AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #1 Skrevet 9. april 2011 Hei, noen som vet hvordan man finner fordypningspoeng fra vgs, og om man bare plusser på alderspoeng i tillegg til karakterpoengene? Takk!
Judge Judy Skrevet 9. april 2011 #3 Skrevet 9. april 2011 Er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du mener? Hvordan man finner informasjon om poengene, eller om poengene står et spesielt sted i papirene du allerede har? Her står det i hvert fall om poengberegning: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/ For å finne ut hvor mange poeng du har må du gange gjennomsnittet av karakterene dine fra videregående med 10. Disse, sammen med realfagspoeng, språkpoeng, kjønnspoeng og poeng for opptaksprøver utgjør skolepoengene dine. Om du kvalifiserer som søker med førstegangsvitnemål er dette grensen du går etter (alle studiene er nødt til å ta inn en viss andel søkere med førstegangsvitnemål, selv om de har færre poeng enn de i ordinærkvoten). For å vite konkurransepoengene som brukes i ordinærkvoten må du ta skolepoengene og plusse på alderspoeng, tilleggspoeng, nye fag og forbedringer. Det står ikke skrevet noen plasser hvor mange ekstra poeng du har, det må man finne ut av selv (eller de på kontoret der du søker finner ut av det). For de fleste er det enkelt å finne ut av selv ved å lese på vitnemål (fagkombinasjoner o.l) og andre dokumentasjoner man har på hva man har gjort. For meg er det vanskeligere, siden jeg brukte 2 året av vgs som utvekslingsstudent. For eksempel gikk jeg glipp av språkpoeng første gang jeg søkte (er ikke sikker på andre gangen, jeg kom inn på studiet den gangen, så da brydde jeg meg ikke ), fordi jeg på papiret ikke hadde hatt engelsk og fransk sammenhengende i alle årene på vgs. I realiteten hadde selvfølgelig hatt engelsk som fag og språk siden jeg bodde i USA, og fransk tok jeg også som fag på skolen. Likevel valgte institusjonen å tolke det dithen at jeg ikke hadde det. Irriterende firkantet egentlig. For meg gjør det egentlig ikke så veldig mye, jeg har regnet meg fram til at jeg i verste fall stiller med 52 konkurransepoeng, og i beste fall 53,5. Det skal uansett være nok til å få meg inn på det studiet jeg ønsker. Håper du fikk svar på det du lurte på!
hulaboer Skrevet 9. april 2011 #4 Skrevet 9. april 2011 Karakterpoeng + fordypningspoeng + alderspoeng + militær-/folkehøgskolepoeng = konkurransepoeng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå