ferdig Skrevet 9. april 2011 #1 Skrevet 9. april 2011 Mit lille barn skal nå konfirmeres, alt for tidlig spør du meg men.. Så her sitter jeg da, å lurer på så mye egentlig. Må jeg holde tale? Hvor lenge pleier middagen og vare ca? Hvor mye pleier en konfirmasjon og koste ca med ca 30 gjester? Hva er det vanlig at jeg som forelder gir i gave? andre tips tas i mot med stooooor takk.
Heart7086 Skrevet 9. april 2011 #2 Skrevet 9. april 2011 Det spørs jo hvor formelt du/h?n har lyst å ha det? Det vi gjorde var å holde selskapet hjemme, ingen faste sitteplasser, ingen taler, osv. Vi ordna til stort koldtbord og gode kaker. Og pynta bordene med fine duker og en liten, men enkel blomsteroppsats som gikk i stil med resten. Alt i alt kom det vel på ca 5000,-. Da med dress til konfirmanten, mat, blomster, osv(vi var en plass mellom 15-20 stk. Det samme gjorde vi til min egen konfirmasjon for ca 9 år siden. Da var vi vel på det meste ca 30 stk, holdt det hjemme(bare stuen vår i det huset var på nesten 50m2 så det var enkelt å få sitteplasser til alle:). Det passer ihvertfall vår familie veldig, istedefor det formelle og "strenge". Dette kom også på ca 5000,- med alt! Jeg fikk 1000/1500,- av mine foreldre. Vi ga selv til "vår konfirmant en telefon og mulighet for å ta jaktprøven senere(vi betaler for den, ca 1500,-) Tror ikke det er noen fasit på hvor mye en skal gi. Vi syntes ikke at vi ville gi så altfor mye, og helst ikke rene penger, da det Kan bli enkelt å bruke det til godteri, ting og tang, osv. Ikke vil vi gi ungene den følelsen av at konfirmasjon er bare til for å få penger og at ikke pengene faller ned i fanget på de til en hver tid.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #3 Skrevet 9. april 2011 Mit lille barn skal nå konfirmeres, alt for tidlig spør du meg men.. Så her sitter jeg da, å lurer på så mye egentlig. Må jeg holde tale? Hvor lenge pleier middagen og vare ca? Hvor mye pleier en konfirmasjon og koste ca med ca 30 gjester? Hva er det vanlig at jeg som forelder gir i gave? andre tips tas i mot med stooooor takk. Hei. Våre "små håpefulle" vokser altfor fort ja, men som foreldre er det vel ikke annet å gjøre enn å henge med Min "lille" skal konfirmeres neste år, å jeg synes som deg at tiden har gått for fort. Jeg vil anbefale deg å se på denne siden; http://www.konfirmasjonsdagen.no/ Dette med tale og sanger får du nesten vurdere hva du føler for å gjøre, men det er som sagt mange gode tips på den lenken jeg la til. Det er ikke alle som har tradisjoner med sanger og taler, så det er ingen tvang. Til mine stebarns konfirmasjon så hadde vi selskapene hjemme, og laget koldtbord. Grunnen til at vi laget maten selv er at vi liker den maten best. Vi vil kjøre samme opplegget for min datter neste år. Jeg vil anbefale at du tar kontakt med noen cateringfirmaer som leverer koldtbord og selskapsmat og forhører deg om pris. Samtidig kan du jo regne på hva det vil koste deg å lage koldtbord eller middag selv. Når det gjelder gave, så får min datter bunad, men hun skal også få litt penger ved siden av - som stebarna gjorde. Stebarna fikk ikke bunad, men det er fordi at de ikke fikk tilbud im det av sine foreldre. Jeg har valgt å følge min families tradisjon med bunad til konfirmasjonen. Hvis du skal ha konfirmasjon i år, så kan det være en ide å begynne å tenke på sånne ting som lys, servietter, bordkort osv. Alt dette koster å kjøpe, men ved å begynne å handle inn tidlig så slipper man alle kostnadene på en gang.
Havbris Skrevet 10. april 2011 #4 Skrevet 10. april 2011 Vi hadde konfirmasjonene hjemme og startet innkjøp og planlegging tidlig - da ble det ikke så store utgifter på en gang. Jeg laget invitasjoner, bordkort, takkekort, bordpynt, blomsterpynt etc selv. Vi hadde tapas/koldtbord. Laget det meste selv - mye kan lages i forkant og fryses - og noe ble kjøpt. Kjøpte en stor, ferdigpyntet marsipankake - resten ble bakt av oss og noen av gjestene. Vi laget en tale med litt morsomme bilder fra oppveksten (powerpoint) og hadde også en sang. Vi ga penger i gave - som ble satt på en sparekonto. Mitt beste råd er å starte innkjøp og forberedelser tidlig. Hvis du skal ha selskapet hjemme så er det veldig mye du kan lage selv av både mat og pynt.
ferdig Skrevet 10. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 10. april 2011 takk for svar så langt. har ordna med maten, koldtbord, det jeg mangler nå er duker, blomster osv og finne ut hva jeg ska kjøpe til konfirmanten.... sanger og taler er ikke min stærkeste side, så det blir ikke noe av. lokalet er leid inn, klær er handla og ting er vel for det meste klart trur jeg. festen begynner 13.00 og varer til ca 17.00 servering er koldtbord med varm og kald mat bedt 5 av gjestene lage kake og ta med samt at jeg bestiller en stor marsipan kake. is kaker??? handler inn ass brus og noe alkoholfri øl. ingen taler eller sanger er planlagdt. familie hjelper til i lokalet dagen før og kvelden etter festen. å jeg gruer meg noe helt utrolig....
Heart7086 Skrevet 10. april 2011 #6 Skrevet 10. april 2011 Hva er det du gruer deg til? Ifjor ordnet jeg alt til konfirmasjonen til guttungen , samt at jeg ordna og styra med bryllupet som skulle stå bare 2 mnd senere! Jeg var 24 år, hadde ingen som kunne hjelpe meg(forutenom gubben, som uansett ikke bryr seg om duker, servietter, planlegging, osv) og min mor døde 6 mnd før konfirmajonen.. Tror du jeg følte meg på toppen av verden? Men jeg klarte det, jeg delegerte ut oppgaver, skrev ned ALT og gjennomførte begge ildprøvene uten feil og med glans! Ta det med ro, dagen kommer uansett. Gjør alt som du kan i forveien og planlegg nøyaktig hva du skal gjøre dagen før, og hva som må gjøres samme dag. Når dagen kommer vil du vite at du er i land, og da er det bare å gjennomføre, dagen blir fin uansett om et glass knuses eller noe faller i gulvet, eller taket faller ned Du får det til!
ferdig Skrevet 10. april 2011 Forfatter #7 Skrevet 10. april 2011 Hva er det du gruer deg til? Ifjor ordnet jeg alt til konfirmasjonen til guttungen , samt at jeg ordna og styra med bryllupet som skulle stå bare 2 mnd senere! Jeg var 24 år, hadde ingen som kunne hjelpe meg(forutenom gubben, som uansett ikke bryr seg om duker, servietter, planlegging, osv) og min mor døde 6 mnd før konfirmajonen.. Tror du jeg følte meg på toppen av verden? Men jeg klarte det, jeg delegerte ut oppgaver, skrev ned ALT og gjennomførte begge ildprøvene uten feil og med glans! Ta det med ro, dagen kommer uansett. Gjør alt som du kan i forveien og planlegg nøyaktig hva du skal gjøre dagen før, og hva som må gjøres samme dag. Når dagen kommer vil du vite at du er i land, og da er det bare å gjennomføre, dagen blir fin uansett om et glass knuses eller noe faller i gulvet, eller taket faller ned Du får det til!
