AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #1 Skrevet 10. april 2011 Jeg er 19 år gammel og har aldri studert før, men har planer om å søke meg til et universitet til høsten. Jeg har et førstegangsvitnemål fra vgs, men holder på å ta oppigjen to fag (forbedrer to karakterer). Leste et sted at du kan søke opptak både i førstegangsvitnemålkvoten med det "gamle" vitnemålet og i ordinær kvote med det nye med forbedringer? Stemmer dette?
Tears.of.the.Sun Skrevet 10. april 2011 #2 Skrevet 10. april 2011 Hmmm, jeg mener å ha hørt av studieveiledere at når du har tatt opp noen eksamener har du mistet muligheten med å søke etter førstegangsvitnemål for da gjelder ordinærkvoten.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #3 Skrevet 10. april 2011 Ser det står i Søkerhandboka 2011 at "Søkeren i kvoten for førstegangsvitnemål konkurrerer samtidig òg i ordinært opptak, der de kan få medregnet forbedringer og evt. tilleggspoeng." Hva mener de med det? Vil tillegspoeng si f.eks. realfagspoeng, for jeg trodde det også kom under førstegangsvitnemålet?
Porcelain Skrevet 10. april 2011 #4 Skrevet 10. april 2011 Når du er under 20/21 eller noe så behandles søknaden din i den kvoten som kommer best ut for deg. Dvs at du søker i begge kvoter på en måte.
Judge Judy Skrevet 11. april 2011 #5 Skrevet 11. april 2011 Ser det står i Søkerhandboka 2011 at "Søkeren i kvoten for førstegangsvitnemål konkurrerer samtidig òg i ordinært opptak, der de kan få medregnet forbedringer og evt. tilleggspoeng." Hva mener de med det? Vil tillegspoeng si f.eks. realfagspoeng, for jeg trodde det også kom under førstegangsvitnemålet? Tilleggspoeng er: -Alderspoeng -Kjønnspoeng -Opptaksprøver -Praksispoeng -Utdannings-, militær- og folkehøgskolepoeng Du vil få realfags- og språkpoeng regnet med i på førstegangsvitnemålet, men forbedringene kommer med på ordinærkvoten. http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/ De forskjellige kvotene kan være ganske forskjellig på samme studiet, da de er nødt til å ta inn en viss andel med førstegangsvitnemål. Derfor er ofte førstegangsvitnemålkvoten lavere enn ordinærkvoten (her har jo de fleste fått alderspoeng, for eksempel). Regn ut poengene dine, og sammenlign dem med studiet du vil inn på, så ser du hvordan du ligger an http://www.samordnaopptak.no/info/soekertall/poenggrenser/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå