Gå til innhold

Hvilke hagemøbler bør man kjøpe

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi tenkte å kjøpe hagemøbler til helga,

hva er da best? Tre, plast, behandlet tre, ubehandlet tre osv..

icon_biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Ikke plast hvertfall, det er helt grusomt og hører kun hjemme på campingplasser.

Jeg liker ubehandlet tre, det har mer karakter og selv om du må rengjøre det for jordslag etter noen år er det utrolig mye penere og glir letter inn i ett hagemiljø. Suppler med lekre puter og du får en koselig uteplass.

Jeg trenger vel ikke og legge til at skikkelige tremøbler også er adskillig mer solid enn plast.

Hvis du da ikke vil ha en hage som ser ut som Larkollen camping icon_biggrin.gif

God sommer!!

Milla

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette avhenger av hvor møblene skal plasseres. Synes forøvrig Milla ikke har så god greie på dette, da det faktisk finne en del stilige plastmøbler som mans kulle tro var alt annet enn plast.

Men har du tak over der du skal ha møblene kan du ha tre. HVis ikke bør du ha mulighet til å dekke til tremøblene hver kveld. Hvis ikke vil de bli slitt og gå i stykker fort. Tre tåler nemlig ikke masser av sol og regn kontinuerlig. Og det er kjedelig å betale mye for slike møbler dersom de ikke holder lenge. Hvis du ikke har tak anbefaler jeg plastmøbler. Det er mye fint å få her også, og du må jo ikke ha hvite møbler. Nå finnes jo også grå! Og med stilige puter kan dette bli minst like fint som tregrupper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale tre gruppe fra plantasjen. To stoler et bord og en tre-seter med høy rygg. Prisen var heller ikke så verst. 2990 for alt det og 5 puter. Putene koster jo egentlig 1500 så det er et kupp.

Jeg har akkurat kjøpt meg den og innviet den i går. Den er bare helt nydelig å sitte i.

Det eneste som er negativt er at du må olje møblene. Jeg har gjordt det to ganger og det tok ikke lang tid.

lykke til på handleturen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Synes forøvrig Milla ikke har så god greie på dette, da det faktisk finne en del stilige plastmøbler som mans kulle tro var alt annet enn plast.

Ja, imitert tre er jo lekkert icon_biggrin.gif

Men seriøst, du kan kjøpe tremøbler som er impregnert til å tåle regn ol.

Alt er bedre enn plast hvertfall.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja endelig kan vi tenke på utemøbler. Dette er et evig diskusjonstema, rundt i de tusen hjem. Jeg har både plast og tremøbler. Enig med Milla, tre er mye finere, iallefall når de er nye. Men jammen tar det ikke lang tid før de ser ut som om de har stått på Larkollen camping de også. Dessuten er tremøbler veldig tunge å flytte på. Vi innviet en terrasse nr to ifjor og kjøpte i den forbindelse nye møbler. Hadde tre fra før, og var ikke i tvil. Vi kjøpte blå plastmøbler. Stort spisebord, fire 5-posisjons stoler og noe "vanlige" stoler. Til dette kjøpte vi også stilige puter, parasoll og duk i duse farger. Knallfint.

Plastmøblene tar mindre plass ved lagring, og holder seg lenger, og trenger ikke være harry. Tremøbler er flotte å se på, tunge å dra på, krever endel vedlikehold, og blir nokså fort stygge.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plast er best hvis du vil ha det vedlikeholdsfritt. Masse pent å velge mellom! Uansett hva slags tre du velger krever det olje og stell.

Har selv noen pene plastmøbler som holder seg godt på 3. året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vi har begge deler - en tregruppe fra plantasjen som var trehvit (som vi beiset umiddelbart, så den er kirsebærfarget nå) og noen plaststoler til grillgjester. Alt til sitt bruk, mener jeg - plantasjen har lekre plastmøbler også.

Hvis dere vil ha noe varig, kjøp tre og behandle det selv slik dere ønsker. Beis, olje eller lakk.. Litt jobb, men verdt strevet. Plast er ok av to grunner - det ene er prisen, og det andre er at det er lett å stable/sette vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil bare gi et tips om hvilke hagemøbler man ikke bør kjøpe: Hagemøbler i tropisk hardtre. Disse treslagene kommer oftest fra regnskogområder, eller plantasjer anlagt på tidligere regnskogsområder.

Hvis man absolutt MÅ ha møbler i teak eller annet tropisk hardtre, bør du se etter om treverket er merket med FSC-merket. (Forest stewardship council). Merket garanterer at treet ikke er hentet fra regnskog eller plantasjer ryddet i regnskog, samt at produksjonen foregår under sosiale og miljømessige forsvarlige forhold. FSC er et slags Max Havelaar-merke for tropisk tømmer, med andre ord.

Det finnes mange sertifikater og merkeordninger for tropisk tre, men FSC er det eneste som tilfredsstiller Regnskogsfondets krav. Hvis du er interessert, kan du lese mer her:

http://www.rainforest.no/

Mvh

Fløyel1212[ Dette Innlegg er endret av: floyel den 2002-05-11 12:16 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha pusset, slipt, lakket, oljet, beiset og malt utegruppen, har vi nå tatt beslutningen:

Vi kjøper oss plastikkmøbler.

Milla kommer uansett ikke på besøk til oss, og jeg vet ikke verken hva eller hvor Larkollen er, så det går nok bra.

Gleder meg allerede!

Caset hadde selvsagt vært annerledes om jeg hadde en veranda under tak i en blokk jeg skulle møblere, men ute i hagen uten tak? Ikke tre til meg takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plast eller tre, hva er viktig, og hva slags behov har du?

Vi bor i blokk med en passe stor balkong. Vi har plastmøbler (bortsett fra to settebord i malt tre), og trives med det. De er lette, lett håndterlige når de skal legges under plast (vi har ikke tak), og enkle å stable for vinteren. Vi har ikke så kjempestor balkong, og det er enkelt å hente fram en ekstra stol om vi får besøk.Litt vasking om våren, puter i stolene, duk på bordet - og svisj vi har et sted vi trives.

Vi har også ryer på eikeplatene på "gulvet", blomster og pleier å ha god mat og drikke og hverandre. Om de møblene vi sitter i er tre eller plast, er ikke det viktigste liksom.

Hadde vi imidlertid hatt en stor hage, et sted å stable vekk, og plass nok til store, feite, tunge tremøbler, hadde vi nok endt på det. Det viktigste er at det er behagelig og anvendbart.

Personlige synes jeg det stiligste er slike gammeldagse, hvite hagemøbler. Men særlig behagelig er det jo ikke, så da skal jeg ha så stor hage at det er en egen plass under epletreet kun for det møblementet...

Klem fra Tusenfryd hoppe.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-05-11 23:29 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det litt av hvert. gamle fluktstoler og benk fulgte med huset ( holdt på å dette av stolen da det gikk opp for meg at vi hadde en benk det ville kostet kanskje 8-10.000 å kjøpe, men som trengte en halvtimes reparasjon, stua bort i kjelleren). gidder ikke å kjøpe noe som må vedlikeholdes, har ikke råd til noe som er dyrt, så vi kjører Larkollen-møter-50's-sommerhus med antikviteter og hvit plast av billigste slag i skjønn forening. det er egentlig stilen inne som ute, antikviteter/ikea - blandings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Umulig å gi deg et "riktig" svar, her må du selv prøve deg fram! Men i ugangspunktet vil du i de fleste butikker finne et godt utvalg av hagemøbler i:

-hardwood

-teak

-plast

Pris, plass og smak bør være avgjørende for hva du velger.

Teak er dyrere enn hardwood, og men krever mindre vedlikehold. Får ikke den svarte "looken" som hardwood lett kan få hvis man ikke er nøye med oljingen.

Og plast er ikke lenger plast, og ser slett ikke ut som Larkollen camping....

På Ballerud hagesenter på Stabekk har de lekre stoler fra Hartmann til 1200,- pr stk, og med råtøffe puter til 1000,-(!!) kr stykket skal jeg love deg at det ikke ser billig ut!!

Men for all del,- prøv alle stoler! Du merker veldig fort hva du liker å sitte i!

Hilsen Ally, som akkurat har vært igjennom samme runde, og som endte opp med hardwood...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Har nettopp kjøpt oss hus! Mannen, vovven og jeg. Gleder meg vilt til å kjøpe solide koselige tremøbler til terrassen!!

Men; hver sin smak....

Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg slenger meg på!

Vi bor i splitterny leilighet. Moderne stil krever også moderne møbler til balkongen.

Det aller lekreste (men akk så dyrt) fikk vi på Skeidar. Det er aluminium i stol og bordben. Bordplate er i granitt, og stolseteogrygg/bordkant er plast som likner flettet "kurvstol". (ehh.. litt vanskelig å forklare!) Lekkert og ikke så tungt. MEGET godt å sitte på. Men det er ikke regulerbar rygg. Da finnes det en solstol i samme serie.

Dette kan stå ute i all slags vær. Kun vaske/spyle av pollen og støv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...