Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte solkrem SPF 30 i fjor sommer (fra Decleor, egnet til ansikt). Brukte den et par ganger, og siden har den ligget i en skuff. Har den da ikke like høy SPF i år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den vil ikke ha like høy faktor. Solkrem bør byttes hvert år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker solkremen fra i fjor sommer. Skjønner ikke hvorfor det skulle være noe problem? Har ikke blitt solbrent av å ligge i bikini ute på verandaen, så jeg tror den funker fint.

Har jo lest artikkler hvor de sier man må bytte ut solkremen hvert år, men det er vel bare for å tjene penger ikke sant. Sånn at vi skal kaste den gammle og kjøpe ny.

Skrevet

Vi har jo ingen garanti for at den vi kjøper er helt ny, og ikke har stått flere år på lageret i butikken. Jeg bruker min så lenge jeg kjenner at den virker som den skal.

Skrevet

Legen min sier at det med at man skal kaste fjorårets bare er tull, og noe produsentene har funnet på for å tjene mer.. Hun så faktoren kan reduseres litt etter ett år, men det er ikke snakk om mye.

Skrevet

Leste en artikkel om dette i fjor, de hadde testet solkremer fra året før, og så lenge de var oppbevart i i romtemperatur kunne de ikke se store forskjeller i virkningen til solkremen.

Mener å huske at de anbefalte å heller smøre seg litt oftere enn vanlig hvis man brukte en gammel solkrem.

Husker da ikke hvor jeg leste dette?! Om det var kvinneguiden, klikk, i foreldre og barn, kamille eller en avis kanskje?? :klo:

• Liker 1
Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg gidder ikke å kaste en solkrem som er halvfull heller. Tror ikke det har noe å si om den er fra i fjor sommer ;) Som har blitt sagt her, så er jo det noe produsentene sier sånn at de skal tjene mer penger så klart. Det sier seg jo litt selv. Så nei jeg tror ikke det noe farlig å bruke en solkrem fra i fjor :)

Skrevet

Den trenger ikke byttes ut hvert år, det er bare noe de som selger dette skal tjene penger på.

Hvis vi skulle kastet halvfulle flasker siden sommeren er så kort i Norge; Hvorfor lager de ikke mindre størelser på flaskene og halverer prisen???

• Liker 2
Skrevet

Om solkrem

"Kan vi fortsatt bruke den fra i fjor og som allerede står i skapet? Vi prøver å finne en utløpsdato, men må som oftest lete forgjeves. Det har seg nemlig slik at om produktet kan holde seg i mer enn 2 ½ år, er produsenten ikke forpliktet til å anføre en holdbarhetsdato.

Kan vi så bruke den solkremen vi kjøpte i fjor? Ikke nødvendigvis. Se og lukt på den. Lukter den dårlig, eller skiller den seg, så er den enten fordi den er fylt med bakterier eller ødelagt på annen måte. Den bør derfor kastes. Årsaken til at produktet ikke holder de 2½ årene kan være fordi produktet har oppholdt seg for mye i solen. Solkremer og andre kremer har ikke godt av å ligge og bli oppvarmet i solen. De holder seg best i skygge og kulde. Optimalt bør de oppbevares i kjøleskapet når den ikke brukes.".

Skrevet (endret)

Lukt på den og klem ut litt for å se om den skiller seg. Gjør den ikke det og lukter som vanlig, er den sikkert helt fin. Ellers bør den byttes. Husk at når en beholder er åpnet, kan den ha gode levekår for bakterer, så en solkrem fra i fjor er en mulig bakteriebombe. Oppbevarer man solkrem og annen kosmetikk kaldt, holder det seg lenger.

Edit: sett sånt! Jeg kan visst like mye om solkrem som nettdoktor.no!

Endret av chikako
Gjest tantenipsy
Skrevet

Tenker at det er en grunn til at solkrem alltid er på halv pris fra apotek o.l på denne tiden av året. Det er nok fjorårets modeller som selges ut. Tror ikke apoteket hadde tort å selge solkrem som ikke funker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...