AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #1 Del Skrevet 10. april 2011 Vi er i den situasjonen at vi så gjerne vil ha hytte. Økonomisk har vi ikke råd til noen gode hytter her, det blir for dyrt. Mine foreldre har en gammel hytte på et punktfeste. I dag snakket vi med dem om å bygge et aneks/hytte der som vi kan bruke. Så lang er alt greit, men så er det jo snakk om det juridiske. Jeg har to søsken, hvordan ville dette bli i forhold til de? Vi vil jo gjerne ha det slik at det vi bygger og hever av verdi på en måte blir vårt, samtidig synes vi det er frekt å spørre om arverett, det virker som om foreldrene mine blir ukomfortable med tanken på det. De skjønner at vi vil ha noen rettigheter i forhold til hva vi gjør der. Kan man eventuelt lage en konrakt der vi har forkjøpsrett og der det vi har gjort med aneks osv. kan bli våre verdier? Hvordan kan noe som dette la seg gjøres rent praktisk? Noen forslag? Jeg tror ikke noen av mine søsken ville ha noe mot at vi bygger noe der og at vi får skrevet på oss de verdiene/veriøkningen det vil innebære. Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naos Skrevet 11. april 2011 #2 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Har du undersøkt om det er mulig å bygge anneks i tilknytning til den eksisterende hytta? Hva du har lov til å gjøre kommer an på hva kommunen har definert i sin kommuneplan, eller i reguleringsplan dersom det eksisterer en slik en for området. Det er vanlig å ha en kvadratmetergrense for bygningsmasse i kommuneplanen, og det vil da komme an på i hvor stor grad dere har fylt "koten". Her i kommunen er det 80 m2 i noen områder og 120 m2 i andre, og alt av bygninger regnes med. Noen kommuneplaner regulerer også retten til å sette opp flere hytter eller anneks og/eller sier noe om hvor stort det kan være, hvor langt fra hytta det kan være, osv. I kommunen her er det maks 5 meter fra eksisterende hytte. Dere må også være obs på hva som er anneks og hva som regnes som hytte. Det er blitt vanligere og vanligere med rivningspålegg, så jeg ville ikke gamblet! Mener at du ikke kan ha kjøkken og bad i et anneks, da er det å regne som en hytte. Det er også brann- og rømningskrav, siden det er overnattingsrom. Det med ikke-søknadspliktige tiltak gjelder kun dersom alle andre forhold er i orden, som at du er innenfor grad av utnytting, innenfor kommuneplanen, osv. Snakk med kommunen, be om et møte - da vil du få masse hjelp for de kjenner området best og er de som håndhever dette der hytta er. Forresten bør du undersøke dette med punktfeste også. Det kan hende du må ha tillatelse av den dere fester fra. Lykke til! Endret 11. april 2011 av Lilleville 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naos Skrevet 11. april 2011 #3 Del Skrevet 11. april 2011 Hei igjen! Når det gjelder juridiske avtaler tror jeg det vil bli vanskelig å skille på festehytta og annekset, disse hører jo sammen (ligger i begrepet anneks, og ikke frittstående hytte). Dere vil ikke kunne skille disse to eiendomsmessig, og derfor må det selges samlet. Dere må derfor få forkjøpsrett til "hele hytta" dersom dere ønsker rettigheter i eiendom. Et anneks er et anneks, og skal ikke være en hytte nummer to - for da er det ikke et anneks lenger, og det er viktig å være klar over! Det er helt andre krav for hytte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #4 Del Skrevet 12. april 2011 Vi er i den situasjonen at vi så gjerne vil ha hytte. Økonomisk har vi ikke råd til noen gode hytter her, det blir for dyrt. Mine foreldre har en gammel hytte på et punktfeste. I dag snakket vi med dem om å bygge et aneks/hytte der som vi kan bruke. Så lang er alt greit, men så er det jo snakk om det juridiske. Jeg har to søsken, hvordan ville dette bli i forhold til de? Vi vil jo gjerne ha det slik at det vi bygger og hever av verdi på en måte blir vårt, samtidig synes vi det er frekt å spørre om arverett, det virker som om foreldrene mine blir ukomfortable med tanken på det. De skjønner at vi vil ha noen rettigheter i forhold til hva vi gjør der. Kan man eventuelt lage en konrakt der vi har forkjøpsrett og der det vi har gjort med aneks osv. kan bli våre verdier? Hvordan kan noe som dette la seg gjøres rent praktisk? Noen forslag? Jeg tror ikke noen av mine søsken ville ha noe mot at vi bygger noe der og at vi får skrevet på oss de verdiene/veriøkningen det vil innebære. Takker for svar Hadde jeg vært dine foreldre ville jeg aldri tillat noe slikt. Det er som å be om bråk mellom ungene sine. Så lenge ingenting er avklart om hvem som skal overta hytta i framtiden tror det klokeste er om foreldrene dine setter opp et aneks der de står som eiere. Anekset bør dere unger ha lik tilgang til å bruke. Det er nå mitt råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå