Vulpes Skrevet 10. april 2011 #1 Skrevet 10. april 2011 Jeg kjøpte en PC hos Komplett den 15.10.07 til rundt 11 000 kr (HP Pavillion dv9575). Altså er den nå ganske nøyaktig tre og et halvt år gammel. Den har vært sendt inn til reparasjon to ganger, blant annet for harddiskfeil. Det ble reparert. Nå har den begynt å tulle igjen. Skjermen blir ofte flimrete og får tynne grønne og/eller rosa tynne vertikale striper på seg, noe ála dette (ikke min skjerm, men et bilde fra et googlesøk): http://i.imgur.com/cvSW7.jpg Jeg tror det er en feil i selve maskinen og ikke en software-feil, ettersom jeg nå har oppdaget at det ofte kommer et lite flimmer av denne skjermfeilen om jeg dunker litt i laptopen. Så det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har når det gjelder Komplett, eventuelt HP? Jeg har hørt noe om at loven sier at datamaskiner er ment til å være minst 5 år, uansett om butikkene prøver å si at garantien kun varer i 3 år. Stemmer dette? Jeg vil spørre her inne før jeg kontakter Komplett, slik at jeg vet hvilke rettigheter jeg har (eller ikke har).
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #2 Skrevet 10. april 2011 Du har 5 års reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven. Ved mangel har selger rett til to rettingsforsøk, noe de har utført uten hell. Du har da krav på ny vare.
Vulpes Skrevet 10. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2011 Tusen takk for svar. Du er andre personen som bekrefter at det er 5 års reklamasjonsrett på datamaskiner, så da begynner jeg å senke skuldrene litt her og stole på at det stemmer, og at Komplett ikke kan si noe annet. Puh! Men når det gjelder 2 forsøk på å rette feilen, gjelder ikke det kun hvis det er samme feil? Dataen har jo ikke vært reparert for samme feil før.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #4 Skrevet 10. april 2011 Tusen takk for svar. Du er andre personen som bekrefter at det er 5 års reklamasjonsrett på datamaskiner, så da begynner jeg å senke skuldrene litt her og stole på at det stemmer, og at Komplett ikke kan si noe annet. Puh! Men når det gjelder 2 forsøk på å rette feilen, gjelder ikke det kun hvis det er samme feil? Dataen har jo ikke vært reparert for samme feil før. De sa 2 år til meg, og var i ferd med å bestemme meg for å betale 3000 i rep.kostnader. Butikken sa det var to år. Så sjekket jeg med Forbrukerombudet. De sendte meg forbrukerkjøpsloven,som jeg sendte til butikken. da fik jeg beskjed om å komme med pc. dete viste de allerede da jeg var der og snakket med de. Pc ble sendt inn, uten kostnader for meg. kom tilbake.god som ny. Man kan ikke stole på butikken. bare sørg for at du har alt skriftlig
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #5 Skrevet 10. april 2011 Nei, faktisk har ikke pc 5 år. Slik var det iallefall ikke tidligere. Da var det 2 års reklamasjon på PC, ikke 5. Pc er jo som et sokkerpar som det går hull i.. ikke noe langvarig som en vaskemaskin.
Vulpes Skrevet 10. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 10. april 2011 Takk for svar! Da skal jeg stå på mitt. Til siste AB: Typen min sier at mobiler har 5 års reklamasjonsrett, han har jobbet på Elkjøp og har erfaring med det derifra. Dermed bør vel PC også ha det? Jeg har en 10 år gammel laptop som fortsatt fungerer hjemme hos mamma... Så jeg synes jaggu at denne maskinen som jeg ga 11 000 for skal vare litt lenger enn 3,5 år...
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #7 Skrevet 10. april 2011 Nei, faktisk har ikke pc 5 år. Slik var det iallefall ikke tidligere. Da var det 2 års reklamasjon på PC, ikke 5. Pc er jo som et sokkerpar som det går hull i.. ikke noe langvarig som en vaskemaskin. Jaha? Det var mobiltelefondommen som fastslo 5 års reklamasjonstid på mobiltelefoner og andre ting som er "ment til å vare lenger enn 3 år". Pcer kan normalt gå inn under den kategorien, i alle fall større grad enn mobiltelefoner kan.
Gjest Iah Skrevet 10. april 2011 #8 Skrevet 10. april 2011 Nei, faktisk har ikke pc 5 år. Slik var det iallefall ikke tidligere. Da var det 2 års reklamasjon på PC, ikke 5. Pc er jo som et sokkerpar som det går hull i.. ikke noe langvarig som en vaskemaskin. Jo, det er i aller høyeste grad 5 års reklamasjon på datamaskiner. Når det gjelder ny vare ved tredje gangs retting gjelder reparasjon for samme feil.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #9 Skrevet 10. april 2011 Nei, faktisk har ikke pc 5 år. Slik var det iallefall ikke tidligere. Da var det 2 års reklamasjon på PC, ikke 5. Pc er jo som et sokkerpar som det går hull i.. ikke noe langvarig som en vaskemaskin. Dette er direkte feilinformasjon! Det er 3 års reklamasjon som gjelder, ikke 2, og 5 år er absolutte frist (se forrige innlegg).
Nalla Skrevet 11. april 2011 #10 Skrevet 11. april 2011 Forbrukerkjøpsloven sier følgende; § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. En PC vil nok i alle tilfeller være ment å vare vesentlig lengre enn to år! Forøvrig er forbrukerens krav ved mangler beskrevet i resten av Kapittel 6. Og jf §30 har selgeren normalt bare to avhjelpsforsøk. Forøvrig så kan du lese her på Komplett.no sine hjemmesider, der de også (selvfølgelig) opplyser om en reklamasjonstid på fem år.
Vulpes Skrevet 11. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 11. april 2011 Tusen takk for svar alle sammen, det er til stor hjelp!! Forbrukerkjøpsloven sier følgende; En PC vil nok i alle tilfeller være ment å vare vesentlig lengre enn to år! Forøvrig er forbrukerens krav ved mangler beskrevet i resten av Kapittel 6. Og jf §30 har selgeren normalt bare to avhjelpsforsøk. Forøvrig så kan du lese her på Komplett.no sine hjemmesider, der de også (selvfølgelig) opplyser om en reklamasjonstid på fem år. I §30 står det også: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." Jeg har alltid betalt portoen selv når jeg har sendt inn maskinen til reparasjon tidligere. Dette er altså feil, det er Komplett som skulle ha betalt for det?
Vulpes Skrevet 11. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 11. april 2011 Jeg sendte dem mail med returforespørsel i går, men siden jeg skal på ferie straks og vil få sendt inn dataen til reparasjon før den tid ringte jeg dem i dag (masete kunde, jadda!), og jeg ble utrolig imponert over servicen. Jeg måtte ikke vente lenge før de tok telefonen, og det var ikke noe problem å få sendt den inn på reparasjon! Jeg sa at den var 3,5 år gammel men at jeg regnet med at det gikk innunder regelen om fem års reklamasjonsfrist, og han sa at så lenge den var privatkjøpt stemte det. Deilig, jeg trengte jo ikke en gang å argumentere! Og så fikk jeg returnummer og adressen jeg skulle sende laptopen til, samt beskjed om at jeg kunne få låne-PC, det var bare å skrive ved en lapp i pakken om at jeg ønsket det. Veldig fornøyd med Komplett.no nå!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå