revidert_utkast Skrevet 12. april 2011 #21 Skrevet 12. april 2011 mens microsoft spry ut pc på rullebånd Microsoft lager software ikke selve pc'n! Hardware er selve pc'n om du lurer. De lages av Dell, Acer, Toshiba, Asus osv... Du belyser forresten godt kunnskapsnivået til mange mac brukere. De kan ikke det døyt om datamaskiner og hardware. Og kjøper ukritisk Apple produktene med det flåsete argumentet: "Det bare fungerer" Apple er maskin for dummies. Og det er jo en fair sak at man ikke kan så mye om data. Jeg foreslår du holder deg til Mac. Men gjør oss alle en tjeneste..., ikke prøv å gi inntrykk av at dette er noe du har greie på. For det har du virkelig ikke. 1
Henkie Skrevet 12. april 2011 #22 Skrevet 12. april 2011 Jeg vurderer å kjøpe ny pc. Jeg har aldri hatt mac, men har hørt mye positivt om den. Hva er fordeler/ulemper i forhold til windows? Jeg bruker pc'n stort sett til nedlastninger, studierelatert jobbing og lagring av bilder/filmer/serier (har ekstern harddisc, så stor lagringskapasitet er ikke veldig nødvendig). Driver med litt bilderedigering også, og har hørt at dette er enklere med en mac? Hvordan er prisforskjellene? Og brukervenneligheten? Selv har jeg mac, og vil nok aldri kjøpe noe annet. Er superfornøyd. Til behovet du skisserer, klarer du deg imidlertid lenge med en enkel pc til 4-5000 kroner. En Mac koster tross alt fra ca 8500,- Betyr ikke de ekstra kronene så mye, hadde jeg valgt macen. Sammenliknet med en PC til 5000,- er den i de fleste tilfeller tynnere, lettere, bedre utstyrt, mer solid bygget og ser veldig bra ut. I tillegg får du Mac OsX - et brukervennlig, elegant, stabilt og relativt virusresistant operativsystem
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #23 Skrevet 12. april 2011 Microsoft lager software ikke selve pc'n! Hardware er selve pc'n om du lurer. De lages av Dell, Acer, Toshiba, Asus osv... Du belyser forresten godt kunnskapsnivået til mange mac brukere. De kan ikke det døyt om datamaskiner og hardware. Og kjøper ukritisk Apple produktene med det flåsete argumentet: "Det bare fungerer" Apple er maskin for dummies. Og det er jo en fair sak at man ikke kan så mye om data. Jeg foreslår du holder deg til Mac. Men gjør oss alle en tjeneste..., ikke prøv å gi inntrykk av at dette er noe du har greie på. For det har du virkelig ikke. Jeg belyser ikke kunnskaps nivået til noen andre enn meg selv. Du har helt rett, pc vet jeg fint lite om, kunne bra mye om både 98, XP og IE. men når vista kom ga jeg opp, det var angrep, på angrep på angrep. til tross for alle mulig antivirus programmer, opprydninger i hardisk, ingen laste program, defrag hver uke, manuell blokkering av div sider og programmer, osv. Så jeg gikk over til mac bare fordi jeg ville prøve noe anna enn pc. Mac er ikke for dummies, ja det kan fremstå sånn, fordi den er ganske enkel og bruke og krever lite manuell vedlikehold. men hvis man virkelig skal ha full utbytte av en mac, så er det greit å setta seg inn i maskinen, ting blir mye kjekkare da. og se, mitt innlegg gikk ikke på personangrep. se om du kan ha et innlegg også uten person angrep og da...
hulaboer Skrevet 12. april 2011 #24 Skrevet 12. april 2011 Mac er vel regnet for å være litt mer brukervennlig. Men jeg vil si at siste Windows-versjon er ganske bra. Det som er problemet er at Mac etter hvert har begynt å bli utsatt for virus. Og siden det ikke har vært så vanlig, er det visst veldig mye sikkerhetshull på Mac nå.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #25 Skrevet 12. april 2011 Windows helt klart! Hadde mac før, men jeg orket rett og slett ikke ett program som det var ment for barn.Utseende var heller ikke mye å skryte av.
hulaboer Skrevet 13. april 2011 #26 Skrevet 13. april 2011 Windows helt klart! Hadde mac før, men jeg orket rett og slett ikke ett program som det var ment for barn.Utseende var heller ikke mye å skryte av. Usaklig. Hvordan er Mac "ment for barn"?
revidert_utkast Skrevet 13. april 2011 #27 Skrevet 13. april 2011 (endret) Selv har jeg mac, og vil nok aldri kjøpe noe annet. Er superfornøyd. Til behovet du skisserer, klarer du deg imidlertid lenge med en enkel pc til 4-5000 kroner. En Mac koster tross alt fra ca 8500,- Betyr ikke de ekstra kronene så mye, hadde jeg valgt macen. Sammenliknet med en PC til 5000,- er den i de fleste tilfeller tynnere, lettere, bedre utstyrt, mer solid bygget og ser veldig bra ut. I tillegg får du Mac OsX - et brukervennlig, elegant, stabilt og relativt virusresistant operativsystem Dette er helt feil! Og igjen et greit eksempel på hvor lite macbrukere er opplyst og hvordan de tilslører virkeligheten. Selv en pc til 5000-7000 kr banker gørra av en Macbook til 8500,- La meg vise dette konkret ved et lite eksempel: 1 stk Macbook til 8500, vs Acer TimelineX 15.6" 6995,- Prosessor: Mac: eldgammel core2duo prosessor Acer: Corei5 460m prosessor, milevis foran Mac allerede her. Grafikk: Mac: elendig Nvidia 320m kort med kun 256mb DELT minne. Acer: ATI HD5650 kort med 1gigabyte DEDIKERT minne. ENORM forskjell Minne: Mac: Lusne 2GB minne. Acer: 4GB minne, over dobbelt så mye!! Harddisk: Mac: Kun 250GB Acer: 500GB!!! Det dobbelte her også. Batteritid: Mac: 10 timer Acer: 8 (11!!! med kraftigere batteri) timer. Ikke stor forskjell i utgangspunktet. Vekt: Mac: 2,1kg Acer: 2.4 kg Acer'n er en 15" Macen er en 13" HDMI for tilkobling til flatskjerm: Mac: nei det har vi ikke. Acer: Selvsagt! Vi lever vel i 2011? USB: Mac: 2 stk Acer: 4stk Design: Begge er tynne og fine. Acer med det lille ekstra i form av børstet aluminium. Som du ser regelrett KNUSER Acer Mac ned i støvlene.Det er et RAN å bruke 8500 kroner på en Macbook. Kjøper du Acer har du enda 1500,- å bruke på et ekstra par nye SKO Penger til overs og med en mye bedre maskin. Det kan jo ikke bli feil Helt til slutt. Windows 7 står ikke tilbake for OsX. Det er en feiloppfattelse at OsX er bedre. Det har sin forklaring i litt problemer med Vista(eller tidligere systemer) som mange Macere henger seg opp i når de vil score et billig poeng. Men Vista brukes IKKE lenger. Jeg har mange venner som bruker Mac og de synes windows 7 er bedre og kjører det på sin Mac i bootcamp. Windows 7 er et vindunderlig OS! Virus handler om sundt surfevett. Jeg har aldri hatt virus på mine maskiner og kjører et antivirus program (Microsoft security essensials) som nesten overhode ikke bruker ressurser. Du merker ingenting til at du har det på pc'n. Mac har også sine problemer med feks trojanere. Det er ikke slik at det er 100% sikkert med Mac. og jo mer det selges av Apple slik det kan se ut som kurven nå viser, jo mer blir det også av det. Så du som skal kjøpe ny maskin. Kjøp gjerne Mac om du vil kaste penger ut av vinduet slik du ser av eksempelet over. Er du fornuftig og vil ha mest for pengene dine, så kjøper du en bærbar med Windows 7 og koser deg med det du har til overs på andre ting som gleder deg Endret 13. april 2011 av revidert_utkast 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #28 Skrevet 13. april 2011 Dette er helt feil! Og igjen et greit eksempel på hvor lite macbrukere er opplyst og hvordan de tilslører virkeligheten. Selv en pc til 5000-7000 kr banker gørra av en Macbook til 8500,- La meg vise dette konkret ved et lite eksempel: 1 stk Macbook til 8500, vs Acer TimelineX 15.6" 6995,- Prosessor: Mac: eldgammel core2duo prosessor Acer: Corei5 460m prosessor, milevis foran Mac allerede her. Grafikk: Mac: elendig Nvidia 320m kort med kun 256mb DELT minne. Acer: ATI HD5650 kort med 1gigabyte DEDIKERT minne. ENORM forskjell Minne: Mac: Lusne 2GB minne. Acer: 4GB minne, over dobbelt så mye!! Harddisk: Mac: Kun 250GB Acer: 500GB!!! Det dobbelte her også. Batteritid: Mac: 10 timer Acer: 8 (11!!! med kraftigere batteri) timer. Ikke stor forskjell i utgangspunktet. Vekt: Mac: 2,1kg Acer: 2.4 kg Acer'n er en 15" Macen er en 13" HDMI for tilkobling til flatskjerm: Mac: nei det har vi ikke. Acer: Selvsagt! Vi lever vel i 2011? USB: Mac: 2 stk Acer: 4stk Design: Begge er tynne og fine. Acer med det lille ekstra i form av børstet aluminium. Som du ser regelrett KNUSER Acer Mac ned i støvlene.Det er et RAN å bruke 8500 kroner på en Macbook. Kjøper du Acer har du enda 1500,- å bruke på et ekstra par nye SKO Penger til overs og med en mye bedre maskin. Det kan jo ikke bli feil Helt til slutt. Windows 7 står ikke tilbake for OsX. Det er en feiloppfattelse at OsX er bedre. Det har sin forklaring i litt problemer med Vista(eller tidligere systemer) som mange Macere henger seg opp i når de vil score et billig poeng. Men Vista brukes IKKE lenger. Jeg har mange venner som bruker Mac og de synes windows 7 er bedre og kjører det på sin Mac i bootcamp. Windows 7 er et vindunderlig OS! Virus handler om sundt surfevett. Jeg har aldri hatt virus på mine maskiner og kjører et antivirus program (Microsoft security essensials) som nesten overhode ikke bruker ressurser. Du merker ingenting til at du har det på pc'n. Mac har også sine problemer med feks trojanere. Det er ikke slik at det er 100% sikkert med Mac. og jo mer det selges av Apple slik det kan se ut som kurven nå viser, jo mer blir det også av det. Så du som skal kjøpe ny maskin. Kjøp gjerne Mac om du vil kaste penger ut av vinduet slik du ser av eksempelet over. Er du fornuftig og vil ha mest for pengene dine, så kjøper du en bærbar med Windows 7 og koser deg med det du har til overs på andre ting som gleder deg Veldig godt innlegg, sier meg enig i dette! Forøvrig er win 7 pur perfeksjon, men et enig i at os'ene før dette (spesielt vista) var noe ustødige.
Shantee Skrevet 13. april 2011 #29 Skrevet 13. april 2011 Enig i overnevnte innlegg... Men jeg bruker selv Vista fremdeles, og har ingenting å klage på der heller. Eller som Sheldon i Big Bang Theory sa: My new computer came with Windows 7. Windows 7 is much more user friendly than Windows Vista. I don't like that.
Henkie Skrevet 13. april 2011 #30 Skrevet 13. april 2011 Dette er helt feil! Og igjen et greit eksempel på hvor lite macbrukere er opplyst og hvordan de tilslører virkeligheten. Selv en pc til 5000-7000 kr banker gørra av en Macbook til 8500,- Dette viser igjen hvordan pcbrukere tilslører virkeligheten Hvis du gidder - eller evner - å lese det jeg skriver, så står det "sammenliknet med en pc til 5000" Ikke 7000,- (som er pris på den pc-en du klarer å finne som matcher macen) Dessuten: å kjøpe sko til 1500 for de pengene du sparer, er jo enda mer jålete enn å kjøpe en Mac 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #31 Skrevet 13. april 2011 Nja, jeg synes både Henkie og revidert_utkast har noen poenger begge to. Det er mulig å finne en PC til 5000,- som er bedre enn en Mac, men det finnes fordeler og ulemper med både PCer og Macer, OS X og Windows 7. Man må nesten selv finne ut hva det er som betyr mest for en når en skal kjøpe seg en PC. For min del betyr OSet mest, og jeg kjøper derfor gode, men billige PCer uten OS fordi jeg liker å kjøre Linux. Men den dagen jeg finner en superbillig, brukt Mac, så kommer jeg til å kjøpe den (for å kjøre Linux på den altså), rett og slett fordi jeg synes Macer er pene og fordi jeg har erfart at de er ganske robuste. Poenget mitt er fortsatt at man må vektlegge forskjellige ting når man kjøper en maskin, og da vil som regel Mac passe best for noen og PC for noen andre. Mac er best for de som ønsker og trenger Mac, PC er best for de som ønsker og trenger PC. Sånn er det, enkelt og greit. For øvrig prøvde jeg W7 en god stund før jeg ga opp der også. Ja, det er 3000 ganger bedre enn Vista, men det er fortsatt Windows... treigt og jævlig uansett hvor flink du er. I hvertfall i forhold til andre operativsystemer (og da tenker jeg ikke på OS X, har i det siste vært nødt til å bruker det på skolen og det har mildt sagt vært like jævlig som W7).
ordjente Skrevet 13. april 2011 #32 Skrevet 13. april 2011 Liker best windows og iphone. Rar kombinasjon, men det funker for meg.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #33 Skrevet 14. april 2011 Dette er helt feil! Og igjen et greit eksempel på hvor lite macbrukere er opplyst og hvordan de tilslører virkeligheten. Selv en pc til 5000-7000 kr banker gørra av en Macbook til 8500,- La meg vise dette konkret ved et lite eksempel: 1 stk Macbook til 8500, vs Acer TimelineX 15.6" 6995,- Prosessor: Mac: eldgammel core2duo prosessor Acer: Corei5 460m prosessor, milevis foran Mac allerede her. Grafikk: Mac: elendig Nvidia 320m kort med kun 256mb DELT minne. Acer: ATI HD5650 kort med 1gigabyte DEDIKERT minne. ENORM forskjell Minne: Mac: Lusne 2GB minne. Acer: 4GB minne, over dobbelt så mye!! Harddisk: Mac: Kun 250GB Acer: 500GB!!! Det dobbelte her også. Batteritid: Mac: 10 timer Acer: 8 (11!!! med kraftigere batteri) timer. Ikke stor forskjell i utgangspunktet. Vekt: Mac: 2,1kg Acer: 2.4 kg Acer'n er en 15" Macen er en 13" HDMI for tilkobling til flatskjerm: Mac: nei det har vi ikke. Acer: Selvsagt! Vi lever vel i 2011? USB: Mac: 2 stk Acer: 4stk Design: Begge er tynne og fine. Acer med det lille ekstra i form av børstet aluminium. Som du ser regelrett KNUSER Acer Mac ned i støvlene.Det er et RAN å bruke 8500 kroner på en Macbook. Kjøper du Acer har du enda 1500,- å bruke på et ekstra par nye SKO Penger til overs og med en mye bedre maskin. Det kan jo ikke bli feil Helt til slutt. Windows 7 står ikke tilbake for OsX. Det er en feiloppfattelse at OsX er bedre. Det har sin forklaring i litt problemer med Vista(eller tidligere systemer) som mange Macere henger seg opp i når de vil score et billig poeng. Men Vista brukes IKKE lenger. Jeg har mange venner som bruker Mac og de synes windows 7 er bedre og kjører det på sin Mac i bootcamp. Windows 7 er et vindunderlig OS! Virus handler om sundt surfevett. Jeg har aldri hatt virus på mine maskiner og kjører et antivirus program (Microsoft security essensials) som nesten overhode ikke bruker ressurser. Du merker ingenting til at du har det på pc'n. Mac har også sine problemer med feks trojanere. Det er ikke slik at det er 100% sikkert med Mac. og jo mer det selges av Apple slik det kan se ut som kurven nå viser, jo mer blir det også av det. Så du som skal kjøpe ny maskin. Kjøp gjerne Mac om du vil kaste penger ut av vinduet slik du ser av eksempelet over. Er du fornuftig og vil ha mest for pengene dine, så kjøper du en bærbar med Windows 7 og koser deg med det du har til overs på andre ting som gleder deg KIA Sportage Exclusive 136hk diesel, 4WD, skinn, soltak etc, etc koster 396.000,- AUDI Q5 med mindre utstyr koster ca 650.000,- KIAen har 7 års garanti. Audien har 5 års garanti Sånn er det bare. Aceren er en KIA - Macen er en AUDI
Amélie E. Skrevet 14. april 2011 #34 Skrevet 14. april 2011 Jeg svarte at definitivt Mac her oppe før ... men måtte bare kommentere: For et betent tema dette er ;-) Mac VS PC - som en religion(stvist) var det noen over som nevnte, det var godt sagt! Ser til og med at det er et anti-Mac menneske over her skriver at vedkommende er så lei alle Apple-tilhengere og telefonene deres - den var nesten litt festelig ;-) Skulle vi Macmennesker helst vært segregert i samfunnet? (LOL) Har PC-kjæreste, det går helt fint, men jeg regner med at han konvorterer etterhvert (LOL;). Er kjempeglad i den lille vite laptop MacBooken min, den er min Apple # 4. Grunnen til at jeg anbefalte Mac i denne sammenheng var at personen som spurte nevnte billedredigering. Har gjort enormt mye billedred på mine Mac og har vært så fornøyd! På de tidligere Macene mine har jeg installert Windows, men på den siste kun Apple Works (eller heter det kanskje I Works nå for tiden?) idet jeg finner denne programvaren å være den mest elegante, up-to-date og fremfor allt mest adekvate for en billedredigeringsperson. I mitt miljø foretrekkes Macen av kunstnere og fotografer. Selv har jeg en kariære der jeg har redigert mange 1000 (!) billeder på de små laptopMacene mine. Har en trådløs Applemus, men bruker den sjelden, går rett på maskinen, har derimot vurdert en "tegneskive". Men kjøp og installer en Photoshop for all del, den koster ca 1000 kr for en meget tilstrekkelig versjon for normal til lett proff bruk. Mac = brukervennlig samt god støtte fra forhandler. Opplever at mange Macmennersker er enormt følelsesmessig knyttet til maskinene sine (undertegnede inkludert) I <3 my Mac! ...oj se, nå er jeg også i gang med å forkynne min "religion" ;-) Litt morsomt det her da! 1
Amélie E. Skrevet 14. april 2011 #35 Skrevet 14. april 2011 Dette er helt feil! Og igjen et greit eksempel på hvor lite macbrukere er opplyst og hvordan de tilslører virkeligheten. Selv en pc til 5000-7000 kr banker gørra av en Macbook til 8500,- La meg vise dette konkret ved et lite eksempel: 1 stk Macbook til 8500, vs Acer TimelineX 15.6" 6995,- Prosessor: Mac: eldgammel core2duo prosessor Acer: Corei5 460m prosessor, milevis foran Mac allerede her. Grafikk: Mac: elendig Nvidia 320m kort med kun 256mb DELT minne. Acer: ATI HD5650 kort med 1gigabyte DEDIKERT minne. ENORM forskjell Minne: Mac: Lusne 2GB minne. Acer: 4GB minne, over