Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte min digitale speilrefleks Nikon D70 i 2005, og etter å ha gjort sin innsats og mere til, er det på tide å investere i noe nytt, tror jeg. Har vært fornøyd med D70-en, men merker jo at den begynner å bli noen år gammel nå og har vært med på noen titusener av bilder.

Men hva slags kamera skal jeg erstatte det med? Ønsker meg et som også kan ta opp filmsnutter, ellers har jeg ikke så mange preferanser annet enn at det bør være kompatibelt med det utstyret jeg har nå (Sigma 18-200-objektiv, sb600-blitz). Er veldig glad i Nikon, men ikke helt fastlåst i at det må være det merket.

Noen av dere som har gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Skal du f.eks. ha Canon, så trur jeg at objektivet ditt ikke passer til det. Jeg byttet fra Canon til Nikon, og ingen av mine Sigma fungerte på Nikon, tror det var pga. noe autofokus-greie. Men det funker kanskje "andre veien", fra Nikon til Canon?

Skrevet

Da har du kanskje et kamera der autofokusen sitter i linsa og ikke i kameraet? Da vet jeg i hvert fall at de ikke er kompatible. På D70-en har jeg autofokus i selve kameraet, mener jeg. Men takk for råd!

Skrevet

Dersom du MÅ bytte; Kjøp et nytt nikon du, så kan objekter og blits brukes videre.

Selv bytta jeg fra D70 til Canon 40d (som er et dyrere, semiproff kamera) og oppdaga at jeg ikke fikk bedre bilder. Rett og slett fordi fotografen, lys, utsnitt osv avgjør om bilder blir bra - ikke antall megapixler eller tekniske "vidunderkamera"

Skrevet

Skal du f.eks. ha Canon, så trur jeg at objektivet ditt ikke passer til det. Jeg byttet fra Canon til Nikon, og ingen av mine Sigma fungerte på Nikon, tror det var pga. noe autofokus-greie. Men det funker kanskje "andre veien", fra Nikon til Canon?

Nei, det går ikke. Kanskje med en overgang, men det er selve fatningen som ikke passer fysisk.

D7000 ville vært mitt førstevalg hvis jeg skulle fortsatt med Nikon.

Skrevet

Jeg har ikke fulgt spesielt mye med på dSLR i det siste, men det er to generelle ting jeg vil anbefale. Finn et kamera med autofouksmotor i huset, da kan du bruke en del objektiver som ikke har motor i selve objektivet. Nikkor 50mm f/1,8 er et eksempel, billig, sylskarp men uten AF-motor. Mange av de litt rimeligere husene idag mener jeg å huske har fjernet AF-motoren i huset, sjekk det!

Ellers så må du holde deg til Nikon for at utstyret skal passe. Det finnes adapterringer for objektivet, men det beste er å holde seg til Nikon. Videre må jeg si meg enig med de andre, det er ikke alltid nødvendig med nyere og dyrere kamera. Jeg har selv en D50, som har samme bildebrikke som ditt D70. Kvaliteten er veldig bra så lenge man holder seg på lave ISO-verdier. Med mindre jeg faktisk hadde hatt sterkt behov for bedre støyegenskaper og større oppløsning så ville jeg faktisk beholdt huset, og kjøpt litt lyssterk kvalitetsoptikk istedenfor.

Skrevet

D7000 skal være meget bra, hvis du ønsker Nikon

Skrevet

En annen grunn til å fortsette med Nikon er at du er vant til oppsettet (knapper, menyer osv.) så du slipper å sette deg inn i et helt nytt system, selv om det blir noen forandringer. Jeg vil også tro at D7000 er et bra valg for deg. De lavere modellene vil kanskje bli litt ubehagelig små å holde i i forhold til D70.

Skrevet

Jeg har gått fra et Nikon D70s til et Canon Eos 7D (objektivene går ikke om hverandre nei), og er veldig fornøyd.

Liker Canon godt, menyene er slett ikke så ulike Nikon som man skulle tro og det er gode valgmuligheter, enkelt tilgjengelige innstillinger osv på Canonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...