Steinar40 Skrevet 10. april 2011 #1 Del Skrevet 10. april 2011 Man har alltid hørt påstanden om at kvinner er så omsorgsfulle. Men finnes det egentlig noen grunn til å tro på at denne omtanken strekker seg lenger enn til egne barn? Hva med partneren - har virkelig kvinner noen større omtanke for sin partner enn vice versa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni Skrevet 10. april 2011 #2 Del Skrevet 10. april 2011 Jeg tror svaret avhenger først og fremst av den operasjonelle definisjonen, fordi menn og kvinner viser omsorg på forskjellige måter. At kvinner tenker mer i form av følelser og relasjoner enn menn, det er underbygget med forskning, men dèt forteller egentlig ingenting om omsorg spesifikt. Men her har du link til en artikkel om forskning på temaet: http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/961/5.html "Mens andre studier viser at kvinner gir mer uformell omsorg enn menn, tyder levekårsundersøkelsen på at kjønnsforskjellen er beskjeden: Andel omsorgsytere er like høy blant menn som blant kvinner. Det er imidlertid klare aldersvariasjoner: Middelaldrende kvinner gir mer omsorg til andre husholdninger enn middelaldrende menn gjør, mens forholdet er omvendt blant unge. Kvinner yter mer omsorg enn menn til egne foreldre, mens menn yter mer hjelp enn kvinner til andre persongrupper." Her er en annen forskningsartikkel på emnet: http://www.sykepleien.no/ikbViewer/page/sykepleien/forskning/forskningsartikler/vis?p_document_id=118332 "Menn har en mer positiv opplevelse av omsorgssituasjonen enn kvinner. Menn administrerer, mens kvinner utfører omsorgsoppgavene. Menn er mer fornøyd med det offentlige tjenestetilbudet og samarbeidet i familien enn hva kvinner er. Konklusjon: Kvinner og menns ulike opplevelse av omsorgssituasjonen tilsier at helsepersonell bør tilnærme seg forskjellig når hjelp fra pleie- og omsorgstjenesten planlegges og utføres." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 10. april 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 10. april 2011 Jeg tror svaret avhenger først og fremst av den operasjonelle definisjonen, fordi menn og kvinner viser omsorg på forskjellige måter. At kvinner tenker mer i form av følelser og relasjoner enn menn, det er underbygget med forskning, men dèt forteller egentlig ingenting om omsorg spesifikt. Hvordan mener du at menn viser omsorg da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady in blue Skrevet 10. april 2011 #4 Del Skrevet 10. april 2011 Det er jo selvsagt individuelt, men jeg tror at i mange tilfeller så viser menn omsorg ved å gjøre praktiske ting for kvinnen. Som å skifte dekk, lage mat, fikse ting i huset osv. Veldig generaliserende selvsagt. Jeg tror faktisk omsorg er selve grunnsteinen i et forhold. Er man ikke omsorgsfulle overfor hverandre så blir det tøft i lengda. Med en helt genuin omsorg for hverandre så kommer man seg gjennom mange vonde situasjoner som ellers vil være nærmest uoverkommelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #5 Del Skrevet 10. april 2011 Hva mener du selv da, Steinar? Og hva er grunnen til at du mener det du mener om temaet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsTux Skrevet 10. april 2011 #6 Del Skrevet 10. april 2011 For meg ville et forhold hvor ikke begge parter viser omsorg/omtanke for hverandre, være uinteressant. En mann som har opplevd en omsorgsfull kvinne, vil selvfølgelig ha grunn til å tro at kvinner kan være omsorgsfulle. En som ikke har det, har kanskje hatt uflaks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 10. april 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 10. april 2011 (endret) Hva mener du selv da, Steinar? Og hva er grunnen til at du mener det du mener om temaet? Tja, jeg forstår selvfølgelig at alle par er ulike. Mer eller mindre. Men jeg har litt inntrykket av at kvinner fort kan prioritere egne barn, seg selv, og sin nærmeste slekt litt for mye. Og da blir det fort feil. F.eks i forhold til partneren og hans nærmeste slekt. Men misforstå meg rett, jeg mener absolutt IKKE at barna ikke skal prioriteres. Derimot bør f.eks ikke hennes foreldre ha like høy prioritet alltid. Endret 10. april 2011 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady in blue Skrevet 10. april 2011 #8 Del Skrevet 10. april 2011 Tja, jeg forstår selvfølgelig at alle par er ulike. Mer eller mindre. Men jeg har litt inntrykket av at kvinner fort kan prioritere egne barn, seg selv, og sin nærmeste slekt litt for mye. Og da blir det fort feil. F.eks i forhold til partneren og hans nærmeste slekt. Men misforstå meg rett, jeg mener absolutt IKKE at barna ikke skal prioriteres. Derimot bør f.eks ikke hennes foreldre ha like høy prioritet alltid. Jeg er enig med deg i det du sier om at barn og partner bør/må komme først, men jeg tror det gjelder like mye for menn som er mammadalter og lar mamma fortelle svigerdatteren hvordan hun skal ha det hjemme hos seg selv. Til syvende og sist handler det ikke om kjønn, men om personligheter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå