Gå til innhold

hvor mye greier jeg å betale i husleie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp blitt slutt mellom meg og samboer, og jeg ser meg nå etter en ny plass å bo.

Blir ikke aktuelt å kjøpe med det første.

Jeg vil helst bo i sentrum. Og nå har jeg bodd ganske lenge i en ok standard, så jeg vil ha en leilighet for meg selv med ok størrelse. Men jeg ser jo det er dyrt.. og leien varierer fra 9000-12000.

Nettoinntekten min er 21 000kr mnd.

Hva bør jeg egentlig sette som maksleie?

Jeg har nettopp begynt å jobbe, og ut i fra inntekten min føler jeg jo at jeg har god råd. men er kanskje tussete å bruke 12 000kr i mnd på leie..

Ellers faste utgifter i mnd:

studielån: 1500,-

trening: 400,-

mat: 2000-3000,-

klær: 2000,-

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Hadde jeg vært deg så ville jeg prøvd å holde husleien så lav som mulig.

Du må jo muligens betale strøm, du burde ha innboforsikring, utgifter til byturer, trikken, drikkevarer, ekstra hygge m.m.

I tillegg burde du spare i BSU om du ikke allerede gjør det og du burde definitivt spare på en sparekonto også til uforutsette utgifter, til ting du ønsker deg osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I følge regnestykket bør du klar opp mot rundt 12.000 kroner.

Med forbehold om at dette inkluderer strøm, og at du har få andre utgifter enn de du listet opp.

Dog sterkt vurdér om det heller er smart å bo rimelig og spare så mye som mulig. En vakker dag kan du trenge sparepenger for å få kjøpt ditt eget krypinn.

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er vondt når det akkurat går rundt økonomisk, og når enhver "ekstrautgift" betyr at du går i minus uten å ha oppsparte midler tilgjengelig :(

Sett en tidsperiode hvor du vil bo litt mer "kummerlig" og spare opp penger før du flytter til noe som er mer permanent.

Med de utgiftene du har oppgitt (som er uten lisens, innboforsikring og mobil/nett, transport og muligens også strøm) så blir det ikke mye til overs med en husleie på 12000,-.

Uten å forsøke å være hverken frekk eller låte som noen slags besserwisser..... 2000 kroner i måneden til klær og sko (24.000 i året) synes jeg høres veldig mye ut.....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vondt når det akkurat går rundt økonomisk, og når enhver "ekstrautgift" betyr at du går i minus uten å ha oppsparte midler tilgjengelig :(

Sett en tidsperiode hvor du vil bo litt mer "kummerlig" og spare opp penger før du flytter til noe som er mer permanent.

Med de utgiftene du har oppgitt (som er uten lisens, innboforsikring og mobil/nett, transport og muligens også strøm) så blir det ikke mye til overs med en husleie på 12000,-.

Uten å forsøke å være hverken frekk eller låte som noen slags besserwisser..... 2000 kroner i måneden til klær og sko (24.000 i året) synes jeg høres veldig mye ut.....

TS her.

Jeg glemte å føre opp kollektivtransport(600kr), lisens(2600 i året?) og innbo (800kr i året gjennom fagforening).

Mobil betaler jobben.

En husleie på 12 000 var selvfølgelig helt hypotetisk, som ytterpolen til feks 9000.

Så jeg tenker mer på noe i mellom, derfor jeg var interessert i å høre hva andre mener.

Og jeg vet det er mye med 2000kr på klær i mnd, men det er noe jeg har lyst til å prioritere.

Er første gang jeg har heltidsjobb og penger i det hele tatt, og har derfor lyst å utvide gaderoben min litt etter mange år som student.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

TS her.

Jeg glemte å føre opp kollektivtransport(600kr), lisens(2600 i året?) og innbo (800kr i året gjennom fagforening).

Mobil betaler jobben.

En husleie på 12 000 var selvfølgelig helt hypotetisk, som ytterpolen til feks 9000.

Så jeg tenker mer på noe i mellom, derfor jeg var interessert i å høre hva andre mener.

Og jeg vet det er mye med 2000kr på klær i mnd, men det er noe jeg har lyst til å prioritere.

Er første gang jeg har heltidsjobb og penger i det hele tatt, og har derfor lyst å utvide gaderoben min litt etter mange år som student.

Lisensen er, rundt regnet, 2478, - for året 2011.

Forstår hva du sier om garderoben etter å ha vært student :)

Et lite tips i så henseende kan være å sette garderobe-pengene inn på en egen konto hver måned og bestemme at du f.eks ikke skal oppdatere garderoben for 500,- hver uke, men kanskje annen hver måned,eller 4 ganger i året (for da er det for 2 mnd. 4000, - og for 3 mnd. 6000,- på den kontoen :) ). Og å kjøpe færre, men litt dyrere klær med bedre kvalitet istedet for å kjøpe masse biliigklær hver uke ;)

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke gått inn for å betale noe mer enn 10.000 i leie. 12.000 i måneden er optimistisk, og du vil ikke ha råd til så veldig mye annet utover faste utgifter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gått inn for å betale noe mer enn 10.000 i leie. 12.000 i måneden er optimistisk, og du vil ikke ha råd til så veldig mye annet utover faste utgifter.

Når du sier maks 10 000.. tenker du inkludert strøm, internett og kabeltv da?

Skrevet

Når du sier maks 10 000.. tenker du inkludert strøm, internett og kabeltv da?

Ikke inkludert TV og internett, men inkludert strøm.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med strøm, lommepenger ut over klær (skal du ikke på kafe, ut på byen, ta en taxi, kjøpe gaver til venner og familie). Jeg har 2000 i måneden satt av til klær +++ alt det jeg skisserer her. Så om du skal fornye hele garderoben må du sette av mer i forhold itl lommepenger. Har du ikke lyst å kunne gå på kino, eller restaurant om venner vil ha deg med på slikt?

Nå la du til ca 1000 i måneden i utgifter. Med 12 000 vil du da ikke ha penger ekstra til noe av det jeg skriver over. Vil du ha penger til å kunne betale ny vaskemaskin om den ryker? Med 12 000 i leie vil du klare å akkurat gå rundt, og blir det en ekstra person som har selskap, et bryllup eller utdrikningslag du er invitert i etc. ekstra vil du ikke ha råd til å delta.

Selv har jeg 25 000 i måneden, og bruker 7000 på å bo. Da har jeg råd til å spare samt dra på ferie inn i mellom etc. Jeg ville gått for noe til max 9000, og helle rprioritert litt andre ting i livet enn å bo midt i sentrum.

Men hvorfor har du ikke personforsikringer?

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har råd til å betale 10-12 tusen i husleige så ville jeg nå heller ha kjøpt. Da betaler du iallfall til deg selv

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp blitt slutt mellom meg og samboer, og jeg ser meg nå etter en ny plass å bo.

Jeg vil helst bo i sentrum. Og nå har jeg bodd ganske lenge i en ok standard, så jeg vil ha en leilighet for meg selv med ok størrelse. Men jeg ser jo det er dyrt.. og leien varierer fra 9000-12000.

Jeg har nettopp begynt å jobbe, og ut i fra inntekten min føler jeg jo at jeg har god råd. men er kanskje tussete å bruke 12 000kr i mnd på leie..

2000 kr pr mnd på klær? Hvorfor det? Jeg har familie og klær er da ikke noe som må kjøpes hver mnd?

Skrevet

10 000 bør være maks. Men, når det er sagt synes jeg det ser ut til at du med hell kan fire en del på kravene dine, så kan du kanskje sette av noen kroner i mnd også, så du faktisk kan kjøpe en vakker dag.

2000 kr i mnd på klær hørtes forresten fryktelig overdrevent ut, kanskje en utgift du uproblemtisk kan halvere?

Skrevet

Hva med utgifter til internett? Og sparing? Du har kanskje lyst til å eie noe eget eller å ha en buffer til uforutsette utgifter? Sparing er en viktig post. Spesielt når man er alene.

En annen sak er at man kanskje ikke bare bør satse på hvordan man kan få mest mulig å leie for, men heller se om man finner det rimeligste alternativet (med transportmuligheter). Som enslig behøver man ikke å forvente at størrelsen og standarden skal bli slik den var når man var to.

Jeg brant meg litt på dette da jeg ble enslig med et barn.Jeg var boligløs alt for lenge. I nesten et år, for jeg lot alle tilbud med kun et soverom gå fra meg. Også ønsket jeg å bo i sentrum.

Dermed måtte jeg fire på kravene og endte på stundenthjem der jeg delte soverom med barnet mitt. Skjønte da hvilke idiotiske krav jeg hadde hatt til boligstandard. For det var ikke noe ille å bo på et mindre areale enn det man var vant med. Mye billigere var det også. Det er heller ikke ille med kollektiv trafikk. Og der kommer din sparing inn. Desto er du sparer, desto fortere får du noe eget eller eventuelt noe bedre.

Så jeg anbefaler deg å snu litt på det. Se deg rundt i området og tenk heller på hvor billig du kan få leid. Og regn ut hva du har å rutte med ekstra (istedet for å regne ut av hvor mye du har å leie FOR).

• Liker 2
Skrevet

Leter du litt, kan du finne en liten 2-roms til 8500. Jeg ville aldri i verden betalt noe mer enn det for å leie. Da begynner det å lønne seg å kjøpe istedet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har råd til å betale 10-12 tusen i husleige så ville jeg nå heller ha kjøpt. Da betaler du iallfall til deg selv

Vel, det er ikke dermed sagt banken vil låne henne såpass mye at hun får råd til å kjøpe noe eget. De tar ofte høyde for worst-case scenario når det gjelder lånerente, samt at hun må stille med en god del egenkapital.

I områder der leieprisene er 9-12000 i måneden er boligprisene tilsvarende høye. Man må fort opp i mot 2 millioner for en grei leilighet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Leter du litt, kan du finne en liten 2-roms til 8500. Jeg ville aldri i verden betalt noe mer enn det for å leie. Da begynner det å lønne seg å kjøpe istedet!

Her i Bergen kan du få toroms litt utenfor den aller innerste sentrumskjernen for 8-9000/mnd. Da snakker vi Sandviken/Gyldenpris/Danmarksplass.

Skrevet

Det går fint an å få leiligheter til 7-8000 kr i Oslo (om du ikke er så kresen på beliggenhet, men som også er sentrale). Jeg har bla en venninne som leier en nydelig 31-kvadrats på St.Hanshaugen. Kjenner en som leier 33 kvadrat på Manglerud (5 min til T-bane, T-banen tar 15 min til sentrum) for 7500 måneden.

Når det gjelder utgifter, må jeg si meg enig med de som foreslår at du setter av egenkapital. Glem for all del ikke å spare i BSU. Det gir høye renter, skattefradrag, og ser bra ut den dagen du skal søke boliglån.

Må jo si at jeg, som eks-moteskribent, også reagerer litt på at du må bruke 2000 på klær hver måned. Har du et litt bevisst forhold til mix og match, bør det holde å shoppe til hver sesong, for ca. 4000. Selv bruker jeg ca. 10.000 på klær årlig (jeg har mye høyere inntekt enn det du skisserer, så kunne fint brukt mer) og jeg får hele tiden spørsmål om hvor klærne mine er kjøpt. Men nå må det sies at jeg -aldri- handler i typiske kjedebutikker,da. Har noen favoritt vintagebutikker, handler mye på E-bay - da det unike betyr mye for meg. Vil anbefale deg å tenke litt out of the box når du handler.:)

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint an å få leiligheter til 7-8000 kr i Oslo (om du ikke er så kresen på beliggenhet, men som også er sentrale). Jeg har bla en venninne som leier en nydelig 31-kvadrats på St.Hanshaugen. Kjenner en som leier 33 kvadrat på Manglerud (5 min til T-bane, T-banen tar 15 min til sentrum) for 7500 måneden.

Når det gjelder utgifter, må jeg si meg enig med de som foreslår at du setter av egenkapital. Glem for all del ikke å spare i BSU. Det gir høye renter, skattefradrag, og ser bra ut den dagen du skal søke boliglån.

Må jo si at jeg, som eks-moteskribent, også reagerer litt på at du må bruke 2000 på klær hver måned. Har du et litt bevisst forhold til mix og match, bør det holde å shoppe til hver sesong, for ca. 4000. Selv bruker jeg ca. 10.000 på klær årlig (jeg har mye høyere inntekt enn det du skisserer, så kunne fint brukt mer) og jeg får hele tiden spørsmål om hvor klærne mine er kjøpt. Men nå må det sies at jeg -aldri- handler i typiske kjedebutikker,da. Har noen favoritt vintagebutikker, handler mye på E-bay - da det unike betyr mye for meg. Vil anbefale deg å tenke litt out of the box når du handler.:)

TS her.

Som eks-moteskribent har gaderoben din sikkert et litt bedre utgangspunkt enn min.

Som sagt tidligere har jeg vært student i mange år, og dette er min første heltidsjobb. Klær har vært absolutt nederst på prioriteringslisten. Hvis jeg da skal bruke under 1000kr mnd på klær og ikke handle i kjedebutikker kommer jeg (fortsatt) til å gå i de samme klærne dag ut og dag inn. Klær er den luksusen jeg velger å prioritere når jeg er nyutdannet, uten gjeld og familie.. Tror egentlig ikke om jeg bruker 1000 eller 2000 i mnd avgjør om min økonomiske situasjon.

BSU kontoen er forresten allerede fylt opp i år. Og personalforsikring og reiseforsikring betaler jobben. men jeg føler på meg at det er noen utgiftsposter jeg har glemt....

Har vel egentlig kommet litt fram til at jeg bør leie for under 10 000kr (med alt inkludert: tv,internett og strøm), så får håpe det finnes noe ok for den prisen :)

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke råd til 12000 i mnd. du har satt opp et veldig nøktert budsjett til oss her.

Transport? har du aldri behov for det? reise til venner og fam? tanlege,lege,sparesum yil uforutsette utgifter. Vaskemasjin kan ryke. Frisør?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...