revidert_utkast Skrevet 18. april 2011 #41 Skrevet 18. april 2011 Og du misforstår jo poenget. Poenget er ikke å sammenligne specs nøyaktig, men å se på _hva slags teknologi_ man putter i maskinene. Selv om et HD5650 kort er bedre enn et litt eldre enn et 320m Nvidia kort så er ingen av dem spesielt _nyskapende_ teknologisk sett. Hjemmeskjemkort kommer med forskjellig gpu frekvens, mer eller mindre ram eller hva du nå sammenligner etter. Men jeg syntes det er lenge siden man har sett noe mer nyskapende. Hva er det du egentlig vil frem til her? Hele poenget er at HD5650 er et langt langt bedre kort. Hvor nyskapende de 2 kortene er har absolutt ingen betydning da vi sammenligner ytelse her selvsagt Og opplagt har de forskjellig frekvenser og mengder ram. Det er jo DET som er hele poenget her. Acer ER LANGT BEDRE UTSTYRT for EN MINDRE PENGE. Thunderbolt er derimot noe ganske nytt, og reprenterer ganske heftig båndbredde sammenlignet med tidligere overføringstekknologier. Hva kan du bruke det med idag? Eller må du kanskje gå å stille deg i en krok til det kommer noen produkter som kan brukes? Mao flåsete argument for å velge en mac. Pc vil bli levert med dette NÅR det er bruk for det. Nei, det er nesten ingen som støtter det enda, og det var jo også en del av poenget. Noen må være den første til å utforske ny teknologi, og min påstand er at Apple ofte hiver seg ut på dette. Ja det viser de jo ved å levere nye macbooker med core2duo prosessorer. I7 kom i 2008!! HDMI har man hatt i mange år allerede, og det vet du like godt som meg. Ja, selvfølgelig er HDMI nyttig og utbredt, men det er ikke nyskapende, og det var DET som ble diskutert på dette punktet. Dette er ren løgn. HDMI port har man ikke hatt i flere år. Jo man har støtte for det via displayport. Men man må kjøpe adapter, samt passe på å få en som støtter lyd. Masse unødvendig kål og ekstrautgifter med andre ord som burde enkelt løses med å integrere en liten HDMI port. Mac som alltid er ute med ting først? Hvorfor klarer de ikke dette? Hvorfor må de skape trøbbel for kundene med å kreve et adapter? Sorry, men nå er jo også Blueray allerede gammelt teknologisk sett. Hva er egentlig höjdaren med en maskin med bluray? Flere maskine har allerede blitt levert med det, og det er ikke lenger regnet som å prøve ny teknologi. Hva vil du frem til her? En dvd spiller er bedre? Du skjønner, litt av poenget jeg vil frem til rundt mac/pc er at du får særdeles lite for pengene ved å kjøpe mac. Det er skammelig at ikke Apple kan levere høyere standard på delene til trofaste macbrukere som betaler i svært dyre dommer for produktene sine. Er du ikke enig i dette da? Og skal man snakket nytte, så holder det heller ikke å se på rene spesifikasjoner. De må ses i sammenheng med bruksområdet. Hva skal man med de heftigste "renderingkortene" på en mac eller pc når man ikke bruker maskinen til det? Selv et eldre ATI eller NVIDIA kort fyller behovet for veldig mange. Selv har jeg et skitgammelt ATI kort på en skrothaug av en pc hjemme, den er vel 4 år gammel. Jeg husker ikke engang hva slags ATI kort det er, men jammen drar det .h264 filmer ganske greit, og kan man dra passelig høykvalitets video oppfyller man behovet til ennå fler. Det er ikke altfor mange som driver med tung videoredigering eller cad redigering. Et argument er jo hvis man spiller, men da kjøper man uansett en pc og ikke mac. Så moralen er altså at det greit Apple puler deg på penger så lenge du ikke har behov for bedre hardware? Om behovet ditt er så snevert, kjøp deg heller en billig pc da og spar (ti)tusenvis av kroner til andre gleder for deg og din familie. Høres ikke det fornuftig ut? Et unntak for å kjøpe mac er i jobbsammenheng hvor det kreves Apple OS. Da har man jo ikke noe valg, siden Hackintosh ikke helt er for de "enkle" brukere. Men dog i slike sammenhenger bruker man gjerne bli sponset med maskin gjennom jobben. Videre var poenget med at de har blitt likere hw messig også relatert til at begge har intel som plattform nå, mac har for lengst kvittet seg med den noe mer tvilsomme ppc arkitekturen. Et fremskritt at de gikk over til Intel. Men jaggu tok det tid. Jobs hadde vel ikke andre valg. Den dagen resten av hardwaren står i stil til prisen skal jeg slutte å kritisere. For da har jeg ikke lenger noen sak. Men jeg tipper Appel fortsette å levere steinalder maskiner til blodpris en god stund fremover. Det fungerer så lenge folk ukritisk kjøper produkter bare det er et eplemerke påde. 1
revidert_utkast Skrevet 18. april 2011 #42 Skrevet 18. april 2011 For øvrig prøvde jeg W7 en god stund før jeg ga opp der også. Ja, det er 3000 ganger bedre enn Vista, men det er fortsatt Windows... treigt og jævlig uansett hvor flink du er. I hvertfall i forhold til andre operativsystemer (og da tenker jeg ikke på OS X, har i det siste vært nødt til å bruker det på skolen og det har mildt sagt vært like jævlig som W7). Ikke enig i at W7 er tregt. Kan ikke helt forstå hvorfor du opplever det slik? Ytelsen er ganske greit forbedret siden Vista som du nevner. Beydelig raskere oppstart. Bedre utnyttelse av ram. Fremgang på de fleste benchmarks vs Vista med samme hardwareoppsett. W7 er ganske enkelt det beste operativsystemet fra Microsoft noen gang synes jeg. Linux kan være et alternativ. Mulig du bruker det? Men da bør man helst vite hva man holder på med. Ikke like god kompatibilitet som W7 dog.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #43 Skrevet 18. april 2011 Hva er det du egentlig vil frem til her? Hele poenget er at HD5650 er et langt langt bedre kort. Hvor nyskapende de 2 kortene er har absolutt ingen betydning da vi sammenligner ytelse her selvsagt Og opplagt har de forskjellig frekvenser og mengder ram. Det er jo DET som er hele poenget her. Acer ER LANGT BEDRE UTSTYRT for EN MINDRE PENGE. Det jeg skal frem til er at om man ikke har behov for et HD5650 kort, som veldig mange brukere IKKE har, så spiller det ikke så stor rolle til syvende og sist. Så enkelt er det! Hva kan du bruke det med idag? Eller må du kanskje gå å stille deg i en krok til det kommer noen produkter som kan brukes? Mao flåsete argument for å velge en mac. Pc vil bli levert med dette NÅR det er bruk for det. Ja, jeg skal stille meg i skammekroken, og der må jeg jo stå dødslenge...tenk helt frem til sommeren, da Lacie kommer med Thunderbolt støtte på sin første disk! Fra spøk til alvor. Jeg syntes ikke det var så lenge med tanke på at Apple lanserte maskiner med TB støtte tidligere i år. Ja det viser de jo ved å levere nye macbooker med core2duo prosessorer. I7 kom i 2008!! Og så? Det er ikke slik at alle må ha den røffeste prosessoren på markedet. Dessuten kjøper nisjen som må ha de nyeste hverken en vanlig pc eller mac som det diskuteres her, så det er uansett temmelig irrelevant i denne sammenhengen. Dette er ren løgn. HDMI port har man ikke hatt i flere år. Jo man har støtte for det via displayport. Men man må kjøpe adapter, samt passe på å få en som støtter lyd. Masse unødvendig kål og ekstrautgifter med andre ord som burde enkelt løses med å integrere en liten HDMI port. Mac som alltid er ute med ting først? Hvorfor klarer de ikke dette? Hvorfor må de skape trøbbel for kundene med å kreve et adapter? HDMI er en flere år gammel standard jo. Jeg snakket ikke om hdmi støtte via display port nå. Jeg snakket om HDMI generelt. HDMI er IKKE lenger nyskapende. Hva vil du frem til her? En dvd spiller er bedre? Du skjønner, litt av poenget jeg vil frem til rundt mac/pc er at du får særdeles lite for pengene ved å kjøpe mac. Det er skammelig at ikke Apple kan levere høyere standard på delene til trofaste macbrukere som betaler i svært dyre dommer for produktene sine. Er du ikke enig i dette da? Igjen, jeg skal frem til at ikke alle har behov for blueray. De som ikke ser mye film på maskinen sin, eller som ikke har behov for å brenne ut store mengder data er det også ganske mange av. Dessuten er det ikke slik at blueray levers på alle pc'er heller. Så moralen er altså at det greit Apple puler deg på penger så lenge du ikke har behov for bedre hardware? Jeg ser poenget, men hverken du eller jeg kan definere en rett moral for folks forhold til Apple. Moralen er i realiteten at det er mange som liker Apples produkter og kjøper dem. Apple forholder seg til det som en hvilken som helst annen bedrift som opplever økt interesse blant kundene. Da er heller ikke viljen til å forandre veldig mye på egen innstilling stor så lenge kundene er der. Som pc entusiast må du gjerne irritere deg grønn over det, men det gjør det ikke mindre sant av den grunn. Om behovet ditt er så snevert, kjøp deg heller en billig pc da og spar (ti)tusenvis av kroner til andre gleder for deg og din familie. Høres ikke det fornuftig ut? For meg personlig høres det fornuftig ut. Men det er mange som uansett vil kjøpe mac, uavhengig av hva "spesifikasjonsentusiastene" mener. Og for øvrig. Nei, jeg forsvarer ikke alltid mac. Forøvrig er jeg en ganske profesjonell bruker av begge plattformene og hadde jeg måttet valgt en, så hadde det blitt pc. Men jeg evner å se at det er mange som liker Apples måte å organisere OS X på med tanke på brukervennlighet. Det er svært mange kunder i dette segmentet, og disse bryr seg ikke om man har det helt nyeste skjermkortet eller ikke så lenge maskinen er grei å bruke og tålelig stabil. Ressurser på hold av egen pc er ikke bare de kronene man putter inn i selve maskinen. Det kan også være tiden man bruker på å lære seg nye ting eller få ting til å fungere. Og mange opplever det slik at Apple fungerer bedre for sin egen del. Og da skal det mer til enn et heftig skjermkort for å gå over til Windows. Et unntak for å kjøpe mac er i jobbsammenheng hvor det kreves Apple OS. Da har man jo ikke noe valg, siden Hackintosh ikke helt er for de "enkle" brukere. Men dog i slike sammenhenger bruker man gjerne bli sponset med maskin gjennom jobben. Hackintosh er vel strengt tatt juridisk tvilsomt, i tillegg til at det ikke akkurat er egnet til profesjonelle miljøer. I bedriftssammenheng er man avhengig av stabile løsninger som også er støttet hos leverandøren. Man har rett og slett ikke tid til å styre og herje for mye, og det gjelder både for sluttbrukere og de som jobber med it støtte, drift osv. Et fremskritt at de gikk over til Intel. Men jaggu tok det tid. Jobs hadde vel ikke andre valg. Den dagen resten av hardwaren står i stil til prisen skal jeg slutte å kritisere. For da har jeg ikke lenger noen sak. Men jeg tipper Appel fortsette å levere steinalder maskiner til blodpris en god stund fremover. Det fungerer så lenge folk ukritisk kjøper produkter bare det er et eplemerke påde. Jeg er enig i at prisen er noe stiv. Men jeg er ikke dermed enig i at folk er helt ukritiske. Folk kjøper det de liker, enkelt og greit. Og så lenge de får en god brukeropplevelse med Apple produkter, så fortsetter de med det. I dag er det slik at de fleste maskiner er kraftige nok til å oppfylle kontor, hjemmebehov -og basic multimediebehov, og det er bruksopplevelsen som gjerne bli avgjørende. Vi er i en HELT annen tidsalder enn for 10-15 år siden da man opplevde større ytelsesforskjeller på forskjellig maskinvare.
Henkie Skrevet 18. april 2011 #44 Skrevet 18. april 2011 Revidert_utkast og andre som alltid må ha mest mulig prosessor og skjermkort for pengene: Jeg VET at en billig acer kan gi meg noe bedre specs for pengene. Likevel VELGER jeg en Mac. Det handler om brukeropplevelse, design, kvalitetsfølelse samt et pent, stabilt og brukervennlig Os. På akkurat samme måte VET jeg at jeg får mye mer utstyr og hestekrefter pr krone ved å kjøpe en Hyundai vs en Lexus Likevel, på tross av dette, velger jeg en Lexus. Er det så vanskelig å fatte?
hulaboer Skrevet 18. april 2011 #45 Skrevet 18. april 2011 Aceren er en KIA - Macen er en AUDI Og begrunnelsen er?
Gjest BabyBlue Skrevet 18. april 2011 #46 Skrevet 18. april 2011 Å nei, disse fanboy diskusjonene gir meg hetta... TS: Du finner dessverre ikke noen nye svar her. Det er masse for og mot argumenter mot å skaffe seg apple vs. windows over hele nettet. jeg anbefaler deg noen minutters googling.
feuerstein Skrevet 18. april 2011 #47 Skrevet 18. april 2011 Jeg foretrekker pc, men jeg synes ikke Apple er særlig dyrt, hvertfall ikke de billigere modellene. En brukbar pc koster jo over 10k uansett, det blir det samme som en mac.
Amélie E. Skrevet 19. april 2011 #48 Skrevet 19. april 2011 Revidert_utkast og andre som alltid må ha mest mulig prosessor og skjermkort for pengene: Jeg VET at en billig acer kan gi meg noe bedre specs for pengene. Likevel VELGER jeg en Mac. Det handler om brukeropplevelse, design, kvalitetsfølelse samt et pent, stabilt og brukervennlig Os. På akkurat samme måte VET jeg at jeg får mye mer utstyr og hestekrefter pr krone ved å kjøpe en Hyundai vs en Lexus Likevel, på tross av dette, velger jeg en Lexus. Er det så vanskelig å fatte? Så enig, så enig! Mac jente med PC (Acer) kjærest. Filmer ser vi altid på Acer-skjermen (hvis vi ikke har tilgang til fjernsynsskjerm el.). Personlig må jeg ha Macen min for å arbeide :-)
Amélie E. Skrevet 19. april 2011 #49 Skrevet 19. april 2011 Ps: Acer-skjerm fordi den er større (da snakker jeg lap-tops). Samt mg godt billede. Kanskje jeg falt litt utenfor denne diskusjonen; jeg har lært meg å "pause/spille" en film på PC, på Mac kan jeg mer ;-) (LOL) (Fotored etc ...). <3 Mac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå