Gå til innhold

VÆR SÅ SNILL OG HJELP MEG, HVA FEILER KATTEN MIN? :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle sammen. Jeg har en voksen hannkatt, nærmere to år gammel - en vanligvis sprek og fin gutt. Han er delvis ute og innekatt, og pleier å gå litt inn og ut som han selv ønsker, men sover stort sett inne om nettene. Han har aldri vært ute lenger enn toppen 12 timer av gangen, men nå nylig forsvant han plutselig og var borte i 4 netter, noe som overhodet ikke er likt han.

Han vendte heldigvis hjem igjen nå for noen få timer siden, da fant jeg han liggende sammenkrøket inntil terassedøra. Vanligvis når jeg åpner døren for han kommer han spurtende inn som et lyn og setter kursen rett mot matskåla, lykkelig over å være hjemme - men ikke denne gangen.. Han bare lå der, så slapp og tynn som jeg aldri har sett han før. Han forsøkte å reise seg opp for å gå inn, men var rett og slett ikke i stand til det.

Jeg løftet han opp, bar han inn, og oppdaget da raskt at det rant avføring ut av baken hans. Han mjauet da åpenbart av smerte, det var ikke til å ta feil av. Jeg la han fra meg på et håndkle, og hentet mat og rent vann til han. Han fikk spist litt, men det var ikke store greiene. Drakk gjorde han derimot nærmest med livet som innsats. Og nå ligger han bare her, helt slapp, tydelig utslitt og i meget dårlig form. Hva kan dette være? Jeg blir så bekymret for han :-(

Endret av Vic Mascara
Videoannonse
Annonse
Gjest trinem0r
Skrevet

du er nødt til å ta han til dyrelegen. vet ikke hva det er men kan godt være han trenger noe medisiner eller noe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tar kontakt med dyrlegen i morgen.

• Liker 1
Skrevet

Han klarer ikke å gå? Ring dyrlegevakta NÅ, ikke vent til i morgen.

• Liker 8
Skrevet

Kanskje han har blitt påkjørt eller noe. Men det høres ikke bra ut og du burde komme deg til dyrelegen så fort som mulig!

• Liker 6
Skrevet

Er han kastrert? Hvis ikke har han sikkert vært på vift. Vi har hatt både hunnkatter og hannkatter som har stukket av og kommet hjem betraktelig tynnere enn før. Da har de vært veldig tørste og sultne.

Hvis katten din får i seg nye drikke vil han nok etter hvert bli i form til å spise.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg tenker påkjørsel. Dyrlege NUH.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du bør dr til dyrlegen, ja! Lukter han ille? Noe lignende skjedde med katten min, bare at hu stinka helt sykt ille (og ikke pga avføring, men ånden) og klarte ikke bevege seg. Det viste seg at hu hadde akutt nyresvikt.

Gjest Applestore
Skrevet

Om katten min hadde vært så dårlig som du beskriver, hadde jeg IKKE tatt meg tid til å skrive et langt innlegg på KG, ring til dyrlegen NÅ!!!

Men, om han er i bedre form enn beskrevet, så kan det jo hende han bare er sliten etter å ha kost seg litt? Katten vår var ofte lenge borte på våren, men han var aldri så dårlig som beskrevet i første innlegget.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han bare lå der, så slapp og tynn som jeg aldri har sett han før. Han forsøkte å reise seg opp for å gå inn, men var rett og slett ikke i stand til det.

Jeg løftet han opp, bar han inn, og oppdaget da raskt at det rant avføring ut av baken hans. Han mjauet da åpenbart av smerte, det var ikke til å ta feil av.

Kan han ha bli bitt av en huggorm?

Dette minner veldig om en hunds reaksjon da hun ble bitt.

Ellers er jeg enig med de andre: Ring dyrlegen!

(Og god bedring til pusen din :) )

Skrevet

Ring dyrlegen og hør hva de mener ihvertfall.. det gjorde jeg da min ene var syk her for en stund siden.. de kan da vurdere om du skal komme med engang eller om det er noe du kan gjøre selv og reise dit i morgen.

men ville absolutt ha ringt og forhørt meg ja..

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kontaktet dyrlegen på sekundet...

Bedre om du gjør det og det ikke er noe alvorlig enn at du ikke gjør det og så viser det seg etterpå at du burde ha kontaktet dyrlegen.

Bedre føre var enn etter snar heter det vel?

Uansett håper jeg alt går bra med pusen...

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som påkjørsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ringe dyrlegen med en gang. Pass på at han får i seg vann i mens, hold han våken og kos med han.

Gjest Lille-pus
Skrevet

4 dager.... rennende bak.... vansker med å bevege seg... smerter....

Stor sannsynlighet for påkjørsel ja :(

Ring dyrlegevakta (som flere har sagt), og start bilen.

Jeg er redd dette kan være alvorlig, og ville ikke ventet med å få ham til vetrinær.

Sørg for at vet'en tar røntgenbilder av ham.

• Liker 1
Skrevet

Ring dyrlegen, stor mulighet for at han har blitt påkjørt stakkars.. :tristbla:

• Liker 1
Skrevet

Hva pokker gjør du på KG? Her må til veterinær snarest mulig.

• Liker 5
Skrevet

Noen mennesker skal ikke ha dyr, istedet for og tro at vi på KG er veterinærer , så kunne du heller brukt den tiden og energien som du gjorde da du skrev innlegget på og heller komme deg til en. Stakkars pusekatt :tristbla:

• Liker 3
Skrevet

Nå kan det jo hende TS har dratt til dyrlegen for lenge siden. Håper det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som alle andre sier, kontakt veterinæren. Det er ikke tegn på at han kommer trett hjem fra en slosskamp, men kan være indre skader iflg det du skriver. Hvis et dyr har smerter, bør man enten avlive dyret eller oppsøke veterinær hvis denne er i nærheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...