Gå til innhold

Sparing til barna?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan finner jeg ut hvor det lønner seg å spare penger til barna?!

Bank, post...?! Fond er vel litt for usikkert til at jeg tør satse på det... :roll:

Til dere som sparer, hvor sparer dere?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Posten har et opplegg for sparing av barnetrygden, som vi har benyttet oss av helt siden hun ble født! I tilegg har jeg satt inn et større beløp på høyrentekonto, et større beløp i fond og lar et mindre beløp overføres hver måned til et annet fond. Da blir riskikoen fordelt, dessuten bør jo fondssparing være langsiktig.

Skrevet

Hvilket fond?! For å være helt ærlig kan jeg ikke mye om dette - hvis noe... ;):roll:

Skrevet

Puh, dette er ikke bare enkelt, kan du tro. Det er nemlig en rekke lover og regler man må forholde seg til når det gjelder sparing til mindreårige.

Når du skal spare til barna må du først avgjøre om du skal spare i barnets eller ditt navn. Hvis kontoen opprettes i barnets navn er det dere som foreldre som disponerer kontoen. Dere skal stå som disponenter sammen (såfremst dere ikke gir banken skriftlig melding om noe annet). Barnet får disposisjonsrett over pengene når h*n fyller 18. Kontoer i barnets navn regnes som en fullbyrdet gave, dvs. at du ikke kan ombestemme deg og heller bruke pengene selv :wink:

Hvis kontoen står i ditt navn regnes den som en ufullbyrdet gave. Hvis du da ønsker at gaveønsket skal ha rettsvern etter din bortgang må du ta kontoen inn i ditt testament (særlig viktig dersom feks besteforeldre sparer til barnebarna i sitt eget navn).

Hvorfor spare i barnets navn?

Dersom dere som foreldre skulle gå fra hverandre (nå vet ikke jeg om dere er sammen, men jeg skriver i forhold til at dere er det) eller at en eller begge går bort inngår ikke pengene i boet dersom de står i barnets navn. Videre er det sånn at dersom en mindreårig har penger, bankinnskudd, fondsandeler eller lignende som samlet overstiger 75.000 kr skal pengene i utgangspunktet forvaltes av overformynderiet (men det finnes visstnok måter å unngå dette på, man kan merke pengene - snakk i tilfelle med banken).

Hvorfor spare i foreldrenes navn?

Dette er lurt særlig ved sparing i fond. Dersom en mindreårig selger for eksempel andeler i aksjefond, må h*n betales 28 % skatt av hele gevinsten. Dersom dere sparer i deres navn og dere overfører pengene til barnet blir det ingen skatt på gevinsten. Om barnet selger andelene (tar ut gevinsten) på et senere tidspunkt skatter h*n bare fra tida fra overdragelse til salg.

Arv og gaver er vanligvis arveavgiftspliktig. Barn kan imidlertid få inntil 250.000 kr fra hver av foreldrene uten å måtte punge ut denne avgifta. Verdt å merke seg. Og til slutt, dersom mindreårige har nettoformue vil dette kunne føre til reduksjon av stipend og lån i Lånekassa. For tida tror jeg dette beløpet er 180.000 kr.

Selv har vi valgt å ha sparekonto i dattera vår sitt navn. Men fondssparinga står i mitt navn. Vi planlegger å spare i minst 18 år, derfor er vi ikke spesielt redd for tap. Vi har fast spareavtale, vi overfører 300 kr hver måned fra min lønnskonto til hennes fondskonto (som da står på meg). Grunnen til at vi ikke overfører fra hennes egen konto (som jo får barnetrygda hver måned) er at dette rett og slett ikke er lov. Foreldre har ikke lov til å ta penger fra barns konto og sette på fondskonto. I det ligger det at man ikke skal risikere noe med barns penger. Ergo må man ta fra egen konto. Men det er ikke noe problem å overføre penger fra barnets konto til egen lønnskonto, det er overførselen fra barnets konto direkte til fondet som ikke er lov.

Jeg anbefaler absolutt fond dersom dere skal la pengene stå lenge. Og det lønner seg å spare fast, for da kjøper man både når kursene er lave og når de er høye, noe som minker risikoen for tap. For når kursene er lave får man mer for pengene. Du spør hvilke fond. Ta en prat med banken din, de har sikkert anbefalinger å komme med. Selv sparer vi i Odin Norden. Og så langt har det gått veldig bra :D

Lykke til med valget!

Skrevet

Mine unger har helt vanlig bankkontoer, som jeg setter inn kroner på hver mnd. Funker helt fint. Enkelt er det også.

Ikke særlig rentegivende for tiden, men jeg vet iallefall at pengene ikke blir borte. En trygghet som passer meg bra.

Gjest Anonymous
Skrevet

syens man bør spare i eget navn og så gi det til barna senere..

da har man f.eks pengene tilgjengelig om man skulle trenge dem i familieøkonomien (om noe uforutsett skulle skje)

og barna "forventer" ikke å få disponere disse pengene selv..

det er ikke alle som er modne for å disponere større summer selv i en alder av 18 år.. og det vet man ikke når barnet er 9.. så det kan være en fordel på mange måter å holde pengene på foreldrenes hånd intil man mener det er et egnet tidspunkt for barna å få pengene..

(f.eks ved studielåns nedbetaling, leilighetskjøp osv)

Skrevet

Posten har en konto som heter barnas trygghetskonto. Der er det litt høyere rente enn en høyrente konto tror jeg. Du har seks uttak i året og barnetrygden kommer inn på denne kontoen. Kontoen står i ditt navn, men alle barnas navn står i tillegg fordi denne kontoen forsikrer barna dine samtidig uansett hvor mye du har inne på kontoen. Kontakt posten evt. hjemmesidene deres for nærmere informasjon: www.postbanken.no

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har venner som sliter økonomisk, høye studielån, høyt boliglån, altfor trang leilighet, etc. De sparer ganske mye hver mnd til barna sine (fond eller bank, er ikke helt sikker). Jeg syns ærlig talt det er ganske dumt. Når barna deres blir store og trenger hjelp, er jeg ganske sikker på at vennene mine er i en mye bedre situasjon, finanmessig.

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke heller lar disse pengene gå til bolig (nedbetale lån= sparing) slik at de kommer økonomisk på fote og forhåpentligvis har anledning til å hjelpe barna sine senere...?!

Skrevet

hei :)

Vi sparer på høyrentekonto til gutten vår!

Sparer ca 1000 kr i mnd,og når han skal begynne å studere håper jeg han slipper å ta opp så mye studielån....evt bruke pengene til egen bolig!!!!

-Charmina :P

Skrevet
Jeg har venner som sliter økonomisk, høye studielån, høyt boliglån, altfor trang leilighet, etc. De sparer ganske mye hver mnd til barna sine (fond eller bank, er ikke helt sikker). Jeg syns ærlig talt det er ganske dumt.  Når barna deres blir store og trenger hjelp, er jeg ganske sikker på at vennene mine er i en mye bedre situasjon, finanmessig.

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke heller lar disse pengene gå til bolig (nedbetale lån= sparing) slik at de kommer økonomisk på fote og forhåpentligvis har anledning til å hjelpe barna sine senere...?!

Enig med deg! Det viktige er ikke at det står barnas navn på kontoen/fondet. Dersom foreldrene bruker alle de middlene de har på en mest mulig fornuftig måte, slik at de opparbeider seg en god økonomi, vil de ha bra muligheter til å hjelpe barna økonomisk når det blir aktuelt. Jeg har sett mange av mine venner "sløse bort" penger de har fått av foreldre/besteforeldre på ting de ikke var tenkt til.

Skrevet

Enig med Embla S.

Kjenner også en del 18-åringer som ikke var så flinke til å disponere summen som da ventet på dem...

Selv har aldri mine foreldre spart til meg. Har imidlertid fått noen pengegaver. Jeg synes det viktigste er å lære barna at de skal spare. hvorfor spare nårt man allikevel får enorme summer av foreldrene en vakker dag??

Gjest Brunhilde
Skrevet

Jeg har ikke så mye ekstra hver måned,men en 100lapp til fond blir det. Håper det dekker førerkort for heksebarnet når den tiden kommer!

Skrevet

Da jeg ble 18 år trodde jeg at jeg kunne disponere sparekontoen min fritt, men der tok jeg grudig feil. Jeg stod visst oppført som eier og bruker av kontoen, men pengene der var kun til disposisjon for mine foreldre. Dette visste de ikke om selv engang. De måtte begge komme ned til banken og skrive under på at jeg kunne få ta ut pengene som var der og for at sperren skulle bli fjernet. De i banken sa at dette var ganske uvanlig fordi sperren pleier å bli fjernet automatisk når man fyller 18. Så det er tydeligvis mulig å holde på denne sperren etter at barnet er 18, hvis man mener at det er hensiktsmessig. Jeg var over 20 år da jeg skulle ha ut pengene for å kjøpe meg ny bil. Litt flaut å måtte ringe mamma og pappa. Mamma kom med en gang, mens pappa fikk lov til å sende en faks med bekreftelse og kopi av legitimasjon siden han var i utlandet. :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...