Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på bilferie i Europa i sommer, jeg har begynt å glede meg sinnsykt, og skjønner at planleggingen er halve morroa :briller:

Vi tar Color Fantacy til Kiel fra Oslo. Vi skal ende opp i Lorgues (Provence)og vi skal kose oss ved Middelhavet hver dag når vi er fremme. Vi har vært i Provence og ved Rivieraen før, så der trenger jeg ikke så mange tips.

Veien nedover derimot, der trenger vi hjelp! :reise: Det er uendelig mange muligheter og jeg vet ikke hva vi skal velge :) Vi er en familie på 2 voksne, 2 barn på 2 og 5 år. De er ganske glade i å kjøre bil, men vi kommer ikke til å ta kjempe-omveier, så vi skall altså ikke kjøre på kryss og tvers. Der blir mer nedover med avstikkere. Vi kommer til å vente noen år med Disneyland, og vi kommer ikke til å stoppe i noen storbyer eller reise til Venezia.

Vi tenker å bruke 3-4 overnattinger på veien ned. Jeg ønsker meg å se litt andre ting enn det vi får se når vi kommer frem på denne veien. Vi sover på hotell, motell eller hjemme hos folk, bare det er rent og pent. Men vi leter altså ikke etter camping plasser. Økonomisk har vi ikke så strenge krav, men vi leter alltid etter noe som gir god verdi for pengene, det kommer uansett til å bli brukt mye nok ved Rivieraen.

Er det noen som har vært på en dorf-fest? eller vet noe om det?

er det noen fine steder å stoppe i Sør-Tyskland, som ikke ligger altfor langt unna motorveien? (mindre enn en-halvannen times tid).

Er det finest å kjøre om Østerrike/Italia, for variasjonens skyld?

Hvilket fjellpass er i så fall det beste? Og hvor anbefaler dere å stoppe her.

Er Gardasjøen verdt et besøk?

Den lille snarturen som evt blir tatt innom Italia, hvor er det verdt å stoppe? Jeg har aldri vært i Italia, men elsker Italiensk mat.

Er det noen som har vært på bilferie i Europa og som har generelle tips?

Hjem igjen tar vi raskeste veien med ett stopp underveis og en overnatting i Kiel, før vi tar båten hjem om morningen.

Kom gjerne med generelle tips, svar gjerne på mine konkrete spørsmål, eller gi også gjerne helt alternative erfaringer fra helt andre reiseruter, jeg ser for meg at dette ikke blir den første turen vår :) Jeg er altså åpen for komplett tråd-kupping :duskedame:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Tyskland og Østerrike finner du mange Guesthouse (aner ikke hvordan det staves på tysk!) - dvs form for Bed & Breakfast hjemme hos folk. Koselig, rent og relativt rimelig. Se etter skilt langs veien. For å finne de må dere av autobahn..........

Jeg ville absolutt anbefalt en avstikker gjennom Mosel-dalen i Tyskland. Utrolig vakkert!

Hvis dere tenker å bruke 3-4 dager nedover og dere har to små barn å ta hensyn til, så ville jeg droppet Italia. Det virkelige Italia synes jeg man finner lengre sør (fra Toscana og sørover) og det rekker dere neppe med den tidsplanen. Ta en egen ferie dit i stedet!

Jeg synes Østerrike og alpene er flott, men har ikke vært over annet enn Grossglockner av passene. Det var spetakulært, men muligens litt for langt øst for dere? Østerrike er generelt et vakkert land med utrolig gjestfrie mennesker.

Vanskelig å planlegge å komme borti en dorf-fest, men med litt flaks kan det jo hende at dere kan komme over noe! Jeg har vært med på det en gang og det var en morsom opplevelse, men blir kanskje litt sent for barna?

Et stykke utenfor München ligger slottet Neuschwanstein - det som inspirerte Disney til å lage slottet du ser i starten av alle Disney-tegnefilmer (+ i Disney-land). Skal være spetakulært og verdt et besøk!

Generelt vil jeg anbefale at dere med jevne mellomrom kommer dere av motorveiene og kjører landeveien innom ulike landsbyer. Det går tregere, men gjør kjøreturen så mye, mye koseligere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...