dobbelt så mye!! Harddisk: Mac: Kun 250GB Acer: 500GB!!! Det dobbelte her også. Batteritid: Mac: 10 timer Acer: 8 (11!!! med kraftigere batteri) timer. Ikke stor forskjell i utgangspunktet. Vekt: Mac: 2,1kg Acer: 2.4 kg Acer'n er en 15" Macen er en 13" HDMI for tilkobling til flatskjerm: Mac: nei det har vi ikke. Acer: Selvsagt! Vi lever vel i 2011? USB: Mac: 2 stk Acer: 4stk Design: Begge er tynne og fine. Acer med det lille ekstra i form av børstet aluminium. Som du ser regelrett KNUSER Acer Mac ned i støvlene.Det er et RAN å bruke 8500 kroner på en Macbook. Kjøper du Acer har du enda 1500,- å bruke på et ekstra par nye SKO Penger til overs og med en mye bedre maskin. Det kan jo ikke bli feil Helt til slutt. Windows 7 står ikke tilbake for OsX. Det er en feiloppfattelse at OsX er bedre. Det har sin forklaring i litt problemer med Vista(eller tidligere systemer) som mange Macere henger seg opp i når de vil score et billig poeng. Men Vista brukes IKKE lenger. Jeg har mange venner som bruker Mac og de synes windows 7 er bedre og kjører det på sin Mac i bootcamp. Windows 7 er et vindunderlig OS! Virus handler om sundt surfevett. Jeg har aldri hatt virus på mine maskiner og kjører et antivirus program (Microsoft security essensials) som nesten overhode ikke bruker ressurser. Du merker ingenting til at du har det på pc'n. Mac har også sine problemer med feks trojanere. Det er ikke slik at det er 100% sikkert med Mac. og jo mer det selges av Apple slik det kan se ut som kurven nå viser, jo mer blir det også av det. Så du som skal kjøpe ny maskin. Kjøp gjerne Mac om du vil kaste penger ut av vinduet slik du ser av eksempelet over. Er du fornuftig og vil ha mest for pengene dine, så kjøper du en bærbar med Windows 7 og koser deg med det du har til overs på andre ting som gleder deg Neimen, måtte bare kommentere denne også - - er vel ikke så rart at det er krig i verden, er det vel? Litt skummelt det der med "dere Macbrukere" som en gruppe som burde segregeres fra PCsamfunnet (LOL). Overraskende mange her inne med PhD i data også da ;-) Kommentarene var ikke vondt ment, hilsen Macjente med PCgutt-kjæreste (bare ikke samfunn og familie finner ut av en slik relasjon ;-)
Amélie E. Skrevet 14. april 2011 #36 Skrevet 14. april 2011 Dette er helt feil! Og igjen et greit eksempel på hvor lite macbrukere er opplyst og hvordan de tilslører virkeligheten. Selv en pc til 5000-7000 kr banker gørra av en Macbook til 8500,- La meg vise dette konkret ved et lite eksempel: 1 stk Macbook til 8500, vs Acer TimelineX 15.6" 6995,- Prosessor: Mac: eldgammel core2duo prosessor Acer: Corei5 460m prosessor, milevis foran Mac allerede her. Grafikk: Mac: elendig Nvidia 320m kort med kun 256mb DELT minne. Acer: ATI HD5650 kort med 1gigabyte DEDIKERT minne. ENORM forskjell Minne: Mac: Lusne 2GB minne. Acer: 4GB minne, over dobbelt så mye!! Harddisk: Mac: Kun 250GB Acer: 500GB!!! Det dobbelte her også. Batteritid: Mac: 10 timer Acer: 8 (11!!! med kraftigere batteri) timer. Ikke stor forskjell i utgangspunktet. Vekt: Mac: 2,1kg Acer: 2.4 kg Acer'n er en 15" Macen er en 13" HDMI for tilkobling til flatskjerm: Mac: nei det har vi ikke. Acer: Selvsagt! Vi lever vel i 2011? USB: Mac: 2 stk Acer: 4stk Design: Begge er tynne og fine. Acer med det lille ekstra i form av børstet aluminium. Som du ser regelrett KNUSER Acer Mac ned i støvlene.Det er et RAN å bruke 8500 kroner på en Macbook. Kjøper du Acer har du enda 1500,- å bruke på et ekstra par nye SKO Penger til overs og med en mye bedre maskin. Det kan jo ikke bli feil Helt til slutt. Windows 7 står ikke tilbake for OsX. Det er en feiloppfattelse at OsX er bedre. Det har sin forklaring i litt problemer med Vista(eller tidligere systemer) som mange Macere henger seg opp i når de vil score et billig poeng. Men Vista brukes IKKE lenger. Jeg har mange venner som bruker Mac og de synes windows 7 er bedre og kjører det på sin Mac i bootcamp. Windows 7 er et vindunderlig OS! Virus handler om sundt surfevett. Jeg har aldri hatt virus på mine maskiner og kjører et antivirus program (Microsoft security essensials) som nesten overhode ikke bruker ressurser. Du merker ingenting til at du har det på pc'n. Mac har også sine problemer med feks trojanere. Det er ikke slik at det er 100% sikkert med Mac. og jo mer det selges av Apple slik det kan se ut som kurven nå viser, jo mer blir det også av det. Så du som skal kjøpe ny maskin. Kjøp gjerne Mac om du vil kaste penger ut av vinduet slik du ser av eksempelet over. Er du fornuftig og vil ha mest for pengene dine, så kjøper du en bærbar med Windows 7 og koser deg med det du har til overs på andre ting som gleder deg Neimen, måtte bare kommentere denne også - - er vel ikke så rart at det er krig i verden, er det vel? Litt skummelt det der med "dere Macbrukere" som en gruppe som burde segregeres fra PCsamfunnet (LOL). Overraskende mange her inne med PhD i data også da ;-) Kommentarene var ikke vondt ment, hilsen Macjente med PCgutt-kjæreste (bare ikke samfunn og familie finner ut av en slik relasjon ;-)
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #37 Skrevet 14. april 2011 En macbookpro til 19000,- har ikke et veldig sterkt skjermkort. Går du litt lenger ned i pris på 15" eller 13" finner du enda mer strippede versjoner eller faktisk en maskin kun utstyrt med Intel HD kort. Det er snevert. Det er svakt. Og kan vanskelig fornektes. De har også kun stusselige 5400rpm disker. 7200 burde være standard i den prisklassen. Vanlig macbook leveres ENDA med en eldgammel core 2 duo prosessor. Og kun 2GB minne (!!!). Med et latterlig svakt 320m Nvidia kort på fattige 256mb. Prisen på 8500,- er et ran i forhold til pc'er du får med i7, HD5650 1GB minne grafikkort, 4Gb minne, flere USB porter og HDMI port. Og du misforstår jo poenget. Poenget er ikke å sammenligne specs nøyaktig, men å se på _hva slags teknologi_ man putter i maskinene. Selv om et HD5650 kort er bedre enn et litt eldre enn et 320m Nvidia kort så er ingen av dem spesielt _nyskapende_ teknologisk sett. Hjemmeskjemkort kommer med forskjellig gpu frekvens, mer eller mindre ram eller hva du nå sammenligner etter. Men jeg syntes det er lenge siden man har sett noe mer nyskapende. Thunderbolt ja. Hva brukes det til idag? Er det noen tv apparater som støtter det enda? Eller må du kanskje gå å stille deg i kroken til det kommer noe som kan brukes med det? Det er jo ufattelig sært å ikke kunne tilby en HDMI port på en maskin til 20k. Og det er ikke noe plaster på såret at den kan bruke thunderbolt siden den mangler HDMI. Thunderbolt er derimot noe ganske nytt, og reprenterer ganske heftig båndbredde sammenlignet med tidligere overføringstekknologier. Nei, det er nesten ingen som støtter det enda, og det var jo også en del av poenget. Noen må være den første til å utforske ny teknologi, og min påstand er at Apple ofte hiver seg ut på dette. HDMI har man hatt i mange år allerede, og det vet du like godt som meg. Ja, selvfølgelig er HDMI nyttig og utbredt, men det er ikke nyskapende, og det var DET som ble diskutert på dette punktet. En bluray spiller glimrer også med sitt fravær. Hvorfor? Er ikke Apple så up to date da? Apple er langt ifra nyest eller i forkant på ny teknologi som du kan se. De er faktisk ganske så langt bak. Bortsett fra en thunderbolt utgang som har liten nytte. Så det skussmålet kan vi begrave like godt med en gang. Sorry, men nå er jo også Blueray allerede gammelt teknologisk sett. Hva er egentlig höjdaren med en maskin med bluray? Flere maskine har allerede blitt levert med det, og det er ikke lenger regnet som å prøve ny teknologi. Og skal man snakket nytte, så holder det heller ikke å se på rene spesifikasjoner. De må ses i sammenheng med bruksområdet. Hva skal man med de heftigste "renderingkortene" på en mac eller pc når man ikke bruker maskinen til det? Selv et eldre ATI eller NVIDIA kort fyller behovet for veldig mange. Selv har jeg et skitgammelt ATI kort på en skrothaug av en pc hjemme, den er vel 4 år gammel. Jeg husker ikke engang hva slags ATI kort det er, men jammen drar det .h264 filmer ganske greit, og kan man dra passelig høykvalitets video oppfyller man behovet til ennå fler. Det er ikke altfor mange som driver med tung videoredigering eller cad redigering. Et argument er jo hvis man spiller, men da kjøper man uansett en pc og ikke mac. Videre var poenget med at de har blitt likere hw messig også relatert til at begge har intel som plattform nå, mac har for lengst kvittet seg med den noe mer tvilsomme ppc arkitekturen. 1
-Susanne- Skrevet 14. april 2011 #38 Skrevet 14. april 2011 Mac eller PC er vel i stor grad smak og behag. Har hatt begge deler og ser fordeler og ulemper med begge. Bruker windows maskin fordi jeg må forholde meg til windows programmer daglig, og driver også med litt gaming.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #39 Skrevet 15. april 2011 antivirus program på pc, er med på å skape problemer, og er med å gjøre at den går tregt. Pc er mye enklere å bruke enn mac, programmene til pc er enklere å forstå, og hver program finnes i minst 3 ulike versjoner. greit mann får ikke en mac til 4000kr, men de er ikke så mye dyrere, man får nye macbook til rundt 7500kr. skjønner ikke at dere skriker over at de er så dyre. mac maskiner er billigere i dag enn på 90 tallet. og mann får lett kjøpt pc til 12000kr som er utgått fra markede etter 3 mnd. Om man kjører Linux slipper man antivirus. Det ser også pent ut, lett å få hjelp til på nett og du kan tilpasse etter eget behov. Mye bedre enn både Mac og Win:)
revidert_utkast Skrevet 18. april 2011 #40 Skrevet 18. april 2011 Dette viser igjen hvordan pcbrukere tilslører virkeligheten Hvis du gidder - eller evner - å lese det jeg skriver, så står det "sammenliknet med en pc til 5000" Ikke 7000,- (som er pris på den pc-en du klarer å finne som matcher macen) Dessuten: å kjøpe sko til 1500 for de pengene du sparer, er jo enda mer jålete enn å kjøpe en Mac Derfor skrev jeg også FRA 5000 TIL 7000 For det er helt legitimt å sammenligne mac'en med en pc så nærme macprisen som mulig. Dette må du da vel være enig i? Det hele handler om hvor mye du får for pengene eller... kaster rett ut av vinduet. Du må jo ikke tro du har et godt poeng om du må ned på en pc til 5000kr for at macen skal være bedre. Det er tvert om vet du Og pc'r til 5000 kr banker også macen rimelig bra på de fleste områder, om vi skal finne pc'r i den prisklassen også. Mao ENDA flauere for eplefirma Nå er det heller ikke lenge til TimelineX 5830TG komme. Som er årets utgave av den serien og som er mer naturlig å sammenlikne de nye macene med. Å herregud som vi da snakker real grisebank i favør Acer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå