21 år gammel. Jeg lurer sånn på om jeg skal slutte på skolen... Jeg var interessert i faget før jeg begynte men nå føler jeg at jeg kommer til å spy bare jeg leser en artikkel om det på nettet eller noen prøver å diskutere det med meg. Hele søndagen er ødelagt fordi jeg vet det er mandag snart, jeg får ikke sove om natten fordi jeg vet det er skole når jeg våkner. Jeg har ved flere anledninger grått fordi jeg må på skolen. Jeg har bare null motivasjon, og klarer ikke å forestille meg at jeg skulle ha lyst til å jobbe med dette faget noen gang. Jeg føler meg ikke noe mer i stand til å gjøre en god jobb enn den dagen jeg begynte, skolen er bare teori og realfag. Jeg stryker og får ræva karakterer, og det er ikke noe jeg er vant med...har stort sett fikset skole og jobb veldig bra og uten å jobbe noe særlig med lekser før jeg begynte på høyskolen. Nå har jeg sikkert D i snitt, har aldri turt å regne det ut. Jeg ser jo at det er mye som tilsier at jeg skulle slutte, men problemet er at jeg klarer ikke å komme på noe annet jeg kunne tenke meg å studere, og jeg må jo få en utdanning før eller senere?Det er jo bare et år igjen, egentlig ett semester siden det siste er bacheloroppgave og jeg trives ganske godt med den typen selvstendig arbeid. Men jeg har allerede 15 studiepoeng jeg ikke har stått i og det kommer til å bli flere dette semesteret...man blir jo ikke ferdig bare fordi den normerte tiden går ut liksom... Samtidig blir det flaut å skulle søke jobb med de karakterene jeg får nå! Også vil jeg jo ikke bli ingeniør, tror jeg...men hva kan jeg ellers bli? Jeg har en deltidsjobb som jeg synes er helt ok, kan sikkert øke stillingsprosenten litt men får ikke 100% med det første i alle fall. Jeg må jobbe for å betale boliglånet, så kan ikke ta helt fri. Tror ikke jeg hadde likt det heller, har jobbet mye siden jeg var 14 og er vant til å ha noe å gjøre. Jeg klarer bare ikke å bestemme meg for hva jeg skal gjøre! Stresser og tenker på det døgnet rundt. Gruer meg så jævlig til å fortelle familien om det hvis jeg skal slutte, de har en skikkelig kunstig oppfatning av meg som et slags vindunderbarn. Seriøst, når jeg sier at jeg får dårlige karakterer ler de fordi de tror jeg mener at jeg har fått en B og er misfornøyd med det! Det er en del praktiske ting jeg lurer på også, kanskje noen her kan svare: - får jeg permisjon fra studiet for å jobbe eller må jeg slutte? - får jeg begynne på igjen på tredje året hvis jeg vil det senere? - er det veldig dyrt å ta opp fag når man ikke er student? tenker på at jeg blir for mye forsinket i forhold til lånekassen. - hvordan kan jeg finne ut hva jeg kan bli i stedet for ingeniør? - hvordan slutter man rent praktisk? har jo søkt for tre år... Beklager at dette ble så langt og kaotisk, men jeg har det ganske kaotisk for tiden...håper noen gidder å lese likevel Trenger alt av innspill!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #2 Skrevet 10. april 2011 Å ikke fullføre en treårig utdannelse er det mest idiotiske jeg har hørt noensinne. Du er 2/3 på vei - suck it up. Du er jævlig ung og har plenty av tid på å finne ut hvordan du kan realisere deg selv på et senere tidspunkt. Den vanligste grunnen til at snittet stuper, er vel depresjon, angst, og lav interesse. Men nå hadde ikke du lav interesse da du begynte, da er jo spm om det ikke var som du hadde tenkt deg, om skuta sank når det ble litt bølger, eller hva greia er. Skaff deg en time hos fastlege, og få en henvisning til psykolog. 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #3 Skrevet 11. april 2011 Jeg er litt uenig med den som skrev over meg. Du er jo ikke ferdig med 2/3 hvis du har strøket på mye. Med lave karakterer kommer du heller ikke videre på master og en bachelor bestående av dårlige karakterer er ikke verdt så veldig mye, sånn jobbmessig. Ihvertfall er det inntrykket jeg sitter igjen med på mitt studie. Flere som tar opp fag med D pga snitt. Vet ikke hvilken skole du går på, men her kan man søke om permisjon også av andre grunner enn sykdom. Men kontakt rådgiver og forklar situasjonen. Med permisjon beholder du plassen din og begynner der du slapp. Jeg tenker som så at du har gått på en smell, du har tross alt gått på skole sammenhengende de siste 14 årene. Så en pause der du gjør noe annet, jobb kanskje reise... Det kan hende du ser helt annerledes på fagene når du får det litt på avstand, eller du finner ut at det er helt feil. Lykke til uansett hva du velger!! 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #4 Skrevet 11. april 2011 Det er jo bare ca 1/4 av studenter som fullfører det de først begynner på. Hvis du vil studere noe annet, så kan du fullføre ingeniør nå, for å så studere noe annet etterpå. Ingeniørutdannelse ser bra ut på cven, uansett hva du har lyst å jobbe med. Hvis du ikke orker det, så er det bare å slutte nå. Du er bare 21..
saltvann Skrevet 11. april 2011 #5 Skrevet 11. april 2011 Søk permisjon, og finn ut hva du har lyst til Tror du har godt av et friår hvor du kan jobbe og kanksje reise. (gjøre noe annet enn å studere!).
Dragonfly84 Skrevet 11. april 2011 #6 Skrevet 11. april 2011 Å ikke fullføre en treårig utdannelse er det mest idiotiske jeg har hørt noensinne. Jeg syns det er mer idiotisk å ha det jævlig i mange semestre til (hun må jo ta opp fag igjen også) og få masse studielån bare for å få en grad hun ikke vil ha. Når det er sagt, så har jeg gjort det selv. Jeg ville slutte, men tenkte at det ikke er "lov", så jeg sleit meg gjennom selv om jeg husker det som en av de verste periodene i livet mitt. Nå har jeg en grad jeg ikke har brukt enda, og jeg vet ikke om jeg får brukt den noen gang. Det er i hvert fall en grad man kan bruke til mye forskjellig, så det kan jo hende jeg en dag blir glad for at jeg fullførte. TS, du må nesten finne ut om den graden kan hjelpe deg til å få gjort noe du tror du kan få lyst til å gjøre. Kanskje du kan få en annen type jobb med graden, eller kanskje du kan bygge videre med en master som virker mer interessant. 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #7 Skrevet 11. april 2011 Om du vil slutte nå kan du kanskje også bruke ingeniør studiepoengene som frie poeng i en annen grad om den graden har det? Da er jo ikke de studiepoengene så bortkastet heller. 1
Gjest Aria. Skrevet 19. mai 2011 #8 Skrevet 19. mai 2011 Hvordan gikk det med deg ts? Fant du ut av det? Lurer fordi jeg befinner meg i samme situasjon (bare litt annerledes).
babord Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 22. mai 2011 Vel, jeg tror nok at jeg kommer til å ta en pause, men jeg har ikke sagt fra til skolen eller noe sånt. Vet egentlig ikke hva som må gjøres for å slutte/ta pause, vet du?
Tropic Skrevet 22. mai 2011 #10 Skrevet 22. mai 2011 Vel, jeg tror nok at jeg kommer til å ta en pause, men jeg har ikke sagt fra til skolen eller noe sånt. Vet egentlig ikke hva som må gjøres for å slutte/ta pause, vet du? Snakk med skolen om det, de som kan svare deg. Er vel bare å ikke betale neste års semesteravgift? eller? Jobb i et år, da er det stor sjanse for at du finner ut hva du vil gjøre, kanskje du plutselig vil tilbake til studiet du driver på med nå, man vet aldri. Jeg har allerede en bachelor, men det er etter jeg har arbeidet i 2 år nå jeg har funnet ut hva jeg virkelig vil bli, så nå starter jeg på en ny bachelor snart, forhåpentligvis!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 22. mai 2011 #11 Skrevet 22. mai 2011 Snakk med studieveileder, kanskje du kan få permisjon, og evt begynne på igjen neste høst.
lys Skrevet 22. mai 2011 #12 Skrevet 22. mai 2011 Hvis det virkelig er så ille for deg som du skisserer ville jeg vurdert å avbryte evt tatt en pause. Det er svært vanlig at folk i dag bruker litt tid på å bestemme seg for hva de vil gjøre; jobber noen år først, avslutter studier de begynner på osv. Det er jo helt "lov" i dag. Å avslutte en bachelor bare for å gjøre det synes jeg heller kan være mindre fornuftig - en bachelorgrad med dårlige karakterer har ikke så voldsom stor verdi i hvertfall ikke hvis du ikke ser for deg at du skulle ønske å bruke den til noe. Og det betyr også mer studielån og at du bruker opp årene du har rett til støtte fra lånekassen (man har jo bare 8 år med rett på støtte). Da kan det kanskje være mer fornuftig å ta seg en "jobbepause". - får jeg permisjon fra studiet for å jobbe eller må jeg slutte? Enkelte studier gir mulighet for permisjon uten noen spesiell grunn, snakk med studierådgiver! Da kan du søke om et års permisjon, og fortsette der du slapp etter et år (eller velge å avslutte) - får jeg begynne på igjen på tredje året hvis jeg vil det senere? Ja, hvis du får innvilget permisjon - er det veldig dyrt å ta opp fag når man ikke er student? tenker på at jeg blir for mye forsinket i forhold til lånekassen. Du har anledning til å melde deg opp til fag uten å søke om støtte fra lånekassen. Og da vil du ikke bli forsinket. Hvis det er fag på universitetet betaler du bare semesteravgift. - hvordan kan jeg finne ut hva jeg kan bli i stedet for ingeniør? Hva interesserer du deg for? - hvordan slutter man rent praktisk? har jo søkt for tre år... Man gir beskjed til studiekonsulenten .. tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #13 Skrevet 22. mai 2011 På UiO hvor jeg går så har man lov til å ta seg et semester fri UTEN å begrunne det. Kanskje sjekke om det er sånn og ta deg et semester fri? Men når du kun har et år igjen så ville jeg nok kjørt på.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #14 Skrevet 23. mai 2011 Hva med å jobbe et år mens du tar opp igjen de fagene du strøk på? Så kan du vurdere om du vil fullføre det siste året etter at du er ferdig med de to første.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå