Gå til innhold

Motivasjon til å lese

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Vanessa

Jeg studerer engelsk på grunnfagsnivå, og trives med det. Men det er et tungt fag med mye lesing, og nå er jeg sliten. Merker at det frister langt mer å sette meg foran PCen eller legge meg for å sove, enn å lese så mye som jeg burde. Min beste motivasjon er jo at jeg vet hva jeg vil bli og gleder meg til å bli det, men det er fem år til jeg er ferdig utdannet, og nå trenger jeg øyeblikkelig motivasjon her. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Vanessa!

Da jeg studerte var mitt beste triks å lage en leseplan. Det gjorde jeg omtrent slik:

1. Få oversikt over alt du skal lese, omtrent hvor mange sider o.s.v.

2. Hvor lang tid har du på deg til å lese dette?

3. Del antall sider på antall dager.

4. Sett så opp en plan for hver dag eller uke med hvor mye du må lese, og gjerne også hva du skal lese hver dag.

Det er litt arbeid med en slik plan, men fordelen er at du for det første får oversikt, og ikke minst: Når du er ferdig med det du har på planen for dagen, kan du ta deg fri med god samvittighet og gjøre noe du har lyst til, for så å få overskudd og motivasjon for å lese videre neste dag.

Å jobbe på denne måten fungerte i alle fall veldig bra for meg. Jeg laget en plan ved semesterstart og senere én mer spesifikt innrettet mot hva jeg trengte å repetere når eksamen nærmet seg. (En sånn "eksamensplan" er kanskje mest aktuelt for deg akkurat nå?)

Håper dette var til litt hjelp! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanessa

Takk for svar! :)

Det høres lurt ut med leseplan, det skal jeg prøve neste semester. Akkurat nå tror jeg ikke det er så mye annet å gjøre enn å bare lese for ville livet, men det skal nok gå bra likevel. Jeg må bare minne meg selv på at det er ingen som noengang har sovet seg til en god utdannelse... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er vanskelig å konsentrere seg om å lese, iallfall hjemme!

Derfor pleier jeg å heller ta turen til skolen, der jeg plasserer meg selv på et ganske kjedelig leserom, der jeg ikke mister konsentrasjonen av f.eks. K.guiden, sove, spise mat osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et hefte som er veldig bra å lese litt i.

Det heter "Studiestart", og inneholder gode tips til studieteknikk og leseteknikk, og det er også satt opp leseplaner som du kan kopiere og bruke. Både dagsplaner, ukeplaner og månedsplaner.

Jeg kjøpte mitt på Studia her i Bergen. Regner med de fleste bokhandler som selger fagbøker har dette heftet!

Anbefales på det sterkeste! Jeg har brukt det, og funker kjempebra, særlig rundt eksamen!!

Lykke til..

*hilsen meg som burde skrevet på semesteroppgaven nå :roll: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...