kaprifolen Skrevet 10. april 2011 #8 Skrevet 10. april 2011 Konfirmasjoner er vel like forskjellige som brylluper og dåp... MEN; Vær så snill og hold tale! Jeg husker selv talene jeg fikk til min egen konfirmasjon. Og min mann er fortsatt såret og lei seg for at ingen av foreldrene hans sa noe i hans. En onkel måtte trå frem for at konfirmanten skulle få noen ord. Jeg synes det er skikkelig dårlig av foreldre å ikke klare å si noe som helst. Ingen forventer noe stort, det er lov å si at man er nervøs, det er lov å gråte. Men man bør klare to minutter i ilden for sine egne barn. Min mann syntes det var både sårt og flaut å ha slike foreldre, følte seg mindre verdt og skammet seg over at hans egne foreldre ikke klarte dette verken til konfirmasjon eller bryllup. Spesielt når han så hvor lett det var for andre å si pene ting om han/oss. Og foreldrene klarte ikke engang komme med tre linjer å lese opp. 4
ferdig Skrevet 10. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 10. april 2011 Konfirmasjoner er vel like forskjellige som brylluper og dåp... MEN; Vær så snill og hold tale! Jeg husker selv talene jeg fikk til min egen konfirmasjon. Og min mann er fortsatt såret og lei seg for at ingen av foreldrene hans sa noe i hans. En onkel måtte trå frem for at konfirmanten skulle få noen ord. Jeg synes det er skikkelig dårlig av foreldre å ikke klare å si noe som helst. Ingen forventer noe stort, det er lov å si at man er nervøs, det er lov å gråte. Men man bør klare to minutter i ilden for sine egne barn. Min mann syntes det var både sårt og flaut å ha slike foreldre, følte seg mindre verdt og skammet seg over at hans egne foreldre ikke klarte dette verken til konfirmasjon eller bryllup. Spesielt når han så hvor lett det var for andre å si pene ting om han/oss. Og foreldrene klarte ikke engang komme med tre linjer å lese opp. hmmm, får vel prøve å finne på noe da. Skrivingen er ikke problemet egentlig, værre med å står deg og svette.....
kaprifolen Skrevet 10. april 2011 #10 Skrevet 10. april 2011 På vegne av konfirmanten din: takk! Det er også lov å tilrettelegge så godt en kan, om det betyr å ta talen helt først, for eksempel! Eller med power point og musikk, f.eks... Bare flott at du gjør det!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #11 Skrevet 10. april 2011 Konfirmasjoner er vel like forskjellige som brylluper og dåp... MEN; Vær så snill og hold tale! Jeg husker selv talene jeg fikk til min egen konfirmasjon. Og min mann er fortsatt såret og lei seg for at ingen av foreldrene hans sa noe i hans. En onkel måtte trå frem for at konfirmanten skulle få noen ord. Jeg synes det er skikkelig dårlig av foreldre å ikke klare å si noe som helst. Ingen forventer noe stort, det er lov å si at man er nervøs, det er lov å gråte. Men man bør klare to minutter i ilden for sine egne barn. Min mann syntes det var både sårt og flaut å ha slike foreldre, følte seg mindre verdt og skammet seg over at hans egne foreldre ikke klarte dette verken til konfirmasjon eller bryllup. Spesielt når han så hvor lett det var for andre å si pene ting om han/oss. Og foreldrene klarte ikke engang komme med tre linjer å lese opp. Enig. Synes det virker stusselig uten hverken taler eller sanger. Men det er ikke alle som har tradisjoner på det.
Tears.of.the.Sun Skrevet 10. april 2011 #12 Skrevet 10. april 2011 Jeg satt veldig pris på at pappa holdt tale for meg Jeg syns ikke det er nødvendig at både mor og far holder tale, det er nok at en av foreldrene sier litt på vegne av begge foreldrene siden oppdragelsen har vært felles. (Hvis det er det som har vært selvfølgelig). Så er det også vanlig at gudforeldre holder tale. Middagen varer i alt fra 1-3 timer antar jeg. Kommer helt an på hvordan mat man har. Og hva man ønsker. Det tar naturligvis lengre tid hvis man skal ta taler og sånt underveis i middagen. Prisklasse kommer jo og an på valg av lokale, valg av mat og sånt. Og når det gjelder gave fra foreldrene så er det enten penger, scooter/moped, kamera eller sydentur som er det vanlige. Jeg fikk bunad + 10.000 av foreldrene mine, men de har god råd. Det er absolutt ikke nødvendig å gi så mye heller.
kaprifolen Skrevet 11. april 2011 #13 Skrevet 11. april 2011 (endret) Jeg satt veldig pris på at pappa holdt tale for meg Jeg syns ikke det er nødvendig at både mor og far holder tale, det er nok at en av foreldrene sier litt på vegne av begge foreldrene siden oppdragelsen har vært felles. (Hvis det er det som har vært selvfølgelig). Så er det også vanlig at gudforeldre holder tale. Det kunne jeg kanskje presisert bedre! Om far allerede holder tale, og det er naturlig at han gjør det på vegne av dere begge, så trenger ikke mor.. Eller omvendt, selvsagt... Endret 11. april 2011 av kaprifolen
Tears.of.the.Sun Skrevet 11. april 2011 #14 Skrevet 11. april 2011 Det kunne jeg kanskje presisert bedre! Om far allerede holder tale, og det er naturlig at han gjør det på vegne av dere begge, så trenger ikke mor.. Eller omvendt, selvsagt... Hehe, jepp akkurat det jeg mente
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #15 Skrevet 11. april 2011 Konfirmasjoner er vel like forskjellige som brylluper og dåp... MEN; Vær så snill og hold tale! Jeg husker selv talene jeg fikk til min egen konfirmasjon. Og min mann er fortsatt såret og lei seg for at ingen av foreldrene hans sa noe i hans. En onkel måtte trå frem for at konfirmanten skulle få noen ord. Jeg synes det er skikkelig dårlig av foreldre å ikke klare å si noe som helst. Ingen forventer noe stort, det er lov å si at man er nervøs, det er lov å gråte. Men man bør klare to minutter i ilden for sine egne barn. Min mann syntes det var både sårt og flaut å ha slike foreldre, følte seg mindre verdt og skammet seg over at hans egne foreldre ikke klarte dette verken til konfirmasjon eller bryllup. Spesielt når han så hvor lett det var for andre å si pene ting om han/oss. Og foreldrene klarte ikke engang komme med tre linjer å lese opp. Vet du, her er jeg uenig. Ingen holdt tale for meg i min konfirmasjon, jeg tenkte overhode ikke over det da og jeg kunne ikke brydd meg mindre i dag. Jeg visste likevel, både dengang og nå, at mine foreldre både elsket meg og var umåtelig stolte av meg. Å være såret og flau over sine foreldre pga noe sånn synes jeg er ganske hårreisende egentlig (det hadde forsåvidt vært grunn god nok til at mine foreldre hadde blitt mindre stolte av meg!). For å trekke en lignende paralell til nåtiden, jeg og samboeren min skal gifte oss i sommer og jeg har sagt klart ifra til alle (inkl mine kommende svigerforeldre som er veldig stille og forsiktige folk) at ingen skal føle de MÅ holde tale til oss. Selvfølgelig synes jeg det er hyggelig om noen gjør det, men jeg vil ikke at noen skal gå og grue seg til dagen vår pga en tale de føler er forventet. Så viktig er det virkelig ikke for meg.
Heart7086 Skrevet 11. april 2011 #16 Skrevet 11. april 2011 Vet du, her er jeg uenig. Ingen holdt tale for meg i min konfirmasjon, jeg tenkte overhode ikke over det da og jeg kunne ikke brydd meg mindre i dag. Jeg visste likevel, både dengang og nå, at mine foreldre både elsket meg og var umåtelig stolte av meg. Å være såret og flau over sine foreldre pga noe sånn synes jeg er ganske hårreisende egentlig (det hadde forsåvidt vært grunn god nok til at mine foreldre hadde blitt mindre stolte av meg!). Og jeg må si meg enig med deg:) Ingen, absolutt ingen holdt tale i min konfirmasjon, og det bekymra ikke meg et øyeblikk! Grunnen til at jeg konfirmerte meg var i bunn og grunn at jeg fikk samla familien! De var spredt over hele landet og det er alltid kjempekoselig å få de samla! Tror faktisk ikke jeg hadde "tale" i mitt hodet hele den dagen!Ei heller i ettertid:) TS; Kan ikke du snakke med konfirmanten? Ønsker han tale fra deg/dere? Event. går det ikke an å si at du ikke har lyst å holde tale, men heller lager til et ekstra kort med noen ord? Eller noe lignende:)
Gjest J26 Skrevet 11. april 2011 #17 Skrevet 11. april 2011 Jeg husker ikke om det var taler i min konf,men en sang jeg ble rørt av at naboen skreiv,som ingen sang høyere enn en hvisken,hehe. Hvis tale er vanskelig,lag en powerpoint,om du har mulighet,da kan du se på skjermen i stedet for folka. Jeg fikk penger av mamma,men hva med sparekonto til sertifikatet?
litle_my Skrevet 11. april 2011 #18 Skrevet 11. april 2011 Ifjor ordnet jeg alt til konfirmasjonen til guttungen , samt at jeg ordna og styra med bryllupet som skulle stå bare 2 mnd senere! Jeg var 24 år, Off topic: Hvor gammel var du da du ble mamma? 2
Heart7086 Skrevet 11. april 2011 #19 Skrevet 11. april 2011 Off topic: Hvor gammel var du da du ble mamma? Jeg er ikke biologisk mor til ungene, de er min manns:)
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #20 Skrevet 12. april 2011 Noen som har tips til gratis sanger på nettet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå