Gå til innhold

Spedbarn og landegrenser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så ser det ut som om det som aldri skulle skje, er i ferd med å skje...

Bor i et annet (vestlig) land med samboer og en liten baby.. ammer fremdeles... Har bodd her en stund men har ingen personlige venner, ingen jobb (mistet den da jeg ble gravid) og ingen familie... Samboer har bare sklidd mer og mer fra meg det siste året egentlig, vi ble gravide kort etter at han fikk en "høystatusjobb" med masse lønn og lange dager... Han har ikke tid til verken meg eller den lille lenger og jeg har dessuten god grunn til å mistenke at han er utro (vil ikke utdype det mer...)

Så hva skjer nå? Jeg har ingenting her annet enn ham, vil selvfølgelig flytte hjem til Norge, venner og familie. Med barnet. Kan jeg egentlig det? Babyen har delt statsborgerskap, og h*n KAN jo ikke bli værende hos faren, som ikke har tid til en baby og dessuten ammer jeg enda...

Videoannonse
Annonse
Gjest Glad i reiser
Skrevet

Så ser det ut som om det som aldri skulle skje, er i ferd med å skje...

Bor i et annet (vestlig) land med samboer og en liten baby.. ammer fremdeles... Har bodd her en stund men har ingen personlige venner, ingen jobb (mistet den da jeg ble gravid) og ingen familie... Samboer har bare sklidd mer og mer fra meg det siste året egentlig, vi ble gravide kort etter at han fikk en "høystatusjobb" med masse lønn og lange dager... Han har ikke tid til verken meg eller den lille lenger og jeg har dessuten god grunn til å mistenke at han er utro (vil ikke utdype det mer...)

Så hva skjer nå? Jeg har ingenting her annet enn ham, vil selvfølgelig flytte hjem til Norge, venner og familie. Med barnet. Kan jeg egentlig det? Babyen har delt statsborgerskap, og h*n KAN jo ikke bli værende hos faren, som ikke har tid til en baby og dessuten ammer jeg enda...

Beklager å høre om den situasjonen! Jeg aner ikke hvordan du skal gjøre det, men kanskje du kan ta kontakt med den norske ambasaden i landet du bor?

Skrevet

bor du i et EU- land?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikkje berre ta med deg ungen til eit anna land.

AnonymBruker
Skrevet

Hvrofor skal du ikke kunne det? Tror du faren vil motsette seg det?

AnonymBruker
Skrevet

Det vil bli som om en av foreldrene tar med barn ut av Norge til et annet land for bosetting uten at andre forelderen er enig. Det regnes som kidnapping, og den som gjør noe slikt kan bare drømme om noensinne å få mer enn samvær med barna i etterkant av noe slikt.

• Liker 1
Gjest regine
Skrevet

Jeg antar at barnet både har norsk og utenlandsk statsborgerskap?

I noen land vil du ikke kunne ta med deg barnet ut fra uten fars uttrykkelige samtykke, selv om du bare skal på ferie til ditt hjemland.

Du må rett og slett finne ut hvilke regler som gjelder i det landet du bor i. Antakeligvis bør du kontakte advokat for å finne ut av dette. Det er mulig det har noe å si om dere var gift når ungen ble født etc. og.

Skrevet

Kanskje kan det være en ide og bare si at du skal på ferie hjem til Norge for en stund siden du er sliten og lengter hjem. Da får du tid til å finne ut hva du vil, og ikke minst hva du kan.

Dersom han må skrive under på at du reiser så motsetter han seg vel neppe det om du bare skal på ferie? Visst barnet allerede har pass skulle det ikke være noe problem. Håper da for din del at barbet har Norsk pass. (avhengig av hvilket land dere bor i vel og merke... ) Ellers kontakter du ambassaden og får ordnet det.

Lykke til :O)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...